din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea nr. 12/1990 (Republicata 2009) privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite

INTEGRAL: Legea nr. 12/1990 (Republicata 2009) privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite


Legea nr. 12/1990 (Republicata 2009) privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite

Republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 291 din 5 mai 2009



Art. 1
Constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala, dupa caz, fata de cei care le-au savarsit, urmatoarele fapte:
a) efectuarea de acte sau fapte de comert de natura celor prevazute in Codul comercial sau in alte legi, fara indeplinirea conditiilor stabilite prin lege;
b) vanzarea ambulanta a oricaror marfuri in alte locuri decat cele autorizate de primarii sau prefecturi;
c) conditionarea vanzarii unor marfuri sau prestarii unor servicii de cumpararea altor marfuri sau de prestarea de servicii;
d) expunerea spre vanzare sau vanzarea de marfuri sau orice alte produse fara specificarea termenului de valabilitate ori cu termenul de valabilitate expirat;
e) efectuarea de acte sau fapte de comert cu bunuri a caror provenienta nu este dovedita, in conditiile legii. Documentele de provenienta vor insoti marfurile, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii. Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura fiscala, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale, factura externa sau orice alte documente stabilite prin lege;
f) nedeclararea de catre operatorii economici la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision;
g) cumpararea de marfuri sau produse in scop de revanzare, de la unitatile de desfacere cu amanuntul, de alimentatie publica, cantine, unitati de turism si alte unitati similare;
h) omisiunea intocmirii si afisarii, in unitate, la locurile de desfacere sau servire, de catre operatorii economici a preturilor si tarifelor, a categoriei de calitate a produselor sau serviciilor ori, acolo unde este cazul, a listei de preturi si tarife;
i) refuzul furnizorului de a incheia contractul pentru livrarea produselor necesare consumului populatiei, stabilite prin hotarari ale Guvernului si repartizate pe baza de balanta;
j) livrarea sau cumpararea, fara repartitie, a produselor prevazute la lit. i), in defavoarea titularilor de repartitie;
k) neexpunerea la vanzare a marfurilor existente, vanzarea preferentiala, refuzul nejustificat al vanzarii acestora sau al prestarii de servicii cuprinse in obiectul de activitate al operatorului economic;
l) acumularea de marfuri de pe piata interna in scopul crearii unui deficit pe piata si revanzarii lor ulterioare sau al suprimarii concurentei loiale;
m) depasirea, de catre operatorii economici cu capital majoritar de stat, a nivelurilor maxime de preturi de vanzare cu ridicata sau de tarife stabilite prin hotarari ale Guvernului;
n) depasirea de catre orice operator economic a adaosurilor maxime stabilite prin hotarari ale Guvernului, la formarea preturilor de vanzare cu amanuntul, indiferent de numarul verigilor prin care circula marfurile, cat si depasirea adaosurilor comerciale si celor de comision stabilite si declarate de catre operatorii economici la organele fiscale;
o) vanzarea cu lipsa la cantar sau masuratoare;
p) falsificarea ori substituirea de marfuri sau orice alte produse, precum si expunerea spre vanzare sau vanzarea de asemenea bunuri, cunoscand ca sunt falsificate sau substituite.

Art. 2
(1) Constituie contraventii faptele prevazute la art. 1 lit. a) - k) si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) faptele prevazute la lit. d) si h), cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
b) faptele prevazute la lit. c) si f), cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 700 lei la 1.250 lei;
c) faptele prevazute la lit. a), b), e), g), i), j) si k), cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei;
d) faptele prevazute la lit. d) si h), in cazul in care au fost savarsite de persoane juridice, cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei;
e) faptele prevazute la lit. c) si f), in cazul in care au fost savarsite de persoane juridice, cu amenda de la 3.000 lei la 18.000 lei;
f) faptele prevazute la lit. a), b), e), g), i), j) si k), in cazul in care au fost savarsite de persoane juridice, cu amenda de la 6.000 lei la 20.000 lei.
(2) Sanctiunile prevazute in alin. (1) se aplica si persoanelor din cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale si altor operatori economici care, prin activitatea lor, au participat in orice mod la savarsirea faptelor ce constituie contraventii, potrivit prezentei legi.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre functionarii din aparatul de specialitate al primarului, organele Garzii Financiare, organele controlului financiar si de personalul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si Politiei de Frontiera Romane.
(4) Contraventiile prevazute la art. 1 lit. b), c), d), h), k), 0) si p) se constata si se sanctioneaza si de catre inspectorii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(5) Contravenientul poate achita, pe lac sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.

Art. 3
(1) Faptele prevazute la art. 1 lit. l) - p) constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani, daca prin legea penala nu se prevede o pedeapsa mai mare.
(2) Hotararile de condamnare privind comerciantii se comunica la registrul comertului.

Art. 4
(1) Marfurile sau produsele care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea vreuneia dintre faptele prevazute la art. 1 lit. a), b), d), e), g) si j), daca sunt ale contravenientului sau ale operatorului economic, precum si sumele de bani si lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca si se valorifica in conditiile legii, contravaloarea lor facandu-se venit la bugetul administratiei publice centrale.
(2) Veniturile obtinute ilicit de persoanele fizice sau juridice din activitatile prevazute la art. 1, precum si incasarile in intregime din vanzarea marfurilor a caror provenienta nu este dovedita se confisca si se fac venit la bugetul administratiei publice centrale.

Art. 5
Infractiunile de luare de mita, primire de foloase necuvenite si trafic de influenta, comise de agentii constatatori, organele de urmarire penala sau de judecata a faptelor ce constituie contraventii sau infractiuni prevazute de prezenta lege, se pedepsesc in conformitate cu dispozitiile art. 254, 256 si 257 din Codul penal, ale caror minim si maxim se majoreaza cu cate 2 ani.

Art. 6
(1) Prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Codului penal si ale Codului de procedura penala.
(2) Infractiunile prevazute de art. 3 se urmaresc si se judeca dupa procedura de urgenta prevazuta pentru infractiunile flagrante.

Art. 7
Aplicarea sanctiunilor prevazute de prezenta lege nu inlatura raspunderea disciplinara a faptuitorilor.

Art. 8
(1) Pentru urmarirea desfasurarii activitatii comerciale in conditiile prevazute de lege, la primarii se va constitui un corp de control comercial.
(2) Primariile la care se va constitui un corp de control comercial, atributiile si structura organizatorica ale corpurilor de control, precum si modul de salarizare a controlorilor comerciali se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

Art. 9
La data publicarii prezentei legi (Nota 1) se abroga dispozitiile art. 295 lit. c) si d) din Codul penal, art. 70-87 din Legea nr. 3/1972 (Nota 2) cu privire la activitatea de comert interior, precum si orice alte dispozitii contrare.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice