Aceste tendinte pe termen lung in materie de preturi se inscriu in directia deciziei adoptate anul trecut de catre Comisie, conform careia regulile specifice in materie de concurenta pentru vanzarea automobilelor noi nu mai sunt justificate.
``Ma bucura sa constat ca, in Europa, consumatorii continua sa beneficieze de concurenta existenta pe pietele de vanzare a automobilelor noi si de o scadere semnificativa a preturilor in termeni reali. Faptul ca diferentele de pret intre statele membre au continuat sa scada este un indicator pozitiv al concurentei transfrontaliere. De asemenea, sunt incantat sa observ ca, pentru prima data in decursul unui deceniu, preturile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparatie si de intretinere au incetat sa creasca, semn ca sectorul a inteles noile reguli ale jocului`` a declarat Joaquin Almunia, vicepresedinte al Comisiei responsabil de politica in materie de concurenta .
In general, diferentele de pret pentru autoturisme intre statele membre au scazut, astfel cum rezulta din preturile de catalog ale producatorilor. Insa diferentele raman ridicate in anumite cazuri, ceea ce conduce la realizarea de economii importante pentru consumatorii care efectueaza achizitii transfrontaliere. In zona euro, indicatorul diferentelor de pret a ramas neschimbat (a se vedea tabelul 1).
Indicele preturilor UE pentru automobile (care reflecta preturile nominale platite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA si taxe de inmatriculare) a crescut cu doar0,3%, fata de cresterea cu 2,8% a preturilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scadere puternica a preturilor reale la automobile de 2,5%.
In total, 24 de tari ale UE au inregistrat o scadere a preturilor reale la automobile. Preturile au ramas stabile in alte doua tari (+0,2% in Italia si in Malta), dar au crescut in Portugalia (+2,6%). Totusi, trebuie notat faptul ca, in cazul Portugaliei, cumparatorii au beneficiat in anul precedent de o scadere a preturilor reale ale automobilelor superioara mediei (-6,7%).
Scaderea preturilor reale a fost foarte pronuntata in Slovacia (-17,4%), Bulgaria (-13,5%), Slovenia (-11,6%) si Republica Ceha (-9,0%). In Polonia, preturile au scazut cu 5,6%. In ceea ce priveste pietele mari, preturile reale au scazut cel mai mult in Regatul Unit (-3,7%), in timp ce in Germania, Spania si Franta reducerile de preturi au fost mai moderate (-1,9%, -1,6% si, respectiv, -0,9%).
Scaderea preturilor reale ale automobilelor in intreaga UE confirma o tendinta observata de peste zece ani, care arata ca, in randul producatorilor de automobile noi pe piata, concurenta functioneaza.
Preturile reale ale serviciilor de reparatie si intretinere, care crescusera in decursul ultimului deceniu peste nivelurile generale ale inflatiei, nu au mai crescut in 2010.
Regulile in materie de concurenta in sectorul automobilelor
In iunie 2010 a intrat in vigoare un nou cadru legislativ in materie de concurenta pentru sectorul automobilelor. Noul cadru legislativ are drept obiectiv principal consolidarea si imbunatatirea concurentei pe pietele post-vanzare (reparatie si intretinere), care reprezinta o parte semnificativa a costurilor legate de detinerea unui automobil pe parcursul duratei sale de viata. Noile reguli vor facilita lupta impotriva anumitor practici, precum refuzurile de transmitere a informatiilor tehnice catre atelierele independente sau folosirea necorespunzatoare a garantiilor. Pe de alta parte, producatorii de automobile vor fi in masura sa isi organizeze retelele de vanzari de o maniera optima, intrucat experienta dovedeste existenta unei concurente acerbe intre diferitele marci.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 467
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1405
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1090
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1010
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1554
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1468
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019