din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1553 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Decizia nr. 38/2008, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri

INTEGRAL: Decizia nr. 38/2008, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri


Decizia nr. 38/2008,
privind examinarea recursului in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 161 din 16/03/2009




INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
- SECTIILE UNITE -






DECIZIA Nr. 38
din 22 septembrie 2008






Dosar nr. 21/2008



Sub presedintia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,



Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri.



Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 81 de judecatori din totalul de 115 aflati in functie.



Procurorul general al Parchetului de pe linga Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Gabriela Scutea, adjunct al procurorului general.



Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, cerand sa fie admis in sensul de a se stabili ca organizarea, conducerea sau finantarea faptelor prevazute la art. 2-9 din Legea nr. 143/2000 constituie infractiune de sine statatoare, prevazuta de art. 10 din aceasta lege, iar nu variante agravate ale infractiunilor reglementate in art. 2-9 din aceeasi lege.






SECTIILE UNITE,






deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:



Instantele judecatoresti nu au un punct de vedere unitar cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri.



Astfel, unele instante au considerat ca legiuitorul nu a urmarit sa incrimineze organizarea, conducerea sau finantarea actiunilor prevazute la art. 2-9 din Legea nr. 143/2000 ca infractiune distincta, ci ca forme agravate ale fiecareia dintre aceste infractiuni.



Alte instante, dimpotriva, au apreciat ca prin dispozitiile art. 10 din Legea nr. 143/2000 este stabilit continutul constitutiv al unei infractiuni distincte, iar nu variante agravate ale infractiunilor prevazute la art. 2-9 din aceeasi lege.



Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.



In conformitate cu art. 10 din Legea nr. 143/2000, \"organizarea, conducerea sau finantarea faptelor prevazute la art. 2-9 se pedepseste cu pedepsele prevazute de lege pentru aceste fapte, limitele maxime ale acestora sporindu-se cu 3 ani\".



In aceasta privinta, trebuie avut in vedere ca orice infractiune cunoaste o forma tipica de existenta, denumita si continutul simplu sau de baza al acesteia, in limitele caruia sunt stabilite conditiile minime in care o fapta constituie infractiune.



Dar, este de observat ca, in anumite situatii aceeasi fapta, datorita imprejurarilor in care a fost savarsita, prezinta un grad de pericol social diferit de cel al faptei comise in forma sa de baza.



De aceea, pentru astfel de ipoteze au fost concepute variante ale aceleiasi infractiuni, agravate sau atenuate.



Sub acest aspect, analiza continutului constitutiv al infractiunilor reglementate in art. 2-9 din Legea nr. 143/2000 releva o pregnanta si esentiala diferenta intre acestea si cele prevazute in art. 10 din aceeasi lege.



In acest sens, se releva ca, in timp ce la art. 2 este incriminata cultivarea, producerea, fabricarea, extragerea si prepararea, la art. 3 introducerea sau scoaterea din tara, la art. 5 punerea la dispozitie a unui local, la art. 6 primirea drogurilor de mare risc, la art. 7 administrarea drogurilor de mare risc, la art. 8 furnizarea, in vederea consumului, de inhalanti chimici toxici, iar la art. 9 producerea, fabricarea, importul, exportul, oferirea, vanzarea, transportul, livrarea cu orice titlu, trimiterea, procurarea, cumpararea sau detinerea de precursori, echipamente ori materiale, in scopul utilizarii lor la cultivarea, producerea sau fabricarea ilicita de droguri de mare risc, termenii utilizati in art. 10 din Legea nr. 143/2000, organizarea, conducerea sau finantarea actiunilor prevazute la art. 2-9 din aceeasi lege nu pot constitui decat infractiuni distincte, de cele la care se refera, iar nu variante agravate ale acestora.



Sub acest aspect, este de subliniat ca a organiza inseamna a lua, a intreprinde masurile necesare pentru a asigura un cadru coordonat, o desfasurare cat mai adecvata si eficienta a uneia sau mai multor actiuni, a conduce presupune fie desfasurarea unei actiuni de indrumare, de dirijare, fie de luare a unor hotarari sau dispozitii cu privire la o anumita activitate, iar a finanta are semnificatia de a da, a pune la dispozitie bani pentru a sustine o activitate.



Ca atare, chiar daca astfel de actiuni se refera la faptele prevazute la art. 2-9, ele nu pot fi caracterizate ca simple elemente circumstantiale ale continutului specific constitutiv al acestor infractiuni.



Mai mult, caracterul distinct al infractiunii prevazute la art. 10 din Legea nr. 143/2000 reiese si din aceea ca \"organizarea, conducerea sau finantarea faptelor prevazute la art. 2-9\" constituie activitati a caror realizare nu este conditionata de savarsirea in prealabil a faptelor la care se refera aceste din urma texte de lege.



Ca urmare, referirea din art. 10 la faptele prevazute la art. 2-9 din legea mentionata nu exprima decat caracterizarea unui raport intre mijloc si scop, in cadrul caruia existenta mijlocului (a actiunii ce il caracterizeaza) nu este conditionata de realizarea scopului.



Dispozitia de trimitere din art. 10 la sanctiunile prevazute la art. 2-9 din Legea nr. 143/2000 nu poate avea alta semnificatie decat aceea specifica unei norme incomplete, care se intregeste prin trimitere; asadar ne aflam in prezenta unei norme de trimitere care imprumuta sanctiunea din cuprinsul altei norme si o intregeste cu un spor, devenind apoi independenta de aceasta. Or, este de principiu, eventuala abrogare sau modificare a normei de la care s-a imprumutat o dispozitie, nu are nicio consecinta asupra normei de trimitere.



In consecinta, in temeiul art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, precum si al art. 4142 alin. 2 si 3 din Codul de procedura penala, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca, fapta de organizare, conducere sau finantare a actiunilor prevazute la art. 2-9 din Legea nr. 143/2000 constituie o infractiune distincta si nu o forma agravata a infractiunilor prevazute la art. 2-9 din aceeasi lege.






PENTRU ACESTE MOTIVE



In numele legii



D E C I D:






Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.



Dispozitiile art. 10 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri se interpreteaza in sensul ca:



Fapta de organizare, conducere sau finantare a actiunilor prevazute la art. 2-9 din Legea nr. 143/2000 constituie o infractiune distincta si nu o forma agravata a infractiunilor prevazute la art. 2-9 din aceeasi lege.



Obligatorie, potrivit art. 4142 alin. 3 din Codul de procedura penala.



Pronuntata in sedinta publica, astazi, 22 septembrie 2008.






PRESEDINTELE INALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA






Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...

OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...

Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...



Articole Juridice

Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive
Sursa: MCP avocati

Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale?
Sursa: MCP avocati

Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale
Sursa: MCP avocati

Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special
Sursa: MCP avocati

Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept
Sursa: MCP avocati

Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian

Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice