In temeiul Statutului functionarilor, salariile si pensiile functionarilor UE sunt ajustate conform deciziilor politice luate de statele membre cu privire la salariile functionarilor lor publici nationali. Atunci cand salariile functionarilor nationali cresc sau scad, aceeasi schimbare se aplica si personalului UE.De data aceasta, cinci din cele opt state membre luate in considerare in calcul au majorat salariile functionarilor lor nationali in termeni nominali: Belgia (3,6 %), Franta si Tarile de Jos (2 %), Germania si Regatul Unit (1,3 %). Au existat reduceri salariale mici in Italia, Spania si Luxemburg. In medie, acest lucru a insemnat ca functionarii nationali au pierdut 1,8 % din puterea lor de cumparare in termeni reali. Exact aceeasi reducere este propusa pentru functionarii UE, indiferent de locul unde isi desfasoara activitatea .Prin urmare, Comisia, in stricta conformitate cu legea, a propus Consiliului aplicarea aceleiasi reduceri functionarilor UE. Propunerea Comisiei prevede, de asemenea, o reducere de -1,8 % in termeni reali, care, pentru personalul din Bruxelles, unde inflatia este de 3,6 %, inseamna o ajustare nominala de 1,7 %.Asa cum Curtea Europeana de Justitie a confirmat deja, de mai multe ori (ultima data la 24 noiembrie 2010 in cauza C-40/10), conform Statutului functionarilor Consiliul nu dispune de nicio marja de apreciere, dar trebuie sa adopte valoarea ajustarii calculata de Comisie.Singura posibilitate de derogare de la aceste norme este utilizarea clauzei de exceptare, clauza care, dupa cum a subliniat Curtea, poate fi folosita numai in circumstante exceptionale, in cazul in care, in cadrul metodei, remuneratia functionarilor nu ar fi ajustata suficient de repede. La cererea Consiliului, Comisia a analizat in doua ocazii daca s-ar putea aplica clauza de exceptare care se refera la o deteriorare brusca si grava a situatiei economice si sociale din Uniunea Europeana. Comisia a concluzionat ca scaderea puterii de cumparare a personalului UE, care corespunde scaderii puterii de cumparare a functionarilor nationali, pare a corespunde situatiei economice si sociale actuale. Orice masura suplimentara care depaseste aceasta scadere ar incalca Statutul functionarilor si jurisprudenta Curtii de Justitie.In schimb, Comisia a luat in considerare nevoia de austeritate, propunand reduceri de personal de 5 % in toate institutiile UE, precum si schimbari majore ale Statutului functionarilor, cum ar fi cresterea timpului de lucru saptamanal de la 37,5 la 40 de ore, fara compensatie, prelungirea varstei de pensionare la 65 (sau 67 in anumite conditii) si reconfigurarea structurilor de cariera pentru secretari si asistenti. Toate aceste masuri vor avea drept rezultat economii in valoare de peste 1 miliard a�� in urmatorii sapte ani si de 1 miliard a�� anual, pe termen lung, in cazul in care sunt adoptate.In pofida considerentelor de mai sus, Consiliul a luat decizia oficiala de a nu adopta propunerea Comisiei. Comisia considera ca aceasta decizie incalca Statutul functionarilor si, prin urmare, are obligatia, in calitate de gardian al tratatelor, de a o contesta inaintea Curtii de Justitie.Vicepresedintele MaroA� A�efcovic a afirmat: ``Comisia regreta ca este din nou, dupa o situatie similara in 2009, obligata sa introduca actiune in justitie impotriva Consiliului in aceasta chestiune. Atat Consiliul, cat si Comisia recunosc necesitatea unor economii in ceea ce priveste costurile administrative. Cu toate acestea, astfel de economii trebuie realizate in conformitate cu legea si, in cazul in care este necesar, prin modificarea legislatiei, nu prin incalcarea ei.Aceasta este abordarea pe care Comisia o pregateste de opt luni deja si al carei rezultat este propunerea oficiala din decembrie 2011 catre Parlamentul European si Consiliu care va conduce la economii in ceea ce priveste cheltuielile administrative de peste 1 miliard a�� pana in 2020 si de 1 miliard a�� anual, pe termen lung, daca este adoptata. "Ajustarea anuala se calculeaza in fiecare an de catre Eurostat, pe baza datelor statistice furnizate de statele membre privind majorarile sau reducerile salariale din administratiile publice nationale. In 2004, Consiliul a decis ca ar trebui folosit un esantion compus din opt state membre (Germania, Franta, Regatul Unit, Italia, Spania, Tarile de Jos, Belgia si Luxemburg). Prin urmare, personalul UE castiga sau pierde la fel ca functionarii nationali din aceste tari .In 2010 s-a inregistrat o mica reducere a salariilor nete in institutiile UE, deoarece cresterea ratei contributiei la sistemul de pensii (de la 11,3 % la 11,6 %) si a prelevarii sociale (de la 5,07 % la 5,5 %) a depasit cresterea minima a salariului brut (0,1 %).
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 741
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1497
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1190
ANOFM: Proiecte de peste 60 mil. de euro pentru digitalizarea serviciilor de cautare a unui loc de munca 29 Feb 2020 | 905
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1099
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1643
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Inechitatile salariale in sectorul public si in sectorul privat Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020
Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020
Functionari publici. Sanctiune disciplinara. Principiul unicitatii sanctiunii disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 890/20.10.2020
Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021