Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana a adoptat o propunere de regulament privind vanzarea in lipsa

Comisia Europeana a adoptat o propunere de regulament privind vanzarea in lipsa

  Publicat: 16 Sep 2010       1197 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii.
Comisia Europeana a adoptat o propunere de regulament privind vanzarea in lipsa si anumite aspecte ale swapurilor pe credit de risc .

Reprezinta capacitatea unei entitati de a-si onora datoriile pe termen scurt, prin detineri de active lichide (numerar, conturi la banci, investitii pe termen scurt, alte active foarte lichide).
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Document care constituie obiectul unei tranzactii financiare.
Persoana fizica sau juridica care se imprumuta de la o alta persoana fizica sau juridica numita imprumutator.
Cauza care inlatura raspunderea penala, reglementata in cap. III, t. VII, art. 131, C. pen., partea generala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Cauza care inlatura raspunderea penala, reglementata in cap. III, t. VII, art. 131, C. pen., partea generala.
Reprezinta riscul asumat de banca in caz de faliment al unuia dintre clientii sai.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Cauza care inlatura raspunderea penala, reglementata in cap. III, t. VII, art. 131, C. pen., partea generala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este orice persoana care, pe cont propriu, cumpara, detine si vinde valori mobiliare fara a practica intermedierea ca fapt de comert.
Persoana fizica sau juridica care se imprumuta de la o alta persoana fizica sau juridica numita imprumutator.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Refunding bonds) Obligatiuni care au fost emise in scopul rascumpararii altei emisiuni de obligatiuni.

Principalele obiective ale acesteia sunt crearea unui cadru armonizat pentru actiuni coordonate la nivel european, cresterea transparentei si reducerea riscurilor.In noul cadru, organismele de reglementare, atat nationale, cat si europene, vor avea atributii clare pentru a actiona la nevoie, impiedicand astfel fragmentarea pietei si garantand buna functionare a pietei interne.

Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat:a€˛In contexte normale, vanzarea in lipsa favorizeaza lichiditatea pietei si contribuie la fixarea eficienta a preturilor.Insa in cadrul pietelor aflate in dificultate, vanzarea in lipsa poate amplifica scaderea preturilor, ceea ce duce la piete dezordonate si riscuri sistemice.Propunerea de azi va creste transparenta pentru organismele de reglementare si piete si va facilita efortul organismelor de reglementare de a detecta riscurile de pe pietele datoriilor suverane.Organismele de reglementare vor obtine, de asemenea, atributii clare de restrictionare sau de interzicere a vanzarilor in lipsa in situatii exceptionale, pe care le vor exercita in coordonare cu Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete (European Securities and Markets Authority, ESMA).Propunerile de azi constituie un pas inainte in directia realizarii unei mai mari stabilitati financiare in Europa .a€¯

Vanzarea in lipsa reprezinta vanzarea unui titlu de valoare pe care vanzatorul nu il detine, cu intentia de a-l cumpara la o data ulterioara pentru livrare.Vanzarea in lipsa fara prevalidare (naked short selling) are loc atunci cand vanzatorul nu a imprumutat titlurile de valoare si nici nu s-a asigurat, inainte de vanzarea in lipsa, ca acestea pot fi imprumutate inainte de tranzactionare,ceea ce poate duce la riscuri specifice in caz de netranzactionare (adica de nerealizare a tranzactiei).De la declansarea crizei financiare, o serie de state membre au luat masuri de suspendare sau de interzicere a vanzarii in lipsa .Masurile necoordonate pot fi mai putin eficace si pot duce la dificultati pe piata, inclusiv prin afectarea increderii investitorilor.

Transparenta sporita

In prezent exista putine informatii fiabile disponibile cu privire la vanzarea in lipsa:participantii la piata si organismele de reglementare pot intampina greutati in a afla care titluri de valoare sunt tranzactionate in lipsa si care este valoarea lor globala.Propunerea de azi favorizeaza transparenta impunand obligatia ca toate ordinele de tranzactionare a actiunilor introduse in locurile de tranzactionare sa poarte mentiunea a€˛in lipsaa€¯ (procedura asa-zisa de a€˛reperarea€¯, flagging) daca este vorba de o vanzare in lipsa, astfel incat organismele de reglementare sa stie care tranzactii sunt tranzactii in lipsa .In plus, investitorii vor trebui sa comunice pozitiile nete scurte semnificative pe actiuni la un anumit nivel organismelor de reglementare (0,2% din capitalul social emis) si la un nivel mai ridicat pietei (0,5%).Aceste masuri inseamna ca participantii la piata vor fi mai bine informati, in timp ce organismele de reglementare vor putea monitoriza pietele si vor putea detecta riscurile emergente.In ceea ce priveste obligatiunile de stat, organismele de reglementare vor putea sa detecteze mai usor riscurile de pe pietele datoriilor suverane dat fiind ca vor primi date despre pozitiile scurte, inclusiv cele obtinute prin swapurile pe riscul de credit suveran (un instrument financiar derivat considerat uneori drept o forma de asigurare impotriva riscului de neplata).



Atributii clare pentru organismele de reglementare si un cadru european coordonat

Pe pietele aflate in dificultate, transparenta poate sa nu fie un element suficient.In prezent, atributiile pe care le au organismele nationale de reglementare in ce priveste restrictionarea sau interzicerea vanzarii in lipsa variaza semnificativ de la un stat membru la altul.Propunerea de azi confera organismelor nationale de reglementare atributii clare de restrictionare sau interzicere temporara, in situatii exceptionale, a vanzarii in lipsa a oricarui instrument financiar, sub rezerva coordonarii cu ESMA (care ar trebui sa fie operationala incepand din ianuarie 2011 in urma acordului Parlamentului European).ESMA va avea de asemenea dreptul de a emite avize adresate autoritatilor competente atunci cand intervin in situatii exceptionale.In concordanta cu noul cadru de reglementare, ESMA va avea posibilitatea, atunci cand sunt indeplinite anumite conditii, sa adopte ea insasi masuri temporare, cu efect direct, de restrictionare sau interzicere a vanzarii in lipsa .

In plus, daca pretul unui instrument financiar scade semnificativ intr-o zi, organismele nationale de reglementare vor avea dreptul de a restrictiona vanzarile in lipsa a instrumentului respectiv pana la sfarsitul urmatoarei zile de tranzactionare.Aceste masuri vor sprijini organismele de reglementare in efortul lor de a lua masurile necesare, in mod coordonat, in vederea incetinirii sau stoparii procesului de scadere a preturilor care poate fi amplificat prin vanzarile in lipsa pe pietele aflate in dificultate.De asemenea, ele vor reduce costurile de conformitate pentru participantii la piata care rezulta in prezent din divergentele dintre normele nationale.

Abordarea riscurilor specifice vanzarii in lipsa fara prevalidare

Vanzarea in lipsa fara prevalidare poate creste riscul de netranzactionare.Propunerea de azi impune obligatia ca investitorul care doreste sa efectueze o vanzare in lipsa sa fi imprumutat instrumentele necesare, sa fi incheiat un acord pentru a le imprumuta sau sa aiba un acord cu o parte terta in vederea localizarii si rezervarii lor in vederea imprumutului, astfel incat acestea sa fie livrate pana la data tranzactiei [cel tarziu in termen de 4 zile de la tranzactie].Locurile de tranzactionare trebuie sa garanteze existenta mecanismelor adecvate pentru cumpararea de actiuni sau de datorii suverane, precum si a amenzilor si a interzicerii vanzarii in lipsa, in caz de netranzactionare.

Exceptari

In propunere sunt incluse si unele exceptari, de exemplu in ce priveste anumite actiuni care joaca un rol important in asigurarea de lichiditati sau care sunt esentiale pentru buna functionare a pietelor primare de obligatiuni .

Etapele urmatoare

Propunerea urmeaza sa fie prezentata Parlamentului European si Consiliului pentru negociere si adoptare.Odata adoptat, regulamentul urmeaza sa se aplice incepand din data de 1 iulie 2012.



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    Swap    Vanzarea in lipsa

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 70

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 517

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 516

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1109

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 844

MFP aduce modificari importante schemelor de ajutor de stat 807/2014 si 332/2014
11 Sep 2019 | 418



Articole Juridice

Restrictiile impuse de Ungaria finantarii organizatiilor civile de catre persoane stabilite in afara acestui stat membru nu sunt conforme cu dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc
Sursa: EuroAvocatura.ro

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Obligarea unui stat la plata unor sanctiuni pecuniare pentru neexecutarea unei hotarari anterioare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 222/2019 asupra initiativei legislative a cetatenilor intitulate "Lege de revizuire a Constitutiei Romaniei"
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca respecta Codul muncii in ipoteza in care prin actul modificator se urmareste a se reintra in legalitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 220/2017, in sedinta publica din 18 ianuarie 2017