din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1762 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: LEGEA 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare

INTEGRAL: LEGEA 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare


LEGE nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare

Publicata in Monitorul Oficial nr. 934 din data de 21 noiembrie 2016


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articolul 1
(1)Diminuarea risipei alimentare este un obiectiv urmarit de toti operatorii economici din sectorul agroalimentar.
(2)In sensul prezentei legi, prin risipa alimentara se intelege situatia in urma careia alimentele ies din circuitul consumului uman din pricina degradarii si sunt distruse, conform legislatiei in vigoare.
Articolul 2
(1)Operatorii economici din sectorul agroalimentar sunt obligati sa intreprinda masuri de prevenire a risipei alimentare.
(2)Aceste masuri se desfasoara conform ierarhiei de prevenire a generarii deseurilor alimentare, astfel:
a)masuri de responsabilizare pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia, comercializarea, ajungand pana la consumatorul final, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare;
b)masuri privind vanzarea cu pret redus a produselor aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, conform legislatiei in vigoare;
c)masuri privind transferul alimentelor prin donare sau sponsorizare, pentru consumul uman, dar aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, catre entitati, devenite operatori din sectorul agroalimentar ca urmare a inregistrarii la Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, denumita in continuare ANSVSA, cu obligatia respectarii prevederilor legale cu privire la conditiile de igiena, inclusiv cerintele privind temperatura pe perioada depozitarii si transportului, precum si la etichetarea corespunzatoare;
d)masuri pentru directionarea subproduselor nedestinate consumului uman conform Regulamentului (CE) nr. 1.774/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 3 octombrie 2002 de stabilire a normelor sanitare privind subprodusele de origine animala care nu sunt destinate consumului uman, categoria a 3-a pentru consumul unor categorii de animale, in conditiile prevazute de legislatia sanitar-veterinara in vigoare privind eliminarea subproduselor de origine animala;
e)masuri pentru directionarea produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau animal prin transformarea in compost, conform legislatiei sanitar-veterinare in vigoare privind eliminarea subproduselor de origine animala nedestinate consumului uman si legislatiei privind protectia mediului;
f)masuri pentru directionarea produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau animal in vederea valorificarii lor prin transformare in biogaz conform legislatiei de mediu si legislatiei sanitar-veterinare in vigoare;
g)masuri privind dirijarea catre o unitate autorizata de neutralizare a produselor ramase dupa parcurgerea etapelor prevazute la lit. a)-f).
Articolul 3
(1)Directionarea alimentelor aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, provenite din donatii sau sponsorizari, se face catre operatorii din sectorul agroalimentar prevazuti la art. 2 alin. (2) lit. c), acestora fiindu-le interzisa comercializarea in orice mod a alimentelor catre alti operatori din sectorul alimentar sau direct consumatorului final.
(2)Asociatiile si fundatiile care functioneaza in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si intreprinderile sociale care functioneaza in baza Legii nr. 219/2015 privind economia sociala, cu modificarile ulterioare, care devin operatori in sectorul agroalimentar, pot comercializa alimentele aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, daca isi desfasoara activitatea in domeniul asistentei sociale.
(3)Operatorii economici din domeniul agroalimentar pot oferi catre asociatii, fundatii si intreprinderi sociale, alimentele aflate aproape de expirarea datei-limita de consum, conform prevederilor art. 2 alin. (2) si alin. (1) al prezentului articol, contra unei sume maxime de 3% + TVA din pretul de achizitie, in cazul comerciantilor, si de 3% + TVA din pretul de productie, in cazul producatorilor si procesatorilor.
(4)Asociatiile si fundatiile prevazute la alin. (2) pot comercializa alimentele oferite potrivit alin. (3), cu maximum 25% + TVA din pretul de achizitie, in cazul preluarii de la comercianti, respectiv cu maximum 25% + TVA din pretul de productie, in cazul preluarii de la producatori sau procesatori.
Articolul 4
(1)Incalcarea uneia din prevederile art. 2 constituie contraventie, daca nu intruneste conditiile unei infractiuni, si se sanctioneaza astfel:
a)cu amenda contraventionala de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru microintreprinderi;
b)cu amenda contraventionala de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru intreprinderi mici si mijlocii;
c)cu amenda contraventionala de la 6.000 lei la 10.000 lei, pentru intreprinderi mari.
(2)Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai autoritatilor cu atributii de control in domeniul agroalimentar.
Articolul 5
Transferul alimentelor catre entitatile inregistrate la ANSVSA se face in baza unui contract de donatie sau sponsorizare.
Articolul 6
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 7
In termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale elaboreaza normele metodologice de aplicare a acesteia, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.



-****-
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...

OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...

Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...



Articole Juridice

Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive
Sursa: MCP avocati

Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale?
Sursa: MCP avocati

Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale
Sursa: MCP avocati

Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special
Sursa: MCP avocati

Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept
Sursa: MCP avocati

Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian

Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice