Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Nelegalitatea anularii ca insuficient timbrat a capatului de cerere pentru care s-a incuviintat esalonarea platii taxei de timbru.

Nelegalitatea anularii ca insuficient timbrat a capatului de cerere pentru care s-a incuviintat esalonarea platii taxei de timbru.

  Publicat: 15 Apr 2013       4395 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Odata ce instanta de judecata a incuviintat cererea de esalonare a platii taxei judiciare de timbru, plata ratelor lunare stabilite in sarcina fiecareia dintre parti este o chestiune ce tine de executarea obligatiei de plata sau, daca se impune, de executarea silita a hotararii, care se efectueaza de catre organele abilitate in acest sens, subordonate Ministerului Finantelor Publice, potrivit art.212 alin.(3) din Legea nr. 146/1997

Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Mod de dobandire a proprietatii, derivat, intre vii, care consta in incorporarea unui lucru mai putin important intr-unul mai important.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Document care justifica primirea unei sume de bani. Constituie un act justificativ de inregistrare a sumelor incasate in registrul de casa si in contabilitate.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Denumire data monedei unice europene.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Legea 10 din 2001. Masuri cu caracter reparator acordate in situatiile in care restituirea in natura nu este posibila, sub forma unor titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare,
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Document care justifica primirea unei sume de bani. Constituie un act justificativ de inregistrare a sumelor incasate in registrul de casa si in contabilitate.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Mod de dobandire a proprietatii, derivat, intre vii, care consta in incorporarea unui lucru mai putin important intr-unul mai important.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Mod de dobandire a proprietatii, derivat, intre vii, care consta in incorporarea unui lucru mai putin important intr-unul mai important.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
A fost promulgat la 11.09.1865
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Mod de dobandire a proprietatii, derivat, intre vii, care consta in incorporarea unui lucru mai putin important intr-unul mai important.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.

Asadar, hotararea prin care s-a dispus masura esalonarii reprezinta titlu executoriu, sumele datorate cu titlu de taxa judiciara de timbru fiind urmarite in conditiile prevazute de dispozitiile legale aplicabile in acest sens, iar instanta nu poate ca, facand aplicarea dispozitiilor art.20 alin.(3) din Legea nr. 146/1997, sa anuleze ca insuficient timbrat un capat de cerere al actiunii, in situatia in care partile achitand o singura rata a taxei de timbru, nu s-au mai conformat ulterior celor stabilite prin incheierea instantei, prin care s-a admis in parte cererea de ajutor public judiciar.

Reclamantele A.M. si A.BR. au chemat in judecata pe paratii C.N.A.D.R. SA - Directia Regionala Drumuri si Poduri Cluj, Primarul municipiului Cluj-Napoca, Municipiul Cluj-Napoca, prin primar, Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca, solicitand sa se constate nulitatea absoluta a contractelor de vanzare-cumparare incheiate de C.N.A.D.N.R. Cluj pentru constructiile de pe str. L. nr. 2A, 2B, 2D si 2E; sa se constate ca sunt proprietatea reclamantelor prin accesiune constructiile din str. L. nr. 2A- 2 corpuri de pe parcela cu nr. top 24328/1/2/1/1/si str. L. nr. 2B un corp de pe parcela cu nr. top 24328/1/3/1 si sa se dispuna predarea lor de catre parati reclamantelor, in calitate de proprietare a parcelelor respective.

Prin sentinta civila nr.107 din 4 februarie 2011 a Tribunalului Cluj, s-a admis exceptia lipsei de interes si, in consecinta, s-a respins petitul din actiunea civila intentata de reclamante. S-a admis exceptia insuficientei timbrari si in consecinta s-a anulat petitul 2 din actiune, ca insuficient timbrat.

Instanta a retinut ca, in ceea ce priveste primul petit din actiune, reclamantele nu au interes sa solicite constatarea nulitatii contractelor de vanzare-cumparare a unor constructii care nu sunt edificate pe terenul proprietatea lor, ci pe terenurile cu nr. top nou 24328/1/2/1/1 (corpurile 1 si 2 de la nr. 2A), pe nr. top nou 24328/1/3/1 (corpul de la 2B), pe nr. top 24328/1/5 (corpul de la 2D) si nr. top 24326/1/6 (corpul de la nr. 2E), in timp ce reclamantelor li s-au restituit in natura alte parcele topografice.

Cel de-al doilea petit din actiune, avand ca obiect constatarea dobandirii dreptului de proprietate se timbreaza la valoare, conform art.2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997.

Prin incheierea civila nr.104/CC/2010 a Tribunalului Cluj, s-a respins cererea de scutire, s-a admis cererea de esalonare a taxei judiciare de timbru si s-a stabilit in sarcina fiecarei reclamante obligatia de a achita cate o rata lunara de 679 lei.

Reclamantele au depus o singura chitanta privind achitarea sumei de 679 lei, situatie in care s-a constatat ca taxa judiciara de timbru, asa cum a fost stabilita in urma esalonarii, nu a fost achitata in cuantumul stabilit, astfel ca in baza art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997, s-a admis exceptia insuficientei timbrari si s-a anulat al doilea capat de cerere ca insuficient timbrat.

Impotriva acestei sentinte au declarat apel reclamantele.

Prin decizia nr. 259/A din data de 15 iunie 2011, Curtea de Apel Cluj, Sectia civila, de munca si asigurari sociale, pentru minori si familie a admis apelul declarat de reclamante, a anulat sentinta atacata si a trimis cauza spre rejudecare la aceeasi instanta,.

Instanta de apel a retinut ca, prin sentinta civila nr. 201/2008 a Tribunalului Cluj, s-au admis in parte cererile conexate formulate de petitionarele A.M. si A.B.R. in contradictoriu cu Primarul municipiului Cluj-Napoca si s-a dispus dezmembrarea unor parcele topografice; s-a dispus modificarea partiala a dispozitiei nr.6654/2007 emisa de Primarul municipiului Cluj-Napoca si s-a dispus restituirea in natura a parcelelor cu nr. top noi: 24328/1/1/2, 24328/1/2/2, 24328/1/2/1/2, 24328/1/3/2, 22321/1/1/1/2, 24322/1/1/1/2, 24223/1/1/1/2, 24324/1/1/1/2, 24325/1/1/1/2, 24326/1/1/1/2, 24327/1/1/1/2, 24321/1/1/1/3, 24322/1/1/1/3, 24323/1/1/1/3, 24324/1/1/1/3, 24325/1/1/1/3, 24326/1/1/1/3, 24327/1/1/1/3, cu mentiunea ca asupra parcelelor cu nr. top 24328/1/2/1/2 si 24328/1/3/2, reclamantele se subroga in drepturile concedentului. S-a dispus intabularea in CF a dreptului de proprietate al petitionarelor asupra parcelelor restituite in natura . S-a dispus restituirea in echivalent in favoarea petitionarelor a celorlalte parcele pana la concurenta sumei reprezentand echivalentul a 1.271.000 euro.

Aceasta sentinta a fost schimbata in parte prin decizia civila nr.236/A/2008 a Curtii de Apel Cluj, in sensul ca s-a dispus acordarea de masuri reparatorii prin echivalent in conditiile Titlului VII din Legea nr. 247/2005 pentru diferenta de 2.290 mp teren care nu poate fi restituit in natura . S-a respins actiunea reclamantei A.M., ca fiind introdusa de o persoana fara capacitate procesuala de folosinta.

Prin contractul incheiat la data de 12.12.1994 intre Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca si Directia Regionala de Drumuri si Poduri Cluj-Napoca, primul in calitate de concedent, i-a cesionat celui de-al doilea in calitate de concesionar, terenul situat in Cluj-Napoca, str. O. - str. L.

In baza autorizatiei de construire din 31.05.1995, Administratia Nationala a Drumurilor, Directia Regionala de Drumuri si Poduri Cluj, a fost autorizata sa execute constructii din structura prefabricata cu schelet din lemn ignifugat pe fundatii de beton.

Prin contractul de vanzare-cumparare autentificat sub nr. 16xx/2008, CNADNR SA Bucuresti a vandut catre S. C.A.T.P. SRL Oradea, printre altele, constructiile de la nr.2A, edificate pe terenul cu nr. top 24328/1/2 din CF nr. 134081 Cluj-Napoca, constructiile 2B edificate pe terenul cu nr. top 24328/1/3 din CF nr.134081 Cluj-Napoca, constructiile 2D edificate pe terenul cu nr. top 24328/1/5 inscris in CF nr. 134081 Cluj-Napoca si constructiile 2E edificate pe terenul cu nr. top 24328/1/6 inscris in CF nr. 134081 Cluj-Napoca.

Prin contractul de vanzare-cumparare autentificat sub nr. 11xx/2009, S.C. S.C.A.T.P. SRL, a vandut S.C. E.P.I SRL Oradea, spatiul C1 de la nr. administrativ 2A cu nr. cadastral 24328/1/2-C1 si constructia C2 cu nr. cadastral 24328/l/2-C2, edificate pe terenul in suprafata de 1297 mp inscris in CF nr. 261109 Cluj-Napoca, provenit din conversia pe hartie a CF nr. 134081 Cluj-Napoca; spatiul administrativ de la nr. 2B cu nr. cadastral 24328/1/3-C inscris in CF nr. 261240-Ci Cluj-Napoca provenita din conversia pe hartie a CF nr. 134081 Cluj-Napoca; spatiul administrativ in CF nr. 261243 Cluj-Napoca, provenit din conversia pe hartie a CF nr. 134081 Cluj-Napoca, edificat pe terenul in suprafata de 593 mp; spatiul administrativ de la nr. 2E cu nr. cadastral 24328/1/6/C inscris in CF nr. 261203 Cluj-Napoca, provenita din conversia pe hartie a CF nr. 134081 Cluj-Napoca, edificate pe terenul in suprafata de 434 mp.

Sentinta civila nr.201/2008 a Tribunalului Cluj, s-a pronuntat pe baza raportului de expertiza completat.

Cata vreme constructiile au fost edificate pe nr. top 24328/1/2, pe nr. top 24328/1/3, nr. top 24328/1/5 si pe nr. top 24328/1/6, iar parcela cu nr. top vechi 24328/1/2 a fost dezmembrata in parcelele cu nr. top nou 24328/1/2/1 in suprafata de 799 mp pe care exista o constructie si parcela cu nr. top nou 24328/1/2/2 teren in suprafata de 323 mp ce le-a fost restituita reclamantelor, iar parcela cu nr. top vechi 24328/1/3 a fost dezmembrata in parcela cu nr. top nou 24328/1/3/1 teren cu constructii in suprafata de 784 mp si parcela cu nr. top nou 24328/1/3/2 in suprafata de 209 mp pe care exista o constructie, parcela ce le-a fost de asemenea restituita reclamantelor.

Din CF nr. 261109 Cluj-Napoca, rezulta ca C1 si C2 (corpurile 1 si 2 de cladire) se afla pe numarul cadastral /nr. topografic 24328/1/2 in suprafata de 1.297 mp, cat a avut inainte de dezmembrare, iar constructia C1 din CF nr. 261240 Cluj-Napoca se afla pe un numar cadastral nr. topografic 24328/1/3 in suprafata de 993 mp cat a avut inainte de dezmembrare. Chiar daca au avut loc aceste dezmembrari, iar reclamantelor li s-au atribuit prin sentinta civila nr. 201/2008 a Tribunalului Cluj, cele doua parcele dezmembrate: nr. top nou 24328/1/2/2 in suprafata de 323 mp si parcela nr. top nou 24328/1/3/2 in suprafata de 209 mp, aceasta operatiune nu a fost evidentiata in cartile funciare nr. 261109 Cluj-Napoca si nr. 261240 Cluj-Napoca, unde figureaza cele doua parcele cadastrale/topografice nedezmembrate.

In aceasta situatie, reclamantele justifica interes in solutionarea capatului de cerere avand ca obiect constatarea nulitatii contractelor de vanzare-cumparare.

In ceea ce priveste cel de-al doilea capat de cerere, curtea de apel a retinut ca prima instanta a admis exceptia insuficientei timbrari si in consecinta, in baza art. 20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997, l-a anulat ca insuficient timbrat.

Anterior, prin incheierea civila nr.104/CC/2010 a Tribunalului Cluj, s-a admis in parte cererea de ajutor public judiciar, formulata de reclamantele si, in consecinta, s-a respins cererea de scutire de la plata taxei judiciare de timbru, dar s-a esalonat plata taxei judiciare de timbru, stabilindu-se in sarcina fiecarei reclamante, obligatia achitarii in 8 rate lunare de cate 679 lei, cu titlu de taxa judiciara de timbru. Taxa judiciara de timbru stabilita in sarcina reclamantelor, a fost de 10.865 lei.

Tribunalul a constatat ca reclamantele au depus o singura chitanta privind achitarea unei rate de 679 lei, situatie in care taxa de timbru astfel cum a fost stabilita in urma esalonarii, nu a fost achitata in cuantum suficient.

O.U.G. nr.51/2001 a transpus in dreptul intern Directiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE privind imbunatatirea accesului la justitie in cazul litigiilor transfrontaliere.

Dreptul de acces la justitie este reglementat de art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului.

Cata vreme apelantelor li s-a admis cererea de ajutor public judiciar si s-a esalonat taxa judiciara de timbru pe care sunt datoare sa o plateasca, in mod gresit prima instanta a facut aplicarea dispozitiilor art.20 alin. (3) C.pr.civ., anuland ca insuficient timbrat, capatul de cerere avand ca obiect constatarea dobandirii dreptului de proprietate prin accesiune asupra constructiilor.

Impotriva acestei decizii, a declarat recurs parata SC S.C.A.T.P. SRL, in baza dispozitiilor art.304 pct.9 C.proc.civ.

Parata a aratat cu privire la primul capat de cerere ca, in conditiile in care reclamantele se pretind doar proprietare asupra terenului de sub constructii, nu se poate justifica interesul proprietarului terenului in a desfiinta acte juridice translative de proprietate asupra unor constructii a caror proprietar sau titular de drept real nu se pretinde.

In mod just prima instanta a constatat ca reclamantele nici macar nu sunt titularele unui drept de proprietate tabular. Reclamantele isi justifica pretentiile in temeiul unei sentinte civile emise in baza Legii nr. 10/2001 pronuntata in contradictoriu numai cu acestea si Primarul municipiului Cluj-Napoca.

Sentinta civila nr.201/2008 a Tribunalului Cluj atribuie reclamantelor in natura doar doua nr. top ce intereseaza prezenta cauza, dar care sunt rezultatul unei dezmembrari ce nu a fost operata in coala de CF, dezmembrare care nu s-a facut si in contradictoriu cu proprietarii constructiilor. Aceste nr. topo sunt: nr. top 24328/1/2/1/2 pe care se afla intr-adevar constructiile de la adresa str. L. nr.2A, corpul I si II de cladire si nr. top 234828/1/3/2, pe care din schitele topografice efectuate in cauza rezulta ca nu se afla constructia de la adresa str. L. nr.2B; aceasta din urma constructie se afla pe nr. topo 234828/1/3/1 care nu a fost restituita in natura reclamantelor. In ce priveste parcelele situate in str. L. nr.2D si 2E, reclamantele nu justifica nici un fel de titlu, nr. topo aferente acestor constructii de la aceasta adresa, respectiv nr. top 234828/1/5 si nr. top 234828/1/6 nu se regasesc in dispozitivul sentintei nr.201/2008 a Tribunalului Cluj, printre imobilele restituite in natura .

Recurenta-parata a aratat cu privire la cel de-al doilea capat de cerere ca se poate retine lipsa de interes deoarece reclamantele nu au un drept de proprietate opozabil erga omnes, nefiind inscrise in CF cu dreptul de proprietate asupra terenului pretins a se afla sub constructiile indicate.

Totodata, pentru constructiile situate in str. L. nr.2B, 2D si 2E, terenul aferent acestora nu s-a restituit in natura, este vorba de nr. top 234828/1/3/1, nr. top 234828/1/5, respectiv 234828/1/6.

In ce priveste modul de solutionare a exceptiei insuficientei timbrari a actiunii, parata-recurenta a aratat ca ulterior datei la care s-a incuviintat ajutorul public judiciar, la data solutionarii exceptiei, reclamantele nu au putut justifica in fata primei instante decat plata unei singure transe, adica cea pentru luna noiembrie 2010.

In aceste conditii, in mod judicios prima instanta a facut aplicarea art.20 alin.(3) din Legea nr. 146/1997, potrivit caruia neindeplinirea obligatiei de plata a taxei de timbru pana la termenul stabilit se sanctioneaza cu anularea actiunii sau cererii.

Recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente:

Reclamantele au solicitat prin cererea de chemare in judecata - primul petit sa se constate nulitatea absoluta a contractelor de vanzare-cumparare incheiate de C.N.A.D.N.R. Cluj pentru constructiile de pe str. L. nr. 2A-2 corpuri, 2B, 2D, si 2E; iar prin cel de-al doilea petit sa se constate ca, constructiile din str. L. nr. 2A- 2 corpuri de pe parcela cu nr. top 24328/1/2/1/1/si str. L. nr. 2 corp de pe parcela cu nr. top 24328/1/3/1 sunt proprietatea reclamantelor prin accesiune si sa se dispuna predarea lor de catre parati reclamantelor, in calitate de proprietare a parcelelor respective, prin restituirea dreptului de proprietate .

Chiar parata SC S.C.A.T.P. SRL recunoaste prin motivele de recurs faptul ca ``sentinta civila nr .201/2008 a Tribunalului Cluj atribuie reclamantelor in natura doar doua nr. top ce intereseaza prezenta cauza, dar care sunt rezultatul unei dezmembrari ce nu a fost operata in coala de CF, dezmembrare care nu s-a facut si in contradictoriu cu proprietarii constructiilor. Aceste nr. topo sunt: nr. top 24328/1/2/1/2 pe care se afla intr-adevar constructiile de la adresa str. L. nr.2A corpul I si II de cladire si nr. top 234828/1/3/2, pe care din schitele topografice efectuate in cauza rezulta ca nu se afla constructia de la adresa str. L. nr.2B."

Aceste aspecte au fost avute in vedere si de instanta de apel care a retinut faptul ca, constructiile au fost edificate pe parcele de teren ce au fost restituite reclamantelor; cele doua parcele dezmembrate: nr. top nou 24328/1/2/2 in suprafata de 323 mp si parcela nr. top nou 24328/1/3/2" in suprafata de 209 mp, aceasta operatiune nu a fost evidentiata in cartile funciare nr. 261109 Cluj-Napoca si nr.261240 Cluj-Napoca, unde figureaza cele doua parcele cadastrale/topografice nedezmembrate.

In aceasta situatie, s-a aratat ca reclamantele justifica interes in solutionarea capatului de cerere avand ca obiect constatarea nulitatii contractelor de vanzare-cumparare.

Interesul reprezinta si prefigureaza scopul si ``profitul" demersului procesual, finalitatea acestuia, prin hotararea sa, instanta de judecata fiind chemata sa se pronunte in concret cu privire la valorificarea unui drept .

Oricine are interes poate introduce o actiune sau face o cerere in justitie, interesul justificand dobandirea, conservarea unui drept .

Fata de cele mai sus-mentionate, in mod legal curtea de apel a dispus trimiterea cauzei spre rejudecare la instanta de fond, in vederea administrarii de probe utile, pertinente si concludente pentru stabilirea pe deplin a situatiei de fapt, in scopul solutionarii legale si temeinice a raporturilor juridice deduse judecatii.

Referitor la criticile ce vizeaza modul de solutionare a exceptiei insuficientei timbrari a actiunii, este de retinut ca Tribunalul Cluj, prin incheierea civila nr.104/CC/2010, a admis cererea reclamantelor de esalonare a taxei judiciare de timbru in cuantum de 10.865 lei, stabilind in sarcina fiecarei reclamante in parte obligatia de a achita cate o rata lunara de 679 lei.

Potrivit dispozitiilor art.21 alin.(1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru ``persoanele fizice pot beneficia de scutiri, reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, in conditiile O. U. G. nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila."

De asemenea, prevederile art.212 alin.(3) din Legea nr. 146/1997 dispun ``in cazul esalonarii sau amanarii, instanta transmite hotararea de incuviintare, care constituie titlu executoriu, Ministerului Economiei si Finantelor/ organelor competente pentru urmarirea executarii obligatiei de plata ori, dupa caz, pentru punerea in executare a hotararii privind plata taxei ori a partii din taxa datorata, la termenele stabilite. In titlul executoriu se vor mentiona si codul de identificare fiscala, domiciliul fiscal, precum si orice alte date de identificare a debitorului. Executarea silita a hotararii se va efectua prin organele de executare ale unitatilor teritoriale subordonate Ministerului Economiei si Finantelor in a caror raza teritoriala isi are sediul debitorul, potrivit legislatiei privind executarea silita a creantelor bugetare."

Ca urmare, odata ce instanta de judecata a incuviintat petentelor cererea de esalonare a platii taxei judiciare de timbru, plata ratelor lunare stabilite in sarcina fiecarei reclamante in parte este o chestiune ce tine de executarea obligatiei de plata sau, daca se impune, de executarea silita a hotararii, care se efectueaza de catre organele abilitate in acest sens, subordonate Ministerului Finantelor Publice.

Asadar, hotararea prin care s-a dispus masura esalonarii de catre instanta reprezinta titlu executoriu, sumele datorate cu titlu de taxa judiciara de timbru urmand a fi urmarite in conditiile prevazute de dispozitiile legale aplicabile in acest sens.

De altfel, dispozitiile art.12 din O.U.G. nr.51/2008 prevad faptul ca ajutorul public judiciar se acorda oricand in cursul judecatii si se mentine pe tot parcursul etapei procesuale in care a fost solicitat, iar instanta de judecata poate reveni asupra masurii incuviintarii cererii de acordare a ajutorului public judiciar numai in conditiile prevazute de art.17 si urm. din O.U.G. nr.51/2008, care insa nu sunt incidente in prezenta pricina.

Retinand si incidenta art.6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, care reglementeaza dreptul de acces la justitie, in mod legal instanta de apel a aratat, sub acest aspect, faptul ca prima instanta a gresit atunci cand a facut aplicarea dispozitiilor art.20 alin. (3) din Legea nr. 146/1997, anuland ca insuficient timbrat, capatul de cerere avand ca obiect constatarea dobandirii dreptului de proprietate prin accesiune asupra constructiilor.

Fata de toate considerentele retinute, Inalta Curte a constatat ca hotararea atacata a fost data cu aplicarea corecta a legii pe aspectele contestate si ca astfel, nu sunt indeplinite conditiile cazului de modificare prevazut de art. 304 pct. 9 C.proc.civ., recursul fiind respins, conform art. 312 alin.(1) C.proc.civ.


Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 4600 din 19 iunie 2012


Citeşte mai multe despre:    Legea 146/1997    OUG 51/2008    Taxa de timbru    Esalonare taxa de timbru    Tribunalul Cluj    Curtea de Apel Cluj    Conventia Europeana a Drepturilor Omului    CEDO



Comentează: Nelegalitatea anularii ca insuficient timbrat a capatului de cerere pentru care s-a incuviintat esalonarea platii taxei de timbru.
Alte Speţe

Ajutor public judiciar. Admiterea in parte a pretentiilor formulate prin cererea de chemare in judecata
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 692 din 24 martie 2016

Cereri consecutive de acordare a ajutorului public judiciar formulate cu rea-credinta
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 780 din 14 aprilie 2016

Cerere de pronuntare a unei hotarari care sa tina loc de act de vanzare in cazul in care exista un refuz nejustificat al promitentului vanzator de a incheia actul autentic
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 835 din 20 martie 2015

Incheiere prin care s-a solutionat cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia-sectia comerciala Decizie 1963 (26.09.2005)

Incheiere prin care s-a solutionat cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia-sectia comerciala Decizie 1963 (26.09.2005)

Incheiere prin care s-a solutionat cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia-sectia comerciala Decizie 1963 (26.09.2005)

Dovada platii taxei judiciare de timbru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR. 700 din 02.04.2013

Obligatia de timbrare a caii de atac exercitata de o societate intrata in insolventa
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR. 260 din 05.02. 2013

Anularea cererii ca insuficient timbrata.Neindicarea valorii obiectului cererii de chemare in judecata
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - SECTIA A V-A CIVILA, DECIZIA CIVILA NR.12 din 16.01. 2013

Subiectii activi ai obligatiei parcurgerii procedurii prealabile
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 484 din 12 februarie 2013



Articole Juridice

Ajutorul public judiciar beneficiari, forme, conditii de acordare
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Ajutorul public judiciar in materie de mediere
Sursa: EuroAvocatura.ro

Avantajele medierii. Solutii jurisprudentiale
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cazurile in care asistenta juridica este obligatorie
Sursa: EuroAvocatura.ro

Obligativitatea sau neobligativitatea Statului Roman de a achita taxele judiciare de timbru
Sursa: CSM