Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Legislaţie » Regulamente » Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului

Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului

  Publicat: 10 Sep 2019       2294 citiri        Secţiunea: Regulamente  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicat in Monitorul Oficial nr. 736 din 09.09.2019

Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Totalitatea clientilor unei firme, local, avocat, medic etc.
Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
Totalitatea clientilor unei firme, local, avocat, medic etc.
Totalitatea clientilor unei firme, local, avocat, medic etc.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Articolul 1
(1) Prezentul regulament se aplica urmatoarelor categorii de entitati:
a) institutii de credit persoane juridice romane;
b) sucursale din Romania ale institutiilor de credit persoane juridice straine;
c) institutii de plata persoane juridice romane;
d) institutii emitente de moneda electronica persoane juridice romane;
e) sucursale din Romania ale institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica din alte state membre;
f) institutii financiare nebancare inscrise in Registrul special si institutii financiare nebancare inscrise numai in Registrul general care au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica, denumite in continuare institutii.
(2) Institutiile prevazute la alin. (1) lit. a), c) si d) se asigura ca respecta prevederile prezentului regulament si pentru activitatile prestate in mod direct in alte state membre.

Articolul 2
(1) Termenii si expresiile utilizate in cuprinsul prezentului regulament, cu exceptia celor prevazute la alin. (2), au semnificatia prevazuta in Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
(2) Termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) factori de risc - aspecte care, fie individual, fie in combinatie, pot spori sau diminua riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului pe care il prezinta o relatie de afaceri sau o tranzactie ocazionala;
b) organ de conducere - organul sau organele de administrare si de conducere ale unei institutii stabilite potrivit actelor constitutive, in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt imputernicite sa stabileasca strategia, obiectivele si orientarea generala a institutiei, care supravegheaza si monitorizeaza procesul decizional de conducere si care includ persoanele care conduc in mod efectiv activitatea institutiei;
c) risc de spalare a banilor si finantare a terorismului - impactul si probabilitatea implicarii institutiei in spalarea banilor si finantarea terorismului;
d) sursa fondurilor - provenienta fondurilor implicate intr-o relatie de afaceri sau o tranzactie ocazionala.

CAPITOLUL II
Evaluari de risc, politici si norme interne

Articolul 3
(1) In aplicarea art. 25 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, institutiile realizeaza evaluari proprii de risc prin care identifica si evalueaza riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului atat la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor si produselor ofertate, precum si la nivelul intregii activitati desfasurate.
(2) Institutiile realizeaza evaluari proprii de risc si le actualizeaza pe baza evaluarilor nationale si sectoriale disponibile din jurisdictiile in care desfasoara activitate, a factorilor de risc prevazuti de Legea nr. 129/2019, a cerintelor din prezentul regulament, a instructiunilor emise de Banca Nationala a Romaniei pentru aplicarea recomandarilor din Ghidul Autoritatii Bancare Europene, Autoritatii Europene de supraveghere pentru asigurari si pensii ocupationale si Autoritatii Europene pentru Valori Mobiliare si Piete JC/2017/37, a standardelor tehnice de reglementare in domeniu adoptate de Comisia Europeana si, dupa caz, a evaluarilor realizate la nivelul grupului din care fac parte .
(3) In aplicarea dispozitiilor art. 25 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, institutiile stabilesc metodologia de realizare si de actualizare a evaluarii de risc, care se refera cel putin la:
a) precizarea categoriilor si a numarului surselor de informatii utilizate in realizarea evaluarii;
b) procedura de identificare a factorilor de risc relevanti asociati activitatii desfasurate;
c) modul de determinare a ponderilor asociate factorilor de risc identificati in functie de importanta acestora, daca institutia decide sa pondereze diferit factorii de risc identificati;
d) procedura de luare in considerare a factorilor de risc identificati la determinarea gradului de risc asociat clientilor, produselor si serviciilor, canalelor de distributie a produselor si serviciilor si, dupa caz, activitatii externalizate si activitatii derulate prin sucursalele si filialele situate in state terte;
e) procedura de stabilire si reevaluare, periodica, precum si in situatiile cand intervin elemente de natura sa modifice gradul de risc, a claselor de risc aferente clientilor, produselor si serviciilor, inclusiv a celor exceptate de la aplicarea unor masuri de cunoastere a clientelei potrivit prevederilor art. 13 alin. (8) din Legea nr. 129/2019, in functie de gradul de risc asociat;
f) procedura pentru stabilirea gradului de risc la nivelul intregii activitati;
g) procedura de monitorizare a evolutiilor factorilor de risc de spalare a banilor si de finantare a terorismului si pentru a identifica necesitatea actualizarii evaluarii de risc .
(4) Institutiile aproba, la nivelul organelor de conducere, evaluarile de risc prevazute la alin. (2) si metodologia de realizare si actualizare prevazuta la alin. (3).
(5) Institutiile instituie sisteme si proceduri de control specifice pentru a verifica daca propriile evaluari de risc si metodologia de realizare si actualizare a acestora sunt relevante, inclusiv prin intermediul auditului independent prevazut la art. 26 alin. (1).
(6) Institutiile actualizeaza evaluarile de risc si metodologia de realizare si actualizare a acestora ori de cate ori este necesar, dar cel putin anual, inclusiv cu luarea in considerare a modificarilor in strategia de dezvoltare si structura organizatorica a acestora.

Articolul 4
(1) In aplicarea dispozitiilor art. 24 alin. (1) si (7) si art. 25 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, institutiile stabilesc si revizuiesc periodic la nivelul organului de conducere, pe baza evaluarilor proprii de risc prevazute la art. 3 din prezentul regulament, politica pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului la care institutia este sau ar putea fi expusa.
(2) Institutiile stabilesc in politica pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului cel putin urmatoarele aspecte:
a) strategia de acceptare a clientilor, prin care sa se stabileasca cel putin categoriile de clienti pe care institutia isi propune sa le atraga;
b) tipurile de produse si servicii pe care institutia intentioneaza sa le ofere;
c) limita maxima a nivelului de risc considerata acceptabila de institutie la nivel de clienti, produse si servicii, precum si la nivelul intregii activitati;
d) directiile si masurile generale pe care institutia le considera adecvate pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, atat la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor si produselor ofertate, cat si la nivelul institutiei si, dupa caz, al grupului din care face parte, inclusiv, daca este cazul, pentru activitatea derulata prin sucursalele si filialele situate in state terte;
e) modalitatea in care este asigurata respectarea politicilor si procedurilor la nivel de grup .

Articolul 5
(1) In aplicarea art. 11 alin. (7), art. 24 alin. (1) si art. 25 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, institutiile adopta, in vederea transpunerii politicii pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, pe baza evaluarii proprii de risc si a instructiunilor emise de Banca Nationala a Romaniei pentru aplicarea recomandarilor din Ghidul Autoritatii Bancare Europene, Autoritatii Europene de supraveghere pentru asigurari si pensii ocupationale si Autoritatii Europene pentru Valori Mobiliare si Piete JC/2017/37 referitor la factorii de risc si masurile simplificate si suplimentare de cunoastere a clientului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 129/2019, norme interne de cunoastere a clientelei in care stabilesc toate masurile aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, procedurile, procesele, limitele si controalele care sa asigure identificarea, evaluarea, monitorizarea, diminuarea si raportarea riscului asociat activitatilor pe care le desfasoara si la nivel de ansamblu al institutiei.
(2) In scopul alin. (1), institutiile stabilesc in normele de cunoastere a clientelei cel putin urmatoarele elemente:
a) procesul de luare a deciziilor, cu evidentierea pozitiilor ierarhice, a sarcinilor si a nivelului de responsabilitate alocat pe structuri si persoane implicate in aplicarea masurilor prevazute in norma de cunoastere a clientelei;
b) nivelul ierarhic de aprobare a acceptarii clientilor stabilit pe baza unor criterii clar identificate;
c) tipurile de produse si servicii care pot fi furnizate fiecarei categorii de clientela si, dupa caz, in fiecare jurisdictie relevanta;
d) procedurile de incadrare a clientilor in categoria de clientela corespunzatoare si de trecere dintr-o categorie de clientela in alta;



Afişează Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Regulament    BNR    Regulamentul 2/2019    Combaterea spalarii banilor    Combaterea finantarii terorismului

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Efectele motivarii implicite a unor capete de cerere sau cereri aditionale sau incidentale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia a II-a civila Decizia nr. 1025/2019

ICCJ: Persoana aflata in continuarea studiilor. Protectia si promovarea drepturilor copilului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Prin faptul ca judecatorul fondului a apreciat culpa ambelor parti in savarsirea neregulii nu este de natura sa se admita intrunirea ipotezei existentei unor motive contradictorii in cuprinsul sentintei
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 1702/2019

Societatilor comerciale tranzactionate pe o bursa de valori mobiliare le sunt aplicabile prevederile speciale ale Legii nr. 297/2004. GDPR actionari
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1733/2019

Cuantum al onorariului de avocat apreciat ca disproportionat de instanta de recurs, in raport cu volumul de activitate al aparatorului si cu complexitatea cauzei
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1733/2019

Procedura prealabila este obligatorie ori de cate ori legea speciala prevede dreptul partii de a se adresa instantei de contencios administrativ
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 2271/2016

Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

In cazul in care hotararea a fost atacata cu apel numai partial, partea din hotarare care nu a fost supusa apelului dobandeste autoritate de lucru judecat
Pronuntaţă de: ICCJ Decizia nr. 1025/2019

Decizia ICCJ 41/2019: In calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 41/2019



Articole Juridice

Limitarea beneficiului unei prestatii suplimentare instituite in favoarea anumitor sportivi de inalt nivel numai la cetatenii statului membru in cauza constituie un obstacol in calea liberei circulatii a lucratorilor
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Dreptul de acces la documentele continute in dosarul unei cereri de autorizare a introducerii pe piata a medicamentelor
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Restrictiile impuse de Ungaria in ceea ce priveste finantarea din strainatate a organizatiilor civile nu sunt compatibile cu dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Dreptul de a fi uitat. Pastrarea datelor cu caracter personal in lipsa consimtamantului persoanei vizate
Sursa: MCP Cabinet avocati

Modificarea functiei la revenirea din concediul de crestere a copilului
Sursa: MCP Cabinet avocati

Reintegrarea efectiva a salariatului. Asigurarea posibilitatii de a presta munca
Sursa: MCP Cabinet avocati

Contract individual de munca, Model 2020. PDF si Word editabil
Sursa: MCP Cabinet avocati