CAPITOLUL IDispozitii generale
Articolul 1(1) Prezentul regulament se aplica urmatoarelor categorii de entitati:a) institutii de credit persoane juridice romane;b) sucursale din Romania ale institutiilor de credit persoane juridice straine;c) institutii de plata persoane juridice romane;d) institutii emitente de moneda electronica persoane juridice romane;e) sucursale din Romania ale institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica din alte state membre;f) institutii financiare nebancare inscrise in Registrul special si institutii financiare nebancare inscrise numai in Registrul general care au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica, denumite in continuare institutii.(2) Institutiile prevazute la alin. (1) lit. a), c) si d) se asigura ca respecta prevederile prezentului regulament si pentru activitatile prestate in mod direct in alte state membre.
Articolul 2(1) Termenii si expresiile utilizate in cuprinsul prezentului regulament, cu exceptia celor prevazute la alin. (2), au semnificatia prevazuta in Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.(2) Termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:a) factori de risc - aspecte care, fie individual, fie in combinatie, pot spori sau diminua riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului pe care il prezinta o relatie de afaceri sau o tranzactie ocazionala;b) organ de conducere - organul sau organele de administrare si de conducere ale unei institutii stabilite potrivit actelor constitutive, in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt imputernicite sa stabileasca strategia, obiectivele si orientarea generala a institutiei, care supravegheaza si monitorizeaza procesul decizional de conducere si care includ persoanele care conduc in mod efectiv activitatea institutiei;c) risc de spalare a banilor si finantare a terorismului - impactul si probabilitatea implicarii institutiei in spalarea banilor si finantarea terorismului;d) sursa fondurilor - provenienta fondurilor implicate intr-o relatie de afaceri sau o tranzactie ocazionala.
CAPITOLUL IIEvaluari de risc, politici si norme interne
Articolul 3(1) In aplicarea art. 25 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, institutiile realizeaza evaluari proprii de risc prin care identifica si evalueaza riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului atat la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor si produselor ofertate, precum si la nivelul intregii activitati desfasurate.(2) Institutiile realizeaza evaluari proprii de risc si le actualizeaza pe baza evaluarilor nationale si sectoriale disponibile din jurisdictiile in care desfasoara activitate, a factorilor de risc prevazuti de Legea nr. 129/2019, a cerintelor din prezentul regulament, a instructiunilor emise de Banca Nationala a Romaniei pentru aplicarea recomandarilor din Ghidul Autoritatii Bancare Europene, Autoritatii Europene de supraveghere pentru asigurari si pensii ocupationale si Autoritatii Europene pentru Valori Mobiliare si Piete JC/2017/37, a standardelor tehnice de reglementare in domeniu adoptate de Comisia Europeana si, dupa caz, a evaluarilor realizate la nivelul grupului din care fac parte .(3) In aplicarea dispozitiilor art. 25 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, institutiile stabilesc metodologia de realizare si de actualizare a evaluarii de risc, care se refera cel putin la:a) precizarea categoriilor si a numarului surselor de informatii utilizate in realizarea evaluarii;b) procedura de identificare a factorilor de risc relevanti asociati activitatii desfasurate;c) modul de determinare a ponderilor asociate factorilor de risc identificati in functie de importanta acestora, daca institutia decide sa pondereze diferit factorii de risc identificati;d) procedura de luare in considerare a factorilor de risc identificati la determinarea gradului de risc asociat clientilor, produselor si serviciilor, canalelor de distributie a produselor si serviciilor si, dupa caz, activitatii externalizate si activitatii derulate prin sucursalele si filialele situate in state terte;e) procedura de stabilire si reevaluare, periodica, precum si in situatiile cand intervin elemente de natura sa modifice gradul de risc, a claselor de risc aferente clientilor, produselor si serviciilor, inclusiv a celor exceptate de la aplicarea unor masuri de cunoastere a clientelei potrivit prevederilor art. 13 alin. (8) din Legea nr. 129/2019, in functie de gradul de risc asociat;f) procedura pentru stabilirea gradului de risc la nivelul intregii activitati;g) procedura de monitorizare a evolutiilor factorilor de risc de spalare a banilor si de finantare a terorismului si pentru a identifica necesitatea actualizarii evaluarii de risc .(4) Institutiile aproba, la nivelul organelor de conducere, evaluarile de risc prevazute la alin. (2) si metodologia de realizare si actualizare prevazuta la alin. (3). (5) Institutiile instituie sisteme si proceduri de control specifice pentru a verifica daca propriile evaluari de risc si metodologia de realizare si actualizare a acestora sunt relevante, inclusiv prin intermediul auditului independent prevazut la art. 26 alin. (1). (6) Institutiile actualizeaza evaluarile de risc si metodologia de realizare si actualizare a acestora ori de cate ori este necesar, dar cel putin anual, inclusiv cu luarea in considerare a modificarilor in strategia de dezvoltare si structura organizatorica a acestora.
Articolul 4(1) In aplicarea dispozitiilor art. 24 alin. (1) si (7) si art. 25 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, institutiile stabilesc si revizuiesc periodic la nivelul organului de conducere, pe baza evaluarilor proprii de risc prevazute la art. 3 din prezentul regulament, politica pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului la care institutia este sau ar putea fi expusa.(2) Institutiile stabilesc in politica pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului cel putin urmatoarele aspecte:a) strategia de acceptare a clientilor, prin care sa se stabileasca cel putin categoriile de clienti pe care institutia isi propune sa le atraga;b) tipurile de produse si servicii pe care institutia intentioneaza sa le ofere;c) limita maxima a nivelului de risc considerata acceptabila de institutie la nivel de clienti, produse si servicii, precum si la nivelul intregii activitati;d) directiile si masurile generale pe care institutia le considera adecvate pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, atat la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor si produselor ofertate, cat si la nivelul institutiei si, dupa caz, al grupului din care face parte, inclusiv, daca este cazul, pentru activitatea derulata prin sucursalele si filialele situate in state terte;e) modalitatea in care este asigurata respectarea politicilor si procedurilor la nivel de grup .
Articolul 5(1) In aplicarea art. 11 alin. (7), art. 24 alin. (1) si art. 25 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, institutiile adopta, in vederea transpunerii politicii pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, pe baza evaluarii proprii de risc si a instructiunilor emise de Banca Nationala a Romaniei pentru aplicarea recomandarilor din Ghidul Autoritatii Bancare Europene, Autoritatii Europene de supraveghere pentru asigurari si pensii ocupationale si Autoritatii Europene pentru Valori Mobiliare si Piete JC/2017/37 referitor la factorii de risc si masurile simplificate si suplimentare de cunoastere a clientului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 129/2019, norme interne de cunoastere a clientelei in care stabilesc toate masurile aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, procedurile, procesele, limitele si controalele care sa asigure identificarea, evaluarea, monitorizarea, diminuarea si raportarea riscului asociat activitatilor pe care le desfasoara si la nivel de ansamblu al institutiei.(2) In scopul alin. (1), institutiile stabilesc in normele de cunoastere a clientelei cel putin urmatoarele elemente:a) procesul de luare a deciziilor, cu evidentierea pozitiilor ierarhice, a sarcinilor si a nivelului de responsabilitate alocat pe structuri si persoane implicate in aplicarea masurilor prevazute in norma de cunoastere a clientelei;b) nivelul ierarhic de aprobare a acceptarii clientilor stabilit pe baza unor criterii clar identificate;c) tipurile de produse si servicii care pot fi furnizate fiecarei categorii de clientela si, dupa caz, in fiecare jurisdictie relevanta;d) procedurile de incadrare a clientilor in categoria de clientela corespunzatoare si de trecere dintr-o categorie de clientela in alta;
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea deciziilor medicale emisie de Cabinetul de expertiza medicala. Incadrarea in gradul III de invaliditate Pronuntaţă de: Decizia civila nr.334/24.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila
Paratul care a recunoscut pretentiile la primul termen de judecata la care partile sunt legal citate nu va putea fi obligat la plata cheltuielilor de judecata Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 64/15.02.2018 a Curtii de Apel Galati
Amanare aplicare pedeapsa. Inlaturarea interdictiei de a nu conduce orice categorie de vehicule. Alcoolemie redusa Pronuntaţă de: Decizia penala nr. 5/A/08.01.2018 a Curtii de Apel Galati
Expropriere de fapt. Conditii si efecte. „Asteptare legitima” de recuperare a unei investitii, in sensul jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 241/24.06.2020
Contract de asigurare obligatorie RCA. Neindeplinirea obligatiilor de plata a despagubirii de catre asiguratorul RCA. Momentul de la care incep sa curga penalitatile de intarziere Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 692/21.10.2020
Exceptie de neconstitutionalitate. Inadmisibilitate. Lipsa legaturii cu cauza care se judeca in apel Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Civila, Decizia civila nr. 518/2.11.2020
Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Conditiile si durata perioadei de proba. Noi obligatii in sarcina angajatorilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Codul muncii aplicabil 2023 | Descarca integral PDF Sursa: MCP Cabinet avocati
Cercetarea disciplinara a salariatilor. Legalitatea Regulamentului intern si a altor Proceduri Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dialogurile MCP: Legalitatea si obiectivitatea evaluarii profesionale a salariatilor Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dialogurile MCP (X) - Utilizarea retelelor de mesagerie electronica in raporturile de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut