Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » Bilantul pe anul 2008 al activitatii DGA

Bilantul pe anul 2008 al activitatii DGA

  Publicat: 20 Jan 2009       1242 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
\"Axata pe politicile publice si documentele programatice ce reglementeaza activitatea de prevenire si combatere a coruptiei la nivelul personalului Ministerului Administratiei si Internelor, in anul 2008, Directia Generala Anticoruptie a actionat pentru adoptarea celor mai eficiente cai de realizare a acestui obiectiv, precum si pentru derularea de campanii in vederea constientizarii cetatenilor cu privire la pericolul pe care il constituie fenomenul coruptiei.

(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Reglementata in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, consta in inaintarea instantei de judecata competente a doasrului de cercetare penala,
A declara vinovat pe cineva rpintr-o hotarare judecatoreasca,
Acte juridice si operatiuni prevazute de Codul Comercial si calificate ca atare. Prin savarsirea de fapte de comert se nasc raporturi juridice specifice, de comert, reglementate tot de Codul Comercial
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
(Authorized shares) Numarul maxim de actiuni dintr-o anumita clasa pe care o companie il poate emite legal, conform prevederilor din statut.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire data monedei unice europene.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Serviciu care are sarcina de a inspecta activitatea unor unitati subordonate; localul in care functioneaza un asemenea serviciu.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Persoana care a intocmit un testament.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Reprezentant al unei institutii, regii autonome, societati comerciale, care are anumite insarcinari.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Institutie de drept penal, prevazuta in sectiunea III, cap. V, t. III, art. 81, C. pen., partea generala, consta in suspendarea executarii pedepsei,
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Phare a fost creat in 1989, pentru a acorda asistenta Poloniei si Ungariei, si s-a extins treptat, incluzand 13 state partenere (inclusiv Romania).
Din punct de vedere lingvistic, constructie, de obicei concisa, care exprima, adesea figurat, o idee si constituie o unitate lexicala.
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Document politic de referinta aprobat de catre Consiliul Informal al Ministrilor responsabili cu amenajarea teritoriului din UE, la Potsdam in 1999.
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;


Anchete si management procedural

In cursul anului 2008, ofiterii Directiei Generale Anticoruptie au efectuat cercetari si au inaintat la parchet 1.351 lucrari penale transformate ulterior in dosare penale (+25% fata de anul 2007), 1.052 dintre acestea fiind din sesizarea proprie a Directiei Generale Anticoruptie (+22%).

Ca urmare a activitatilor procedurale intreprinse de catre politia judiciara a D.G.A., procurorii au dispus inceperea urmarirea penala in 327 dosare penale, ceea ce reprezinta un procent de 24% din totalul dosarelor formate.

In ceea ce priveste solutiile dispuse, se evidentiaza cele 161 rechizitorii (+12% fata de anul 2007), prin care au fost sesizate instantele de judecata – dintre care 33 la D.N.A. si 128 la alte structuri de Parchet – si alte 118 situatii in care au fost aplicate prevederile art. 181 (+49%), procurorii competenti apreciind ca oportuna scoaterea de sub urmarirea penala si aplicarea unor sanctiuni cu caracter administrativ; in alte 518 dosare penale, s-au adoptat solutii de netrimitere in judecata ori de declinare catre alte parchete.

Analizand modalitatea de solutionare a totalului de 797 dosare penale, se constata ca in 279 dintre acestea faptele sesizate de catre D.G.A. au fost confirmate prin trimiterea in judecata a persoanelor vinovate sau aplicarea de sanctiuni administrative, ceea ce reprezinta 35%.
Fiind urmarita finalitatea cauzelor instrumentate de politia judiciara a D.G.A. si solutionate de procurori prin sesizarea instantelor de judecata, s-a constatat pronuntarea de catre acestea, in anul 2008, a 75 hotarari in prima instanta, respectiv 47 hotarari definitive, fara a fi inregistrate situatii de achitare a inculpatilor.

In ceea ce priveste calitatea procesuala a persoanelor asupra carora au fost efectuate cercetari in cadrul lucrarilor si dosarelor penale sus-mentionate, se constata urmatoarele:
- au fost efectuate cercetari cu privire la 3.258 persoane (+58% fata de anul 2007), din care 2.022 au reprezentat personal al M.A.I. (+63%)
- ca urmare a activitatilor procedurale derulate, au fost invinuite 848 persoane (+90%), iar 336 dintre acestea provin din cadrul ministerului (+68%), dintre care 75 au functii de conducere si 261 de executie
- pentru fapte de coruptie au fost invinuite 285 cadre ale ministerului, iar 51 pentru alte fapte
- totodata, au fost puse sub inculpare 354 persoane (+84% fata de anul 2007), 110 reprezentand personal al ministerului (+28%), 19 avand functii de conducere si 91 de executie
- pentru fapte de coruptie au fost inculpate 96 cadre ale ministerului, iar 14 pentru alte fapte .

Un studiu efectuat la finele anului 2008, cu privire la persoanele invinuite si inculpate din cadrul M.A.I. pentru fapte de coruptie, raportat la 1.000 de angajati, a reliefat faptul ca din totalul acestora, ponderea celor invinuite pentru fapte de coruptie este de 2,20‰, iar ponderea celor inculpate este de 0,72‰.

In dosarele penale instrumentate la nivelul D.G.A., procurorii de caz au dispus retinerea a 155 dintre persoane suspuse cercetarilor, iar instantele de judecata, in urma probatoriilor administrate, au hotarat cercetarea in stare de arest pentru 124 persoane (+118% fata de anul 2007).

Pentru derularea corespunzatoare a cercetarilor, unitatile de parchet competente au dispus 1.606 delegari ale politiei judiciare din cadrul Directiei Generale Anticoruptie (+23%) in vederea efectuarii de acte de cercetare penala, din care 610 de catre structuri ale D.N.A. (+36%) si 996 de la alte unitati de parchet ale Ministerului Public (+16%).

In cauzele instrumentate de politia judiciara a D.G.A. organele abilitate au stabilit un prejudiciu in valoare totala de aprox. 4.100.000 lei si peste 23.113.000 euro, din care s-au recuperat peste 119.000 lei si 22.992.000 euro, pentru diferenta fiind dispuse masuri asiguratorii asupra bunurilor inculpatilor.

Referitor la actiunile de prindere in flagrant, in anul 2008 au fost organizate si efectuate 158 astfel de actiuni .

Cazul „Permisul” – cu privire la implicarea in fapte de coruptie a unor lucratori ai Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor Arges, in care au fost investigate, pe parcursul a aprox. 2 ani, peste 3.200 de persoane, si care s-a materializat prin inregistrarea a doua dosare penale instrumentate la nivelul D.N.A. in cauza, ofiterii politiei judiciare din cadrul D.G.A. au fost delegati sa efectueze activitati procedurale, stabilindu-se ca, in perioada martie-iunie 2008, pe raza judetului Arges si-au desfasurat activitatea doua grupuri infractionale organizate care au actionat, in mod coordonat, pentru a obtine beneficii materiale reprezentand sume de bani (cuprinse intre 700 euro si 10.000 euro), pretinse si primite de la diferite persoane, pentru facilitarea obtinerii de catre acestea, in mod fraudulos, a permiselor de conducere . Au fost invinuite si inculpate 31 persoane (11 functionari ai M.A.I.), dintre care 22 au fost arestate preventiv pe parcursul cercetarilor.

Testarea integritatii

Activitatile in domeniu s-au materializat, in principal, in organizarea si desfasurarea a 45 teste de integritate (de 4,5 ori mai mult decat in anul anterior), din care 35 pozitive (in care lucratorii M.A.I. testati au dat dovada de integritate), respectiv 10 negative (lucratorii M.A.I. au primit sume de bani pentru a nu-si indeplini atributiunile), fiind testati 52 lucratori ai ministerului.

Totodata, 3 teste de integritate au fost efectuate in cooperare cu autoritatile similare din Bulgaria, in baza Planurilor de actiune comune incheiate intre D.G.A. din Romania si Directia Inspectorat din cadrul Ministerului de Interne al Republicii Bulgaria, pentru prevenirea si combaterea coruptiei in punctele de frontiera romano-bulgare (2 cu rezultat pozitiv si 1 negativ).

La data de 25.02.2008, un ofiter testator care se deplasa cu un autoturism dinspre orasul Lipova spre mun. Arad, a incalcat anumite reguli de circulatie in aria de vizibilitate a unui echipaj de politie rutiera, dotat cu aparat radar. Fiind oprit de catre un agent de politie, testatorul a sugerat ca, in schimbul sumei de 500 lei, sa nu fie intocmit procesul-verbal de constatare a contraventiei si astfel sa nu i se retina permisul de conducere . Ulterior, a fost sesizat Parchetul de pe langa Tribunalul Arad, iar sub supravegherea procurorului, au fost prinsi in flagrant atat agentul care a oprit initial autoturismul, cat si un coleg de-al sau, dupa ce au primit suma de 400 lei. Ca o consecinta a derularii cercetarilor, unul dintre ei si-a prezentat demisia din politie, iar celalalt a solicitat pensionarea anticipata. in luna decembrie 2008, Tribunalul Arad a dispus condamnarea fostilor politisti la 4 ani inchisoare pentru savarsirea infractiunii de luare de mita, cu suspendarea conditionata a executarii pedepsei.

Evolutia institutionala si activitatea de prevenire

In planul evolutiei institutionale au fost efectuate o serie de ajustari structurale menite sa eficientizeze activitatea organizatiei, la finalul anului 2008, procentul total de incadrare cu personal al Directiei Generale Anticoruptie fiind de 81,25% (80,28% ofiteri; 85,71% agenti; respectiv 77,77% personal contractual). Mentionam faptul ca media de varsta a personalului D.G.A. este de 36 ani.

Ca si coordonata de baza, activitatea de prevenire a coruptiei a acordat o atentie deosebita elaborarii documentelor de informare a personalului ministerului cu privire la riscurile implicarii in astfel de fapte, reprezentantii D.G.A. participand la 17 dezbateri publice, 6 conferinte de presa si 4 seminarii avand ca tema lupta impotriva coruptiei, fiind diseminate 1.200 ghiduri anticoruptie si 600 afise.

In acelasi context, s-au derulat activitati specifice in cadrul proiectului „Centrul National de Integritate”, fiind desfasurate 18 conferinte regionale cu tema: „Masuri pentru prevenirea coruptiei – Grupul de actiune anticoruptie”.

In acelasi timp, in cadrul eforturilor de prevenire a coruptiei, ofiterii D.G.A. au realizat peste 3.800 intalniri si instruiri cu caracter preventiv (+39% fata de anul 2007), la care au participat aproape 57.000 lucratori M.A.I. Dintre acestea, aproape 1.500 intalniri (dublu fata de anul 2007) au fost organizate cu persoane care detin functii de conducere, la care au participat peste 13.000 manageri (in crestere cu 317% fata de anul anterior).
Ca o consecinta pozitiva a activitatilor preventive derulate de politistii D.G.A., au fost consemnate 62 situatii in care functionarii ministerului au sesizat lucratorii D.G.A. atunci cand li s-au oferit diverse sume in schimbul unor servicii . Din totalul desistarilor sus-mentionate, 33 provin ca urmare a sesizarilor formulate de lucratorii Politiei Romane, 8 de la Politia de Frontiera, 4 din Jandarmerie, 3 de la Administratia Publica, iar 14 apartinand altor structuri M.A.I.

De asemenea, au fost inregistrate alte 104 cazuri cand lucratorii ministerului au denuntat situatii in care colegii lor au fost implicati in comiterea unor fapte de coruptie. Referitor la denunturi, 49 dintre acestea au fost inregistrate la Politia Romana, 27 la Politia de Frontiera, 12 in Administratia Publica, 7 la Jandarmerie, 5 la Aparatul Central al ministerului, 2 la Situatii de Urgenta, iar alte 2 ca urmare a sesizarilor formulate de cadre apartinand altor structuri M.A.I.

Transparenta si deschidere institutionala

Referitor la activitatea de relatii cu publicul, in anul 2008, au fost primite 1.556 petitii, care au dus la initierea a 103 de dosare penale sau la completarea datelor cuprinse in cadrul acestora (+45% fata de anul 2007), dintre care 9 la nivel central si 94 la nivel teritorial. Totodata, s-au primit 4.900 apeluri TelVerde.
in baza informatiilor de interes operativ transmise de apelanti au fost efectuate 2 actiuni de prindere in flagrant si au fost initiate 29 dosare penale.

In cursul anului 2008, au fost pregatite si derulate doua Campanii de Responsabilizare Anticoruptie finantata din fonduri Phare in cadrul carora au fost diseminate 9.500 afise si 10.000 de fluturasi continand mesaje anticoruptie. A fost realizat un spot audio care a fost difuzat la peste 50 posturi de radio, fiind inregistrate aprox. 9.000 difuzari la nivel national.

In domeniul cooperarii internationale, D.G.A. a intreprins demersurile pentru a deveni membru al Grupului International pentru Coordonarea Luptei impotriva Coruptiei dezvoltat la nivelul O.N.U., precum si in cadrul Grupului Expertilor Interpol pe Probleme de Coruptie. in acelasi timp, D.G.A. a devenit membra a Retelei Europene a Punctelor de Contact Anticoruptie stabilita prin decizia Consiliului Europei in luna octombrie 2008 si a Retelei Agentiilor Anticoruptie.
De asemenea, au fost derulate o serie de proiecte cu finantare internationala, avand ca parteneri structuri interne si internationale preocupate de lupta impotriva coruptiei, intarirea capacitatii operationale si dezvoltarii institutionale a D.G.A.

CONCLUZII

1. ascendenta cazurilor de coruptie investigate nu trebuie interpretata ca o expresie a cresterii fenomenului la nivelul ministerului, ci atesta realitatea potrivit careia, abordarea sistemica, specializata a coruptiei si crearea unui cadru institutional adecvat de prevenire si combatere, au condus firesc la obtinerea de rezultate evidente;
2. un beneficiu cert al intervalului de referinta este schimbarea de mentalitate si atitudine consemnata la nivelul efectivelor ministerului, evidentiat de numarul lucratorilor care au denuntat la Directia Generala Anticoruptie tentativele de implicare in acte de coruptie;
3. faptele de coruptie comise de angajatii M.A.I. constituie exceptii de la comportamentul etico-deontologic, iar acest caracter de exceptie ne determina sa amplificam eforturile in directia estomparii coruptiei in randul M.A.I.
4. se evidentiaza, in acelasi timp, abordarea directa a fenomenului coruptiei interne, prin vizarea zonelor si mediilor cele mai vulnerabile, respectiv instrumentarea unor dosare cu un inalt grad de complexitate;
5. actiunile definitorii ale anului trecut atesta linia de continuitate a acestei structuri si ofera premisele obtinerii unor rezultate pozitive in perspectiva .

PERSPECTIVE

In anul 2009, activitatea D.G.A. va fi orientata in mod preponderent pentru realizarea urmatoarelor directii de actiune:
- Cresterea gradului de integritate a lucratorilor M.A.I.;
- Eficientizarea activitatilor de combatere;
- Cresterea gradului de pregatire a personalului propriu;
- Consolidarea colaborarii cu celelalte institutii angrenate in lupta anticoruptie, precum si cu societatea civila.

Din perspectiva exigentelor anului 2009, prin indeplinirea principalelor obiective asumate se vizeaza ca Directia Generala Anticoruptie sa contribuie intr-o masura cat mai mare la efortul general intreprins pentru incetarea monitorizarii in domeniul justitiei la nivelul institutiilor comunitare specializate\".


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Bilantul pe anul 2008 al activitatii DGA
Articole Juridice

Rolul organizatiilor sindicale in procedura transferului de intreprindere si al salariatilor
Sursa: Av. Iulian Gales

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Evaluarea imobilelor restituite in natura sau prin echivalent in temeiul Legii 165/2013. Aspecte de constitutionalitate.
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se menti
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 788/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 85/2006
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Legislaţie

Ordinul nr. 553/2019 privind reglementarea procedurii de avizare a instrumentelor de plata electronica cu acces la distanta
Publicat in Monitorul Oficial nr. 485 din 14.06.2019 ...

Ordinul MDRAP nr. 1881/2019 - ajutoare de stat pentru regiunile pilot in cadrul initiativei "DG Regio pentru regiuni mai putin dezvoltate"
Ordinul nr. 1881/2019 privind instituirea masurii de sprijin, constand in acordarea unor ajutoare de ...

INSTRUCTIUNI privind restituirea garantiilor depuse pentru scoaterea temporara din circuitul agricol a terenurilor situate in extravilan inaintea intr
Instructiunile privind restituirea garantiilor depuse pentru scoaterea temporara din circuitul agric ...