Art. 1. -
(1) Locatarii: operatori economici, practicanti ai profesiilor liberale, entitatile juridice de drept privat, a caror activitate a fost intrerupta sau ale caror venituri sau incasari au scazut cu cel putin 15% in luna martie 2020 fata de media ultimului an calendaristic in perioada de aplicare a starii de urgenta, persoanele fizice afectate economic direct sau indirect in perioada de aplicare a starii de urgenta, pot amana la cerere, fara plata de dobanzi si penalitati, plata chiriei pentru folosinta imobilelor inregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuinte.
(2) Plata chiriilor catre locatori pentru categoriile de locatari prevazute la alin. (1) va fi efectuata de catre organul fiscal teritorial competent, in contul locatorilor la cererea locatarilor.
(3) Cererea locatarului va fi insotita de urmatoarele:
a) contractul de locatiune intre locator si locatar;
b) act aditional intre locator si locatar la contractul de locatiune, care va contine urmatoarele:
- acordul partilor pentru amanarea platii chiriei, durata perioadei de amanare a platii chiriei, suma aferenta acestei perioade de amanare;
- datele de identificare ale locatorului si locatarului;
- datele contului bancar al locatorului in care urmeaza a se face plata de catre organul fiscal teritorial competent;
- data semnarii si semnaturile ambelor parti;
c) orice fel de act al locatarului care dovedeste imposibilitatea platii chiriei in perioada specificata in actul aditional dintre locator si locatar.
(4) Pentru a beneficia de amanarea la plata chiriei, categoriile de locatari prevazute la alin. (1) trebuie sa puna la dispozitia organului fiscal teritorial competent orice fel de act justificativ care sa ateste imposibilitatea platii chiriei in perioada specificata in actul aditional dintre locator si locatar.
(5) Pot face cerere de plata catre operatorul fiscal teritorial competent locatorii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) chiria lunara specificata in actul aditional dintre locator si locatar specificat la art. 1 alin. (3) lit. b) este mai mica, cel mult egala cu chiria din luna februarie 2020;
b) valoarea chiriei lunare din actul aditional este de maximum 10.000 RON pentru operatorii economici pentru fiecare locatie si maximum 2.000 RON pentru persoane fizice pentru o singura locatie.
(6) Cererea prevazuta la alin. (3) poate fi depusa si prin posta electronica la o adresa de e-mail care va fi afisata pe pagina de internet a fiecarui organ fiscal teritorial.
Art. 2. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 84 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020 nu sunt venituri impozabile veniturile din cedarea folosintei bunurilor imobile obtinute in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere sau uzufruct .
(2) Contribuabilii care beneficiaza de prevederile alin. (1) sunt aceia care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, cu cel putin 30% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020.
(3) Perioada pe care contribuabilii pot beneficia de prevederile alin. (1) este perioada pe care s-a negociat scaderea contravalorii folosintei bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 170 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020 nu intra in plafonul de calcul anual definit la art. 170 alin. (2) contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, redusa cu cel putin 30% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020.
(5) De prevederile alin. (1) si (4) beneficiaza si persoanele fizice care in anul 2019 au realizat venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere si, incepand cu anul 2020, au calificat aceste venituri in categoria veniturilor din activitati independente, in conditiile stabilite la alin. (2) si (3).
(6) In cazul contribuabililor platitori de impozit pe profit si ai celor care datoreaza impozitul pe veniturile microintreprinderilor, veniturile din cedarea folosintei bunurilor imobile obtinute in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere sau uzufruct sunt impozabile doar in proportie de 80% din valoarea lor.
(7) Contribuabilii care beneficiaza de prevederile alin. (6) sunt aceia care reduc pe perioada anului 2020 contravaloarea folosintei bunului imobil, stabilita in bani si/sau in natura, potrivit contractului incheiat intre parti, cu cel putin 20% fata de contravaloarea folosintei bunului imobil aferenta lunii februarie 2020.
(8) Veniturile pentru care se beneficiaza de prevederile alin. (6) sunt doar acele venituri rezultate din contractele pentru care contribuabilii au redus contravaloarea folosintei bunului imobil, potrivit alin. (7).
(9) Perioada pe care contribuabilii pot beneficia de prevederile alin. (6) este perioada pe care s-a negociat scaderea contravalorii folosintei bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.
Art. 3. -
(1) Locatarii care beneficiaza de prevederile art. 1 alin. (1) sunt obligati sa plateasca chiriile lunare, a caror plata a fost amanata prin act aditional intre locator si locatar, organului fiscal teritorial competent, care a platit aceste chirii locatorului, esalonat, in rate egale, dupa perioada in care plata a fost amanata, pana la 31 decembrie 2020.
(2) In cazul in care locatarii nu isi indeplinesc obligatia prevazuta la alin. (1), organul fiscal teritorial competent procedeaza la executarea silita a creantelor nerecuperate, conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4. -
Facilitatile prevazute la art. 1 alin. (1) se aplica in mod corespunzator pentru toata perioada starii de urgenta, precum si pentru luna urmatoare celei in care a incetat starea de urgenta.
Art. 5. -
In termen de 15 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ministerele de resort vor elabora proceduri de punere in aplicare.
Decizia nr. 30/2020 privind examinarea recursului in interesul legii privind cauza reala si serioasa a concedierii. Selectarea salariatilor ce ar urma a fi concediati Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Hotararea CEDO in cauza Michnea impotriva Romaniei. Respectarea vietii de familie Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Hotararea CEDO in Cauza Dimitrie Dan Popescu si altii impotriva Romaniei. Imposibilitatea de a se bucura de dreptul de proprietate Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Limitele de competenta ale A.S.F. Petitie adresata Autoritatii de Supraveghere Financiara (A.S.F.) avand ca obiect contestarea modului de solutionare de catre o societate de asigurare a unui dosar de dauna deschis in baza asigurarii facultative CASCO Pronuntaţă de: I.C.C.J, Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 438 din 29 ianuarie 2020
Cerere de acordare a unor masuri reparatorii prin echivalent aferente unui imobil preluat abuziv in perioada comunista. Obligatia dovedirii calitatii de proprietar la momentul confiscarii Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 708 din 10 februarie 2020
Contract de achizitie publica. Aprecierea indeplinirii conditiei referitoare la existenta unor „circumstante imprevizibile” Pronuntaţă de: I.C.C.J , Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 468 din 29 ianuarie 2020
Cerere in despagubiri pentru paguba suferita printr-un act administrativ-fiscal nelegal. Conditiile antrenarii raspunderii patrimoniale a autoritatii publice emitente Pronuntaţă de: I.C.C.J - Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 1160 din 26 februarie 2020
Plata contravalorii concediului de odihna neefectuat. Achitarea sporului pentru munca suplimentara si muncii desfasurate in strainatate Pronuntaţă de: Curtea de Apel SUCEAVA - D E C I Z I A NR. 364 din 2 aprilie 2019
Plata drepturilor salariale neacordate de catre angajator. Plata orelor de noapte si a sporului pentru activitatea desfasurata in zilele de sambata si duminica Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - SENTINtA CIVILa Nr. 4006 din 29 Octombrie 2019
Obligarea angajatorului la plata orelor suplimentare prestate peste programul de 4 ore/zi si a concediului de odihna Pronuntaţă de: TRIBUNALUL IASI - SENTINtA Nr. 907 din 22 Iulie 2020
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Recunoasterea si aplicarea sporului pentru conditii de munca in domeniul sanatatii si asistentei sociale. Dispozitii legale incidente si paralizante Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Repartizarea normei de munca si a timpului de lucru al medicilor. Dispozitii legale incidente Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Evaluarea salariatilor prin procese automate, aplicatii si platforme electornice Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Protectia corespondentei electronice a salariatului in era digitala Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati