din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1852 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 122/1996 (Republicata 2009) privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora

INTEGRAL: Legea 122/1996 (Republicata 2009) privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora


Legea 122/1996 (Republicata 2009) privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora

Publicata in Monitorul Oficial nr. 261 din 22/04/2009



Art. 1. - (1) Casele de ajutor reciproc ale salariatilor sunt asociatii fara scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimtamant al salariatilor, in vederea sprijinirii si intrajutorarii financiare a membrilor lor. Membrii unei case de ajutor reciproc a salariatilor pot fi numai persoane fizice salariate. Casele de ajutor reciproc ale salariatilor isi desfasoara activitatea exclusiv cu membrii acestora.


(2) Casele de ajutor reciproc ale salariatilor, constituite potrivit alin. (1), se pot asocia in uniuni teritoriale afiliate la Uniunea Nationala a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariatilor din Romania, denumita in continuare Uniunea Nationala, in scopul reprezentarii la nivel national si international. Casele de ajutor reciproc nu pot fi afiliate in acelasi timp la doua sau mai multe uniuni teritoriale ale caselor de ajutor reciproc ale salariatilor.


(3) Casele de ajutor reciproc ale salariatilor au obligatia de a prezenta anual situatiile financiare uniunilor teritoriale judetene, Uniunii Nationale, precum si directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti.


(4) Uniunea Nationala primeste, verifica si centralizeaza situatiile financiare anuale ale caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si ale uniunilor teritoriale ale acestora, in vederea depunerii la Ministerul Finantelor Publice.


Art. 2. - (1) Obiectul de activitate al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor il constituie acordarea de imprumuturi cu dobanda catre membrii acestora. Dobanda la imprumuturi se reintoarce la fondul social al membrilor, dupa deducerea cheltuielilor statutare.


(2) Uniunea Nationala, precum si uniunile constituite la nivel teritorial urmaresc asigurarea stabilitatii financiare a caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si presteaza servicii adaptate specificului activitatii acestora.


(3) Casele de ajutor reciproc ale salariatilor acorda imprumuturi numai membrilor lor, pe baza unor contracte de imprumut in forma scrisa, din care sa rezulte clar toti termenii si conditiile de acordare prevazute in statut. Contractele de imprumut sunt titluri executorii.


(4) Prin dispozitiile statutare casele de ajutor reciproc ale salariatilor trebuie sa se asigure ca fondurile lor, rezervele si lichiditatile sunt suficiente pentru a asigura echilibrul structurii financiare si aplicarea regulilor de previziune si de risc in acordarea imprumuturilor.


Art. 3. - (1) Fondurile utilizate de casa de ajutor reciproc pentru acordarea de imprumuturi membrilor sai sunt: fondul social al membrilor, constituit prin contributiile acumulate ale acestora, la care se adauga dobanzile anuale, fondurile proprii ale casei de ajutor reciproc si mijloacele banesti obtinute de la uniunea teritoriala judeteana sau de la Uniunea Nationala.


(2) Casele de ajutor reciproc nu pot atrage depozite de orice natura ori fonduri rambursabile, altele decat cele prevazute la alin. (1).


(3) Nu intra sub incidenta interdictiei prevazute la alin. (2) contributiile la fondul social al membrilor, in conditiile in care acesta se restituie la incetarea calitatii de membru.


Art. 4. - (1) Casele de ajutor reciproc ale salariatilor se pot infiinta de catre salariati sau alte persoane care obtin venituri de natura salariala, prin asociere, in unitatile in care acestia isi desfasoara activitatea sau la nivel teritorial.


(2) Actul constitutiv si statutul casei de ajutor reciproc a salariatilor se depun, impreuna cu cererea pentru dobandirea personalitatii juridice, la judecatoria in a carei raza teritoriala aceasta isi are sediul.


Art. 5. - Casele de ajutor reciproc ale salariatilor si uniunile acestora se constituie, se organizeaza si functioneaza ca persoane juridice potrivit dispozitiilor prezentei legi, precum si ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile ulterioare.


Art. 6. - Modul de asociere, de organizare si functionare a caselor de ajutor reciproc ale salariatilor se stabileste prin statutele proprii.


Art. 7. - (1) Uniunea Nationala si uniunile teritoriale supravegheaza activitatea caselor de ajutor reciproc ale salariatilor. Controlul activitatilor desfasurate de casele de ajutor reciproc se efectueaza de catre Ministerul Finantelor Publice in conditiile legii.


(2) Uniunea Nationala controleaza activitatea uniunilor teritoriale ale caselor de ajutor reciproc ale salariatilor.


(3) Uniunea Nationala poate initia procedura de dizolvare a caselor de ajutor reciproc ale salariatilor sau a uniunilor teritoriale, in conditiile legii.


Art. 8. - Actele si operatiunile caselor de ajutor reciproc ale salariatilor, facute in legatura cu obiectul de activitate al acestora, sunt scutite de orice impozite si taxe.


Art. 9. - In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, care functioneaza in baza Decretului nr. 358/1949, vor pune de acord statutele proprii cu prevederile legale, inregistrandu-se la judecatoria in a carei raza teritoriala isi au sediul.


Art. 10. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 358/1949 privind organizarea caselor de ajutor reciproc pe langa sindicate, precum si orice alte dispozitii contrare.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...

OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...

Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...



Articole Juridice

Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive
Sursa: MCP avocati

Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale?
Sursa: MCP avocati

Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale
Sursa: MCP avocati

Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special
Sursa: MCP avocati

Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept
Sursa: MCP avocati

Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian

Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice