din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3154 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea educatiei nationale, actualizata 2024 - Legea 1/2011

INTEGRAL: Legea educatiei nationale, actualizata 2024 - Legea 1/2011


Legea 1/2011 a educatiei nationale, actualizata 2024

Actualizata prin Legea 199/2023 a invatamantului superior



Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.


TITLUL I:


- Titlul I a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 250, alin. (1) , litera A. din titlul V din Legea 198/2023


TITLUL II:


- Titlul II a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 250, alin. (1) , litera A. din titlul V din Legea 198/2023


TITLUL III:


- Titlul III a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 260, alin. (5) , litera A. din titlul VI din Legea 199/2023


TITLUL IV:Statutul personalului didactic


CAPITOLUL I:


- Titlul IV, capitolul I a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 250, alin. (1) , litera A. din titlul V din Legea 198/2023


CAPITOLUL II:


- Titlul IV, capitolul II a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 260, alin. (5) , litera A. din titlul VI din Legea 199/2023


TITLUL V:Invatarea pe tot parcursul vietii


CAPITOLUL I:Dispozitii generale


Art. 328


(1) Prezentul titlu reglementeaza cadrul general si integrator al invatarii pe tot parcursul vietii in Romania.


(2) Educatia permanenta reprezinta totalitatea activitatilor de invatare realizate de fiecare persoana pe parcursul vietii in contexte formale, nonformale si informale, in scopul formarii sau dezvoltarii competentelor dintr-o multipla perspectiva: personala, civica, sociala ori ocupationala.


(3) Invatarea pe tot parcursul vietii cuprinde educatia timpurie, invatamantul preuniversitar, invatamantul superior, educatia si formarea profesionala continua a adultilor.


Art. 329


(1) Finalitatile principale ale invatarii pe tot parcursul vietii vizeaza dezvoltarea plenara a persoanei si dezvoltarea durabila a societatii.


(2) Invatarea pe tot parcursul vietii se centreaza pe formarea si dezvoltarea competentelor-cheie si a competentelor specifice unui domeniu de activitate sau unei calificari.


Art. 330


(1) Invatarea pe tot parcursul vietii se realizeaza in contexte de invatare formale, nonformale si informale.


(2) Invatarea in context formal reprezinta o invatare organizata si structurata, care se realizeaza intr-un cadru institutionalizat si se fundamenteaza pe o proiectare didactica explicita. Acest tip de invatare are asociate obiective, durate si resurse, depinde de vointa celui care invata si se finalizeaza cu certificarea institutionalizata a cunostintelor si competentelor dobandite.


(3) Invatarea in contexte nonformale este considerata ca fiind invatarea integrata in cadrul unor activitati planificate, cu obiective de invatare, care nu urmeaza in mod explicit un curriculum si poate diferi ca durata. Acest tip de invatare depinde de intentia celui care invata si nu conduce in mod automat la certificarea cunostintelor si competentelor dobandite.


(4) Invatarea in contexte informale reprezinta rezultatul unor activitati zilnice legate de munca, mediul familial, timpul liber si nu este organizata sau structurata din punct de vedere al obiectivelor, duratei ori sprijinului pentru invatare. Acest tip de invatare nu este dependent de intentia celui care invata si nu conduce in mod automat la certificarea cunostintelor si competentelor dobandite.


(5) Certificarea cunostintelor si competentelor dobandite in contexte nonformale si informale poate fi facuta de organisme abilitate in acest sens, in conditiile legii.


Art. 331


(1) Institutiile sau organizatiile in care se realizeaza invatarea in contexte formale sunt: unitati si institutii de invatamant preuniversitar si superior, centre de educatie si formare profesionala din subordinea ministerelor sau autoritatilor publice locale, furnizori publici si privati de educatie si formare profesionala autorizati/acreditati in conditiile legii, organizatii nonguvernamentale ori guvernamentale care ofera programe autorizate in conditiile legii, angajatori care ofera programe de formare profesionala propriilor angajati, institutii de formare continua nonuniversitara din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justitiei, Serviciul Roman de Informatii sau ale altor institutii cu atributii in domeniul apararii, informatiilor, ordinii publice si securitatii nationale, inclusiv in domeniul invatarii limbilor straine.


(2) Institutiile sau organizatiile in care se realizeaza invatarea in contexte nonformale sunt institutii si organizatii prevazute la alin. (1) , centre de ingrijire si protectie a copilului, palate si cluburi ale elevilor, la locul de munca, institutii culturale precum muzee, teatre, centre culturale, biblioteci, centre de documentare, cinematografe, case de cultura, precum si asociatii profesionale, culturale, sindicate, organizatii nonguvernamentale.


(3) Institutiile sau organizatiile in care se realizeaza invatarea in contexte informale sunt institutiile si organizatiile prevazute la alin. (1) si (2) . Invatarea informala este, adesea, neintentionata si neconstientizata si se poate produce atunci cand copiii, tinerii si adultii desfasoara activitati in familie, la locul de munca, in comunitate, in fetele sociale, cand se angajeaza in activitati de voluntariat, sportive ori culturale sau altele asemenea.


Art. 332


(1) Organizarea si functionarea invatamantului preuniversitar sunt reglementate la titlul II din prezenta lege.


(2) Organizarea si functionarea invatamantului superior sunt reglementate la titlul III din prezenta lege.


(3) Organizarea si functionarea formarii profesionale a adultilor sunt reglementate de legislatia referitoare la formarea profesionala continua a adultilor si ucenicia la locul de munca.


Art. 333


Statul garanteaza si sustine, inclusiv financiar, accesul la educatie si formare profesionala continua pentru:


a) tinerii si adultii care nu au finalizat invatamantul obligatoriu;


b) tinerii care au parasit sistemul de educatie inainte de a obtine o calificare profesionala si nu sunt cuprinsi in nicio forma de educatie sau formare profesionala;


c) absolventii de invatamant nonprofesional sau cei care au absolvit studiile invatamantului liceal sau ale invatamantului superior in domenii si calificari redundante ori nerelevante pe piata fortei de munca;


d) persoanele cu cerinte educationale speciale;


e) tinerii si adultii care revin in tara dupa o perioada de munca in strainatate;


f) tinerii si adultii rezidenti in comunitati dezavantajate economic si social;


g) angajatii de peste 40 de ani cu nivel scazut de educatie, rezidenti in mediul urban si in mediul rural, cu calificare redusa sau necalificati;


h) elevii cu risc major de esec scolar;


i) toti cetatenii care doresc sa urmeze programe de educatie permanenta.


Art. 334


Finantarea invatarii pe tot parcursul vietii se realizeaza prin fonduri publice si private pe baza parteneriatului public-privat, prin finantare si cofinantare din partea angajatorilor, organizatiilor nonguvernamentale, prin fonduri nerambursabile din programe europene, prin conturi de educatie permanenta si prin contributia beneficiarilor.


CAPITOLUL II:Responsabilitati referitoare la invatarea pe tot parcursul vietii


Art. 335


Statul isi exercita atributiile in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii prin intermediul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Parlamentului, Guvernului, Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerului Culturii si Patrimoniului National, Ministerului Sanatatii, precum si al Ministerului Administratiei si Internelor.


Art. 336


Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului are ca atributii principale, in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii:


a) elaborarea strategiilor si politicilor nationale in domeniul educatiei, al formarii profesionale, al cercetarii, tineretului si sportului;


b) elaborarea reglementarilor referitoare la organizarea si functionarea sistemului de educatie din Romania;


c) monitorizarea, evaluarea si controlarea, direct sau prin organismele abilitate, a functionarii sistemului educational si a furnizorilor de educatie;


d) stabilirea mecanismelor si a metodologiilor de validare si recunoastere a rezultatelor invatarii;


e) elaborarea, impreuna cu Ministerul Culturii si Patrimoniului National, a politicilor in domeniul educatiei nonprofesionale a adultilor si varstnicilor;


f) alte atributii, asa cum apar ele specificate in legislatia din domeniul educatiei si formarii profesionale.


Art. 337


Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale are ca atributii principale, in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii:


a) elaborarea, impreuna cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, a politicilor si a strategiilor nationale privind formarea profesionala a adultilor;


b) reglementarea formarii profesionale la locul de munca si a formarii profesionale prin ucenicie la locul de munca;


c) monitorizarea, evaluarea, acreditarea si controlarea directa sau prin organisme abilitate a furnizorilor de formare, altii decat cei din cadrul sistemului national de invatamant;


d) alte atributii prevazute de legislatia din domeniul educatiei si formarii profesionale.


Art. 338


Ministerul Culturii si Patrimoniului National are ca atributii principale, in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii:


a) stimularea cresterii gradului de acces si de participare a publicului la cultura;


b) propunerea si promovarea parteneriatelor cu autoritatile administratiei publice locale si cu structurile societatii civile pentru diversificarea, modernizarea si optimizarea serviciilor publice oferite de institutiile si asezamintele de cultura, in vederea satisfacerii necesitatilor culturale si educative ale publicului;


c) promovarea recunoasterii competentelor profesionale, respectiv garantarea drepturilor si a intereselor creatorilor, artistilor si specialistilor din domeniul culturii;


d) alte atributii prevazute de legislatia din domeniul educatiei si formarii profesionale.


Art. 339


(1) Ministerele si autoritatile centrale pot avea responsabilitati in domeniul educatiei si formarii pentru profesiile reglementate prin legi speciale.


(2) Formarea continua a personalului din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala se reglementeaza, in sensul prezentei legi, prin ordine si instructiuni proprii emise de catre conducatorii acestora.


(3) Structura organizatorica, profilurile, specializarile, cifrele anuale de scolarizare si criteriile de selectionare a candidatilor pentru invatamantul de formare continua nonuniversitara a personalului militar, de informatii, ordine publica si securitate nationala se stabilesc de Ministerul Apararii Nationale, de Ministerul Administratiei si Internelor, de Serviciul Roman de Informatii si de alte institutii cu atributii in domeniul apararii, informatiilor, ordinii publice si securitatii nationale, potrivit specificului si nivelurilor de invatamant.


Art. 340


(1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala pentru Calificari prin reorganizarea Consiliului National al Calificarilor si Formarii Profesionale a Adultilor (CNCFPA) si a Unitatii Executive a Consiliului National al Calificarilor si Formarii Profesionale a Adultilor.


(2) Autoritatea Nationala pentru Calificari are urmatoarele atributii (N. R. : incepand cu anul scolar 2017-2018) :


a) elaboreaza, implementeaza si actualizeaza Cadrul national al calificarilor si Registrul national al calificarilor pe baza corelarii cu Cadrul european al calificarilor;


b) propune Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice elemente de politici si de strategii nationale, acte normative referitoare la sistemul national al calificarilor si la dezvoltarea resurselor umane;


c) coordoneaza si controleaza la nivel national elaborarea standardelor ocupationale si a standardelor de pregatire profesionala;


d) participa la elaborarea unor planuri sau programe de interes national in domeniul calificarilor si al formarii profesionale a adultilor;


e) inainteaza comitetelor sectoriale, in scopul validarii, standardele ocupationale elaborate pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice si al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si al persoanelor varstnice;


f) coordoneaza autorizarea centrelor de evaluare a competentelor profesionale obtinute in sistem nonformal si informal si gestioneaza registrul national al centrelor de evaluare a competentelor profesionale.


(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Autoritatii Nationale pentru Calificari se asigura din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.


(4) La nivelul Autoritatii Nationale pentru Calificari se constituie un consiliu cu rol consultativ, format din reprezentati ai institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar, ai studentilor, ai asociatiilor profesionale, ai administratiei publice centrale, ai patronatelor, ai sindicatelor si ai comitetelor sectoriale. Consiliul asista Autoritatea Nationala pentru Calificari in stabilirea strategiilor nationale si a planurilor de actiuni pentru dezvoltarea Cadrului national al calificarilor si a formarii profesionale a adultilor.


(5) Autoritatea Nationala pentru Calificari este coordonata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. Structura, organizarea si functionarea acesteia se stabilesc prin hotarare a Guvernului, in termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.


Art. 3401


Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice coordoneaza si controleaza autorizarea furnizorilor de formare profesionala a adultilor, gestioneaza registrele nationale ale furnizorilor de formare profesionala a adultilor, precum si reglementarea sistemului de asigurare a calitatii in formarea profesionala a adultilor.


Art. 341


(1) Cadrul national al calificarilor este un instrument pentru clasificarea calificarilor in conformitate cu un set de criterii care corespund unor niveluri specifice de invatare atinse, al carui scop este integrarea si coordonarea subsistemelor nationale de calificari si imbunatatirea transparentei, accesului, progresului si calitatii calificarilor in raport cu piata muncii si societatea civila.


(2) Implementarea Cadrului national al calificarilor vizeaza sistemul national de calificari obtinute in invatamantul secundar general, in invatamantul profesional si tehnic, in formarea profesionala continua, in ucenicie, in invatamantul superior, atat in contexte formale, cat si in contexte informale si nonformale, din perspectiva invatarii pe tot parcursul vietii.


(3) Cadrul national al calificarilor permite recunoasterea, masurarea si relationarea tuturor rezultatelor invatarii dobandite in contexte de invatare formale, nonformale si informale si asigura coerenta calificarilor si a titlurilor certificate. Existenta unui cadru national al calificarilor contribuie la evitarea duplicarii si suprapunerii calificarilor, ii ajuta pe cei ce invata sa ia decizii in cunostinta de cauza privind planificarea carierei si faciliteaza evolutia profesionala, in perspectiva invatarii pe tot parcursul vietii.


(4) Cadrul national al calificarilor contribuie la asigurarea calitatii sistemului de formare profesionala.


Art. 342


(1) Autoritatea Nationala pentru Calificari evalueaza si certifica evaluatorii de competente profesionale, evaluatorii de evaluatori si evaluatorii externi.


(2) Criteriile si procedurile de evaluare si certificare a evaluatorilor de competente profesionale, a evaluatorilor de evaluatori si a evaluatorilor externi se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi, aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.


(3) Autoritatea Nationala pentru Calificari intocmeste Registrul national al evaluatorilor de competente profesionale, evaluatorilor de evaluatori si evaluatorilor externi certificati.


(4) Autoritatea Nationala pentru Calificari infiinteaza Centrul National de Acreditare ca structura fara personalitate juridica cu scopul de a autoriza centrele de evaluare a competentelor profesionale, precum si pentru a acredita centre de evaluare si organisme de evaluare. Regulamentul de organizare si functionare a Centrului National de Acreditare se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale.


(5) Pentru realizarea autorizarii si acreditarii prevazute la alin. (4) , Centrul National de Acreditare foloseste, in conditiile legii, evaluatori externi care elaboreaza rapoarte de evaluare in acest scop.


Art. 343


(1) Centrele comunitare de invatare permanenta se infiinteaza de catre autoritatile administratiei publice locale in parteneriat cu furnizorii de educatie si formare. Acestea au rolul de a implementa politicile si strategiile in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii la nivelul comunitatii. Functionarea centrelor comunitare de invatare permanenta se reglementeaza prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.


(2) Unitatile si institutiile de invatamant de sine statator sau in parteneriat cu autoritatile locale si alte institutii si organisme publice si private: case de cultura, furnizori de formare continua, parteneri sociali, organizatii nonguvernamentale si altele asemenea pot organiza la nivel local centre comunitare de invatare permanenta, pe baza unor oferte de servicii educationale adaptate nevoilor specifice diferitelor grupuri-tinta interesate.


(3) Finantarea centrelor comunitare de invatare permanenta se face din fonduri publice si private, in conditiile legii. Toate veniturile obtinute de centrele comunitare de invatare permanenta raman la dispozitia acestora.


Art. 344


(1) Atributiile centrelor comunitare de invatare permanenta la nivel local sunt urmatoarele:


a) realizeaza studii si analize privind nevoia de educatie si formare profesionala la nivel local;


b) elaboreaza planuri locale de interventie in domeniul educatiei permanente;


c) ofera servicii educationale pentru copii, tineri si adulti prin:


(i) programe de tip remedial pentru dobandirea sau completarea competentelor-cheie, inclusiv programe educationale de tip "A doua sansa" sau programe de tip "zone de educatie prioritara" pentru tinerii si adultii care au parasit timpuriu sistemul de educatie ori care nu detin o calificare profesionala;


(ii) programe pentru validarea rezultatelor invatarii nonformale si informale;


(iii) programe de dezvoltare a competentelor profesionale pentru calificare/recalificare, reconversie profesionala, perfectionare, specializare si initiere profesionala;


(iv) programe de educatie antreprenoriala, financiara si juridica;


(v) programe de dezvoltare personala sau de timp liber;


(vi) organizarea de activitati de promovare a participarii la invatarea permanenta a tuturor membrilor comunitatii;


d) ofera servicii de informare, orientare si consiliere privind:


(i) accesul la programe de educatie si formare profesionala;


(ii) validarea rezultatelor invatarii nonformale si informale;


(iii) pregatirea in vederea ocuparii unui loc de munca;


e) ofera servicii de evaluare si certificare a rezultatelor invatarii nonformale si informale;


f) asigura accesul membrilor comunitatii la mijloace moderne de informare si comunicare;


g) promoveaza parteneriatul cu mediul economic;


h) implementeaza instrumentele dezvoltate la nivel european, Europass si Youthpass, pasaportul lingvistic, precum si portofoliul de educatie permanenta;


i) gestioneaza informatii cu privire la participarea beneficiarilor la serviciile acestora.


(2) Metodologia de acreditare, evaluare periodica, organizare si functionare a centrelor comunitare de invatare permanenta se aproba prin hotarare a Guvernului.


Art. 345


(1) In intelesul prezentei legi, termenii referitori la procesele de identificare, evaluare si recunoastere a rezultatelor invatarii se definesc dupa cum urmeaza:


a) rezultatele invatarii reprezinta ceea ce o persoana cunoaste, intelege si este capabila sa faca la finalizarea procesului de invatare si sunt definite sub forma de cunostinte, abilitati si competente;


b) identificarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care indivizii, singuri sau cu sprijinul personalului specializat, devin constienti de competentele pe care le detin;


c) evaluarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se stabileste faptul ca o persoana a dobandit anumite cunostinte, abilitati si competente;


d) validarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma ca rezultatele invatarii evaluate, dobandite de o persoana, corespund cerintelor specifice pentru o unitate de rezultate ale invatarii sau o calificare;


e) certificarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma in mod formal rezultatele invatarii dobandite de persoana care invata in diferite contexte, in urma unui proces de evaluare. Aceasta se finalizeaza printr-o diploma sau un certificat.


(2) Recunoasterea rezultatelor invatarii reprezinta procesul de atestare a rezultatelor invatarii validate si certificate prin acordarea de unitati de rezultate ale invatarii sau de calificari.


(3) Identificarea, evaluarea si recunoasterea rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale se realizeaza pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si de Autoritatea Nationala pentru Calificari si se aproba prin hotarare a Guvernului.


(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului elaboreaza si aproba prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului metodologia de recunoastere a rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale a cadrelor didactice si de echivalare a acestora in credite pentru educatie si formare profesionala.


Art. 346


(1) Serviciile de identificare, evaluare si recunoastere a rezultatelor invatarii pot fi oferite de institutii de stat sau particulare autorizate in acest sens.


(2) Diplomele si certificatele acordate de institutiile autorizate in urma evaluarii rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale produc aceleasi efecte ca si celelalte modalitati de evaluare si certificare a cunostintelor si competentelor din sistemul formal de educatie si formare profesionala in vederea ocuparii unui loc de munca sau continuarii educatiei si formarii profesionale in sistemele formale.


(3) Rezultatele invatarii in contexte nonformale si informale pot fi recunoscute explicit prin evaluari in centre de evaluare si certificare a competentelor sau implicit prin finalizarea unui program formal de studii.


Art. 347


(1) Programele de formare profesionala initiala si continua, precum si sistemele de evaluare a rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale vor respecta asigurarea mobilitatii ocupationale pe orizontala si pe verticala prin utilizarea sistemului de credite transferabile pentru educatie si formare profesionala.


(2) Metodologia de acordare a creditelor transferabile se elaboreaza de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, de Ministerul Culturii si Patrimoniului National si de Autoritatea Nationala pentru Calificari si se aproba prin hotarare a Guvernului.


(3) Rezultatele invatarii si creditele asociate acestora, dobandite anterior in contexte formale sau ca urmare a evaluarii rezultatelor invatarii nonformale si informale, sunt transferate si integrate in programul de formare profesionala pe care il urmeaza persoana care invata.


Art. 348


(1) Persoanele care doresc sa fie evaluate in vederea recunoasterii competentelor profesionale obtinute in alte contexte de invatare decat cele formale se adreseaza unui centru de evaluare acreditat pentru ocupatia sau calificarea respectiva.


(2) In functie de procesul de evaluare desfasurat, centrul de evaluare acreditat elibereaza urmatoarele tipuri de certificate cu recunoastere nationala:


a) certificat de calificare - se elibereaza in cazul in care candidatul a fost declarat competent pentru toate competentele asociate unei calificari sau unei ocupatii, conform standardului de pregatire profesionala ori standardului ocupational;


b) certificat de competente profesionale - se elibereaza in cazul in care candidatul a fost declarat competent pentru una sau mai multe competente asociate unei calificari ori unei ocupatii, conform standardului de pregatire profesionala sau standardului ocupational.


(3) Certificatele se elibereaza insotite de o anexa a certificatului, denumita "Supliment descriptiv al certificatului", in care se precizeaza unitatile de competenta pentru care candidatul a fost declarat competent.


Art. 349


(1) Portofoliul de educatie permanenta reprezinta un instrument care faciliteaza identificarea si formularea abilitatilor si competentelor personale si valorificarea acestora in parcursul scolar si profesional si in insertia pe piata muncii a fiecarui individ.


(2) Portofoliul de educatie permanenta contine dovezi ale rezultatelor invatarii dobandite in contexte formale, nonformale si informale de educatie.


(3) Portofoliul educational integreaza si instrumentele europene care evidentiaza rezultatele invatarii unei persoane, cum ar fi Europass si Youthpass.


Art. 350


(1) Consilierea si orientarea carierei pe tot parcursul vietii se refera la totalitatea serviciilor si activitatilor care asista persoanele de orice varsta si in orice moment al existentei lor sa faca alegeri in sfera educationala, de formare sau munca si sa isi gestioneze cariera.


(2) Serviciile de consiliere si orientare in cariera se realizeaza prin unitati si institutii de invatamant, universitati, institutii de formare, servicii de ocupare a fortei de munca si servicii pentru tineret. Ele se pot realiza si la locul de munca, in serviciile sociale si in sectorul privat.


Art. 351


Statul asigura accesul gratuit la servicii de consiliere si orientare in cariera tuturor elevilor, studentilor si persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca.


Art. 352


(1) In sensul prezentei legi, consilierea si orientarea in cariera includ urmatoarele tipuri de activitati:


a) informarea cu privire la cariera, care se refera la toate informatiile necesare pentru a planifica, obtine si pastra un anumit loc de munca;


b) educatia cu privire la cariera, care se realizeaza in institutiile de invatamant prin intermediul ariei curriculare "consiliere si orientare". Sunt oferite informatii despre piata muncii, se formeaza abilitati de a face alegeri privind educatia, formarea, munca si viata in general, oportunitati de a experimenta diverse roluri din viata comunitatii sau din viata profesionala, instrumente pentru planificarea carierei;


b1) institutiile si unitatile de invatamant pot sa angajeze parteneriate cu agenti economici publici sau privati sau alte institutii, cu scopul de a testa si aprofunda aspectele privind consilierea si orientarea in cariera a elevilor si studentilor


c) consilierea in cariera, care ajuta persoanele sa isi clarifice scopurile si aspiratiile, sa isi inteleaga propriul profil educational, sa ia decizii informate, sa fie responsabile pentru propriile actiuni, sa isi gestioneze cariera si procesul de tranzitie in diferite momente;


d) consilierea pentru angajare, care ajuta persoanele sa isi clarifice scopurile imediate privind angajarea, sa invete despre abilitatile necesare pentru a cauta si a obtine un loc de munca;


e) plasarea la locul de munca, care reprezinta sprijinul acordat persoanelor pentru gasirea unui loc de munca.


(2) Pentru punerea in aplicare a prevederilor alin. (1) , precum si pentru facilitarea corelarii sistemului de invatamant cu piata muncii, se infiinteaza si vor functiona, in toate institutiile de invatamant superior, centre de consiliere si orientare in cariera pentru elevii din anii terminali, studenti si absolventi, in cadrul carora vor functiona unitati de analiza si gestiune previzionala a solicitarilor pietei muncii.


(3) Metodologia privind organizarea si functionarea acestor centre se aproba prin ordin al ministrului.


Art. 353


(1) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale colaboreaza in scopul cresterii calitatii, pentru sincronizarea si continuitatea activitatilor de consiliere si orientare in cariera de care beneficiaza o persoana pe parcursul intregii vieti.


(2) Ministerele prevazute la alin. (1) stabilesc, prin ordin comun, instrumente si metodologii comune referitoare la formarea specialistilor in consiliere si orientare, utilizarea instrumentelor Europass si Youthpass, organizarea de activitati comune de sensibilizare a cadrelor didactice si a formatorilor, a parintilor si a publicului larg cu privire la dimensiunea consilierii si orientarii in educatie si formarea profesionala.


Art. 354


Pentru asigurarea transparentei serviciilor si a mobilitatii persoanelor in spatiul european, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale realizeaza demersurile necesare pentru integrarea Romaniei in retelele europene de consiliere si orientare pe tot parcursul vietii.


Art. 355


(1) Sistemul national de asigurare a calitatii educatiei permanente cuprinde sistemul de asigurare a calitatii in invatamantul preuniversitar, sistemul de asigurare a calitatii in invatamantul superior, sistemul de asigurare a calitatii in formarea profesionala initiala, sistemul de asigurare a calitatii in formarea profesionala continua.


(2) Grupul National pentru Asigurarea Calitatii in Educatie si Formare Profesionala (GNAC) , structura informala care functioneaza ca punct national de referinta pentru asigurarea calitatii in educatie si formarea profesionala, coordoneaza armonizarea sistemelor de asigurare a calitatii in educatie si formarea profesionala.


Art. 356


(1) Statul sprijina dreptul la invatare pe tot parcursul vietii prin acordarea sumei reprezentand echivalentul in lei a 500 euro, calculat la cursul de schimb leu/euro comunicat de Banca Nationala a Romaniei si valabil la data platii, fiecarui copil cetatean roman, la nasterea acestuia. Suma este acordata in scop educational in beneficiul titularului, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.


(2) Suma se depune intr-un cont de depozit, denumit in continuare cont pentru educatie permanenta, deschis la Trezoreria Statului pe numele copilului de oricare dintre parintii firesti, de imputernicitul acestora sau de reprezentantul legal al copilului, pe baza certificatului de nastere.


(3) Parintii copilului, contribuabili, pot directiona in contul prevazut la alin. (2) un procent de pana la 2% din valoarea impozitului anual pe veniturile din salarii, in conditiile legii, si pot depune sume in acest cont.


(4) Pentru sumele depuse in contul prevazut la alin. (2) se plateste dobanda anual la o rata a dobanzii stabilita prin ordin al ministrului finantelor publice. Dobanzile aferente conturilor de depozit constituite la Trezoreria Statului se asigura de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finantelor Publice.


(5) Titularul contului este singura persoana care poate solicita sume din contul pentru educatie permanenta, incepand cu varsta de 16 ani si cu acordul expres, dupa caz, al parintilor, al tutorelui sau al reprezentantului legal. Trezoreria Statului elibereaza vouchere echivalente in valoare cu sumele solicitate. Metodologia prin care se certifica faptul ca sumele au fost cheltuite pentru educatia permanenta se elaboreaza de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.


(6) Retragerea sumelor in alte conditii decat cele prevazute la alin. (5) si/sau utilizarea acestora in alt scop decat cel stabilit de prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an.


(7) Normele privind deschiderea, gestionarea si accesul la contul pentru educatie permanenta se aproba prin hotarare a Guvernului.


(8) Sprijinul de stat pentru exercitarea dreptului la educatie permanenta prin acordarea sumei reprezentand echivalentului lei a 500 euro se acorda tuturor copiilor nascuti dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi.


Art. 357


(1) Personalul care lucreaza in domeniul educatiei permanente poate ocupa urmatoarele functii: cadru didactic, cadru didactic auxiliar, formator, instructor de practica, evaluator de competente, mediator, facilitator al invatarii permanente, consilier, mentor, facilitator/tutore on-line, profesor de sprijin si alte functii asociate activitatilor desfasurate in scopul educatiei permanente.


(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, impreuna cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cu Ministerul Culturii si Patrimoniului National si cu Agentia Nationala pentru Calificari, stabileste normele metodologice de elaborare a statutului si rutei de profesionalizare a personalului care lucreaza in domeniul educatiei permanente, aprobat prin hotarare a Guvernului. Programele de formare profesionala vor cuprinde obiective specifice invatarii permanente, precum: competente psihopedagogice specifice varstei si profilului beneficiarilor invatarii, dezvoltarea competentelor de utilizare a tehnologiilor moderne de informare si comunicare, competente de facilitare a invatarii in medii virtuale, utilizarea invatarii pe baza de proiecte si portofolii educationale.


Art. 358


(1) Guvernul infiinteaza Muzeul National al Stiintei, in conditiile legii.


(2) Muzeul National al Stiintei are drept scop principal oferirea de experiente de invatare nonformala si informala, prin prezentarea principalelor realizari ale stiintei si tehnologiei.


(3) Metodologia de infiintare, organizare, functionare si finantare a Muzeului National al Stiintei se stabileste prin hotarare a Guvernului, in termen de maximum 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi.


Art. 359


Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, impreuna cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si cu Ministerul Culturii si Patrimoniului National elaboreaza un set de indicatori statistici pentru monitorizarea, analiza si prognoza activitatilor de invatare pe tot parcursul vietii.


TITLUL VI:Raspunderea juridica


Art. 360


(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:


a) nerespectarea dispozitiilor art. 86 alin. (3) , din culpa parintelui sau a tutorelui legal instituit, cu amenda cuprinsa intre 100 lei si 1. 000 lei ori cu munca echivalenta in folosul comunitatii, prestata de parinte sau de tutorele legal;


b) - Art. 360, alin. (1) , litera B. din titlul VI a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 260, alin. (5) , litera A. din titlul VI din Legea 199/2023


(2) Constatarea contraventiei si aplicarea amenzilor contraventionale prevazute la alin. (1) lit. a) se fac de catre persoanele imputernicite de primar in acest scop, la sesizarea consiliului de administratie al unitatii de invatamant.


(3) - Art. 360, alin. (3) din titlul VI a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 260, alin. (5) , litera A. din titlul VI din Legea 199/2023


TITLUL VII:


- Titlul VII a fost abrogat la 03-sep-2023 de Art. 260, alin. (5) , litera A. din titlul VI din Legea 199/2023


ANEXA:LISTA definitiilor termenilor si a expresiilor utilizate in cuprinsul legii


1. Abilitarea reprezinta certificarea calitatii unei persoane de a conduce lucrari de doctorat.


2. Acreditarea este procesul prin care unitatea/institutia de invatamant/organizatia interesata, pe baza evaluarii externe realizate in conditiile prezentei legi, dobandeste dreptul de organizare a admiterii, de desfasurare a procesului de invatamant, de organizare a examenelor de finalizare a studiilor si de a emite diplome si certificate recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.


3. Asigurarea calitatii educatiei exprima capacitatea unei organizatii furnizoare de a oferi programe de educatie in conformitate cu standardele anuntate si este realizata printr-un ansamblu de actiuni de dezvoltarea capacitatii institutionale, de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, prin care se formeaza increderea beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie indeplineste standardele de calitate.


4. Autorizarea de functionare provizorie este procesul prin care unitatea de invatamant/institutia de invatamant/organizatia interesata - pe baza evaluarii externe realizate, in conditiile prezentei legi, de catre agentiile de asigurare a calitatii competente - dobandeste calitatea de furnizor de educatie, prin ordin al ministrului educatiei nationale, respectiv prin hotarare a Guvernului. Autorizarea de functionare provizorie confera dreptul de organizare a admiterii, precum si de organizare si desfasurare a procesului de invatamant.


5. Beneficiarii directi ai educatiei si formarii profesionale sunt anteprescolarii, prescolarii, elevii si studentii, precum si persoanele adulte cuprinse intr-o forma de educatie si formare profesionala.


6. Beneficiarii indirecti ai educatiei si formarii profesionale sunt familiile beneficiarilor directi, angajatorii, comunitatea locala si, intr-un sens larg, intreaga societate.


61. Violenta psihologica - bullying este actiunea sau seria de actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, care implica un dezechilibru de putere, au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau grup de persoane si vizeaza aspecte de discriminare si excludere sociala, care pot fi legate de apartenenta la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala, caracteristicile personale, actiune sau serie de actiuni, comportamente ce se desfasoara in unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale.


7. Cadrul national al calificarilor este un instrument pentru stabilirea calificarilor, in conformitate cu un set de criterii ce corespund unor niveluri specifice de invatare. Cadrul national al calificarilor are ca scop integrarea si coordonarea subsistemelor nationale de calificari si imbunatatirea transparentei, accesului, progresului si calitatii calificarilor in raport cu piata muncii si societatea civila.


8. Cadrul national al calificarilor din invatamantul superior, denumit in continuare CNCIS, reprezinta instrumentul pentru stabilirea structurii calificarilor din invatamantul superior. CNCIS are ca scop asigurarea coerentei calificarilor si a titlurilor obtinute in invatamantul superior. CNCIS asigura recunoasterea nationala, precum si compatibilitatea si comparabilitatea internationala a calificarilor dobandite prin invatamantul superior. CNCIS este parte a Cadrului national al calificarilor definit la pct. 7.


9. Calificarea este rezultatul formal al unui proces de evaluare si validare, care este obtinut atunci cand un organism competent stabileste ca o persoana a obtinut, ca urmare a invatarii, rezultate la anumite standarde prestabilite.


10. Calitatea educatiei este ansamblul de caracteristici ale unui program de studii sau program de calificare profesionala si ale furnizorului acestuia, prin care sunt indeplinite standardele de calitate, precum si asteptarile beneficiarilor.


11. Centrul de zi este o institutie de stat sau a unei organizatii nonguvernamentale in care copiii cu deficiente, transportabili, sunt gazduiti si ingrijiti in timpul zilei.


12. Centrul de educatie este o unitate de invatamant organizata de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului sau de organizatii neguvernamentale in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, avand ca scop si finalitate recuperarea, compensarea, reabilitarea si integrarea scolara si sociala a diferitelor categorii de copii/elevi/tineri cu deficiente.


13. Cercetarea stiintifica universitara include cercetarea stiintifica propriu-zisa, creatia artistica si activitatile specifice performantei sportive.


14. Competenta reprezinta capacitatea dovedita de a selecta, combina si utiliza adecvat cunostinte, abilitati si alte achizitii constand in valori si atitudini, pentru rezolvarea cu succes a unei anumite categorii de situatii de munca sau de invatare, precum si pentru dezvoltarea profesionala ori personala in conditii de eficacitate si eficienta.


15. Competentele profesionale sunt un ansamblu unitar si dinamic de cunostinte si abilitati. Cunostintele se exprima prin urmatorii descriptori: cunoastere, intelegere si utilizare a limbajului specific, explicare si interpretare. Abilitatile se exprima prin urmatorii descriptori: aplicare, transfer si rezolvare de probleme, reflectie critica si constructiva, creativitate si inovare


16. Competentele transversale reprezinta achizitii valorice si atitudinale care depasesc un anumit domeniu/program de studiu si se exprima prin urmatorii descriptori: autonomie si responsabilitate, interactiune sociala, dezvoltare personala si profesionala.


17. Controlul calitatii educatiei in unitatile de invatamant preuniversitar semnifica activitati si tehnici cu caracter operational, aplicate sistematic de o autoritate de inspectie desemnata pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite.


18. Creditele pentru formare profesionala reprezinta totalitatea rezultatelor invatarii dobandite de o persoana pe parcursul unui program de formare profesionala, folosite pentru a indica progresele inregistrate si completarea unui program de formare care conduce catre obtinerea unei calificari. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul de la o calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul si de la un sistem de invatare la altul.


19. Creditele de studii transferabile surit valori numerice alocate unor unitati de cursuri si altor activitati didactice. Prin creditele de studii transferabile se apreciaza, in medie, cantitatea de munca, sub toate aspectele ei, efectuata de student pentru insusirea cunostintelor si competentelor specifice unei discipline.


20. Criteriul reprezinta un set de standarde care se refera la un aspect fundamental de organizare si functionare a unui/unei furnizor de educatie/unitati/institutii furnizoare de educatie in procesul autorizarii de functionare provizorie/acreditarii/evaluarii si asigurarii calitatii.


21. Cunostintele reprezinta rezultatul asimilarii, prin invatare, a unui ansamblu de fapte, principii, teorii si practici legate de un anumit domeniu de munca sau de studii.


22. ECTS/SECT - Sistemul european de credite transferabile.


23. ECVET/SECTEFP - Sistemul european de credite transferabile pentru educatie si formare profesionala.


24. Educatia este ansamblul proceselor de punere in aplicare a programelor si activitatilor de invatare si formare de competente academice sau profesionale. Educatia include atat activitatile de invatare in context formal, cat si in context nonformal sau informal.


25. Educatia si formarea profesionala reprezinta ansamblul coerent si continuu de activitati si experiente de invatare prin care trece subiectul invatarii pe intreaga durata a traseului sau educational-formativ.


26. EQF/CEC - Cadrul european al calificarilor pentru invatare pe tot parcursul vietii - este un instrument de referinta pentru a compara nivelurile de calificare ale diferitelor sisteme de calificari si care promoveaza atat invatarea de-a lungul vietii, cat si egalitatea de sanse in societatea bazata pe cunoastere, precum si continuarea integrarii cetatenilor pe piata europeana a muncii, respectand in acelasi timp marea diversitate a sistemelor nationale de educatie.


27. Evaluarea institutionala a calitatii consta in examinarea multicriteriala a calitatii educatiei, a masurii in care un furnizor de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie si programele acesteia indeplinesc standardele si standardele de referinta. Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de organizatie, aceasta insasi ia forma evaluarii interne. Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de o agentie nationala sau internationala specializata, aceasta ia forma evaluarii externe.


28. Evaluarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se stabileste faptul ca o persoana a dobandit anumite cunostinte, deprinderi si competente.


29. Indicatorul de performanta reprezinta un instrument de masurare a gradului de realizare a unei activitati desfasurate de furnizorul de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie prin raportare la standarde, respectiv la standardele de referinta. Nivelul minim al indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard. Nivelul maxim al indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard de referinta, este optional si diferentiaza calitatea in mod ierarhic, progresiv.


291. investitiile specifice in agricultura si cheltuielile materiale necesare functionarii liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol sunt reprezentate de:


a) constructiile agricole si zootehnice, inclusiv modernizarea acestora;


b) achizitionarea de combine, tractoare si echipamentele de lucru specifice acestora, mijloace de transport, echipamente pentru irigatii, motoare si alte tipuri de echipamente pentru dotarea laboratoarelor didactice si a atelierelor mecanice, animale vii si echipamente specifice activitatii in zootehnie si medicina veterinara, echipamente de procesare;


c) infiintarea de plantatii pomicole, viticole, sere, solare si rasadnite;


d) alte tipuri de constructii precum cantine, internate, sali de sport, inclusiv modernizarea acestora;


e) intretinerea si repararea bunurilor cuprinse la lit. a) -d) .


30. Imbunatatirea calitatii educatiei semnifica evaluarea, analiza si actiunea corectiva continua din partea furnizorului de educatie/unitatii/institutiei furnizoare de educatie, bazata pe selectarea si adoptarea celor mai potrivite proceduri, precum si pe alegerea si aplicarea standardelor de referinta.


31. Invatamantul este un serviciu public organizat in conditiile unui regim juridic de drept public in scopul educarii si formarii profesionale a tinerei generatii.


32. Invatamantul cu frecventa, cu frecventa redusa sila distanta sunt forme de organizare a proceselor didactice care implica:


a) frecventa obligatorie pentru invatamantul cu frecventa;


b) inlocuirea orelor de predare cu activitati de studiu individual si intalniri periodice, de regula saptamanal, cu elevii/studentii/cursantii pentru desfasurarea activitatilor aplicative obligatorii prevazute in planurile-cadru de invatamant/planurile de invatamant, pentru invatamantul cu frecventa redusa;


c) inlocuirea orelor de predare cu activitati de studiu individual si intalniri periodice, desfasurarea seminarelor prin sistem tutorial si, obligatoriu, a tuturor activitatilor didactice care dezvolta competente si abilitati practice in sistem fata in fata pentru invatamantul la distanta.


33. Mandatul este perioada in care o persoana, desemnata prin vot sau prin concurs intr-o functie de conducere, la nivelul unei unitati/institutii de invatamant din cadrul sistemului national de invatamant, pune in aplicare programul managerial pe baza caruia a fost investita. Mandatul are o durata de 4 ani.


331. Mobilitatea academica a studentilor reprezinta dreptul studentilor si studentilor-doctoranzi de a li se recunoaste creditele transferabile dobandite, in conditiile legii, la alte institutii de invatamant superior din tara sau din strainatate. Mobilitatea academica a studentilor poate fi interna sau internationala si, dupa caz, definitiva sau temporara. Mobilitatea definitiva se face dupa o procedura aprobata prin ordin al ministrului.


34. Organizatia interesata in furnizarea de servicii de educatie este o persoana juridica ce cuprinde in statutul sau activitati de invatamant si se supune procesului de autorizare pentru a deveni furnizor de educatie.


35. Programele educationale de tip "A doua sansa" sunt programe educationale care au ca scop sprijinirea copiilor/tinerilor/adultilor care au parasit prematur sistemul de educatie, fara a finaliza invatamantul primar si/sau gimnazial, depasind cu cel putin 4 ani varsta de scolarizare corespunzatoare acestor niveluri, astfel incat acestia sa isi poata completa si finaliza invatamantul obligatoriu, precum si sa poata obtine o calificare profesionala.


36. Programele de calificare profesionala reprezinta oferta educationala care conduce la dobandirea unei calificari profesionale inscrise in Registrul national al calificarilor.


37. Programele de studii concretizeaza oferta educationala a unei organizatii furnizoare de educatie.


38. Programul de studii acreditat este programul de studii care indeplineste cerintele minime ale standardelor si indicatorilor de performanta ai acreditarii.


39. Programul de studii autorizat este programul de studii evaluat, avizat favorabil si care indeplineste conditiile autorizarii provizorii.


40. Punctele de credit pentru formare profesionala reprezinta exprimarea numerica a importantei unei unitati de rezultate ale invatarii raportate la o calificare.


41. Registrul matricol unic al universitatilor din Romania (RMUR) este o baza de date nationala electronica in care sunt inregistrati toti studentii din institutiile de invatamant superior de stat, particulare sau confesionale, acreditate ori autorizate sa functioneze provizoriu. Constituirea RMUR se realizeaza pe baza registrelor matricole ale institutiilor de invatamant superior.


42. Registrul national al calificarilor este o baza de date nationala ce cuprinde descrierea tuturor calificarilor din Romania.


43. Rezultatele invatarii reprezinta ceea ce o persoana intelege, cunoaste si este capabila sa faca la finalizarea unui proces de invatare. Rezultatele invatarii se exprima prin cunostinte, abilitati si competente dobandite pe parcursul diferitelor experiente de invatare formala, nonformala si informala.


44. Sistemul national de invatamant este constituit din ansamblul unitatilor si institutiilor de invatamant de stat particulare si confesionale acreditate, de diferite tipuri, niveluri si forme de organizare a activitatii de educare si formare profesionala.


45. Sistemul tutorial semnifica organizarea activitatilor didactice in invatamantul la distanta de catre un cadru didactic tutore si asigura:


a) desfasurarea activitatilor de invatare si evaluare atat la distanta, cat si in sistem fata in fata;


b) organizarea pe discipline si grupe care cuprind maximum 25 de elevi/studenti/cursanti.


46. Societatea cunoasterii este o societate in care cunoasterea constituie principala resursa, fiind creata, impartasita si utilizata pentru a genera prosperitate si bunastare membrilor sai.


47. Standardul reprezinta descrierea cerintelor formulate in termen de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activitati in educatie. Orice standard este formulat in termeni generali sub forma unui enunt si se concretizeaza intr-un set de indicatori de performanta. Standardele sunt diferentiate pe criterii si domenii.


48. Standardul de referinta reprezinta descrierea cerintelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activitati de catre furnizorul de educatie/unitatea/institutia furnizoare de educatie, pe baza bunelor practici existente la nivel national, european sau mondial. Standardele de referinta sunt specifice fiecarui program de studii sau fiecarei institutii, sunt optionale si se situeaza peste nivelul minim.


49. Statele terte reprezinta orice stat, cu exceptia statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si a Confederatiei Elvetiene.


50. Unitatea reprezinta o unitate de invatamant din invatamantul preuniversitar.


51. Unitatea de rezultate ale invatarii reprezinta partea unei calificari care cuprinde un set coerent de cunostinte, deprinderi si competente generale, care pot fi evaluate si validate.


511. Unitatea tutelara este o unitate de invatamant acreditata avand cel putin nivelul de invatamant pentru care este desemnata prin ordin al ministrului educatiei nationale sa realizeze procedura de autorizare prevazuta de art. 30 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea infiintarii unei unitati de invatamant de stat.


52. - punctul 52. din anexa 1 a fost abrogat la 18-iun-2018 de Art. II, punctul 17. din Ordonanta urgenta 48/2018


53. Validarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma ca rezultatele invatarii dobandite de o persoana, evaluate si certificate, corespund cerintelor specifice pentru o unitate sau o calificare.


54. Transferul rezultatelor invatarii si al creditelor asociate reprezinta procesul prin care rezultatele invatarii si creditele asociate acestora sunt transferate si integrate in programul de formare profesionala pe care il urmeaza persoana care invata.


55. Recunoasterea rezultatelor invatarii si a creditelor asociate reprezinta procesul prin care se acorda un statut oficial rezultatelor invatarii si creditelor dobandite, evaluate si validate, in vederea acordarii certificatului de calificare profesionala.


56. Certificarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma in mod formal rezultatele invatarii dobandite de persoana care invata, in urma unui proces de evaluare.


57. Invatamantul public este echivalentul invatamantului de stat, asa cum este definit in Constitutia Romaniei, republicata.


58. Invatamantul privat este echivalentul invatamantului particular, asa cum este definit in Constitutia Romaniei, republicata.


59. Degrevarea reprezinta scutirea partiala de efectuarea atributiilor prevazute la art. 262 pentru personalul didactic de conducere, de indrumare si de control, ca urmare a indeplinirii unor responsabilitati specifice functiilor de conducere, de indrumare si de control, precum si pentru persoanele desemnate de federatiile sindicale reprezentative din invatamant ca urmare a participarii la procesul de monitorizare si evaluare a calitatii sistemului de invatamant.


60. Viabilitatea unui/unei post didactic/catedre presupune existenta acestuia/acesteia pe durata unui nivel de invatamant si se stabileste de consiliul de administratie al unitatii de invatamant in functie de planurile-cadru in vigoare, de proiectele planurilor de scolarizare si de evolutia demografica la nivel local.


61. Cursuri online sincrone: cursuri la care studentii si cadrele didactice participa in acelasi timp, dar in locatii separate, in general altele decat campusul universitar.


Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 18 din data de 10 ianuarie 2011





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice