Suspendarea actului administrativ fiscal. Motivarea cazului bine justificat.
Inconsecventele de rationament ale organului fiscal in ceea ce priveste caracterul nedeductibil al unor cheltuieli, constituie o imprejurare suficienta pentru a concluziona existenta cazului bine justificat, existenta lor putand fundamenta convingerea instantei ca sustinerile reclamantei, precum si argumentele juridice prezentate si sumar probate, sunt de natura a crea o indoiala asupra legalitatii actelor administrativ- fiscale contestate.
----------
Prin cererea inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal la data de 26.11.2007, reclamanta Federatia Sindicatelor din Posta si Telecomunicatii, a solicitat in contradictoriu cu paratii Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Administratia Finantelor Publice sector 6 Bucuresti suspendarea deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata, stabilite de inspectia fiscala nr. 239/22.08.2007 si a deciziei privind obligatiile de plata accesorii nr. 669178/07.09.2007.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca prin respectivele acte administrativ fiscale s-a considerat ca nu trebuia dedusa taxa pe valoare adaugata aferenta comisionului pentru achizitia de tichete „P”, in perioada scursa intre data la care societatea avea obligatia sa solicite inregistrarea ca platitor de taxa in regim normal si data la care inregistrarea a devenit efectiva. De asemenea, s-a considerat ca Federatia a depasit la data de 30.06.2005 plafonul special de scutire si a solicitat inregistrarea ca platitor de taxa pe valoare adaugata.
Reclamanta a sustinut ca in masura in care s-a considerat ca o serie de cheltuieli sunt aferente activitatii fara scop lucrativ a federatiei si sunt nedeductibile, ar fi trebuit sa se considere ca si veniturile similare sunt neimpozabile si nu sunt supuse obligatiei de plata a taxei pe adaugata, aratandu-se totodata ca sumele stabilite prin actele de control sunt foarte mari si de natura sa afecteze in mod grav activitatea organizatiei.
Prin sentinta civila nr. 3362 din 18 decembrie 2007 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a contencios administrativ si fiscal, actiunea reclamantei a fost admisa, instanta dispunand suspendarea executarii Deciziilor nr.239/22.08.2007 si nr.669178/07.09.2007, pana la pronuntarea instantei de fond .
Pentru a decide astfel, prima instanta a retinut ca in cauza sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute de art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004.
Astfel, instanta de fond a apreciat ca in speta exista un caz bine justificat, intrucat exista o indoiala cu privire la legalitatea actelor administrative emise, reclamanta pretinzand ca, in masura in care unele cheltuieli au fost considerate nedeductibile, ar fi trebuit ca si o serie de venituri sa fie calificate ca neimpozabile. Subzista si pericolul producerii unei pagube iminente, intrucat si executarea silita imediata ar afecta grav activitatea Federatiei, sumele stabilite prin actele atacate fiind deosebit de mari, raportat la situatia particulara a acesteia.
Impotriva acestei hotarari, parata a declarat recurs.
Recurenta a sustinut ca hotararea pronuntata a fost data cu aplicarea gresita a legii intrucat in mod eronat a fost admisa cererea de suspendare a executarii actelor administrativ fiscale atacate, nefiind indeplinite cumulativ cerintele legale pentru aceasta.
Astfel, recurenta a sustinut ca reclamanta – intimata, prin motivele invocate in sustinerea cererii de suspendare, nu a demonstrat existenta unor motive temeinice care sa creeze o indoiala puternica asupra legalitatii actului administrativ atacat, rapoartele fiscale care au stat la baza emiterii deciziilor de impunere fiind explicite in ceea ce priveste deducerea de TVA de catre reclamanta-intimata, desi aceasta nu era inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea adaugata. Recurenta a indicat ca nici nu au fost administrate dovezi concludente pe aspectul invocat in cererea reclamantei.
In fine, recurenta-parata a mai sustinut ca nici cea de-a doua conditie prevazuta de art.14 din Legea nr.554/2004, a contenciosului administrativ, respectiv prevenirea unei pagube iminente nu este indeplinita in cauza, simpla mentionare a valorii creantei ce trebuie executata neputand conduce automat la o astfel de concluzie.
Recursul nu este fondat.
Suspendarea executarii unui act administrativ constituie o situatie de exceptie, care poate interveni numai atunci cand sunt cumulativ indeplinite cerintele prevazute in art.14 din Legea nr. 554/2004, respectiv in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente.
Inalta Curte retine insa ca nu sunt intemeiate si ca atare nu pot fi primite criticile recurentei in sensul ca existenta nici uneia dintre aceste doua conditii nu a fost dovedita in cauza de catre reclamanta – intimata.
Astfel, reclamanta-intimata a solicitat in temeiul art.14 din Legea nr.554/2004 suspendarea executarii deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare cat si a deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii, ambele emise de recurenta-parata, prin care s-a stabilit in sarcina sa obligatia de plata a sumei de 12.624.182 RON, suma pentru care s-a emis si o somatie de executare .
Inalta Curte apreciaza ca instanta de fond a stabilit corect, pe baza inscrisurilor depuse la dosar, respectiv deciziile de impunere, somatiile de plata, contestatiile impotriva deciziilor contestate si, in limitele permise de natura speciala a procedurii instituite de art.14 din Legea nr.554/2004, ca in cauza este indeplinita cerinta legala a cazului bine justificat, astfel cum este acesta definit in art.2 alin.(1) lit.t) din Legea nr.554/2004.
Imprejurarile de natura a crea o indoiala asupra legalitatii actelor administrative fiscale atacate, in conditiile in care nu se pot antama in aceasta etapa procesuala aspecte de fond, rezulta din, cel putin aparentele, inconsecvente de rationament ale organului fiscal in ceea ce priveste caracterul nedeductibil al unor cheltuieli, justificat de faptul ca nu sunt aferente unor activitatii economice, desi dupa cum s-a sustinut, aceste cheltuieli sunt in stricta legatura cu serviciile prestate catre Posta Romana iar aceste servicii au atras obtinerea de venituri impozabile pentru Federatie.
Existenta cazului bine justificat nu presupune prezentarea unor dovezi de nelegalitate evidenta, caci o asemenea cerinta si interpretare ar echivala cu prejudecarea fondului cauzei.
Asa fiind, in speta, cazul bine justificat rezida nu numai in simplele afirmatii ale reclamantei-intimate dar si in argumentele juridice prezentate si sumar probate, aparent valabile, de natura a crea insa o indoiala in ceea ce priveste actele contestate, emise de recurenta-parata si a caror legalitate nu a fost inca pe deplin confirmata.
In acord cu instanta de fond, Inalta Curte retine ca si cerinta pagubei iminente ce s-ar produce reclamantei in cazul executarii imediate, este indeplinita in cauza si aceasta desigur ca nu in considerarea valorii debitului, in sine, incontestabil mare, ci fata de specificul activitatii federatiei, a modalitatii de constituire a patrimoniului acesteia si a intereselor celor pe care ii reprezinta, direct afectati de conditiile in care o executare imediata ar putea atrage chiar desfiintarea acesteia.
Toate aceste elemente, deopotriva de ordin obiectiv si subiectiv, justifica suspendarea, in temeiul art.14 din Legea nr.554/2004, a executarii actelor administrativ fiscale a caror legalitate este contestata, pana la pronuntarea instantei de fond .
In fine, nu mai putin relevanta este si imprejurarea ca masurile dispuse in cauza sunt de acord si cu recomandarea nr.R(89) 8 adoptata de Comitetul de Ministri din cadrul Consiliului Europei la 13.09.1989, referitoare la protectia jurisdictionala provizorie in materia administrativa.
In cuprinsul acesteia se arata ca executarea imediata si integrala a actelor administrative contestate sau susceptibile de a fi contestate poate cauza persoanelor juridice, in anumite circumstante, un prejudiciu ireparabil, pe care echitatea il impune sa fie evitat, in masura posibilului
Fata de cele mai sus aratate, recursul a fost respins ca nefondat.

Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3015 din 23 septembrie 2008
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
