CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Se aproba Programul de investitii pentru infiintarea centrelor de colectare si prelucrare primara a fructelor de padure, a ciupercilor si/sau a plantelor medicinale si aromatice din flora spontana si/sau de cultura in zona montana, incepand cu anul 2018, denumit in continuare Program, care are ca obiect facilitarea accesului la finantare in vederea realizarii de investitii pentru infiintarea centrelor.
Art. 2. - (1) Programul prevazut la art. 1 vizeaza realizarea de investitii pentru infiintarea centrelor de colectare si prelucrare primara a fructelor de padure, a ciupercilor si/sau a plantelor medicinale si aromatice din flora spontana si/sau de cultura din zona montana.
(2) Investitiile din Program au ca obiectiv valorificarea superioara a produselor montane, limitarea declinului sectorului de productie primara, in scopul asigurarii consumului intern, mentinerea si crearea de noi locuri de munca, cu accent deosebit pe stoparea depopularii.
(3) Infiintarea centrelor de colectare si prelucrare primara a fructelor de padure, a ciupercilor si/sau a plantelor medicinale si aromatice din flora spontana si/sau de cultura in zona montana se realizeaza in conformitate cu proiectele-tip puse la dispozitie in mod gratuit de catre Agentia Zonei Montane, denumita in continuare AZM.
(4) Numarul centrelor, tipul acestora, amplasamentul in localitatile din zona montana si proiectul-tip de realizare a acestora se aproba anual prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Art. 3. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) zona montana - astfel cum este definita la art. 1 din anexa la Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 52/2017 privind aprobarea Procedurii de verificare a conformitatii datelor cuprinse in caietul de sarcini in vederea acordarii dreptului de utilizare a mentiunii de calitate facultative "produs montan" si de verificare a respectarii legislatiei europene si nationale de catre operatorii economici care au obtinut dreptul de utilizare a respectivei mentiuni, cu modificarile ulterioare;
b) centre de colectare si prelucrare primara a fructelor de padure, a ciupercilor si/sau a plantelor medicinale si aromatice din flora spontana si/sau de cultura in zona montana - constructii unde se face preluarea cantitatilor de fructe de padure, ciuperci si/sau de plante medicinale si aromatice din flora spontana si/sau de cultura si au loc operatiuni de sortare, spalare, prelucrare primara, conditionare si depozitare;
c) beneficiari privati - persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, constituite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, grupuri de producatori infiintate conform Ordonantei Guvernului nr. 37/2005 privind recunoasterea si functionarea grupurilor si organizatiilor de producatori, pentru comercializarea produselor agricole si silvice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 338/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al ministrului mediului, apelor si padurilor nr. 358/763/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 37/2005 privind recunoasterea si functionarea grupurilor si organizatiilor de producatori, pentru comercializarea produselor agricole si silvice, persoane juridice constituite in conformitate cu prevederile Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, persoane juridice constituite in conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, si persoane juridice constituite in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care desfasoara activitati in agricultura si/sau industria alimentara, forme asociative de proprietate cu rol economic din zonele de munte constituite in baza Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si ocoale silvice de regim constituite conform prevederilor Legii nr. 46/2008 - Codul silvic, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) proiect-tip pus la dispozitie de Agentia Zonei Montane - documentatie tehnico-economica elaborata de AZM, conform legislatiei in vigoare, pentru realizarea si dotarea unei constructii-cadru, amplasata in zona montana, care corespunde standardelor in domeniu si se incadreaza in bugetul previzionat pentru finantarea acestui program.
CAPITOLUL II
Modul de finantare si de accesare a Programului
Art. 4. - (1) Se instituie o schema de finantare prin care beneficiarii Programului primesc maximum 40% din valoarea cheltuielilor eligibile ale investitiei in vederea realizarii centrelor de colectare si prelucrare primara a fructelor de padure, a ciupercilor si/sau a plantelor medicinale si aromatice din flora spontana si/sau de cultura in zona montana.
(2) Intensitatea sprijinului financiar poate fi majorata cu 20 de puncte procentuale, cu conditia ca ajutorul de stat maxim combinat sa nu depaseasca 90 de puncte procentuale din valoarea cheltuielilor eligibile ale investitiei pentru:
a) tinerii fermieri sau fermierii care s-au instalat in cei 5 ani anteriori datei de depunere a cererii de inscriere in Program;
b) investitiile care se realizeaza in zone care se confrunta cu constrangeri naturale sau cu alte constrangeri specifice;
c) cooperativele constituite in conformitate cu prevederile Legii nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Finantarea prevazuta la alin. (1) si (2) se acorda o singura data pentru un beneficiar si pentru un singur obiectiv dezvoltat prin Program.
(4) Sumele necesare pentru finantarea Programului se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, destinate in acest scop.
(5) Valoarea anuala a schemei de finantare, conditiile de eligibilitate, cheltuielile eligibile, modul de acordare a finantarii, precum si modalitatile de verificare si de control se stabilesc anual prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
Art. 5. - Sprijinul financiar prevazut la art. 4 se acorda beneficiarilor privati, asa cum sunt definiti la art. 3 lit. c), in vederea realizarii investitiilor stabilite prin proiectele-tip puse la dispozitie de catre AZM.
Art. 6. - Valoarea totala a Programului este de 66 milioane euro si se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 7. - Centrele de colectare si prelucrare primara a fructelor de padure, a ciupercilor si/sau a plantelor medicinale si aromatice din flora spontana si/sau de cultura in zona montana, realizate in cadrul acestui program, pot asigura prestari de servicii si altor beneficiari privati pe baza de contract de prestari servicii.
Art. 8. - (1) Schema de ajutor de stat prevazuta de prezenta lege se notifica la Comisia Europeana.
(2) In situatia in care decizia Comisiei Europene contine prevederi noi sau diferite fata de schema notificata, prevederile schemei de ajutor de stat se completeaza si/sau se modifica in mod corespunzator.
Art. 9. - (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale este responsabil pentru recuperarea creantelor bugetare rezultate din nereguli in cadrul prezentului program.
(2) In cazul constatarii faptului ca s-au acordat in mod nejustificat sume in cadrul prezentului program, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale are obligatia de a notifica beneficiarii privati cu privire la obligativitatea restituirii sumelor acordate la finantarea Programului nejustificate sau utilizate in alte scopuri.
(3) In cazul in care beneficiarii privati nu restituie Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale sumele notificate, in termen de 15 zile de la data comunicarii notificarii, acesta emite decizii de recuperare a sumelor de restituit.
(4) Decizia de recuperare constituie titlu de creanta si poate fi contestata in termen de 30 de zile de la data comunicarii.
(5) Introducerea contestatiei pe cale administrativa nu suspenda executarea titlului de creanta.
OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti