din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2638 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: LEGEA nr. 290/2018 privind noua organizare administrativa a teritoriului Romaniei

INTEGRAL: LEGEA nr. 290/2018 privind noua organizare administrativa a teritoriului Romaniei


LEGEA nr. 290 din 29 noiembrie 2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 2/1968 privind organizarea administrativa a teritoriului Romaniei

Publicata in Monitorul Oficial numarul 1052 din data de 12 decembrie 2018



Art. I


Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativa a teritoriului Romaniei, republicata in Buletinul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:


1.Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 2


(1) Capitala Romaniei este municipiul Bucuresti.


(2) Municipiul Bucuresti este organizat in subdiviziuni administrativ-teritoriale numerotate, denumite sectoare."


2.Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 3


Judetul este alcatuit din orase si comune - unitati de baza ale organizarii administrativ-teritoriale a tarii - in functie de conditiile geografice, economice, sociale, etnice si de legaturile culturale si traditionale ale populatiei."


3.Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 4


(1) Orasul este unitatea administrativ-teritoriala urbana, caracterizata de o densitate mare a populatiei si care concentreaza activitati socio-culturale si activitati economice predominant neagricole.


(2) Orasele care au un numar mai mare de locuitori, o insemnatate deosebita economica, sociala si culturala la nivel judetean sau national pot fi declarate municipii, in conditiile Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national - sectiunea a IV-a - Reteaua de localitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Orasele si municipiile sunt alcatuite din localitati componente sau din localitati componente si sate ce apartin orasului, respectiv municipiului, dupa caz.


(4) Localitatea in care isi au sediul autoritatile administratiei publice ale orasului sau municipiului este localitate-resedinta de oras, respectiv de municipiu, dupa caz.


(5) Orasele, respectiv municipiile in care isi au sediul autoritatile administratiei publice ale judetului sunt orase-resedinta de judet, respectiv municipii-resedinta de judet."


4.Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 5


(1) Comuna este unitatea administrativ-teritoriala rurala, caracterizata de o densitate mai mica a populatiei, unita prin comunitate de interese si traditii, in cadrul careia se desfasoara activitati predominant agricole.


(2) Comunele cuprind unul sau mai multe sate.


(3) Satul in care isi au sediul autoritatile administratiei publice ale comunei este sat-resedinta de comuna."


5.Articolele 6, 7 si 8 se abroga.


6.La articolul 9 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:


"(2) Pentru fiecare judet, localitatile resedinte de municipii si orase sunt inscrise la punctul A«A. MunicipiiA», respectiv punctul A«B. OraseA», la prima pozitie de la coloana A«Localitati componente ale municipiuluiA» sau la coloana A«Localitati componente ale orasuluiA», dupa caz, iar satele-resedinta de comune sunt inscrise la punctul A«C. ComuneA», la prima pozitie de la rubrica A«Satele componenteA»."


7.Dupa articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 10, cu urmatorul cuprins:


"Art. 10


Se interzice orice modificare a limitelor teritoriale ale judetelor, oraselor, comunelor si satelor care are ca scop sau efect schimbarea ponderii cetatenilor apartinand minoritatii nationale in unitatea administrativ-teritoriala in cauza, precum si afectarea drepturilor si libertatilor acestora decurgand din Constitutie, tratatele si conventiile internationale la care Romania este parte."


8.In anexa, in cazul unitatilor administrativ-teritoriale care contin in denumirea acestora litera "i" aceasta se va inlocui cu litera "a" prin aplicarea regulilor stabilite prin Hotararea Adunarii generale a Academiei Romane, din 17 februarie 1993, privind revenirea la "a" si "sunt" in grafia limbii romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 8 martie 1993.


9.In anexa, denumirea si componenta unitatilor administrativ-teritoriale se inlocuiesc cu denumirea si componenta unitatilor administrativ-teritoriale pe judete, prevazute in anexa la prezenta lege.


10.Anexa se completeaza cu tabelul "Documentar - Situatie statistica privind organizarea administrativa a teritoriului Romaniei".


Art. II


(1)Inscrierea noii denumiri a unitatii administrativ-teritoriale in actele de identitate, pasapoarte si permise de conducere se va realiza odata cu eliberarea acestora la cerere sau la expirarea termenului de valabilitate.


(2)Inscrisurile oficiale emise pana la intrarea in vigoare a prezentei legi in care denumirile unitatilor administrativ-teritoriale si ale localitatilor componente sunt inscrise cu litera "i" isi pastreaza valabilitatea.


Art. III


Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativa a teritoriului Romaniei, republicata in Buletinul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.


Descarca Anexele Legii nr. 190/2018!





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...

OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...

Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...



Articole Juridice

Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian

Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa
Sursa: MCP avocati

Cine castiga procesul: dreptul sau faptele?
Sursa: MCP avocati

Autonomia dreptului muncii si principiile sale fundamentale
Sursa: MCP avocati

Impactul procesoarelor cunatice asupra economiei si asupra pietei muncii
Sursa: MCP avocati

Transformarea posturilor contractuale in functii publice dupa 1 ianuarie 2020
Sursa: MCP avocati

Implementarea noii platform REGES-ONLINE
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice