Luand in considerare faptul ca, potrivit Acordului de imprumut cu Banca Mondiala, Romania trebuie sa respecte anumite conditii care sa asigure o mai buna protectie a categoriilor defavorizate ale populatiei in perioada de criza economica,
iar, potrivit legislatiei in vigoare, masura cea mai vizibila de reducere a impactului negativ al crizei economice fiind aceea de acordare a ajutorului social pentru asigurarea venitului minim garantat, reglementat de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare,
in conditiile in care ajutorul social se acorda din bugetele locale, in principal din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, dar pe parcursul aplicarii actului normativ mentionat s-a constatat ca din bugetele locale nu se asigura in totalitate sumele necesare drepturilor stabilite, plata drepturilor efectuandu-se in majoritatea cazurilor din sumele acordate de la bugetul de stat,
avand in vedere cele prezentate, este absolut necesar sa se garanteze plata ajutorului social, aceasta fiind posibila prin asigurarea fondurilor necesare de la bugetul de stat,
si tinand cont de termenele prevazute de Acordul de imprumut cu Banca Mondiala, precum si de necesitatea luarii masurilor de prevenire a riscului de saracie in randul populatiei se impune adoptarea unor masuri de urgenta, elemente ce constituie situatii extraordinare si vizeaza interesul public.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Nivelul lunar al venitului minim garantat este de:
a) 125 lei pentru persoana singura;
b) 225 lei pentru familiile formate din 2 persoane;
c) 313 lei pentru familiile formate din 3 persoane;
d) 390 lei pentru familiile formate din 4 persoane;
e) 462 lei pentru familiile formate din 5 persoane;
f) cate 31 lei pentru fiecare alta persoana peste numarul de 5 persoane, care face parte din familie, in conditiile prezentei legi.
(2) Nivelurile venitului minim garantat prevazute la alin. (1) se indexeaza anual prin hotarare a Guvernului, in raport cu evolutia preturilor de consum."
2. La articolul 5, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca din calcul rezulta un ajutor social mai mic de 10 lei, se acorda 10 lei."
3. La articolul 72, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) asigura cresterea si ingrijirea, potrivit legii, a unuia sau a mai multor copii in varsta de pana la 7 ani si pana la 18 ani in cazul copilului cu handicap grav, accentuat sau mediu, dovedit prin certificat eliberat de Comisia pentru protectia copilului;
b) asigura ingrijirea, potrivit legii, a uneia sau a mai multor persoane cu handicap grav sau accentuat, dovedit prin certificat eliberat de Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;".
4. La articolul 27, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Fondurile necesare pentru plata ajutorului social se suporta din bugetele locale, integral din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat."
Art. II. - Nivelul lunar al venitului minim garantat prevazut la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se aplica incepand cu drepturile aferente lunii iulie 2009.
Art. III. - Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare si cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU EMIL BOC
Contrasemneaza: Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, Marian Sarbu Viceprim-ministru, ministrul administratiei si internelor, Dan Nica Ministrul finantelor publice, Gheorghe Pogea
Bucuresti, 27 mai 2009.
Nr. 57.
OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti