din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1108 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice

INTEGRAL: OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice


ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice - Ordonanta privind taierea sporurilor

Publicata in MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI nr. 613 din data de 30 iunie 2025


Avand in vedere obligatia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice,


avand in vedere Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 (2020/C 116/01), prin care se solicita Romaniei adoptarea de masuri riguroase pentru corectarea deficitului bugetar excesiv, precum si angajamentele asumate prin planificarea bugetara pe termen mediu si lung privind reducerea graduala a deficitului bugetar de la 7,9% din PIB in anul 2024 la sub 3% in anul 2031, pe fondul unei scaderi a ponderii cheltuielilor publice in PIB de la 41,9% la 35,9%, in perioada 2025-2031, se impune adoptarea unor masuri pentru consolidarea fiscala prin controlul si reducerea cheltuielilor publice.


Intrucat cheltuielile de personal au crescut in cursul anului 2024, ca urmare a majorarilor salariale acordate pentru intreg personalul din sectorul public, de la 132 mld lei la 164 mld lei, cu o valoare nominala de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24%, reprezentand in anumite situatii pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea salarizarii unice ca reforma asumata prin Planul national de redresare si rezilienta, iar in acest context pentru a respecta traiectoria de ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu si lung este necesara reducerea unor categorii de cheltuieli de personal, avand in vedere recomandarea Comisiei Europene din luna iunie 2024 [COM (2024) 623 final], potrivit careia Romania


trebuie sa limiteze cresterea cheltuielilor primare nete la o rata compatibila cu reducerea deficitului public catre valoarea de referinta de 3% din PIB prevazuta in Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) si sa mentina datoria publica la un nivel prudent pe termen mediu,


tinand cont de traiectoria de referinta a cheltuielilor primare nete care ar asigura o ajustare a deficitului bugetar catre valoarea de referinta prevazuta de TFUE, transmisa de catre Comisia Europeana Romaniei la data de 20.06.2025 [C (2024) 4457 final],


avand in vedere angajamentul Romaniei de reintrare pe o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar incepand cu anul 2025, precum si reformele si investitiile care stau la baza acestei constructii bugetare, precum si extinderea perioadei de timp pentru ajustarea deficitului bugetar pentru o perioada de 7 ani,


avand in vedere obligatiile care decurg din Directiva 89/391/CEE privind securitatea si sanatatea lucratorilor, Directiva 2003/88/CE privind organizarea timpului de lucru, precum si Carta sociala europeana revizuita, ratificata prin Legea nr. 74/1999, tinand cont de necesitatea pastrarii echilibrelor bugetare prin adoptarea de masuri menite sa limiteze cresterea cheltuielilorbugetare permanente,


deoarece neadoptarea masurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finantare suplimentar in anul 2025, rezultand un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de peste 7% din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect cresterea datoriei publice, cu riscul inaspririi conditiilor de finantare a acesteia,


luand in considerare faptul ca situatia prezentata intruneste premisele unei situatii urgente si extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor masuri, cu celeritate, putand avea consecinte negative, afectand sustenabilitatea finantelor publice,


avand in vedere ca masurile prevazute prin prezenta ordonanta de urgenta presupun o interventie temporara asupra regimului de salarizare a personalului platit din fonduri publice, in scopul limitarii cresterii cheltuielilor bugetare si al incadrarii in tintele de deficit bugetar asumate de Romania prin angajamente internationale, este necesar ca acestea sa se aplice pentru o durata determinata, respectiv in perioada cuprinsa intre 1 iulie 2025 si 31 decembrie 2026.


Intrucat problemele mentionate mai sus vizeaza interesul public si strategic al Romaniei pentru asigurarea sustenabilitatii finantelor publice, gestionarea fondurilor europene si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.


In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,


Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


Art. I. - Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:


1. La anexa nr. I capitolul I litera B articolul 13, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:


``Art. 13. (1) In raport cu conditiile de munca in care se desfasoara activitatea, conditii periculoase sau vatamatoare, personalul salarizat poate primi un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.``


2. La anexa nr. II capitolul II articolul 7 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:


``c) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.



3. La anexa nr. II capitolul II articolul 14 alineatul (1), litera d) va avea urmatorul cuprins:

``d) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

4. La anexa nr. III capitolul VI articolul 1 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

5. La anexa nr. IV capitolul VI articolul 2, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 2. - (1) Pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase se acorda un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, proportional cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii.``

6. La anexa nr. V capitolul VIII articolul 4, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 4. - (1) Pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase, personalul prevazut la art. 1 beneficiaza de un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat.``

7. La anexa nr. VI capitolul II articolul 12 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

8. La anexa nr. VII capitolul II articolul 10, litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

9. La anexa nr. VIII capitolul I litera B articolul 1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 1. - (1) Functionarii publici beneficiaza de un spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat.``



10. La anexa nr. VIII capitolul II litera AII punctul 2

``Salariile de baza ale personalului din cadrul Consiliului Concurentei``, punctul 4 la nota va avea urmatorul cuprins:

``4. Pentru conditii de munca vatamatoare, personalului Consiliului Concurentei i se acorda un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii. Locurile de munca, categoriile de personal si conditiile de acordare a sporului se aproba de ordonatorul principal de credite, avand la baza buletinele de determinare sau, dupa caz, expertizare, emise de catre autoritatile abilitate in acest sens.``

11. La anexa nr. VIII capitolul II litera I articolul 1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 1. - (1) Personalul contractual salarizat potrivit prezentei anexe la cap. II lit. A-lit. E poate beneficia de un spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat.``

12. La anexa nr. VIII capitolul II litera I articolul 2 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

13. La anexa nr. VIII capitolul II litera J articolul 7, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 7. - (1) Pentru conditii de munca vatamatoare, personalului Curtii de Conturi i se acorda un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii.``


Art. II. - Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr. 31/1991 privind stabilirea duratei timpului de munca sub 8 ore pe zi pentru salariatii care lucreaza in conditii deosebite-vatamatoare, grele sau periculoase, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3aa‚¬``5 zile lucratoare.


Art. III. - Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2025 si se aplica pana la data de 31 decembrie 2026.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...

OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...

Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...



Articole Juridice

Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive
Sursa: MCP avocati

Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale?
Sursa: MCP avocati

Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale
Sursa: MCP avocati

Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special
Sursa: MCP avocati

Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept
Sursa: MCP avocati

Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian

Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice