din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2968 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Civila » Legea nr. 236 din 5 octombrie 2018 privind distributia de asigurari

Legea nr. 236 din 5 octombrie 2018 privind distributia de asigurari

  Publicat: 12 Oct 2018       14571 citiri        Secţiunea: Legislatie Civila  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
LEGE nr. 236 din 5 octombrie 2018 privind distributia de asigurari

Publicata in Monitorul Oficial nr. 853 din data de 8 octombrie 2018

Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sintagma ce desemneaza creanta cu scadenta implinita, deci a carei executare, la nevoie chiar silita, poate fi ceruta de catre creditor.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
A fost promulgat la 11.09.1865
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
c) in cazul intermediarilor principali, retragerea autorizatiei sau avizului de desfasurare a activitatii de distributie;
d) radierea din registre de catre asiguratori sau intermediarii principali a intermediarilor secundari persoane fizice si juridice;
e) interzicerea dreptului de a ocupa functii de conducere in cadrul asiguratorilor si intermediarilor principali autorizati de A.S.F., pentru o perioada de la unu la 5 ani pentru membrii conducerii considerati raspunzatori si interzicerea dreptului de a ocupa functii de conducere in cadrul intermediarilor principali avizati de A.S.F., pentru o perioada de la unu la 5 ani, pentru persoanele responsabile cu activitatea de distributie din conducerea acestora considerate raspunzatoare;
f) in cazul unei persoane juridice, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, amenda de la 10.000 lei pana la 22.400.000 lei sau pana la 5% din cifra de afaceri anuala totala potrivit ultimelor situatii financiare anuale disponibile aprobate de conducere sau pana la de doua ori valoarea beneficiului rezultat din incalcare sau a pierderii evitate prin aceasta, in cazul in care acestea pot fi calculate, iar in situatia in care persoana juridica este o societate-mama sau o filiala a unei societati-mama care intocmeste conturi financiare consolidate in conformitate cu legislatia nationala aplicabila in domeniu, cifra de afaceri anuala totala este cea calculata pe baza celor mai recente conturi consolidate aprobate de conducerea societatii-mama de cel mai inalt rang;
g) in cazul unei persoane fizice, amenda de la 1.000 lei la 3.150.000 lei sau pana la maximum de doua ori valoarea beneficiului rezultat din incalcare sau a pierderii evitate prin aceasta, in cazul in care acestea pot fi calculate.
(13) La stabilirea tipului sanctiunii sau a masurii sanctionatoare si a cuantumului amenzii, pentru sanctiunile prevazute la alin. (2)-(10), Consiliul A.S.F. are in vedere principiul proportionalitatii, documentarii si cel al rationamentului calificat, precum si toate circumstantele relevante ale savarsirii faptei de catre persoanele fizice sau juridice, inclusiv urmatoarele aspecte, dupa caz:
a) natura, gravitatea si durata incalcarii faptelor;
b) gradul de raspundere al persoanei fizice sau juridice;
c) capacitatea financiara, stabilita astfel:
(i) pe baza venitului anual al persoanei fizice;
(ii) pe baza cifrei de afaceri totale a persoanei juridice;
d) stabilitatea financiara;
e) cuantumul si relevanta profiturilor realizate sau ale pierderilor evitate, in masura in care acestea pot fi calculate;
f) prejudiciile cauzate clientilor in urma nerespectarii in cauza, in masura in care acestea pot fi determinate;
g) masurile luate impotriva repetarii situatiilor de incalcare a prevederilor legale;
h) gradul de cooperare cu A.S.F.;
i) eventualele incalcari savarsite anterior.
(14) In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe contraventii, se aplica amenda prevazuta pentru contraventia cea mai grava, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(15) Prin derogare de la prevederile cap. II din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, prin decizie emisa de A.S.F. se constata si se aplica sanctiunile contraventionale. Deciziile de sanctionare emise de A.S.F. cuprind motivele de fapt si de drept, mentiunea ca persoanele fizice si juridice sanctionate au dreptul de contestare potrivit art. 31 alin. (2), termenul in care se poate depune contestatia, instanta careia i se poate adresa, si produc efecte de la data comunicarii catre persoanele si entitatile respective.
(16) Actul prin care se constata si se individualizeaza obligatia de plata a persoanelor fizice si juridice sanctionate potrivit prezentului articol intocmit sau emis de catre organele A.S.F., potrivit legii, constituie titlu de creanta .
(17) La data scadentei, titlul de creanta devine titlu executoriu, in baza caruia A.S.F. va declansa procedura silita de recuperare a creantelor sale, potrivit dispozitiilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile ulterioare.
(18) Cuantumul amenzilor mentionate la alin. (2) lit. b), alin. (7) lit. b), alin. (9), alin. (10) lit. a) si alin. (12) lit. f) si g) se actualizeaza, in functie de situatia pietei asigurarilor si/sau de situatia economica nationala sau de reglementarile Uniunii Europene, prin reglementari ale A.S.F.
(19) Aplicarea sanctiunilor si masurilor sanctionatoare nu inlatura raspunderea materiala, civila sau penala, dupa caz.
(20) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, amenzile contraventionale stabilite prin lege si aplicate de Consiliul A.S.F. se constituie ca venit la bugetul de stat in cota de 50%, iar diferenta de 50% ca venit la bugetul A.S.F.
(21) Aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute de prezenta lege se prescrie in termen de 6 luni de la data constatarii faptei, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data savarsirii acesteia.
(22) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) se face de catre persoanele cu atributii privind supravegherea si controlul din cadrul A.S.F., iar aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute la alin. (2)-(12) se realizeaza de catre Consiliul A.S.F. in conditiile art. 21^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2012, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 113/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
(23) Structurile de specialitate din cadrul A.S.F. care desfasoara procesul de supraveghere si autorizare notifica persoanele care fac parte din conducerea distribuitorilor, responsabile de activitatea distribuitorilor si membrii personalului direct implicat in activitati de distributie despre incalcarea prevederilor legale. Persoanele notificate pot remite, in termen de 7 zile de la primirea notificarii, un raspuns prin care sa explice motivul incalcarii sau pot formula obiectiuni.
(24) La primirea raspunsului la notificarea prevazuta la alin. (23), structurile de specialitate din cadrul A.S.F. pot propune Consiliului A.S.F. masuri sanctionatoare, la care se anexeaza raspunsul primit.
(25) Structurile de specialitate din cadrul A.S.F. cu atributii de control intocmesc un proces-verbal, in urma desfasurarii controlului periodic sau inopinat la sediul distribuitorilor. Distribuitorii pot formula obiectiuni la procesul-verbal in termenele stabilite prin prevederile legale.
(26) In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 29
Infractiuni
(1) Desfasurarea activitatii de distributie fara autorizatie sau aviz emisa/emis de A.S.F. ori fara inscrierea in registrele A.S.F. constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(2) Utilizarea de catre societati sau intermediari principali a serviciilor unor persoane neinregistrate la A.S.F. sau desfasurarea activitatii intermediarilor si intermediarilor de asigurari auxiliare cu nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (10) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(3) Emiterea, comercializarea, detinerea politelor de asigurare false sau falsificate de catre societati, intermediari principali, membrii personalului direct implicat in activitati de distributie, precum si de catre persoanele fizice care distribuie polite de asigurare, constituie infractiune si se pedepseste potrivit art. 320 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Utilizarea, de catre persoane care nu sunt autorizate/avizate de A.S.F. sau care nu sunt inregistrate pentru desfasurarea activitatii de distributie, a denumirilor specifice categoriilor de intermediari principali sau secundari prevazute de reglementarile A.S.F. sau a derivatelor acestora, in legatura cu o activitate, un produs sau un serviciu, cu exceptia cazului in care aceasta utilizare este stabilita sau recunoscuta prin lege ori printr-un acord international sau cand, din contextul in care sunt folosite aceste cuvinte, rezulta neindoielnic ca nu este vorba de activitati de distributie, constituie infractiune si se pedepseste potrivit art. 244 alin. (2) din Legea nr. 286/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Obtinerea si utilizarea autorizatiei sau avizului A.S.F. sau inregistrarea in registrele A.S.F. prin utilizarea unor declaratii false sau alte mijloace ilicite constituie infractiune si se pedepseste potrivit prevederilor art. 326 din Legea nr. 286/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 30
Raspunderea juridica
Societatile si intermediarii principali isi asuma raspunderea privind respectarea prevederilor legale si sunt sanctionati pentru incalcarile prevazute la art. 28 savarsite de intermediarii secundari, cu respectarea legislatiei nationale.
ART. 31
Cai de atac si reguli de procedura
(1) Actul prin care A.S.F., potrivit prevederilor art. 6 alin. (10), refuza sa comunice intermediarilor sau intermediarilor de asigurari auxiliare, informatiile prevazute la art. 21 alin. (1) sau necomunicarea de catre A.S.F. a acestor informatii se poate contesta la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ si fiscal, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului respectiv sau de la expirarea termenului prevazut la art. 21 alin. (2).
(2) Actele adoptate de A.S.F. potrivit prevederilor legale, cu privire la persoanele fizice si juridice, potrivit art. 28, pot fi contestate la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ si fiscal, in termen de 30 de zile de la data comunicarii.




Afişează Legea nr. 236 din 5 octombrie 2018 privind distributia de asigurari pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Monitorul Oficial    Legea 236/2018    asigurari    distributie    Autoritatea de Supraveghere Financiara    consumator

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Dreptul utilizatorului de a dispune incetarea contractului individual de munca a salariatului temporar pentru motive disciplinare
Pronuntaţă de: Curtea de apel Bucuresti

Rambursarea retroactiva a somajului eronat de catre autoritatea publica
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021

Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020

Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor
Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati

Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati

Admisibilitate Cerere de drept comun de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la plata daunelor morale si materiale determinate de un accident rutier
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 113/A din 15.06.2018 a Curtii de Apel Galati

Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila



Articole Juridice

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro

CIM 2023. Model contract individual de munca 2023
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor?
Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL

Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani?
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Recunoasterea si aplicarea sporului pentru conditii de munca in domeniul sanatatii si asistentei sociale. Dispozitii legale incidente si paralizante
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Contract individual de munca, Model 2021. PDF si Word editabil
Sursa: MCP Cabinet avocati