Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Dreptul muncii. Contractul de Munca » Obezitatea poate constitui un „handicap”

Obezitatea poate constitui un „handicap”

  Publicat: 19 Dec 2014       12166 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Dreptul muncii. Contractul de Munca  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desi niciun principiu general al dreptului Uniunii nu interzice, ca atare, discriminarea pe motive de obezitate, aceasta din urma tine de notiunea „handicap” atunci cand, in anumite conditii, impiedica participarea deplina si efectiva a persoanei in cauza la viata profesionala in conditii de egalitate cu ceilalti lucratori

In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Persoana fizica atestata sa asigure, prin activitatea pe care o desfasoara la domiciliul sau, cresterea, ingrijirea si educarea necesare dezvoltarii armonioase a copiilor pe care ii primeste in plasament.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Potrivit legii nr 58/1998 privind activitatea bancilor comerciale, acestea (atat persoanele juridice romane, cat si sucursalele unor banci straine) pot desfasura, in limita autorizatiei primite de la BNR, urmatoarele activitati:
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Operatiune mintala care consta in evaluarea si compararea probelor administrate si formularea concluziilor cu privire la puterea probanta si valoarea lor intr-o cauza penala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, reglementata in cap. V, t. II, art. 45, C. pen., partea generala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.

Pentru a defini principiul egalitatii de tratament, o directiva a Uniunii1 stabileste un cadru general de combatere a discriminarii in materie de incadrare in munca si ocupare a fortei de munca . In temeiul acestei directive, discriminarile pe motive de apartenenta religioasa, convingeri, handicap, varsta sau orientare sexuala sunt interzise in domeniul incadrarii in munca .


Domnul Karsten Kaltoft a lucrat timp de 15 ani pentru Comuna Billund (Danemarca) in calitate de asistent maternal . In cadrul acestei activitati, avea sarcina de a ingriji copii la domiciliul sau. La 22 noiembrie 2010, comuna a incetat contractul sau de munca . Desi concedierea era motivata printr-o scadere a numarului de copii care aveau nevoie de ingrijire, comuna nu a indicat motivele pentru care alegerea sa l-a vizat pe domnul Kaltoft. Pe toata durata contractului sau de munca, domnul Kaltoft a fost considerat obez in sensul definitiei furnizate de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS). Desi obezitatea domnului Kaltoft a fost evocata in cursul intrunirii in care a fost concediat, partile sunt in dezacord cu privire la modul in care aceasta problema a fost discutata. Astfel, comuna neaga ca obezitatea ar fi facut parte dintre motivele concedierii domnului Kaltoft. Considerand ca aceasta concediere decurge dintr-o discriminare ilegala pe motiv de obezitate, Fag og Arbejde (FOA), o organizatie sindicala care actioneaza in numele domnului Kaltoft, a sesizat o instanta daneza pentru a obtine constatarea acestei discriminari si a solicita daune interese.


In cadrul examinarii acestei cereri, Tribunalul din Kolding, Danemark (retten i Kolding), solicita Curtii de Justitie sa precizeze daca dreptul Uniunii interzice in mod autonom discriminarile pe motive de obezitate. Cu titlu subsidiar, aceasta intreaba daca obezitatea poate constitui un handicap si daca intra in domeniul de aplicare al directivei mentionate.


In hotararea pronuntata, Curtea arata mai intai ca principiul general al nediscriminarii este un drept fundamental care face parte integranta din principiile generale ale dreptului Uniunii. Acest principiu este, asadar, obligatoriu pentru statele membre atunci cand o situatie nationala intra in domeniul de aplicare al dreptului Uniunii.


In aceasta privinta, Curtea aminteste ca nicio dispozitie din tratate si din dreptul derivat al Uniunii in domeniul incadrarii in munca si al ocuparii fortei de munca nu cuprinde o interdictie privind discriminarile pe motive de obezitate ca atare. In special, Directiva privind egalitatea de tratament in materie de incadrare in munca nu mentioneaza obezitatea ca motiv de discriminare si domeniul de aplicare al acestei directive nu trebuie extins dincolo de discriminarile intemeiate pe motivele enumerate in mod exhaustiv. In plus, nici Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene nu are vocatie sa se aplice unei astfel de situatii.


In speta, Curtea constata ca dosarul nu contine niciun element care sa permita sa se considere ca o concediere pretins intemeiata pe obezitate ca atare ar intra in domeniul de aplicare al dreptului Uniunii.


Curtea concluzioneaza, asadar, ca, in domeniul incadrarii in munca si al ocuparii fortei de munca, dreptul Uniunii nu consacra un principiu general al nediscriminarii pe motive de obezitate, ca atare.


In ceea ce priveste problema daca obezitatea poate constitui un ``handicap`` in sensul directivei, Curtea aminteste ca aceasta are ca obiect stabilirea unui cadru general de combatere, in domeniul incadrarii in munca si al ocuparii fortei de munca, a discriminarii intemeiate pe unul dintre motivele enumerate in directiva, printre care figureaza handicapul.


Notiunea ``handicap`` in sensul directivei trebuie inteleasa ca referindu-se la o limitare care rezulta in special din afectiuni fizice, mentale sau psihice pe termen lung, a caror interactiune cu diferite bariere poate impiedica participarea deplina si efectiva a persoanei in cauza la viata profesionala in conditii de egalitate cu ceilalti lucratori. Curtea subliniaza ca aceasta notiune trebuie interpretata ca referindu-se nu numai la imposibilitatea de a desfasura o activitate profesionala, ci si la ingreunarea exercitarii unei astfel de activitati . Astfel, directiva are ca obiectiv sa asigure egalitatea de tratament si vizeaza in special ca o persoana cu handicap sa poata avea acces la un loc de munca sau sa exercite o activitate legata de acesta. In plus, daca originea handicapului ar avea importanta in vederea aplicarii directivei, aceasta ar contraveni insusi scopului directivei.


Pe de alta parte, Curtea arata ca definitia notiunii ``handicap`` preceda stabilirea si aprecierea masurilor de amenajare corespunzatoare pe care angajatorii trebuie sa le ia, conform directivei, in functie de nevoi, intr-o situatie concreta, pentru a permite unei persoane cu handicap sa aiba acces la un loc de munca, sa il exercite sau sa avanseze profesional (cu conditia ca aceste masuri sa nu presupuna o sarcina disproportionata pentru angajator). Prin urmare, simpla imprejurare ca astfel de masuri de amenajare nu ar fi fost luate in privinta domnului Kaltoft nu este suficienta pentru a considera ca acesta nu ar putea fi o persoana cu handicap in sensul directivei.


Pentru aceste motive, Curtea concluzioneaza ca daca, in anumite circumstante, starea de obezitate a lucratorului determina o limitare, care rezulta in special din afectiuni fizice, mentale sau psihice, care, in interactiune cu diferite bariere, poate impiedica participarea deplina si efectiva a acestei persoane la viata profesionala in conditii de egalitate cu ceilalti lucratori, si daca aceasta limitare este de lunga durata, o astfel de stare poate intra in sfera notiunii ``handicap`` in sensul directivei. Aceasta ar fi situatia in special daca obezitatea lucratorului impiedica aceasta participare din cauza unei mobilitati reduse sau a aparitiei, la aceasta persoana, a unor patologii care o impiedica sa isi indeplineasca munca sau care ingreuneaza exercitarea activitatii sale profesionale.


Este de competenta instantei de trimitere sa verifice daca obezitatea domnului Kaltoft intra sub incidenta notiunii ``handicap``.


Hotararea in cauza C-354/13 Fag og Arbejde (FOA), in numele domnului Karsten Kaltoft/ Kommunernes Landsforening (KL), in numele Billund Kommune


1 Directiva 2000/78 CE a Consiliului din 27 noiembrie 2000 de creare a unui cadru general in favoarea egalitatii de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca (JO L 303, p. 16, Editie speciala, 05/vol. 06, p. 7).





Citeşte mai multe despre:    Obezitate    Handicap



Comentează: Obezitatea poate constitui un „handicap”
Alte Titluri

Asistentul personal profesionist pentru persoane cu handicap. Angajare, conditii si proceduri de atestare
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

[Av. muncii] Efectuarea examenului medical la angajarea in munca.
Sursa: MCP Cabinet avocati

Ocuparea si angajarea in munca a persoanelor cu dizabilitati
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Protectia sociala a persoanelor cu dizabilitati
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Facilitatile acordate angajatorilor care incadreaza persoane aflate in somaj sau in dificultate
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Avantajele incadrarii in munca a tinerilor absolventi
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Administrarea interogatoriul in procesul civil
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim



Jurisprudenţă

Decizie de concediere pe parcursul perioadei de proba
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau, Sectia I Civila, Decizia 656 din data de 25.05.2016

Functionar public. Conflict de interese. Elemente constitutive
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 160/A din 5 iunie 2014

Punere sub interdictie. Persoana cu retard mental sever
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 436 din 5 februarie 2014

Contestatie decizie de incadrare in grad de handicap. Necompetenta materiala
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia C.A.F., Sentinta civila nr. 224 din 24.01.2012

Formula de calcul pentru pensionari nevazatori. Recalculare pensie. Legea 19/2000
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr. 285 din data 17.02.2011