Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Legislaţie » Integral: Decizia nr. 781/2019 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei

INTEGRAL: Decizia nr. 781/2019 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei


Publicata in Monitorul Oficial nr. 732 din 06.09.2019.

Decizia nr. 781/2019 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei


Publicata in Monitorul Oficial nr. 732 din 06.09.2019.


Articolul 1
(1) Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune publice si private incepe in ziua de 12 octombrie 2019, ora 0,00, si se incheie in ziua de 9 noiembrie 2019, ora 7,00.
(2) Campania electorala prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfasoara in conditiile stabilite de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Codului de reglementare a continutului audiovizual, adoptat prin Decizia membrilor Consiliului National al Audiovizualului nr. 220/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale prezentei decizii.


Articolul 2
(1) Pentru candidatii la alegerea Presedintelui Romaniei, accesul la serviciile publice si private de radio si televiziune este egal si gratuit.
(2) Candidatii si, dupa caz, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati au acces la serviciile de radio si de televiziune, in conditiile alin. (1), numai in emisiunile prevazute la art. 5.


Articolul 3
(1) Radiodifuzorii sunt obligati sa asigure, in cadrul emisiunilor prevazute in prezenta decizie, reflectarea desfasurarii campaniei electorale, cu respectarea urmatoarelor principii:
a) echitate - toti candidatii trebuie sa aiba posibilitatea de a se face cunoscuti electoratului;
b) echilibru in prezentarea activitatilor de campanie ale candidatilor;
c) impartialitate - tratarea tuturor candidatilor in mod obiectiv si echidistant.
(2) Radiodifuzorii au obligatia sa se asigure ca in cadrul emisiunilor de promovare electorala, precum si in continutul spoturilor si al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispozitia acestora de catre candidati sunt respectate urmatoarele conditii:
a) sa nu fie pusa in pericol ordinea constitutionala, ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor;
b) sa nu incite la ura pe considerente de convingeri politice, rasa, religie, etnie, nationalitate, sex sau orientare sexuala si nici la violenta;
c) sa nu contina afirmatii sau imagini care pot aduce atingere demnitatii umane, onoarei, vietii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri;
d) sa nu contina acuzatii cu incidenta penala sau morala la adresa altor candidati, fara a fi insotite de dovezi pertinente prezentate in mod explicit.
(3) Realizatorii, prezentatorii si moderatorii dezbaterilor electorale au si urmatoarele obligatii:
a) sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera tematicii electorale;
b) sa intervina atunci cand invitatii incalca, prin comportament sau exprimare, regulile prevazute la alin. (2); in cazul in care invitatii nu se conformeaza solicitarilor, moderatorul poate decide intreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupa caz;
c) sa solicite dovezi explicite atunci cand participantii aduc acuzatii cu incidenta penala sau morala unor contracandidati, astfel incat publicul sa isi poata forma o opinie corecta.
(4) In cazul in care, in emisiunile de dezbateri, candidatii, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati nu se prezinta, radiodifuzorii nu vor reporta timpul de antena respectiv; radiodifuzorii au obligatia sa difuzeze emisiunea cu cei care s-au prezentat, pe durata programata initial; in cazul in care absentii isi motiveaza neparticiparea la emisiune, radiodifuzorii au obligatia sa prezinte, in cadrul respectivei emisiuni, si motivatia acestora.


Articolul 4
(1) In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii acestora, precum si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati nu pot fi producatori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati.
(2) Candidatii, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati si care detin functii in institutii si/sau autoritati publice pot avea interventii, in direct sau inregistrate, si in alte emisiuni decat cele prevazute la art. 5, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor; in aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si a pluralismului de opinii.


Articolul 5
(1) In timpul campaniei electorale, programele politice ale candidatilor, opiniile si mesajele cu continut electoral pot fi prezentate numai in urmatoarele tipuri de emisiuni:
a) de promovare electorala - in care candidatii si/sau reprezentantii lor isi prezinta si promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura; acestea vor fi identificate ca atare, in cazul posturilor de radio, si, respectiv, semnalate prin marcajul "promovare electorala", afisat in mod vizibil pe toata durata difuzarii, in cazul posturilor de televiziune;
b) de dezbatere electorala - in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor si/sau a reprezentantilor lor, precum si a jurnalistilor, analistilor, consultantilor politici si altor invitati; emisiunile vor fi semnalate pe toata durata acesteia prin marcajul "dezbatere electorala".
c) informative - in care activitatile de campanie ale candidatilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, impartialitate si informare corecta a publicului; radiodifuzorii pot prezenta in cadrul emisiunilor informative si interventii facute in direct de catre candidati.
(2) Difuzarea in direct sau inregistrata a mitingurilor si intalnirilor electorale, a conferintelor de presa ori a altor activitati de campanie ale candidatilor este considerata emisiune de promovare electorala.
(3) Materialele audiovizuale electorale, altele decat spoturile electorale, puse la dispozitia radiodifuzorilor de catre candidati pot fi difuzate numai in cadrul emisiunilor de promovare electorala.
(4) Radiodifuzorii sunt obligati sa precizeze calitatea in care se exprima persoanele invitate in emisiuni, cum ar fi: candidati, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, al aliantelor politice sau electorale care sustin candidati, jurnalist, analist, comentator sau consultant politic etc.


Articolul 6
(1) Radiodifuzorii publici si privati pot difuza spoturi electorale, care indeamna electoratul sa voteze un anumit candidat, numai in cadrul emisiunilor electorale prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) si b), cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) spoturile electorale vor fi difuzate numai insotite de un marcaj corespunzator;
b) spoturile electorale nu pot avea o durata mai mare de 30 de secunde si trebuie sa fie asumate in mod explicit, prin prezentare si continut, de catre candidati;
c) difuzarea spoturilor electorale trebuie sa asigure tuturor candidatilor conditii egale de acces;
d) in emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi ale unor candidati in intervalele alocate altor candidati;
e) continutul spoturilor electorale trebuie sa se conformeze conditiilor impuse de art. 3 alin. (2).
(2) Spoturile electorale nu constituie comunicare comerciala audiovizuala, in sensul dispozitiilor legale, iar difuzarea lor este gratuita.
(3) In perioada campaniei electorale, cu exceptia spoturilor electorale, este interzisa difuzarea oricaror forme de comunicare comerciala audiovizuala sau noncomerciala ce contine referiri la candidati sau la reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati.


Articolul 7
(1) Prezentarea de sondaje de opinie cu continut electoral este permisa in conditiile precizate la art. 39 din Legea nr. 370/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cu 48 de ore inainte de ziua votarii este interzisa prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete cu continut electoral facute pe strada.
(3) In ziua votarii este interzisa prezentarea sondajelor realizate la iesirea de la urne, inainte de incheierea votarii.


Articolul 8
Cu 24 de ore inainte de inceperea votarii si pana la inchiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricaror mesaje si comentarii cu continut electoral, a emisiunilor si spoturilor electorale, precum si invitarea sau prezentarea in programe a candidatilor si a reprezentantilor acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 9.


Articolul 9
(1) Persoanele ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevarate beneficiaza de drept la replica.
(2) Persoanele ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unui emisiuni electorale a unor informatii inexacte beneficiaza de drept la rectificare.
(3) Radiodifuzorii au urmatoarele obligatii privind dreptul la replica si la rectificare:
a) sa decida acordarea sau neacordarea dreptului solicitat, in cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitari formulate in scris; in situatia in care solicitarea se refera la o emisiune difuzata in ultima zi de campanie electorala, decizia trebuie luata in cel mult 12 ore de la primirea solicitarii;
b) sa comunice solicitantului, in termenele prevazute la lit. a), telefonic si/sau in scris, decizia luata; in cazul neacordarii dreptului solicitat, motivele trebuie sa fie comunicate solicitantului si Consiliului National al Audiovizualului;
c) sa difuzeze, in cazul in care decide acordarea dreptului solicitat, rectificarea sau replica in cel mult 48 de ore de la primirea solicitarii; in situatia in care emisiunea care face obiectul sesizarii a fost difuzata in ultima zi de campanie electorala, rectificarea sau replica se difuzeaza in preziua votarii;
d) sa difuzeze, in cazul in care Consiliul National al Audiovizualului da castig de cauza solicitantului, replica sau rectificarea in termenul si in conditiile comunicate radiodifuzorului.
(4) In preziua votarii, radiodifuzorii trebuie sa prevada in program, imediat dupa emisiunea informativa de seara, un spatiu de emisie pentru difuzarea rectificarilor si a replicilor ca urmare a sesizarilor care se refera la emisiunile difuzate in ultima zi de campanie electorala.


Articolul 10
(1) Monitorizarea respectarii prevederilor referitoare la asigurarea informarii corecte si a pluralismului din Codul de reglementare a continutului audiovizual se realizeaza saptamanal, iar radiodifuzorii au obligatia sa compenseze dezechilibrele evidente relevate, in saptamana imediat urmatoare constatarii acestora.
(2) Radiodifuzorii au obligatia de a comunica saptamanal, in prima zi lucratoare, Consiliului National al Audiovizualului timpii de antena utilizati de fiecare candidat si/sau de reprezentantii lor in emisiunile electorale prevazute la art. 5 alin. (1), conform formularului-tip disponibil pe pagina de internet a Consiliului National al Audiovizualului.


Articolul 11
Posturile de radio si de televiziune care intentioneaza sa realizeze si sa difuzeze emisiuni electorale au obligatia sa faca cunoscut public acest lucru prin presa si/sau prin programele lor si sa comunice Consiliului National al Audiovizualului implicarea lor in campania electorala, pana cel mai tarziu in ziua de 1 octombrie 2019, printr-o adresa, conform modelului prevazut in anexa nr. 1.


Articolul 12
(1) Candidatii au la dispozitie intervalul 1 octombrie-11 octombrie 2019 pentru a se adresa in scris posturilor private de radio si de televiziune care si-au anuntat intentia de realizare si difuzare a emisiunilor electorale, solicitand si timpii de antena pe care intentioneaza sa ii utilizeze.
(2) Dupa 27 septembrie 2019, data ramanerii definitive a candidaturilor, si pana la data de 11 octombrie 2019, posturile de radio si de televiziune, in functie de solicitarile primite, vor stabili in grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) si b) si le vor comunica in scris Consiliului National al Audiovizualului, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.


Articolul 13
(1) Radiodifuzorii vor asigura inregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale in conditiile stabilite in Decizia membrilor Consiliului National al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligatiile ce revin radiodifuzorilor la inregistrarea programelor de radio si de televiziune, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Inregistrarile emisiunilor destinate campaniei electorale vor fi tinute la dispozitia Consiliului National al Audiovizualului pe toata durata campaniei electorale si inca 30 de zile dupa comunicarea oficiala a rezultatelor.
(3) Radiodifuzorii au obligatia sa furnizeze datele solicitate de personalul de control al Consiliului National al Audiovizualului privind desfasurarea campaniei electorale, in termenul si conditiile comunicate.


Articolul 14
(1) Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, ale art. 55 lit. y) si art. 56 alin. (1) si alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In situatia in care respectivele incalcari ale dispozitiilor legale se produc dupa momentul incheierii oficiale a campaniei electorale, Consiliul National al Audiovizualului se va intruni de urgenta si va analiza situatia creata cu maxima celeritate.


Articolul 15
Prevederile prezentei decizii se vor aplica in mod corespunzator si pentru campania electorala ce se va desfasura pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidentiale.


Articolul 16
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Articolul 17
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta decizie.


ANEXA Nr. 1


Radiodifuzor . . . . . . . . . .
Licenta nr. . . . . . . . . . .
Catre
Consiliul National al Audiovizualului
Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54, e-mail: cna@cna.ro
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 781/2019 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei, va comunicam ca postul de radio/televiziune/distributie prin cablu cu numele.......... din localitatea.......... intentioneaza sa difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Estimam ca difuzarea acestor emisiuni va incepe la data de . . . . . . . . . . 2019.
Persoanele investite cu responsabilitati directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
- . . . . . . . . . . , avand functia de . . . . . . . . . .;
- . . . . . . . . . . , avand functia de . . . . . . . . . ., si pot fi contactate la telefon/fax . . . . . . . . .


. . . . . . . . . . . .
(semnatura si stampila titularului de licenta)


ANEXA Nr. 2


Radiodifuzor . . . . . . . . . .
Licenta nr. . . . . . . . . . .


Catre
Consiliul National al Audiovizualului
Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54, e-mail: cna@cna.ro
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 781/2019 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei si ca urmare a Comunicarii noastre nr........... din.......... 2019 privind difuzarea de catre postul de radio/televiziune/distributie prin cablu cu numele.......... din localitatea.......... a emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei, va transmitem anexat prezentei lista cu tipurile acestor emisiuni, precum si programarea lor, pe zile si ore, pe intreaga durata a campaniei, conform formularului-tip disponibil pe pagina de internet a Consiliului National al Audiovizualului.


. . . . . . . . . .
(semnatura si stampila titularului de licenta)





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

Ordinul nr. 1799/2020 pentru aprobarea modalitatii de amanare la plata a ratelor si dobanzilor aferente imprumuturilor acordate de Ministerul Finantel
Ordinul nr. 1799/2020 pentru aprobarea modalitatii de amanare la plata a ratelor si dobanzilor afere ...

Ordinul 791/2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemie
Ordinul nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici ...

ORDONANTA MILITARA nr. 3/2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19
ORDONANTA MILITARA nr. 3 din 24.03.2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19 ...

Ordonanta militara nr. 2/2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19
Ordonanta militara nr. 2/2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19 ...

OUG 28/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal
Ordonanta de urgenta nr. 28/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul ...

OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul
Ordonanta de urgenta nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pe ...

HG nr. 217/2020 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situat
Hotararea nr. 217/2020 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile l ...

Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020)
Codul aerian al Romaniei din 2020 (Legea nr. 21/2020, Parlamentul Romaniei) ...

Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei
Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei ...



Articole Juridice

Contractele de credit pentru consumatori trebuie sa mentioneze intr-un mod clar si concis modalitatile de calcul al termenului de retragere
Sursa: EuroAvocatura.ro

Intrebari frecvente referitoare la somajul tehnic
Sursa: ITM

Legea 19/2020: Intrebari privind zilele libere pentru supravegherea copiilor
Sursa: ITM

Evitati abuzurile! Informati-va despre suspendarea, modificarea si incetarea contractului individual de munca!
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Beneficiarii si procedura de atribuire a somajului tehnic pe perioada starii de urgenta
Sursa: MCP Cabinet avocati

AUTORIZATIE (ADEVERINTA) privind deplasarea in interes de serviciu. WORD si PDF
Sursa: MCP Cabinet avocati

Situatia lucratorului care ocupa in mod permanent, in temeiul mai multor numiri, un post de suplinitor in lipsa unei proceduri de concurs
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Concedierea pe durata in care femeia salariata este gravida
Pronuntaţă de: Decizia Curtii Constitutionale nr. 1/2020

Dreptul de deducere a TVA este conditionat de completarea in facturi a elementelor obligatorii prevazute de lege si-sau cu alte documente justificativ
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 2718/2019

Revendicare imobiliara a unui bun proprietate comuna pe cote-parti (coproprietate). Exceptie de la opozabilitatea hotararii judecatoresti
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Sumele destinate platii drepturilor salariale, aflate in conturi deschise la unitatile de trezorerie si societati bancare, nu pot face obiectul execut
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

RECURS: Instanta de apel nu a avut in vedere, la motivarea deciziei, cererea de modificare a actiunii initiale, ci doar argumentele din cererea de che
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia a II-a civila Decizia nr. 186/2019

ICCJ: Contractul privind serviciile financiare incheiat la distanta constituie titlu executoriu in lipsa semnaturii olografe sau a semnaturii electron
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Cu privire la rezolvarea aspectelor accesorii divortului, instanta de judecata poate consfinti acordul de mediere avand acest obiect.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Ştiri Juridice

Obtine certificatul CSU, Albastru (TIP 1) si Galben (TIP 2)!
26 Mar 2020 | 1175

Efectele noilor reglementari asupra profesiei de avocat, in contextul starii de urgenta
24 Mar 2020 | 516

Legea 24/2020: Valoarea unui tichet de masa nu va putea depasi suma de 20 de lei
21 Mar 2020 | 407

Legea 19/2020: Guvernul a stabilit modul de acordare si de plata a zilelor libere pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a un
19 Mar 2020 | 555

Impactul starii de urgenta asupra Justitiei
16 Mar 2020 | 390

Impactul starii de urgenta in Domeniul muncii si protectiei sociale
16 Mar 2020 | 418

Prof. univ. dr. Ion Traian Stefanescu s-a stins. Condoleante!
14 Mar 2020 | 369