CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentele norme tehnice stabilesc procedura de inregistrare in Romania, la autoritatea vamala, a operatorilor economici si a altor persoane.
Art. 2. - In sensul prezentelor norme tehnice, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) numar EORI - numar de inregistrare si identificare a operatorilor economici si a altor persoane, definit la art. 1 pct. 16 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispozitii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) numar de inregistrare in sistemul informatic - un numar, altul decat numarul EORI, ce se atribuie:
- persoanelor, altele decat operatorii economici, care sunt stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene si care nu au primit un numar EORI, dar efectueaza operatiuni pentru care trebuie furnizat un numar de identificare, in conformitate cu anexa nr. 37 la Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, cu modificarile si completarile ulterioare;
- persoanelor care nu sunt stabilite pe teritoriul Uniunii Europene si care depun pentru prima data in Romania o declaratie vamala pentru regimul de admitere temporara sau reexport din admitere temporara;
c) operator economic - persoana definita la art. 1 pct. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) aplicatia "EORI-RO" - aplicatie informatica ce permite atribuirea numerelor EORI si a numerelor de inregistrare in sistemul informatic.
Art. 3. - Autoritatea vamala atribuie numar EORI urmatoarelor categorii de persoane:
a) operatorilor economici care sunt stabiliti in Romania, in conditiile respectarii prevederilor art. 4l alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) persoanelor, altele decat operatorii economici, care sunt stabilite in Romania, in conditiile respectarii prevederilor art. 4l alin. (4) lit. b) si c), precum si alin. (5) lit. a) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) operatorilor economici care nu sunt stabiliti pe teritoriul Uniunii Europene, in conditiile respectarii prevederilor art. 4l alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) persoanelor, altele decat operatorii economici mentionati la lit. c), care nu sunt stabilite pe teritoriul Uniunii Europene, in conditiile respectarii prevederilor art. 4l alin. (4) lit. b) si c), precum si alin. (5) lit. b) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL II Cererea de atribuire a numarului EORI
Art. 4. - (1) Cererea de atribuire a numarului EORI, al carei model este prevazut in anexa nr. 1, se completeaza de catre persoanele mentionate la art. 3 utilizand aplicatia "EORI-RO", prin accesarea linkului existent pe website-ul Autoritatii Nationale a Vamilor: www.customs.ro, sectiunea "e-Customs", subsectiunea EORI, Sistem informatic. Cererea se inregistreaza in aplicatia "EORI-RO", se tipareste si se depune, semnata si stampilata de solicitant, la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta teritoriala are sediul/resedinta persoana respectiva, in cazul persoanelor stabilite in Romania, sau la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta teritoriala urmeaza ca solicitantul sa desfasoare activitatile prevazute la art. 4l alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul operatorilor economici si al altor persoane care nu sunt stabilite pe teritoriul Uniunii Europene.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul operatorilor economici mentionati la art. 3 lit. c), care sunt titulari de carnete TIR, cererea se depune la biroul vamal de frontiera prin care sunt introduse sau scoase marfurile pe/de pe teritoriul vamal comunitar.
(3) Cererea prevazuta la alin. (1) se depune la autoritatea vamala competenta impreuna cu documente justificative care sa sustina informatiile din cuprinsul ei.
Art. 5. - In cazul operatorilor economici care sunt stabiliti in Romania, cererea de acordare a numarului EORI este insotita de urmatoarele documente, in fotocopie:
a) certificatul de inregistrare eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului;
b) certificatul de inregistrare in scopuri de TVA emis de Ministerul Finantelor Publice, dupa caz;
c) documente din care rezulta adresa sediului social sau a domiciliului fiscal actual, dupa caz, in situatia in care acesta nu corespunde cu cel inscris in certificatul(ele) prezentat(e).
Art. 6. - In situatia persoanelor, altele decat operatorii economici, care sunt stabilite in Romania, cererea de acordare a numarului EORI este insotita de urmatoarele documente, in fotocopie:
a) documentele de inregistrare eliberate de autoritatile cu atributii in acest sens;
c) documentele din care rezulta adresa sediului social sau a domiciliului fiscal actual, dupa caz, in situatia in care aceasta nu corespunde cu cea inscrisa in documentele prevazute la lit. a) si b);
d) cartea de identitate, in cazul persoanelor fizice.
Art. 7. - In cazul persoanelor prevazute la art. 3 lit. c) si d), cererea de acordare a numarului EORI este insotita de urmatoarele documente:
a) documentul de inregistrare eliberat de autoritatea competenta din tara terta, in fotocopie;
b) certificatul de inregistrare in scopuri de TVA eliberat de autoritatea competenta din tara terta, dupa caz, in fotocopie;
c) documente din care rezulta adresa sediului social sau a domiciliului fiscal actual, dupa caz, in situatia in care aceasta nu corespunde cu cea inscrisa in documentele prevazute la lit. a) si b), emise de autoritatile responsabile din cadrul registrului comertului ori de camerele de comert din Uniunea Europeana sau din tara terta, in original ori copie legalizata, cu cel mult 6 luni inainte de data depunerii cererii;
d) o fotocopie a pasaportului valabil sau a altui document de calatorie, in cazul persoanelor fizice.
Art. 8. - In cazul persoanelor mentionate la art. 4 alin. (2), cererea de acordare a numarului EORI este insotita de urmatoarele documente:
a) fotocopia copertei carnetului TIR cu stampila ce contine datele de identificare ale titularului de carnet TIR;
b) fotocopia pasaportului conducatorului autovehiculului.
CAPITOLUL III Atribuirea numarului EORI
Art. 9. - (1) Dupa verificarea concordantei dintre datele cuprinse in cerere si cele din documentele prevazute la art. 5-8, directia regionala pentru accize si operatiuni vamale/biroul vamal de frontiera acorda numarul EORI si transmite solicitantului, prin intermediul aplicatiei "EORI-RO", o notificare de atribuire a numarului EORI, la adresa de posta electronica indicata de acesta in cerere.
(2) In situatia in care in cerere nu este indicata o adresa de posta electronica, notificarea de atribuire a numarului EORI se transmite prin posta solicitantului/reprezentantului sau se inmaneaza acestuia la sediul directiei regionale pentru accize si operatiuni vamale/biroului vamal de frontiera.
(3) Modelul notificarii de atribuire a numarului EORI este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 10. - (1) In situatia in care autoritatea vamala constata neconcordante intre datele inscrise in cerere si cele din documentele anexate, precum si in cazul lipsei vreunuia dintre documentele care trebuie sa insoteasca cererea, aceasta notifica in scris solicitantului cele constatate.
(2) Cererea de acordare a numarului EORI se respinge si se elimina din aplicatia "EORI-RO" daca solicitantul nu a remediat in termen de 30 de zile calendaristice de la data notificarii neconcordantele constatate de autoritatea vamala.
Art. 11. - (1) Numarul EORI are urmatoarea structura: ROX........X, unde X........X este o serie alfanumerica de maximum 15 caractere, formata din:
a) codul unic de identificare sau codul de inregistrare fiscala, dupa caz, pentru persoanele prevazute la art. 3 lit. a);
b) codul unic de identificare sau codul de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz, respectiv codul numeric personal, pentru persoanele prevazute la art. 3 lit. b);
c) codul de tara ISO alfa 2 al tarii unde este stabilita persoana careia i se atribuie numarul EORI, urmat de codul de identificare sau codul de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz, pentru persoanele prevazute la art. 3 lit. c);
d) codul de tara ISO alfa 2 al tarii unde este stabilita persoana careia i se atribuie numarul EORI, urmat de codul de identificare sau codul de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz, ori seria si numarul pasaportului valabil/documentului de calatorie, pentru persoanele prevazute la art. 3 lit. d).
(2) In situatiile in care codul unic de identificare, codul de identificare si codul de inregistrare in scopuri de TVA, mentionate la alin. (1) lit. a)-d), contin codul ISO alfa 2 al tarii emitente, in structura numarului EORI se va prelua numai seria numerica a codurilor in cauza.
(3) In cazul persoanelor prevazute la art. 4 alin. (2), structura numarului EORI este de forma: ROTYYZZZX......X, unde:
a) litera "T" reprezinta identificatorul pentru operatorii economici autorizati la regimul TIR, in conformitate cu prevederile Conventiei vamale relative la transportul international al marfurilor sub acoperirea carnetelor TIR (Conventia TIR, 1975);
b) "YY" reprezinta codul de tara ISO alfa 2 al tarii unde este stabilita persoana careia i se atribuie numarul EORI;
c) "ZZZ" reprezinta codul de 3 cifre al asociatiei garante din tara terta prin intermediul careia titularul carnetului TIR a fost autorizat la regimul TIR;
d) "X.....X" reprezinta numarul titularului carnetului TIR, atribuit de asociatia garanta din tara terta (maximum 9 caractere).
CAPITOLUL IV Procedura alternativa
Art. 12. - (1) In situatia in care aplicatia "EORI-RO" nu functioneaza, solicitantul completeaza cererea prevazuta in anexa nr. 1 si o depune la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale/biroul vamal de frontiera, impreuna cu documentele prevazute la art. 5-8.
(2) Dupa verificarea concordantei dintre datele cuprinse in cerere si cele din documentele anexate, directia regionala pentru accize si operatiuni vamale/biroul vamal de frontiera introduce datele din cerere in aplicatia "EORI-RO", in maximum 24 de ore de la restabilirea functionarii aplicatiei. Dupa acordarea numarului EORI se transmite solicitantului notificarea de atribuire a acestuia, conform procedurii prevazute la art. 9.
CAPITOLUL V Atribuirea numerelor de inregistrare in sistemul informatic
Art. 13. - (1) Atribuirea numerelor de inregistrare in sistemul informatic se realizeaza in baza unei cereri scrise, al carei model este prevazut in anexa nr. 3. Cererea se depune, semnata si stampilata de solicitant, la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta teritoriala se afla biroul vamal la care urmeaza sa fie declarate marfurile pentru plasarea sub regim vamal sau la biroul vamal de frontiera unde se declara marfurile.
(2) In sustinerea cererii mentionate la alin. (1) se anexeaza documente justificative. Dispozitiile art. 7 se aplica in mod corespunzator.
Art. 14. - (1) Dupa verificarea concordantei dintre datele cuprinse in cerere si cele din documentele justificative anexate, directia regionala pentru accize si operatiuni vamale/biroul vamal de frontiera introduce datele in aplicatia "EORI-RO".
(2) Dispozitiile art. 10 se aplica in mod corespunzator.
Art. 15. - (1) Structura numarului de inregistrare in sistemul informatic este de urmatoarea forma: ROZZX...X, unde:
a) "ZZ" reprezinta codul de tara ISO alfa 2 al tarii unde este stabilita persoana care se inregistreaza;
b) "X.....X" reprezinta o serie alfanumerica de maximum 13 caractere formata din codul de identificare sau codul de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz, respectiv codul numeric personal ori seria si numarul pasaportului valabil/documentului de calatorie, in cazul persoanelor fizice.
(2) Dispozitiile art. 12 se aplica in mod corespunzator.
Art. 16. - (1) Numerele de inregistrare in sistemul informatic nu se utilizeaza in declaratiile sumare de intrare/iesire prevazute la art. 36a si 182a din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) La depunerea declaratiilor sumare mentionate la alin. (1) este obligatorie furnizarea de numere EORI.
CAPITOLUL VI Dispozitii finale
Art. 17. - Operatorii economici si alte persoane carora le-a fost atribuit un numar EORI/numar de inregistrare in sistemul informatic au obligatia sa notifice directiei regionale pentru accize si operatiuni vamale/biroului vamal de frontiera care a atribuit numarul EORI modificarea oricarora dintre datele cuprinse in cerere si in documentele anexate la aceasta.
Art. 18. - (1) In situatia in care persoanele mentionate la art. 17 solicita modificarea datelor inscrise in cererea de atribuire a numarului EORI/numarului de inregistrare in sistemul informatic, acestea intocmesc si depun la autoritatea vamala care a atribuit numarul EORI/numarul de inregistrare in sistemul informatic o cerere intocmita potrivit art. 4 sau 13, dupa caz, insotita de documente justificative.
(2) Autoritatea vamala valideaza in aplicatia "EORI-RO" modificarile datelor de identificare ale persoanelor, fara a mai transmite acestora o notificare in acest sens.
Art. 19. - (1) In temeiul art. 5 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezentantii pot sa completeze si sa depuna cereri de atribuire a numerelor EORI/de inregistrare in sistemul informatic pentru persoanele cu care au incheiate contracte de reprezentare.
(2) In situatiile mentionate la alin. (1) cererea este insotita si de o declaratie pe propria raspundere a solicitantului, in original, in care acesta precizeaza daca este de acord sau nu cu publicarea de catre Comisia Europeana pe internet a numarului EORI si a datelor cu caracter personal, precum si de contractul de reprezentare, in fotocopie.
Art. 20. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentele norme tehnice.
OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti