Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, transpune in legislatia nationala prevederile Directivei nr. 96/53/CE din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circula in interiorul Comunitatii, a dimensiunilor maxime autorizate in traficul national si international si a greutatii maxime autorizate in traficul international. Conform directivei, pana in anul 2021, statele membre trebuie sa ia masuri specifice in scopul identificarii vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule in circulatie asupra carora exista suspiciuni de depasire a greutatii maxime autorizate si care, prin urmare, ar trebui verificate de autoritatile lor competente in vederea asigurarii conformitatii cu cerintele prevazute de aceasta directiva. Fiecare stat membru trebuie sa efectueze in fiecare an calendaristic un numar adecvat de controale privind greutatea vehiculelor sau ansamblului de vehicule in circulatie, proportional cu numarul total de vehicule inspectate anual pe teritoriul sau.
Pentru indeplinirea obiectivelor mentionate si cresterea eficientei activitatilor de control este necesara existenta unui numar suficient de spatii de control, drept care prin prezentul proiect de act normativ se propune completarea sectiunii a III-a a capitolului II al Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 cu o noua dispozitie, conform careia la proiectarea sectoarelor noi de drumuri publice, situate in extravilanul localitatilor, se va avea in vedere realizarea spatiilor de parcare, oprire si stationare care sa fie prevazute cu spatii special amenajate pentru controlul prin cantarire al vehiculelor rutiere.
Conform art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, circulatia pe drumurile publice a vehiculelor rutiere, inmatriculate sau inregistrate in Romania sau in alte state, cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe si/sau a dimensiunilor maxime admise prevazute in anexele nr. 2 si 3, se poate efectua numai in baza autorizatiei speciale de transport, eliberata de administratorul drumului pe care se circula. Acest articol prevede si conditiile generale privind emiterea autorizatiilor speciale de transport. Prevederile sale se aplica de la data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 198/2015. In aceasta perioada s-a constatat ca unele din prevederile privind conditiile de eliberare a autorizatiilor speciale de transport pentru marfurile care nu sunt indivizibile, precum si unele din prevederile privind conditiile de intocmire a studiilor de traseu sunt prea restrictive sau nu isi gasesc utilitatea, generand costuri inutile pentru operatorii de transport rutier, drept care am propus modificarea acestora.
Avand in vedere necesitatea asigurarii imbunatatirii activitatii de intretinere a infrastructurii rutiere, precum si faptul ca problema infrastructurii creeaza situatii nefavorabile si afecteaza dezvoltarea economica a Romaniei, sub aspect atat social si de mediu, cat si al mediului de afaceri,
avand in vedere necesitatea asigurarii imbunatatirii cu activitati de intretinere a infrastructurii rutiere, precum si faptul ca problema infrastructurii creeaza situatii nefavorabile si afecteaza dezvoltarea economica a Romaniei, sub aspect atat social si de mediu, cat si al mediului de afaceri,
tinand cont de necesitatea adoptarii unor reglementari cu privire la instituirea in sarcina administratiei publice locale a obligatiei de a intretine elementele componente ale drumului aflate in afara acostamentelor.
Avand in vedere necesitatea crearii unor conditii de degajare a partii carosabile, in cazul caderii accidentale pe partea carosabila a drumurilor publice a arborilor, in scopul protejarii participantilor la trafic, precum si preintampinarii inchiderii drumurilor,
tinand cont de necesitatea introducerii unor noi interdictii pe drumurile publice,
luand in considerare faptul ca prin introducerea noilor interdictii urmeaza a se institui cadrul legal pentru amendarea unor practici care dauneaza semnificativ mediului inconjurator si in consecinta incalcarea acestora va constitui contraventie,
tinand cont ca neadoptarea in regim de urgenta a prezentei ordonante de urgenta ar conduce la:
- posibilitatea blocarii drumurilor publice;
- periclitarea sigurantei participantilor la trafic;
- cresterea gradului de poluare a mediului din zona de siguranta a drumurilor si podurilor, precum si din locurile de parcare, oprire si stationare, altele decat cele provenite din oprirea/stationarea participantilor la trafic in locurile de parcare, oprire si stationare;
- diminuarea fondurilor aferente lucrarilor de intretinere in detrimentul lucrarilor de:
A• igienizare zona de siguranta a drumurilor si podurilor, precum si a locurilor de parcare, oprire si stationare, altele decat cele provenite din oprirea/stationarea participantilor la trafic in locurile de parcare, oprire si stationare;
A• intretinere santuri, rigole, podete, plantatii, trotuare, cai pietonale sau alte asemenea in traversarea localitatilor urbane;
- imposibilitatea imbunatatirii sau mentinerii starii de viabilitate a drumurilor nationale si autostrazilor din administrare, prin reducerea fondurilor aferente lucrarilor de intretinere;
- cresterea procentului de km de drum cu durata expirata prin nerealizarea la timp a lucrarilor conform legislatiei in vigoare, in prezent acest procent fiind de 61,796%.
Luand in considerare ca nepromovarea prezentului act normativ in regim de urgenta poate avea consecinte nefavorabile asupra unei parti a populatiei, cu impact negativ asupra sanatatii populatiei si/sau mediului inconjurator, fata de considerentele expuse, nepromovarea prezentei ordonante de urgenta ar avea consecinte negative, dupa cum urmeaza:
- impactul social negativ determinat de imposibilitatea diminuarii gradului de poluare existent, generat de aruncarea deseurilor si depozitarea necorespunzatoare a acestora;
- posibilitatea aparitiei riscului de imbolnavire a populatiei, in cazul unor epidemii/pandemii ce pot afecta sistemul national de sanatate publica;
- afectarea unor specii de flora si fauna salbatica din imediata vecinatate a infrastructurii rutiere;
- generarea unor situatii de degradare a starii de viabilitate a drumurilor nationale si autostrazilor, cu consecinte negative asupra circulatiei pe anumite sectiuni ale infrastructurii rutiere.
Intrucat aspectele sus-mentionate pot conduce la o perturbare grava a traficului rutier si implicit asupra vietii sociale a cetatenilor si a economiei nationale, in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie o situatie de urgenta si extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Articol unic. -
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza si se modifica dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 34 se introduce un nou articol, articolul 341, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 341. -
(1) La proiectarea sectoarelor noi de drumuri nationale si autostrazi se va avea in vedere realizarea spatiilor de parcare, oprire si stationare.
(2) Spatiile de parcare adiacente drumurilor nationale si autostrazilor vor fi prevazute cu spatii special amenajate pentru controlul prin cantarire al vehiculelor rutiere.
(3) Spatiile de parcare adiacente drumurilor nationale si autostrazilor vor fi dotate cu recipiente pentru colectarea separata a deseurilor municipale.
(4) Reglementarile tehnice privind proiectarea si dotarea spatiilor de parcare, a locurilor de oprire si stationare, aferente drumurilor publice, se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor.
(5) Proiectele de reabilitare a sectoarelor de drumuri nationale existente vor avea in vedere si realizarea de noi spatii de parcare, oprire si stationare."
2. La articolul 38, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 38. -
(1) Pe sectoarele de drumuri nationale si autostrazi aflate in intravilanul localitatilor, autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa efectueze intretinerea elementelor componente ale drumului aflate in afara acostamentelor."
3. La articolul 38, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
(11) In zona drumurilor cu versanti, unde este pericol de caderi de arbori pe partea carosabila, in vederea protejarii participantilor la trafic, precum si a preintampinarii inchiderii drumurilor, administratorul drumului ia urmatoarele masuri:
a) instiintarea ocolului silvic care are in administrare zona respectiva pentru taierea arborilor ce prezinta pericol pentru participantii la trafic;
b) degajarea partii carosabile in cel mai scurt timp si instiintarea ocolului silvic pentru emiterea formelor legale, in cazul caderii accidentale a arborilor pe partea carosabila."
4. La articolul 41 alineatul (6), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
c) transporturi de marfuri care nu sunt indivizibile, daca este depasita cel putin una dintre masele sau dimensiunile maxime admise si sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
(i) masa totala sa fie de cel mult 60,0 tone;
(ii) masa pe axe sa nu depaseasca masa maxima ce poate fi autorizata, prevazuta la alin. (8);
(iii) lungimea sa nu depaseasca cu mai mult de 3,0 metri lungimea maxima admisa;
(iv) latimea sa nu depaseasca 3,20 metri;
(v) sa nu fie depasita inaltimea maxima admisa;".
5. La articolul 41 alineatul (6), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
e) valorile prevazute la lit. c) pot fi modificate prin normele prevazute la alin. (2)."
6. La articolul 41 alineatul (11), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
h) inaltime mai mare sau egala cu 5,0 metri, daca pe sectorul de drum ce urmeaza a fi parcurs sunt instituite restrictii pentru inaltime, indiferent de valoarea restrictiei;".
7. La articolul 41 alineatul (11), litera l) se abroga.
8. La articolul 43, dupa litera j) se introduc doua noi litere, literele k) si l), cu urmatorul cuprins:
k) aruncarea si depozitarea deseurilor in zona de siguranta a drumurilor si podurilor;
l) aruncarea si depozitarea deseurilor in locurile de parcare, oprire si stationare, altele decat cele provenite din oprirea/stationarea participantilor la trafic in locurile de parcare, oprire si stationare."
9. La anexa nr. 2, notele de subsol la tabelul cuprins in anexa se modifica dupa cum urmeaza:
a) Nota de subsol 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
5 Prin suprastructura demontabila si unitatea de transport standardizata, prevazute la pct. 1.4, se inteleg unitati de transport marfuri optimizate pentru dimensiunile vehiculelor rutiere si dotate cu dispozitive de manipulare pentru transferul intre modurile de transport, de regula sosea/cale ferata."
b) Nota de subsol 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
6 Plus o limita de doua tone, atunci cand masa totala maxima admisa a vehiculului motor este de 18 tone si masa maxima admisa a axei tandem a semiremorcii este de 20 de tone si axa motoare este prevazuta cu roti jumelate si cu suspensie pneumatica sau echivalenta acesteia."
c) Nota de subsol 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
9 Idem 7."
d) Nota de subsol 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
10 Idem 8."
e) Nota de subsol 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
11 Idem 7".
f) Nota de subsol 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
14 Idem 7."
g) Nota de subsol 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
15 Idem 13."
10. La anexa nr. 3, cel de-al doilea alineat "E = drumuri europene" la "Clasificarea drumurilor din punctul de vedere al limitelor impuse privind masele si dimensiunile maxime admise" se inlocuieste cu textul "NR = drumuri nereabilitate".
11. La anexa nr. 3, litera "E" din titlul coloanei nr. 2 a tabelului prevazut la anexa nr. 3 se inlocuieste cu "NR".
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Situatia Autozatiilor de construie emise in baza unor PUZ-uri ulterior anulate Sursa: MCP avocati
Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Nomanzii digitali. Provocari si reglementari juridice in era muncii de la distanta Sursa: MCP avocati
CCR. Noul mod de calcul al despagubirilor pentru imobilele confiscate abuziv, pronuntand o decizie favorabila persoanelor care solicita compensatii Sursa: MCP avocati
Clauza de mobilitate. Conditii de validitate si regimul fiscal aplicabil Sursa: MCP avocati
Neachitarea integrala a drepturilor salariale. Probleme practice si solutii juridice. Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti