Avand in vedere obligatia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice,
avand in vedere Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 (2020/C 116/01), prin care se solicita Romaniei adoptarea de masuri riguroase pentru corectarea deficitului bugetar excesiv, precum si angajamentele asumate prin planificarea bugetara pe termen mediu si lung privind reducerea graduala a deficitului bugetar de la 7,9% din PIB in anul 2024 la sub 3% in anul 2031, pe fondul unei scaderi a ponderii cheltuielilor publice in PIB de la 41,9% la 35,9%, in perioada 2025-2031, se impune adoptarea unor masuri pentru consolidarea fiscala prin controlul si reducerea cheltuielilor publice.
Intrucat cheltuielile de personal au crescut in cursul anului 2024, ca urmare a majorarilor salariale acordate pentru intreg personalul din sectorul public, de la 132 mld lei la 164 mld lei, cu o valoare nominala de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24%, reprezentand in anumite situatii pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea salarizarii unice ca reforma asumata prin Planul national de redresare si rezilienta, iar in acest context pentru a respecta traiectoria de ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu si lung este necesara reducerea unor categorii de cheltuieli de personal, avand in vedere recomandarea Comisiei Europene din luna iunie 2024 [COM (2024) 623 final], potrivit careia Romania
trebuie sa limiteze cresterea cheltuielilor primare nete la o rata compatibila cu reducerea deficitului public catre valoarea de referinta de 3% din PIB prevazuta in Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) si sa mentina datoria publica la un nivel prudent pe termen mediu,
tinand cont de traiectoria de referinta a cheltuielilor primare nete care ar asigura o ajustare a deficitului bugetar catre valoarea de referinta prevazuta de TFUE, transmisa de catre Comisia Europeana Romaniei la data de 20.06.2025 [C (2024) 4457 final],
avand in vedere angajamentul Romaniei de reintrare pe o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar incepand cu anul 2025, precum si reformele si investitiile care stau la baza acestei constructii bugetare, precum si extinderea perioadei de timp pentru ajustarea deficitului bugetar pentru o perioada de 7 ani,
avand in vedere obligatiile care decurg din Directiva 89/391/CEE privind securitatea si sanatatea lucratorilor, Directiva 2003/88/CE privind organizarea timpului de lucru, precum si Carta sociala europeana revizuita, ratificata prin Legea nr. 74/1999, tinand cont de necesitatea pastrarii echilibrelor bugetare prin adoptarea de masuri menite sa limiteze cresterea cheltuielilorbugetare permanente,
deoarece neadoptarea masurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finantare suplimentar in anul 2025, rezultand un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de peste 7% din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect cresterea datoriei publice, cu riscul inaspririi conditiilor de finantare a acesteia,
luand in considerare faptul ca situatia prezentata intruneste premisele unei situatii urgente si extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor masuri, cu celeritate, putand avea consecinte negative, afectand sustenabilitatea finantelor publice,
avand in vedere ca masurile prevazute prin prezenta ordonanta de urgenta presupun o interventie temporara asupra regimului de salarizare a personalului platit din fonduri publice, in scopul limitarii cresterii cheltuielilor bugetare si al incadrarii in tintele de deficit bugetar asumate de Romania prin angajamente internationale, este necesar ca acestea sa se aplice pentru o durata determinata, respectiv in perioada cuprinsa intre 1 iulie 2025 si 31 decembrie 2026.
Intrucat problemele mentionate mai sus vizeaza interesul public si strategic al Romaniei pentru asigurarea sustenabilitatii finantelor publice, gestionarea fondurilor europene si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La anexa nr. I capitolul I litera B articolul 13, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
``Art. 13. (1) In raport cu conditiile de munca in care se desfasoara activitatea, conditii periculoase sau vatamatoare, personalul salarizat poate primi un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.``
2. La anexa nr. II capitolul II articolul 7 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
``c) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.
OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti