Cerere preliminara ref. prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor
Potrivit dreptului UE, fiecare stat membru instituie o unitate de informatii financiare (UIF) pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului. Institutiile de credit au obligatia de a transmite informatiile privind operatiunile suspecte catre UIF din statul membru unde sunt situate. Asadar, o institutie de credit care are sediul pe teritoriul unui stat membru si presteaza servicii in alt stat membru, va transmite informatii catre UIF din statul unde are sediul . Dreptul UE permite statelor membre sa adopte o legislatie nationala mai stricta pentru atingerea obiectivelor urmarite (respectiv prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului).
Cererea preliminara a fost formulata de o instanta din Spania. Potrivit legislatiei spaniole, institutiile de credit care presteaza servicii in Spania, chiar daca nu au sediul in acest stat, sunt obligate sa transmita informatii cu privire la operatiunile derulate catre UIF din Spania. In cadrul unui litigiu national, s-a ridicat problema daca o astfel de reglementare este conforma cu libertatea de prestare a serviciilor.
In raspuns, Curtea a aratat ca ``Articolul 22 alineatul (2) din Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si finantarii terorismului trebuie interpretat in sensul ca nu se opune reglementarii unui stat membru care impune institutiilor de credit sa comunice informatiile solicitate in temeiul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului direct unitatii de informatii financiare a acestui stat atunci cand institutiile respective isi desfasoara activitatile pe teritoriul national in regim de libera prestare a serviciilor, in masura in care aceasta reglementare nu compromite efectul util al directivei mentionate, precum si al Deciziei 2000/642/JAI a Consiliului din 17 octombrie 2000 privind modalitatile de cooperare intre unitatile de informatii financiare ale statelor membre in privinta schimbului de informatii``.
Curtea a aratat totodata ca art. 56 TFUE privind libera prestare a serviciilor nu se opune unei astfel de interpretari ``daca este justificata de un motiv imperativ de interes general, este de natura sa garanteze realizarea obiectivului pe care il urmareste, nu excede ceea ce este necesar pentru a-l atinge si se aplica in mod nediscriminatoriu, aspecte care trebuie verificate de instanta nationala``.
Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene se inscrie in linia observatiilor depuse de Guvernul Romaniei, prin Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluriCJUE: Se preconizeaza reluarea sedintelor de audiere a pledoariilor incepand cu 25 mai 2020
30 Apr 2020 |
1809
Intrare in functie a unui nou avocat general la CJUE
23 Mar 2020 |
1374
Consecintele retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeana asupra Curtii de Justitie a Uniunii Europene
04 Feb 2020 |
1363
Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 12 iunie 2019
12 Jun 2019 |
1492
Curtea de Justitie a Uniunii Europene si Tribunalul au stabilit un record de productivitate in anul 2018
29 Mar 2019 |
1183
CCR. Femeile care indeplinesc conditiile de pensionare pot solicita continuarea prestarii muncii pana la 65 de ani
10 Nov 2018 |
1824
Articole JuridiceDecizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Protectia salariatilor in cazul transferului de intreprindere
Sursa: MCP avocati
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro
JurisprudenţăCEDO: Mihancea impotriva Romaniei. Dreptul la un proces echitabil. Accesul la o instanta
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Caracterul abuziv al sintagmei "dobanda de referinta variabila care se afiseaza la sediile bancii". Contract de credit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 310 din 11 februarie 2016
Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze contractuale. Contract de credit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 441 din 2 martie 2016
Limitele de judecata ale cererii de apel
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 721 din 4 martie 2015
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
