Prin Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile ulterioare, a fost instituit un nou beneficiu de asistenta sociala prin consolidarea ajutorului social, a alocatiei pentru sustinerea familiei si a ajutorului pentru incalzirea locuintei. Aplicarea prevederilor Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, respectiv acordarea noului beneficiu de asistenta sociala nu se poate realiza in absenta Sistemului national informatic al asistentei sociale si depinde de capacitatea autoritatilor administratiei publice locale de a asigura prelucrarea informatica a datelor privind solicitantii si verificarea criteriilor de eligibilitate. Sistemul national informatic al asistentei sociale este in curs de realizare. Practic, acesta face subiectul unui proiect al Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, cu sprijinul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, care se inscrie atat in cadrul agendei digitale a Romaniei, cat si in masura prevazuta de Programul de guvernare. Acest proiect este in faza initiala, finalizarea acestuia estimandu-se in perioada 2020-2021. In contextul imposibilitatii aplicarii Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, este necesara mentinerea aplicarii Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru o perioada de minimum 2 ani, pentru a nu afecta un numar de aproximativ 210.000 familii in risc de saracie, beneficiare ale ajutorului social, si crearea unor noi probleme sociale prin cresterea riscului de excluziune sociala, avand in vedere faptul ca aproximativ 50% din aceste familii sunt familii cu copii. In plus, masurile din ultima perioada in domeniul stimularii ocuparii fortei de munca, evolutia salariilor, cresterea veniturilor medii si noua viziune a sistemului de pensii, conduc la necesitatea unei revizuiri a prevederilor legale continute de Legea nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, care sa aiba ca efect cresterea participarii pe piata muncii a membrilor apti de munca din familiile beneficiare de ajutor social. Avand in vedere imposibilitatea sustinerii financiare a masurilor prevazute de art. 27 alin. (6) si art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in special in privinta sprijinului de 500 euro care ar trebui acordat tuturor copiilor nascuti incepand cu data intrarii in vigoare a legii, ceea ce ar insemna plata dreptului pentru aproximativ 1,7 milioane copii nascuti in aceasta perioada, pentru implementarea acestei masuri fiind necesari aproximativ 4 miliarde lei, si tinand cont de necesitatea aprobarii bugetului de stat pentru anul 2019 si incadrarea in limitele de deficit bugetar asumate, se impune si pentru aceste masuri prorogarea termenului de aplicare. Prorogarea termenului de aplicare atat a Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, cat si a masurilor prevazute de art. 27 alin. (6) si art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar a fi efectuata inainte de aprobarea legii bugetare anuale, astfel incat fundamentarea bugetului sa fie realizata pe baza actelor normative aprobate, conform Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. De asemenea, in situatia exceptionala inregistrata cu privire la proliferarea pestei porcine africane si a despagubirilor preconizate a se acorda gospodariilor individuale in care au fost sacrificate suine purtatoare ale acestui virus, tinand cont de faptul ca 48% dintre gospodariile in care se acorda ajutorul social sunt in mediul rural, se impune exceptarea acestor despagubiri de la a fi luate in calcul la stabilirea ajutorului social pentru a nu afecta situatia socioeconomica a acestor gospodarii. Astfel, este necesara modificarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste veniturile care se excepteaza de la stabilirea dreptului la ajutorul social. Luand in considerare Decizia Curtii Constitutionale nr. 387 din 5 iunie 2018, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 642 din 24 iulie 2018, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si tinand cont de prevederile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, prevederile Codului muncii trebuie adaptate, astfel incat sa nu se inregistreze disfunctionalitati legislative ca urmare a incetarii efectelor juridice ale reglementarii actuale. De asemenea, se impune si modificarea art. 164 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurandu-se astfel cadrul necesar stabilirii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca . Totodata, in contextul intrarii in vigoare de la 1 ianuarie 2019 a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare si abrogarea cu aceeasi data a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, cu modificarile ulterioare, se impune corelarea celor doua acte normative astfel incat cuantumurile aferente tichetelor de cresa prevazute de acestea sa fie egalizate. Avand in vedere necesitatea reducerii urgente a deficitului de forta de munca identificat la nivel national, reclamat si de reprezentantii mediului de afaceri, deficit care se poate reduce prin calificarea la locul de munca in conformitate cu prevederile Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca, republicata, cu modificarile ulterioare, a persoanelor in cautarea unui loc de munca, aflate in evidentele Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si care nu au absolvit invatamantul gimnazial, luand in considerare modificarile legislative prevazute in Ordinul ministrului educatiei nationale si al ministrului muncii si justitiei sociale nr. 5.039/2.126/2018 privind aprobarea corespondentei dintre nivelurile Cadrului national al calificarilor, actele de studii/calificare ce se elibereaza, tipul de programe de educatie si formare profesionala din Romania prin care pot fi dobandite nivelurile de calificare, nivelurile de referinta ale Cadrului european al calificarilor, precum si conditiile de acces corespunzatoare fiecarui nivel de calificare, ce ofera posibilitatea persoanelor care au absolvit invatamantul primar de a avea acces la programe de formare profesionala, de nivel 1, in scopul imbunatatirii cunostintelor, aptitudinilor si competentelor in context personal, civic, social si/sau legat de ocupare si care sa le permita practicarea ocupatiilor care necesita detinerea unor cunostinte generale de baza si a unor competente specifice acestora, avand in vedere Recomandarea Consiliului 2.016/C 67/01 privind integrarea somerilor de lunga durata pe piata fortei de munca, de asemenea, pentru a sprijini integrarea pe piata muncii a persoanelor din grupuri vulnerabile, in special a celor beneficiare de prestatiile prevazute in Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta a caror reglementare nu poate fi amanata, In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta . Articolul I - Articolul 97 din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 882 din 3 noiembrie 2016, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: "- Art. 97 Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 aprilie 2021, cu exceptia art. 95, care intra in vigoare la data de 1 februarie 2021." Articolul II (1)Termenul prevazut la art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 decembrie 2020. (2)Cupoanele sociale prevazute la art. 27 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se acorda pana la data de 31 decembrie 2020. Articolul III 1.Alineatul (1) al articolului 8 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: "- Art. 8 (1) La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, dupa caz, al persoanei singure se iau in considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat in luna anterioara depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suporta, obligatii legale de intretinere si alte creante legale, cu exceptia: a) alocatiei pentru sustinerea familiei, prevazuta de Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; b) alocatiei de stat pentru copii, prevazuta de Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; c) bugetului personal complementar lunar si a prestatiilor sociale prevazute la art. 58 alin. (4) lit. b) si, respectiv, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; d) burselor scolare, a drepturilor acordate in baza art. 51 alin. (2) si art. 85 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare; e) stimulentului educational oferit, potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificarile ulterioare, sub forma de tichet social pentru stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor proveniti din familii defavorizate; f) sprijinului financiar prevazut de Hotararea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului financiar ce se acorda elevilor in cadrul Programului national de protectie sociala A�Bani de liceuA�, cu modificarile si completarile ulterioare; g) veniturilor obtinute din activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri in conditiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; h) sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despagubiri sau sprijin financiar pentru situatii exceptionale." Articolul IV Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 1.La articolul 56 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "c) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 60 de zile calendaristice anterior implinirii condicilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani; la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare; la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II;" 2.La articolul 56, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins: "(3) Angajatorul nu poate ingradi sau limita dreptul salariatei de a continua activitatea in conditiile prevazute la alin. (1) lit. c) teza intai." 3.La articolul 164, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins: "(11) Prin hotarare a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1), diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca . (12) Toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1)."
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024! Sursa: EuroAvocatura.ro
Cand il preceda in mod direct repausul zilnic se adauga la repausul saptamanal Sursa: MCP Cabinet avocati
Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto Sursa: MCP Cabinet avocati
Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere Sursa: MCP Cabinet avocati
Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale Sursa: MCP Cabinet avocati