I. Domeniu de aplicareCui i se aplica?- Beneficiarii acestui ghid sunt autoritatile competente desemnate in temeiul art. 22 din EMIR care supervizeaza CPC autorizate in temeiul art. 14 din EMIR.Ce se aplica?- Acest ghid se refera la punerea in aplicare a cerintelor referitoare la marja, pentru limitarea prociclicitatii in temeiul art. 41 din EMIR, art. 10 si art. 28 din STR.
II. Referinte legislative si abrevieriReferinte legislativeRegulamentul ESMA - Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE si de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei11 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15 decembrie 2010, p. 84.EMIR - Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactii22 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 201 din 15 decembrie 2010, p. 1.STR despre CPC - Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind completarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului, in ceea ce priveste standarde tehnice de reglementare privind cerintele pentru contrapartile centrale33 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 52 din 23 februarie 2013, p. 41.AbrevieriMasuri de marja APC - masuri de marja antiprociclicitate in temeiul art. 28 din STRCPC - contrapartile centrale autorizate in baza art. 14 din EMIRAutoritate competenta/Autoritate nationala competenta (ANC) - o autoritate desemnata in baza art. 22 din EMIRCE - Comisia EuropeanaEMIR - Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactiiESMA - Autoritatea Europeana pentru Valori Mobiliare si PieteCERS - Comitetul european pentru risc sistemicSTR - Standarde tehnice de reglementare privind contrapartile centrale, cum ar fi Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind completarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului, in ceea ce priveste standarde tehnice de reglementare privind cerintele pentru contrapartile centrale
III. ObiectScopul acestui ghid este de a stabili practici de supraveghere coerente, eficiente si eficace in cadrul Sistemului european de supraveghere financiara (SESF) si de a asigura o aplicare comuna, uniforma si coerenta a art. 41 din EMIR si a art. 10 si 28 din STR in contextul limitarii prociclicitatii marjelor contrapartii centrale.
IV. Obligatii de conformare si raportareStatutul ghiduluiIn conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autoritatile competente trebuie sa depuna toate eforturile necesare pentru a respecta acest ghid.Autoritatile competente carora li se aplica ghidul trebuie sa se conformeze prin includerea sa in cadrele lor juridice sau de supraveghere, dupa caz.Cerinte de raportareIn decurs de doua luni de la data publicarii ghidului pe site-ul Autoritatii europene pentru valori mobiliare si piete in toate limbile oficiale ale UE, autoritatile competente carora li se aplica acest ghid trebuie sa informeze ESMA daca (i) respecta, (ii) nu respecta, dar intentioneaza sa respecte sau daca (iii) nu respecta si nu intentioneaza sa respecte prezentul ghid.In caz de neconformitate, autoritatile competente trebuie, de asemenea, sa informeze ESMA in decurs de doua luni de la data publicarii ghidului pe site-ul ESMA in toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele de neconformare cu ghidul.Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Odata ce a fost completat, modelul va fi transmis la ESMA.
V. GhidV.1. Evaluarea regulata a prociclicitatiiAutoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala, supervizata de ele, defineste indicatorii cantitativi de evaluare a marjelor, inclusiv majorarile de marja, in contextul prociclicitatii de marja. Contrapartile centrale isi pot defini proprii lor indicatori si trebuie sa evalueze intr-un mod holistic stabilitatea pe termen scurt/lung si in comparatie cu volatilitatea de pe piata, prin utilizarea indicatorilor si a caracterului conservator al marjelor4. De exemplu, indicatorii sunt:4 In general, contrapartile centrale trebuie sa aiba in vedere indicatori pentru a evalua stabilitatea, precum si caracterul conservator al cerintelor sale de marja.A•Stabilitatea pe termen scurt poate fi masurata cu ajutorul unor indicatori, precum modificarile de marja pe o perioada definita de timp sau deviatia standard de marja;A•Stabilitatea pe termen lung poate fi monitorizata printr-un indicator, precum rata completa de marja pe o perioada definita de timp.Autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala, supervizata de ele, pune in aplicare indicatorii, pentru a evalua prociclicitatea cerintelor sale referitoare la marja in mod regulat si prociclicitatea potentiala ca urmare a oricaror propuneri semnificative de revizuire a parametrilor sai de marja, inainte de efectuarea unor asemenea revizuiri. Ca parte a evaluarii, contrapartea centrala trebuie sa ia in considerare caracteristicile ofertei sale de produse si calitatea sa de membru, precum si practicile sale de gestionare a riscurilor.In cazurile in care indicatorii evidentiaza efecte prociclice ca urmare a cerintelor referitoare la marja, autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele isi revizuieste punerea in aplicare a masurilor de marja APC si face ajustarile adecvate ale politicilor sale pentru a se asigura ca aceste efecte prociclice primesc rezolvarea adecvata.Prin urmare, autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele isi dezvolta o politica de revizuire a masurilor sale APC. Politica trebuie sa specifice cel putin:a) apetitul de risc pentru prociclicitatea marjelor sale, de exemplu, pragul de toleranta pentru cresterile mari de marja;b) indicatorii cantitativi pe care ii utilizeaza pentru evaluarea prociclicitatii marjelor sale;c) frecventa cu care realizeaza evaluarea;d) actiunile potentiale pe care le poate lua pentru abordarea rezultatelor indicatorilor sie) mecanismele de guvernanta care se refera la raportarea rezultatelor indicatorilor si aprobarea actiunilor pe care le propune pentru adoptare in ceea ce priveste rezultatele.Autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele isi pastreaza inregistrarile cu revizuirea efectuata, inclusiv indicatorii calculati, si cu actiunile adoptate pentru rezolvarea constatarilor, in conformitate cu art. 12 din STR.
V.2. Aplicarea masurilor de marja APC in cazul tuturor factorilor materiali de riscAutoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele se asigura ca masurile referitoare la marja APC se aplica cel putin tuturor factorilor materiali de risc, ceea ce ar putea duce, in mod potential, la modificari mari ale marjelor si ar putea include modificari de preturi, modificari valutare, modificari implicite de volatilitate, spreaduri la scadenta si compensari la marja de portofoliu, in functie de caz. Pentru evitarea dubiilor, o contraparte centrala poate aplica masuri de marja APC in cazul unui produs sau la nivel de portofoliu atat timp cat punerea in aplicare se refera la toti factorii materiali de risc utilizati la calculul marjei.Autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele, care alege sa aplice o marja-tampon in conformitate cu art. 28 alin. (1) lit. (a) din STR pentru produse neliniare, precum optiunile, trebuie sa aplice un tampon la nivelul factorului de risc, in loc de cresterea marjelor cu 25%.La punerea in aplicare a masurilor de marja APC la nivelul factorului de risc, o contraparte centrala poate utiliza masuri de marja APC diferite pentru factori de risc diferiti sau poate pune in aplicare aceeasi masura de marja APC la nivelul tuturor factorilor de risc. Daca o contraparte centrala alege sa utilizeze aceeasi masura de marja APC la nivelul tuturor factorilor de risc, poate face acest lucru prin aplicarea masurii in mod independent fiecarui factor de risc sau prin utilizarea scenariilor cu consistenta interna la nivelul tuturor factorilor de risc.
V.3. Epuizarea marjei-tampon in temeiul art. 28 alin. (1) lit. (a) din STRAutoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele, care alege sa aplice o marja-tampon cel putin egala cu 25% din marja calculata, trebuie sa dezvolte si sa pastreze politici si proceduri documentate prin care se stabilesc circumstantele in baza carora tamponul poate fi epuizat temporar. Politicile si procedurile respective trebuie sa specifice cel putin:a) indicatorii si pragurile pentru care contrapartea centrala crede ca cerintele de marja cresc semnificativ si care ar putea garanta epuizarea marjei-tampon;b) conditiile de refacere a marjei-tampon ca urmare a epuizarii sale sic) mecanismele de guvernanta legate de aprobarile pentru epuizarea si refacerea marjei-tampon.
V.4. Pragul de marja in temeiul art. 28 alin. (1) lit. (c) din STRAutoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele evita utilizarea procedurilor de modelare, precum aplicarea unor greutati diferite observatiilor din cadrul perioadei retrospective, pentru a reduce eficacitatea utilizarii unei perioade retrospective istorice de 10 ani pentru calcularea pragului de marja la aplicarea masurii de marja APC in art. 28 alin. (1) lit. (c) din STR.Autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele se asigura ca pragul de marja este calculat intr-o maniera care indeplineste in continuare cerintele stabilite in EMIR si STR, inclusiv conformitatea cu art. 24, 26 si 27 din STR.Autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supravegheata de ele calculeaza, de asemenea, pragul de marja la aceeasi frecventa ca si calculul regulat de marja, cu exceptia cazului in care contrapartea centrala este in alt mod capabila sa demonstreze ca pragul de marja va ramane stabil pe o perioada extinsa de timp, pana la care pragul de marja este recalculat.
V.5. Prezentarea informatiilor despre parametrii de marjaIn conformitate cu art. 10 din STR, autoritatile competente trebuie sa se asigure ca orice contraparte centrala supervizata de ele prezinta in mod public informatii despre modelele utilizate la calculul cerintelor de marja. Aceasta prezentare de informatii trebuie sa cuprinda cel putin informatiile de mai jos definite de contrapartea centrala pentru fiecare model de marja utilizat:a) intervalul de incredere;b) perioada retrospectiva;c) perioada de lichidare;d) parametrii si metodologia utilizata la calculul compensarilor la marja in temeiul art. 27 din STR;e) informatii despre modelele utilizate la calculul de marja, precum metodologia cantitativa (de exemplu, tipul modelului VaR), abordarea pentru ajustarile sau adaugirile efectuate la aceste modele si formula acestora sif) masurile de marja APC adoptate si metodologia si parametrii utilizati la aplicarea masurilor de marja APC selectate. In special,- o contraparte centrala care adopta art. 28 alin. (1) lit. (a) din STR trebuie sa prezinte procentajul tamponului peste cerintele de marja care a fost colectat si conditiile de epuizare si de refacere;- o contraparte centrala care adopta art. 28 alin. (1) lit. (b) din STR trebuie sa isi prezinte abordarea cu privire la extragerea observatiilor in caz de criza si introducerea observatiilor in calculul cerintelor referitoare la marja si- o contraparte centrala care adopta art. 28 alin. (1) lit. (c) din STR trebuie sa isi prezinte abordarea cu privire la calculul pragului de limita pe 10 ani.Informatiile prezentate trebuie sa fie suficient de detaliate pentru a permite replicarea calculelor de marja si anticiparea revizuirilor mari de marja.
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti