Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Cerere preliminara ref. prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor

Cerere preliminara ref. prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor

  Publicat: 25 Apr 2013       2330 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (Curtea) s-a pronuntat astazi, 25 aprilie 2013, in cauza C-212/11, Jyske Bank Gibraltar, cerere preliminara avand ca obiect interpretarea unor prevederi ale dreptului UE in domeniul prevenirii utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si al finantarii terorismului si al libertatii de prestare a serviciilor.

Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Unitate a unei banci fara personalitate juridica, care primeste un anumit mandat din partea acesteia de a efectua operatiuni intr-o anumita zona de interes.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.

Potrivit dreptului UE, fiecare stat membru instituie o unitate de informatii financiare (UIF) pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului. Institutiile de credit au obligatia de a transmite informatiile privind operatiunile suspecte catre UIF din statul membru unde sunt situate. Asadar, o institutie de credit care are sediul pe teritoriul unui stat membru si presteaza servicii in alt stat membru, va transmite informatii catre UIF din statul unde are sediul . Dreptul UE permite statelor membre sa adopte o legislatie nationala mai stricta pentru atingerea obiectivelor urmarite (respectiv prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului).

Cererea preliminara a fost formulata de o instanta din Spania. Potrivit legislatiei spaniole, institutiile de credit care presteaza servicii in Spania, chiar daca nu au sediul in acest stat, sunt obligate sa transmita informatii cu privire la operatiunile derulate catre UIF din Spania. In cadrul unui litigiu national, s-a ridicat problema daca o astfel de reglementare este conforma cu libertatea de prestare a serviciilor.

In raspuns, Curtea a aratat ca ``Articolul 22 alineatul (2) din Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si finantarii terorismului trebuie interpretat in sensul ca nu se opune reglementarii unui stat membru care impune institutiilor de credit sa comunice informatiile solicitate in temeiul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului direct unitatii de informatii financiare a acestui stat atunci cand institutiile respective isi desfasoara activitatile pe teritoriul national in regim de libera prestare a serviciilor, in masura in care aceasta reglementare nu compromite efectul util al directivei mentionate, precum si al Deciziei 2000/642/JAI a Consiliului din 17 octombrie 2000 privind modalitatile de cooperare intre unitatile de informatii financiare ale statelor membre in privinta schimbului de informatii``.

Curtea a aratat totodata ca art. 56 TFUE privind libera prestare a serviciilor nu se opune unei astfel de interpretari ``daca este justificata de un motiv imperativ de interes general, este de natura sa garanteze realizarea obiectivului pe care il urmareste, nu excede ceea ce este necesar pentru a-l atinge si se aplica in mod nediscriminatoriu, aspecte care trebuie verificate de instanta nationala``.

Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene se inscrie in linia observatiilor depuse de Guvernul Romaniei, prin Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justitie a Uniunii Europene.



Citeşte mai multe despre:    Piata financiara    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Spalarea banilor

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE: Se preconizeaza reluarea sedintelor de audiere a pledoariilor incepand cu 25 mai 2020
30 Apr 2020 | 1086

Intrare in functie a unui nou avocat general la CJUE
23 Mar 2020 | 591

Consecintele retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeana asupra Curtii de Justitie a Uniunii Europene
04 Feb 2020 | 583

Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 12 iunie 2019
12 Jun 2019 | 834

Curtea de Justitie a Uniunii Europene si Tribunalul au stabilit un record de productivitate in anul 2018
29 Mar 2019 | 634

CCR. Femeile care indeplinesc conditiile de pensionare pot solicita continuarea prestarii muncii pana la 65 de ani
10 Nov 2018 | 890



Articole Juridice

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Caracterul abuziv al sintagmei "dobanda de referinta variabila care se afiseaza la sediile bancii". Contract de credit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 310 din 11 februarie 2016

Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze contractuale. Contract de credit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 441 din 2 martie 2016

Limitele de judecata ale cererii de apel
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 721 din 4 martie 2015

Cauza Barcanescu impotriva Romaniei
Pronuntaţă de: Hotarare CEDO din 12/10/2006 in Cauza Barcanescu impotriva Romaniei