din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2953 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: OUG nr. 72/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii

INTEGRAL: OUG nr. 72/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii


OUG nr. 72/2009, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 426 din 23/06/2009


Avand in vedere faptul ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2009 privind unele masuri in domeniul legislatiei referitoare la achizitiile publice, care modifica si completeaza Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, care a intrat in vigoare la data de 12 martie 2009, au fost introduse numeroase modificari ale cadrului legislativ din Romania in materia achizitiilor publice,


tinand cont de faptul ca, dupa intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2009, au fost sesizate o serie de neconcordante intre unele prevederi ale acestei ordonante de urgenta cu Directiva 2007/66/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 decembrie 2007 de modificare a directivelor 89/665/CEE si 92/13/CEE ale Consiliului in ceea ce priveste ameliorarea eficacitatii cailor de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitii publice, de natura a atrage declansarea procedurii de incalcare de catre Romania a dreptului comunitar, conform art. 226 din Tratatul privind Comunitatile Europene, si de a genera ulterior corectii financiare pentru contractele finantate din fonduri comunitare,


tinand cont de toate aceste precizari, precum si de perioada lunga pe care o presupune procedura parlamentara, se impune initierea unei ordonante de urgenta pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, prin care sa fie imbunatatit, in continuare, cadrul de reglementare a achizitiilor publice.


In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,



Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.



Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 16, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 16. - (1) In cazul in care autoritatea contractanta atribuie un contract de achizitie publica ce are ca obiect prestarea de servicii din categoria celor incluse in anexa nr. 2B, atunci obligatia de a aplica prezenta ordonanta de urgenta se impune numai pentru contracte a caror valoare este mai mare decat cea prevazuta la art. 57 alin. (2) si se limiteaza numai la prevederile art. 35-38 si art. 56. Contestatiile privind procedura de atribuire a contractelor de servicii din categoria celor incluse in anexa nr. 2B se solutioneaza potrivit dispozitiilor cap. IX."


2. La articolul 77, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) In cazul prevazut la art. 40 alin. (2), autoritatea contractanta are obligatia de a pune documentatia de atribuire la dispozitia operatorului economic cat mai repede posibil, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca 4 zile de la primirea unei solicitari din partea acestuia."


3. Articolul 80 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 80. - Autoritatea contractanta are obligatia de a deschide ofertele la data, ora si adresa indicate in anuntul de participare, in masura in care nu a devenit incidenta obligatia privind decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor art. 72, cu exceptia cazului in care termenul de depunere a ofertelor a fost decalat in urma suspendarii procedurii."


4. La articolul 92, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 92. - (1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 91 alin. (2), in masura in care clarificarile sunt solicitate in timp util, raspunsul autoritatii contractante la aceste solicitari trebuie sa fie transmis nu mai tarziu de 6 zile inainte de data-limita stabilita pentru depunerea ofertelor. In cazul accelerarii procedurii de licitatie restransa, raspunsul autoritatii contractante trebuie sa fie transmis nu mai tarziu de 4 zile inainte de data-limita stabilita pentru depunerea ofertelor."


5. La articolul 115, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) In cazul prevazut la art. 40 alin. (2), autoritatea contractanta are obligatia de a pune documentatia descriptiva la dispozitia operatorului economic cat mai repede posibil, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca 4 zile de la primirea unei solicitari din partea acestuia."


6. Dupa articolul 119 se introduc doua noi articole, articolele 1191 si 1192, cu urmatorul cuprins:


"Art. 1191. - (1) Orice candidat selectat are dreptul de a solicita clarificari privind documentatia descriptiva.


(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a raspunde, in mod clar, complet si fara ambiguitati, cat mai repede posibil, la orice clarificare solicitata, intr-o perioada care nu trebuie sa depaseasca, de regula, 3 zile lucratoare de la primirea unei astfel de solicitari din partea operatorului economic.


(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite raspunsurile - insotite de intrebarile aferente - catre toti candidatii selectati, luand masuri pentru a nu dezvalui identitatea celui care a solicitat clarificarile respective.


Art. 1192. - (1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 1191 alin. (2), in masura in care clarificarile sunt solicitate in timp util, raspunsul autoritatii contractante la aceste solicitari trebuie sa fie transmis nu mai tarziu de 6 zile inainte de data-limita stabilita pentru inceperea negocierilor. In cazul accelerarii procedurii de negociere, raspunsul autoritatii contractante trebuie sa fie transmis nu mai tarziu de 4 zile inainte de data-limita stabilita pentru inceperea negocierilor.


(2) In cazul in care operatorul economic nu a transmis solicitarea de clarificare in timp util, punand astfel autoritatea contractanta in imposibilitate de a respecta termenul prevazut la alin. (1), aceasta din urma are totusi obligatia de a raspunde la solicitarea de clarificare, in masura in care perioada necesara pentru elaborarea si transmiterea raspunsului face posibila primirea acestuia de catre operatorii economici inainte de data- limita de incepere a negocierilor."


7. La articolul 122 litera e), ultima teza se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Ca regula generala, durata unor astfel de contracte, precum si cea a contractelor reinnoite nu poate fi mai mare de 3 ani;".


8. La articolul 182, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) In cazul in care exista incertitudini in ceea ce priveste situatia personala a respectivilor candidati/ofertanti, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita in mod direct informatii de la autoritatile competente care emit documente de natura celor prevazute la alin. (1). In ceea ce priveste cazurile mentionate la art. 180, in conformitate cu legislatia interna a statului in care sunt stabiliti candidatii sau ofertantii, aceste solicitari se refera la persoane fizice si persoane juridice, inclusiv, dupa caz, la directori de companii sau la orice persoana cu putere de reprezentare, de decizie ori de control in ceea ce priveste candidatul sau ofertantul."


9. La articolul 188 alineatul (2), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"h) informatii privind partea din contract pe care operatorul economic are, eventual, intentia sa o subcontracteze."


10. La articolul 188 alineatul (3), litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"g) informatii privind partea din contract pe care operatorul economic are, eventual, intentia sa o subcontracteze."


11. La articolul 190, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) In cazul in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza capacitatea tehnica si profesionala invocand si sustinerea acordata, in conformitate cu prevederile alin. (1), de catre o alta persoana, atunci acesta are obligatia de a dovedi sustinerea de care beneficiaza, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, incheiat in forma autentica, prin care aceasta confirma faptul ca va pune la dispozitia candidatului/ofertantului resursele tehnice si profesionale invocate. Persoana care asigura sustinerea tehnica si profesionala nu trebuie sa se afle in situatia care determina excluderea din procedura de atribuire, conform prevederilor art. 180."


12. Articolul 205 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 205. - (1) Contractele/acordurile-cadru care intra in sfera de aplicare a prezentei ordonante de urgenta pot fi incheiate numai dupa implinirea termenelor de:


a) 11 zile de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii, in cazul in care valoarea estimata, conform prevederilor art. 23 si ale cap. II sectiunea a 2-a, a contractului respectiv este mai mare decat pragurile valorice prevazute la art. 55 alin. (2);


b) 6 zile de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii, in cazul in care valoarea estimata, conform prevederilor art. 23 si ale cap. II sectiunea a 2-a, a contractului respectiv este egala sau mai mica decat pragurile valorice prevazute la art. 55 alin. (2).


(2) Contractele/acordurile-cadru care intra in sfera de aplicare a prezentei ordonante de urgente, incheiate inainte de implinirea termenelor prevazute la alin. (1), sunt lovite de nulitate.


(3) Respectarea termenelor prevazute la alin. (1) este facultativa in urmatoarele cazuri:


a) atunci cand prezenta ordonanta de urgenta nu prevede obligativitatea publicarii unui anunt sau a unei invitatii de participare;


b) atunci cand contractul/acordul-cadru respectiv urmeaza sa fie incheiat cu un operator economic care a fost singurul ofertant la respectiva procedura de atribuire si nu exista alti operatori economici implicati in procedura de atribuire;


c) atunci cand este atribuit un contract subsecvent unui acord-cadru sau ca urmare a utilizarii unui sistem dinamic de achizitie."


13. La articolul 209, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:


"(11) Dispozitiile alin. (1) nu pot aduce atingere obligatiei autoritatii contractante de a anula o procedura de atribuire in urma unei hotarari judecatoresti sau a unei decizii in acest sens a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor."


14. La articolul 213 alineatul (1), litera o) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"o) raportul de activitate si, dupa caz, notele intermediare si avizul consultativ emis in conformitate cu prevederile legale, referitor la functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, daca este cazul;".


15. La articolul 223, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) Publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie pentru contractul de concesiune de lucrari publice, in situatiile in care valoarea estimata a acestuia este mai mare decat echivalentul in lei a 5.000.000 euro."


16. La articolul 227, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 227. - (1) In cazul in care concesionarul nu are calitatea de autoritate contractanta in sensul prevederilor art. 8 lit. a)-c), acesta are totusi obligatia, atunci cand atribuie un contract de lucrari sau de servicii unei terte parti, de a publica un anunt de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, in SEAP si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a, Achizitii publice, in toate situatiile in care valoarea estimata a contractului care urmeaza sa fie atribuit este mai mare decat echivalentul in lei a 5.000.000 euro, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 122. Determinarea valorii estimate a contractului se realizeaza conform regulilor prevazute la art. 23 si la cap. II sectiunea a 2-a."


17. La articolul 255, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu urmatorul cuprins:


"(11) In cazul in care cu privire la acelasi obiect au fost formulate atat contestatie in fata Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, cat si actiune la instanta judecatoreasca, aceasta din urma, pentru asigurarea unei bune judecati, va putea dispune, la cererea partilor sau din oficiu, prin incheiere, intrunirea cauzelor. Incheierea poate fi atacata numai odata cu fondul.


(12) Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor va transmite dosarul in termen de 3 zile de la comunicarea incheierii prevazute la alin. (11).


(13) In scopul prevazut la alin. (11), autoritatea contractanta va incunostinta instanta despre existenta contestatiei prevazute la acelasi alineat."


18. La articolul 255, partea introductiva a alineatului (2) si litera a) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


"(2) In sensul prevederilor alin. (1), prin persoana vatamata se intelege orice operator economic care:


a) are sau a avut un interes legitim in legatura cu respectiva procedura de atribuire;".


19. La articolul 255, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:


"(4) Orice referire, pe parcursul prezentului capitol, la aplicarea procedurii de atribuire include toate cazurile mentionate la art. 9, precum si orice alte contracte sau proceduri care intra in sfera de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta."


20. Articolul 256 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 256. - (1) In vederea solutionarii contestatiilor pe cale administrativ-jurisdictionala, partea care se considera vatamata are dreptul sa se adreseze Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, cu respectarea prevederilor art. 2562 si 270-271.


(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), litigiile privind procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national, asa cum este definita de legislatia in vigoare, sunt de competenta exclusiva a Curtii de Apel Bucuresti."


21. Articolul 2561 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 2561. - (1) Inainte de a se adresa instantei competente, persoana vatamata notifica autoritatea contractanta cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice si la intentia de a sesiza instanta judecatoreasca competenta. Dispozitiile art. 205 si 2562 raman aplicabile.


(2) Lipsa notificarii prevazute la alin. (1) nu impiedica introducerea cererii in fata instantei judecatoresti competente.


(3) Notificarea prevazuta la alin. (1) nu are ca efect suspendarea de drept a procedurii de atribuire. Dupa primirea notificarii, autoritatea contractanta poate adopta orice masuri pe care le considera necesare pentru remedierea pretinsei incalcari, inclusiv suspendarea procedurii de atribuire sau revocarea unui act emis in cadrul respectivei proceduri.


(4) Masurile adoptate potrivit alin. (3) se comunica in termen de o zi lucratoare atat persoanei care a notificat autoritatea contractanta, cat si celorlalti operatori economici implicati in procedura de atribuire.


(5) Persoana vatamata care a notificat autoritatea contractanta potrivit dispozitiilor alin. (1) se poate adresa de indata instantei judecatoresti competente, fara a fi obligata sa astepte comunicarea masurilor luate de autoritatea contractanta potrivit alin. (3).


(6) Persoana vatamata care, primind comunicarea prevazuta la alin. (4), considera ca masurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea pretinsei incalcari va transmite autoritatii contractante o notificare de renuntare la dreptul de a formula actiune in justitie sau, dupa caz, de renuntare la judecarea actiunii in ceea ce priveste respectiva incalcare.


(7) Dispozitiile alin. (1)-(6) se aplica in mod corespunzator in cazul prevazut la art. 256 alin. (1)."


22. La articolul 2562, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 2562. - (1) Persoana vatamata poate sesiza Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor sau, dupa caz, instanta judecatoreasca competenta in vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori a interesului legitim, in termen de:


a) 10 zile incepand cu ziua urmatoare luarii la cunostinta, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, despre un act al autoritatii contractante considerat nelegal, in cazul in care valoarea contractului care urmeaza sa fie atribuit, estimata conform prevederilor art. 23 si ale cap. II sectiunea a 2-a, este mai mare decat pragurile valorice prevazute la art. 55 alin. (2);


b) 5 zile incepand cu ziua urmatoare luarii la cunostinta, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, despre un act al autoritatii contractante considerat nelegal, in cazul in care valoarea contractului care urmeaza sa fie atribuit, estimata conform prevederilor art. 23 si ale cap. II sectiunea a 2-a, este egala sau mai mica decat pragurile valorice prevazute la art. 55 alin. (2)."


23. La articolul 263, alineatele (2), (3) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:


"(2) Evaluarea activitatii Consiliului se efectueaza lunar de catre o comisie.


(3) Comisia prevazuta la alin. (2) este alcatuita din 5 membri, dupa cum urmeaza:


a) un reprezentant al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice;


b) 2 reprezentanti ai Parlamentului Romaniei, respectiv un senator si un deputat, desemnati de catre cele doua Camere ale Parlamentului;


c) un reprezentant al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici;


d) un reprezentant al Consiliului Concurentei.


.....................................................................................................................


(5) Procedura de evaluare a activitatii Consiliului si a presedintelui acestuia vizeaza exclusiv activitatea administrativa si organizatorica si se stabileste prin ordin al secretarului general al Guvernului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."


24. La articolul 277, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(3) In cazul primirii unei contestatii de catre Consiliu si de catre autoritatea contractanta, pentru care nu s-a luat act de renuntare conform prevederilor alin. (2), autoritatea contractanta nu are dreptul de a incheia contractul pana la data expirarii termenului prevazut la art. 281 alin. (1), daca partea interesata nu a introdus plangere la instanta judecatoreasca competenta. In cazul in care expirarea termenului prevazut la art. 281 alin. (1) este anterioara expirarii termenelor de asteptare prevazute la art. 205 alin. (1) si la art. 206 alin. (3), inclusiv cand aceste termene privesc cazurile prevazute la art. 28712 alin. (1) si la art. 28713 lit. a), autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul numai dupa implinirea termenelor de asteptare respective. Daca decizia Consiliului a fost atacata cu plangere, dispozitiile art. 2877 si 2878 se aplica in mod corespunzator."


25. La articolul 285, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(3) In situatia in care instanta admite plangerea, modifica decizia Consiliului si constata ca actul autoritatii contractante a incalcat prevederile legislatiei in materia achizitiilor publice, iar contractul a fost incheiat inainte de pronuntare, incalcandu-se astfel prevederile art. 277 alin. (3), dispozitiile art. 28710 alin. (1) lit. b), alin. (2), (3), (4), (5) si (6) sau, dupa caz, ale art. 28711 se aplica in mod corespunzator."


26. Articolul 286 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 286. - (1) Procesele si cererile privind actele autoritatilor contractante, acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor de achizitie publica se solutioneaza in prima instanta de catre sectia de contencios administrativ si fiscal a tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante, cu exceptia litigiilor privind procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national, care se solutioneaza in prima instanta de catre Curtea de Apel Bucuresti.


(2) Litigiile privind desfasurarea procedurilor de atribuire care intra in sfera de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si cele privind drepturile si obligatiile contractate in cadrul acestor proceduri se solutioneaza de urgenta si cu precadere, potrivit dispozitiilor art. 7202-7207 si art. 7209 din Codul de procedura civila, care se aplica in mod corespunzator."


27. La articolul 2878, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) In cazul in care hotararea prin care instanta a solutionat cauza este comunicata inainte de expirarea termenelor prevazute la art. 205 alin. (1) si la art. 206 alin. (3), inclusiv cand aceste termene privesc cazurile prevazute la art. 28712 alin. (1) si la art. 28713 lit. a), autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul numai dupa implinirea termenelor respective."


28. Articolul 28710 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28710. - (1) Instanta constata nulitatea contractului in urmatoarele cazuri:


a) autoritatea contractanta a atribuit contractul fara sa respecte obligatiile referitoare la publicarea unui/unei anunt/invitatii de participare conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta;


b) au fost incalcate prevederile art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale art. 2878 alin. (1) si (2), daca aceasta incalcare a privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac inainte de incheierea contractului, in cazul in care aceasta incalcare este combinata cu incalcarea altor dispozitii in materia achizitiilor publice, daca aceasta din urma incalcare a afectat sansele operatorului economic interesat de a obtine contractul;


c) autoritatea contractanta nu a respectat prevederile art. 150 sau ale art. 158-160.


(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul in care instanta considera, dupa analizarea tuturor aspectelor relevante, ca motive imperative de interes general impun mentinerea efectelor contractului, aceasta va dispune, in schimb, sanctiuni alternative, dupa cum urmeaza:


a) limitarea efectelor contractului, prin reducerea termenului de executie al acestuia; si/sau


b) aplicarea unei amenzi autoritatii contractante, cuprinsa intre 2% si 15% din valoarea obiectului contractului, cuantumul acesteia fiind invers proportional cu posibilitatea de a limita efectele contractului, conform dispozitiilor lit. a).


(3) La aplicarea sanctiunilor alternative prevazute la alin. (2), instanta va avea in vedere ca acestea sa fie eficiente, proportionate si descurajante.


(4) Acordarea de despagubiri nu reprezinta o sanctiune alternativa adecvata in sensul prevederilor alin. (2).


(5) Interesele economice legate de capacitatea contractului de a produce efecte pot fi avute in vedere ca motiv imperativ numai daca, in circumstante exceptionale, absenta efectelor ar conduce la consecinte disproportionate. Interesele economice in legatura directa cu contractul respectiv, cum ar fi costurile generate de intarzieri in executarea contractului, costurile generate de lansarea unei noi proceduri de atribuire, costurile generate de schimbarea operatorului economic care va indeplini contractul sau costurile cu privire la obligatiile legale generate de absenta efectelor contractului, nu constituie motive imperative de interes general.


(6) In toate cazurile in care sanctiunea nulitatii prevazuta la alin. (1) nu poate avea efect retroactiv, intrucat desfiintarea obligatiilor contractuale deja executate este imposibila, instanta va aplica in plus si sanctiunea prevazuta la alin. (2) lit. b)."


29. Articolul 28711 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28711. - In cazul unei incalcari a prevederilor art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale art. 2878 alin. (1) si (2), care nu face obiectul art. 28710 alin. (1) lit. b), instanta poate decide, dupa analizarea tuturor aspectelor relevante, daca va constata nulitatea contractului sau daca este suficient sa dispuna sanctiuni alternative precum cele prevazute la art. 28710 alin. (2)."


30. La articolul 28712, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28712. - (1) Prevederile art. 28710 alin.(1) lit. a) nu sunt aplicabile atunci cand autoritatea contractanta, considerand ca se incadreaza in una dintre situatiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta in care are dreptul de a nu transmite spre publicare un/o anunt/invitatie de participare, a procedat dupa cum urmeaza:


a) a publicat in mod voluntar in SEAP si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene un anunt pentru asigurarea transparentei, prin care isi exprima intentia de a incheia contractul respectiv. Anuntul pentru asigurarea transparentei trebuie sa contina urmatoarele informatii: numele si datele de contact ale autoritatii contractante, descrierea obiectului contractului, justificarea deciziei autoritatii contractante de atribuire a contractului fara publicarea prealabila in SEAP si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a unui anunt de participare, numele si datele de contact ale operatorului economic in favoarea caruia a fost luata o decizie de atribuire si, daca este cazul, orice alta informatie considerata utila de autoritatea contractanta;


b) a incheiat contractul respectand, din proprie initiativa, prevederile art. 205 alin. (1), termenele curgand in acest caz de la data publicarii anuntului prevazut la lit. a)."


31. Articolul 28713 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28713. - Prevederile art. 28710 alin. (1) lit. c) nu sunt aplicabile atunci cand autoritatea contractanta, considerand ca a respectat prevederile art. 150 sau, dupa caz, ale art. 158-160, a procedat dupa cum urmeaza:


a) a comunicat ofertantilor implicati decizia de atribuire a contractului, cu respectarea prevederilor art. 206 alin. (1) si (2) si ale art. 207, sub rezerva dispozitiilor art. 208; si


b) a incheiat contractul respectand, din proprie initiativa, prevederile art. 205 alin. (1) si ale art. 206 alin. (3), termenele curgand in acest caz de la data transmiterii comunicarii prevazute la lit. a)."


32. Articolul 28714 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28714. - (1) Constatarea nulitatii contractului, in conditiile prevazute la art. 28710 alin. (1), se poate solicita si prin actiune separata, in termen de:


a) cel mult 30 de zile incepand cu ziua urmatoare:


- publicarii anuntului de atribuire a contractului, in conformitate cu prevederile art. 47 alin. (2), art. 48, 50 si 56, cu conditia ca respectivul anunt sa contina justificarea deciziei autoritatii contractante de a atribui contractul fara publicarea prealabila a unui anunt de participare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; sau


- informarii de catre autoritatea contractanta a ofertantilor si candidatilor interesati cu privire la incheierea contractului, cu conditia ca informarea sa fie insotita de un rezumat al motivelor pertinente stabilite la art. 207, sub rezerva dispozitiilor art. 208. Aceasta optiune se aplica si in cazurile mentionate la art. 205 alin. (3) lit. c);


b) cel mult 6 luni incepand cu ziua urmatoare incheierii contractului, in cazurile in care nu au fost respectate conditiile prevazute la lit. a).


(2) Cererea introdusa dupa expirarea termenelor prevazute la alin. (1) se solutioneaza potrivit dispozitiilor art. 28711."


33. Articolul 28717 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 28717. - (1) Cererile introduse, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, la instantele judecatoresti, avand ca obiect contractele care intra in sfera de aplicare a acesteia, precum si cele pentru repararea prejudiciului cauzat se taxeaza, in functie de valoare, dupa cum urmeaza:


a) pana la valoarea de 40.000 lei inclusiv - 1% din aceasta valoare;


b) intre 40.001 lei si 400.000 lei inclusiv - 400 lei + 0,1% din ceea ce depaseste 40.001 lei;


c) intre 400.001 lei si 4.000.000 lei inclusiv - 760 lei + 0,01% din ceea ce depaseste 400.001 lei;


d) intre 4.000.001 lei si 40.000.000 lei inclusiv - 1.120 lei + 0,001% din ceea ce depaseste 4.000.001 lei;


e) intre 40.000.001 lei si 400.000.000 lei inclusiv - 1.480 lei + 0,0001% din ceea ce depaseste 40.000.001 lei;


f) intre 400.000.001 lei si 4.000.000.000 lei inclusiv - 1.840 lei + 0,00001% din ceea ce depaseste 400.000.001 lei;


g) peste 4.000.000.000 lei - 2.200 lei.


(2) Cererile privind anularea actului juridic nepatrimonial, obligarea autoritatii de a emite un act juridic nepatrimonial, recunoasterea dreptului pretins si alte asemenea cereri neevaluabile in bani se taxeaza cu 4 lei.


(3) Dispozitiile art. 14 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, raman aplicabile."


34. La articolul 293, litera j) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"j) utilizarea altor criterii de atribuire a contractului de achizitie publica decat a celor prevazute la art. 198, inclusiv utilizarea criteriilor de calificare si selectie ca factori de evaluare a ofertelor;".


35. La articolul 295, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(2) Aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de 24 de luni de la data savarsirii faptei."


36. La articolul 2961, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"a) autoritatea contractanta se afla in unul dintre cazurile prevazute la art. 28710 alin. (1);".


Art. II. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.



PRIM-MINISTRU
EMIL BOC



Contrasemneaza:

Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas
Viceprim-ministru, ministrul administratiei si internelor,
Dan Nica
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si
Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Cristina Traila
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu



Bucuresti, 17 iunie 2009.


Nr. 72.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice