Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Pozitia institutionala a MJLC in legatura cu solicitarea de suspendare a aplicarii Programului pentru stabilirea volumului optim de munca

Pozitia institutionala a MJLC in legatura cu solicitarea de suspendare a aplicarii Programului pentru stabilirea volumului optim de munca

  Publicat: 19 Oct 2010       1331 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Ministerul Justitiei, a inaintat vineri, 15 octombrie, o scrisoare Consiliului Superior al Magistraturii prin care reitereaza solicitarea de suspendare a aplicarii „Programului pentru stabilirea volumului optim de munca si asigurarea calitatii activitatii in instante in anul 2010”.

Activitatea organizata sau autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii, dupa caz, a unui interes public.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Activitatea practica in cursul careia organele de stat infaptuiesc prevederile normelor juridice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Pragul de activitate al unei companii de la care aceasta incepe sa produca profit.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
(protectia persoanelor cu handicap). Proces prin care sunt determinate, in unitatea de protectie speciala, cerintele de ingrijire, asistenta, recuperare, etc. ale utilizatorului in vederea stabilirii si implementarii planului personalizat de servicii al acestuia;
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Clasificare a creditelor pentru determinarea necesarului de provizioane specifice de risc.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.

Durata procedurii judiciare reprezinta un indicator de masurare a modului de functionare a justitiei ca serviciu public .


Programul prezinta disfunctionalitati. Continuarea aplicarii acestuia in instante continua cu consecinte grave in ceea ce priveste respectarea obligatiei de a asigura solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.

In anumite instante care au aplicat strict Hotararea CSM numarul 2119 din 03.12.2009, a intervenit acordarea unor termene la intervale foarte lungi, ajungandu-se pentru prima data la situatia in care pentru dosarele nou intrate in sistem primul termen sa fie stabilit la 6-8 luni de la data inregistrarii. Mai mult, in ultima perioada, prin aplicarea acestui Program, primul termen a ajuns sa fie stabilit, in anumite cazuri, la 11-14 luni de la data inregistrarii dosarelor.

In concret, aplicarea acestui Program are drept consecinta directa repartizarea catre judecatori a dosarelor in functie de complexitatea acestora. Nivelurile de complexitate ale dosarelor sunt stabilite prin Hotararea CSM nr. 830/A/2007, care atribuie grade de complexitate de la 1 la 9 pentru fiecare categorie de dosare precizate in acest document. Gradul de complexitate al dosarului este reprezentat de un punct incarcatura, care este dependent de etapa procesuala a cauzei.

CSM a considerat ca fiind rezonabil pentru un judecator sa solutioneze intre 10 si 15 dosare in cursul unei saptamani, stabilind un volum mediu de circa 90 de puncte de incarcare saptamanala/judecator (la o medie de 7 pe nivelul de complexitate).

Prin urmare, raportat la 44 de saptamani active (de lucru) intr-un an judiciar, numarul maxim de puncte de incarcare pe an calendaristic (calculat pentru dosarele nou intrate) este de 3960 pe judecator indiferent de stadiul procesual sau de nivelul de jurisdictie (judecatorie, tribunal, curte de apel).

Conform Hotararii CSM, la indeplinirea numarului maxim de puncte, un judecator poate refuza intrarea in sedinta de judecata, norma stabilita fiind una anuala. Pentru asemenea situatii, primul termen de judecata pentru cauzele nou intrate la acelasi judecator este fixat in anul urmator, ceea ce duce la afectarea duratei rezonabile a procedurii.

Potrivit jurisprudentei CEDO, durata procedurii se masoara intre momentul inregistrarii actiunii judiciare si momentul executarii hotararii pronuntate. In asemenea conditii, riscul incalcarii art.6 din Conventie exista si astazi, cu atat mai mult, dupa hotararea pilot pronuntata de CEDO, in 12 octombrie 2010, in cauzele indreptate impotriva Romaniei privind dreptul de proprietate si durata procedurii (art.1 Protocolul 1 si art.6 din Conventie).

Pozitia Ministerului Justitiei este sustinuta si de concluziile la care au ajuns expertii straini care au analizat acest Program si proiectele subsecvente derulate de CSM (ex. proiectul privind evaluarea sistemului judiciar - in curs de derulare) si au stabilit ca hotararea CSM de a norma munca judecatorilor nu va produce efectele scontate, intrucat reusita procesului de normare a muncii este conditionata de cunoasterea prealabila a duratei medii de solutionare a proceselor in functie de categoria din care fac parte . Un astfel de proiect a fost initiat de CSM in luna mai 2006, insa fara un rezultat concret. De asemenea, expertii au avertizat ca normarea muncii, in mod paradoxal, nu este recomandata in instantele de judecata deja supraaglomerate, caz in care s-ar impune in prealabil analiza volumului de activitate (dupa criterii stiintifice) in vederea identificarii cauzelor obiective si subiective care afecteaza acest volum, demersuri de competenta CSM, iar, mai apoi, aplicarea unor politici de redistribuire a personalului de catre CSM, dupa criterii pertinente, pe orizontala si verticala sistemului, dupa caz, avand in vedere ca in sistemul judiciar exista locuri vacante.

In ciuda seriilor de observatii si recomandarii de suspendare a aplicarii Programului pe care le-am transmis, Ministerul Justitiei constata ca programul pilot in discutie este aplicat, in principal, la instantele supra-aglomerate ca volum de activitate, de ex. Curtea de Apel Bucuresti.

La acestea se adauga deficientele legate de nesocotirea gradelor de jurisdictie, cunoscut fiind ca cele mai complexe cauze sunt la tribunale si curti de apel, modul de impartire al categoriilor de cauze si numarul lor excesiv in raport cu recomandarile(15-20 categorii de cauze, maxim).

In acelasi timp, Ministerul Justitiei este deopotriva interesat in aplicarea uniforma a justitiei pe intreg teritoriul tarii ori, in conditiile in care Programul pilot se aplica numai la unele instante, efectele negative ale acestuia sunt suportate de comunitatile arondate acestora, aspect de natura a crea tensiuni sociale in functie de zona de jurisdictie din care provin justitiabilii.

Din datele Ministerului Justitiei acest program nu se aplica la: CA Timisoara, CA Galati, CA Alba-Iulia, CA Suceava, s.a. Daca avem in vedere ca la unele curti de apel programul se aplica doar la nivelul unora dintre instantele aflate in circumscriptia teritoriala a acestora, consecintele asupra aceleiasi comunitati sunt de neinteles pentru justitiabili si afecteaza grav imaginea justitiei.

Ministerul Justitiei este gata sa continue discutiile pe marginea acestor probleme, atat cu Consiliul Superior al Magistraturii, cat si cu asociatiile profesionale ale magistratilor si conducerile instantelor.

Cele de mai sus nu prejudiciaza demersurile Ministerului Justitiei alaturi de CSM si asociatii de reasezare a competentelor in sistemul instantelor, obiectiv urmarit prin proiectul legii privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, adoptata de Senat si Comisia Juridica a Camerei Deputatilor, si cele privind deblocarea posturilor la nivelul sistemului judiciar si al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.


Citeşte mai multe despre:    Ministerul Justitiei    Datorii    Justitie    Administratia Nationala a Penitenciarelor

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Frames: Peste 1 milion de angajati romani risca de intre in somaj din cauza coronavirusului
13 Mar 2020 | 499

Este admisibila invocarea compensatiei legale a datoriilor reciproce dintre un creditor inscris la masa credala si debitorul aflat in insolventa
20 Feb 2020 | 470

Sumele alocate de MJ in anul 2020 pentru plata onorariilor pentru asistenta judiciara
23 Jan 2020 | 470

De ”Ziua portilor deschise” Ministerul Justitiei va fi ”condus” de elevi
25 Oct 2019 | 1011

Proiectele de acte normative adoptate sau de care Guvernul a luat act in cadrul sedintei din 28 octombrie 2019
29 Oct 2019 | 1055

Cum sa fiti pregatiti pentru Brexit? Ghid vamal pentru comercianti
27 Oct 2019 | 597



Articole Juridice

Deschiderea succesiunii si dezbaterea succesiunii. Modalitati de dezbatere a succesiunii
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Eroarea judiciara, eroarea de judecata si erorile materiale in procesul civil
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Societatea comerciala cu raspundere limitata. Particularitati. Infiintarea si inregistrarea in registrul comertului
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Constituirea unei fundatii. Patrimoniu si documente necesare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Conditiile de exercitare a actiunii directe in contencios administrativ
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 1792/2019

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea