Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Un raport sexual intre doi barbati nu constituie un comportament care ar justifica excluderea permanenta de la donarea de sange

Un raport sexual intre doi barbati nu constituie un comportament care ar justifica excluderea permanenta de la donarea de sange

  Publicat: 18 Jul 2014       2897 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
O astfel de excludere poate fi insa justificata prin obiectivul de protectie a sanatatii publice, cu conditia sa nu depaseasca ceea ce este necesar

Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Presupunere facuta de legiuitor sau judecator prin considerarea unui fapt ca existent, dedus din existenta altui fapt, vecin si conex.
Orice angajament asumat de o banca fata de un singur debitor indiferent daca este efectiv sau potential, evidentiat in bilantul contabil
Termen prin care se desemneaza, in mod generic, persoana ce, in temeiul unui contract de donatie, transmite, fara a primi ceva in schimb, dreptul de proprietate asupra unui bun sau a mai multor bunuri determinate.
Infractiune constand in transmiterea unei boli venerice
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Situatia in care o lege, o reglementare, o politica sau o practica aparent neutra are un impact disproportionat negativ asupra persoanelor de un anumit sex, fara ca diferentele de tratament sa poata fi justificate in mod obiectiv.

La 29 aprilie 2009, medicul din cadrul A‰tablissement franA§ais du sang (``EFS``) a refuzat donarea de sange pe care dorea sa o faca domnul Geoffroy LAİger, pentru motivul ca acesta era homosexual si ca dreptul francez exclude, cu titlu permanent, de la donarea de sange barbatii care au intretinut sau intretin raporturi sexuale cu alti barbati. Intrucat domnul LAİger a contestat aceasta decizie, tribunal administratif de Strasbourg solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca o astfel de excludere permanenta este compatibila cu o directiva a Uniunii1

. Potrivit acestei directive, persoanele al caror comportament sexual le expune unui risc ridicat de contractare a unor boli infectioase grave transmisibile prin sange sunt excluse in mod permanent de la donarea de sange. In concluziile prezentate astazi, avocatul general Paolo Mengozzi considera ca simpla circumstanta ca un barbat a intretinut sau intretine raporturi sexuale cu un alt barbat nu constituie, in sensul directivei, un ``comportament sexual`` care ar justifica excluderea permanenta a unui astfel de barbat de la donarea de sange. Pentru a ajunge la aceasta concluzie, avocatul general se refera la sensul comun al termenului ``comportament sexual`` (acesta nefiind, de altfel, definit in directiva). Potrivit domnului Mengozzi, comportamentul defineste maniera in care o persoana se comporta, mai precis, modalitatea sa de a se purta; comportamentul sexual se poate astfel defini in special prin deprinderile si practicile sexuale ale persoanei in cauza, altfel spus prin conditiile concrete in care sunt realizate raporturile sexuale.

Din aceasta perspectiva, faptul ca un barbat a intretinut sau intretine un raport sexual cu un alt barbat nu constituie un comportament in sensul directivei. Reglementarea franceza tinde mai degraba sa considere acest fapt drept o prezumtie irefragabila de expunere la un risc ridicat, indiferent de conditiile si de frecventa raporturilor sau a practicilor urmate. Pe baza acestei prezumtii, dreptul francez exclude in esenta totalitatea populatiei masculine homosexuale si bisexuale de la donarea de sange pentru unicul motiv ca acesti barbati au intretinut sau intretin raporturi sexuale cu un alt barbat. Criteriul retinut de Franta este formulat astfel intr-o maniera prea extinsa si prea generica, in conditiile in care notiunea ``comportament sexual`` utilizata de legiuitorul Uniunii impune identificarea unei conduite sau a unei atitudini precise care expune potentialul donator unui risc ridicat de contaminare .

Din Tratatul FUE reiese insa ca statele membre pot sa mentina sau sa stabileasca masuri de protectie mai stricte decat cele prevazute de directiva2

In aceasta privinta, domnul Mengozzi aminteste ca libertatea statelor membre se opreste acolo unde respectarea dreptului primar al Uniunii si, in special, a drepturilor si libertatilor fundamentale este periclitata. Or, prin excluderea definitiva de la donarea de sange a oricarui barbat care a intretinut sau intretine raporturi sexuale Avocatul general examineaza daca o astfel de diferenta de tratament este justificata si proportionala. In aceasta privinta, arata ca reglementarea franceza urmareste intr-adevar un obiectiv legitim, in masura in care vizeaza reducerea la minimum a riscurilor de contaminare pentru receptori si contribuie astfel la obiectivul general de a asigura un nivel ridicat de protectie a sanatatii publice.

In schimb, in ceea ce priveste respectarea principiului proportionalitatii, domnul Mengozzi considera ca, desi reglementarea franceza pare sa fie adecvata pentru indeplinirea obiectivului urmarit, s-ar putea sa depaseasca ceea ce este necesar pentru indeplinirea acestui obiectiv. Potrivit avocatului general, instanta de trimitere va trebui asadar sa verifice daca situatia epidemiologica specifica Frantei se bazeaza pe statistici fiabile, reprezentative si recente si daca, in stadiul actual al cunostintelor stiintifice, nu ar fi posibil, fara a supune reteaua transfuzionala unor constrangeri excesive, sa se prevada masuri de punere in carantina a donarilor in asteptarea expirarii ferestrei imunologie3

Astfel, domnul Mengozzi arata ca fereastra imunologica este cea care reprezinta perioada cea mai critica si care expune receptorii riscului cel mai ridicat. A lasa sa se scurga, inainte de a testa donarile de sange, perioada in care virusul nu este depistabil ar permite apropierea semnificativa de riscul zero.

Avocatul general subliniaza de asemenea incoerenta reglementarii franceze: astfel, nu exista o contraindicatie specifica care sa vizeze o femeie al carei partener ar fi intretinut sau ar intretine raporturi sexuale cu alti barbati. De altfel, o persoana al carei partener este seropozitiv face numai obiectul unei contraindicatii temporare de patru luni, desi, intr-un astfel de caz, expunerea la risc este reala. In sfarsit, domnul Mengozzi compara ipoteza in care un barbat a intretinut, o singura data in viata sau ocazional, un raport homosexual protejat (un astfel de barbat fiind exclus definitiv de la donarea de sange) cu ipoteza in care o persoana heterosexuala intretine in mod regulat raporturi neprotejate (aceasta persoana nefiind afectata decat de o contraindicatie temporara).

Totodata, potrivit domnului Mengozzi, instanta de trimitere va trebui sa verifice, de asemenea, daca nu este posibila modificarea chestionarului destinat sa evalueze potentialii donatori de sange astfel incat sa permita personalului medical sa identifice, in cursul unui interviu individual, daca potentialii donatori au un comportament sexual considerat ``riscant`` (o astfel de evaluare fiind de altfel posibila pentru restul populatiei) si protejarea astfel, in mod satisfacator, a sanatatii receptorilor.


Concluziile avocatului general in cauza C-528/13 Geoffrey Leger/Ministre des affaires sociales et de la sante et Etablissement franA§ais du sang



1 Directiva 2004/33/CE a Comisiei din 22 martie 2004 de punere in aplicare a Directivei 2002/98 a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste anumite cerinte tehnice pentru sange si componente de sange (JO L 91, p. 25, Editie speciala, 15/vol. 11, p. 110)
2 Articolul 168 alineatul (4) litera (a) TFUE cu un alt barbat, reglementarea franceza introduce o evidenta discriminare indirecta intemeiata, in combinatie, pe motive de sex (barbatii) si de orientare sexuala (homosexualitatea si bisexualitatea).


3 ``Fereastra imunologica`` este perioada in care virusurile HIV 1 si HIV 2 nu pot fi depistate prin testele de depistare (si anume 12 zile pentru virusul HIV 1 si 22 de zile pentru virusul HIV 2). Cum termenul maxim de stocare a sangelui este de aproximativ 45 de zile, punerea in carantina a donarilor timp de 22 de zile si testarea acestor donari la sfarsitul acestei perioade ar putea reprezenta in mod obiectiv o solutie care sa permita o mai buna realizare a obiectivului urmarit de catre Franta.




Citeşte mai multe despre:    Discriminare    Discriminare indirecta



Comentează: Un raport sexual intre doi barbati nu constituie un comportament care ar justifica excluderea permanenta de la donarea de sange
Alte Titluri

CCR: prevederile NCPC cu privire la termenul de decadere pentru depunerea cererii reconventionale sunt constitutionale
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea dispozitiilor privind salarizarea la acelasi nivel pentru activitate desfasurata in aceleasi conditii a personalului platit din fonduri publice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Nulitate, cu efect retroactiv, a unui contract incheiat de banca cu un consumator. Competenta instantei.
Sursa: EuroAvocatura.ro

Regulament intern angajatori-salariati | Model 2019
Sursa: MCP Cabinet avocati

Transparenta veniturilor salariale din autoritatile si institutiile publice
Sursa:

Modul de stabilire a nivelului maxim al salariului de baza pentru personalul incadrat in directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului
Sursa:

Recuperarea creantelor prin procedura Ordonantei de plata
Sursa: Radu Georgescu



Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 635/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 263 alin. (2) pct. 4 din Codul fiscal
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 29/2019 - respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (2) din OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Pentru functiile ce nu mai exista in organigrama personalului aeronautic, echivalarea veniturile calculate la pensie se face prin raportare la cele obtinute in ultimele 12 luni de pilotii comandanti
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 661, in sedinta publica din 07.03.2017

Nu se poate vorbi despre o suma nedatorata cata vreme plata acesteia s-a efectuat in baza unei decizii a angajatorului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1467, in sedinta publica din 9 martie 2017