Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJCE)

Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJCE), Drept Comunitar

Curtea de Justitie este alcatuita din tot atatia judecatori cate state membre. In prezent sunt 25 de judecatori asistati de opt avocati generali care sunt numiti pe durata a sase ani cu acordul statelor membre. Curtea se poate reuni camere, in Marea Camera (treispezece judecatori) sau in plen.

Curtea de Justitie are doua functii principale :

- sa verifice daca instrumentele de interpretare si aplicare de care dispun insitutiile europene si guvernele sunt compatibile cu prevederile tratatelor;

- sa pronunte o hotarare preliminara, la solicitarea unui tribunal national, privind interpretarea sau validitatea diferitelor prevederi ale dreptului comunitar.

Curtea beneficiaza de sprijinul Tribunalalului de Prima Instanta, care a fost infiintat in 1989.

Tratatul de la Nisa a introdus o reforma importanta in sistemul juridic al Uniunii Europene. In ce priveste Curtea de Justitie, cele mai importante sunt:

- mai multa flexibilitate in modificarea statulului Curtii de Justitie, care poate fi amendat de catre Consiliu prin vot; unanim, la cererea Curtii sau a Comisiei.

- aprobarea regulamentului interior al Curtii de catre Consiliu, cu majoritate calificata;
- noul articol 229a din Tratatul CE permite Consiliului sa decida, prin vot unanim si dupa ratificarea de catre parlamentele nationale, daca disputele referitoare la drepturile de proprietate industriala sunt de competenta Curtii;

- o mai buna distributie a competentelor intre Curtea de Justitie si Tribunalul de Prima Instanta, ultimul preluand o parte din volumul de munca al Curtii.

Constitutia europeana in curs de ratificare prevede infiintarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), care include Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, Tribunalul de Prima Instanta (care se va numi ?Tribunalul General?) si tribunale specializate. Constitutia va facilita cetatenilor inaintarea unei actiuni impotriva instrumentelor Uniunii chiar daca prevederile acestora nu ii afecteaza in mod direct.

Tipuri de actiuni:

- Actiune in neindeplinirea obligatiilor:

Prin aceasta actiune Curtea stabileste daca un stat membru si-a indeplinit obligatiile ce-i revin in conformitate cu dreptul comunitar. Actiunea poate fi initiata de Comisie (in majoritatea cazurilor) sau de un alt stat membru. Daca Curtea ajunge la concluzia ca obligatiile nu au fost indeplinite, statul membru in cauza trebuie sa inceteze imediat incalcarea dreptului comunitar. Daca aceasta nu are loc, Curtea poate decide in final, la cererea Comisiei, sa penalizeze statul membru cu o amenda fixa sau o suma de bani proportionala cu perioada de incalcare a obligatiei respective.

Actiune in anulare:

Reclamantul solicita anularea unei masuri adoptate de o institutie (regulamente, directive si decizii). O actiune in anulare poate fi initiata de un stat membru, de institutiile UE (Parlament, Consiliu, Comisie) sau de catre persoane fizice care sunt destinatarii masurii contestate sau care ii afecteaza in mod direct si individual.
- Actiune in constatarea abtinerii de a actiona:

Curtea de Justitie si Tribunalul de Prima Instanta pot analiza legalitatea unei abtineri de a actiona din partea unei insititutii a Comunitatii, cu mentiunea ca o astfel de actiune poate incepe numai dupa ce institutia in cauza a fost somata sa remedieze situatia. Daca abtinerea de a actiona contravine legii, institutiei in cauza ii revine sarcina de a face sa inceteze deficienta prin luarea de masuri adecvate.
- Actiune in despagubiri:

In actiunile pentru despagubiri, bazate pe o responsabilitate non-contractuala, Curtea de Prima Instanta decide asupra raspunderii Comunitatii in caz de prejudicii aduse cetatenilor si intreprinderilor de catre institutiile comunitare sau functionarii acestora in cursul activitatii acestora.

-Recursuri:
In cele din urma, recursuri la hotararile Tribunalului de Prima Instanta, in probleme de drept comunitar, pot fi aduse in fata Curtii. Daca recursul este admisibil si bine instrumentat, Curtea de Justitie paote suspenda hotararea Tribunalului de Prima Instanta. Daca procedurile permit acest lucru, hotararea finala poate apartine Curtii, altfel Curtea trebuie sa retrimita cazul la Tribunalul de Prima Instanta, care trebuie sa tina cont de hotararea pronuntata in urma recursului.

-Actiunea pentru pronuntarea unei hotarari preliminare este specifica dreptului comunitar. Desi Curtea de Justitie este prin natura sa gardianul suprem al respectarii dreptului comunitar, nu este singurul organ judiciar imputernicit sa aplice dreptul comunitar. De fapt, aceasta misiune cade in sarcina tribunalelor nationale, sub jurisdictia acestora aflandu-se monitorizarea implementarii dreptului comunitar, pentru care responsabile sunt autoritatile din statele membre. Multe prevederi ale tratatelor si din legislatia secundara (regulamente, directive si decizii), confera drepturi individuale nationalilor din statele membre, in sprijinul carora trebuie sa intervina tribunalele nationale.

Tribunalele nationale sunt primul garant al dreptului comunitar. Pentru a asigura punerea in practica eficienta si uniforma a legislatiei comunitare, tribunalele nationale se adreseaza cateodata Curtii, solicitandu-i clarificarea unor aspecte legate de interpretarea dreptului coomunitar, de exemplu daca legislatia nationala este conforma cu cea a Comunitatii.





Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Acord cadru privind implementarea Programului Operational Regional 2007-2013 in Romania, Actul Unic European , Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca, Ajutor de Preaderare , ASA, Autoritate competenta , Banca Centrala Europeana (BCE), Buget Comunitar, Comitete si grupuri de lucru , Conferinta Europeana , Declaratia de la Laeken , Legislatia comunitara secundara , Obiectivele 1, 2 si 3 , ORGANIZATIILE INTERNATIONALE, Pozitie comuna (Tratatatul UE, Titlul VI) , Presedintele Comisiei Europene , Presedintia Uniunii Europene, Program Operational Regional , REFUGIATUL, REZERVA LA TRATAT,
Articole juridice conexe:
Cine supravegheaza respectarea legilor in Uniunea Europeana?
Institutia care vegheaza la respectarea dreptului comunitar este Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJCE), cu sediul la Luxemburg. Pentru a ...
Data publicării: 2008-01-01







Articole Juridice

Dialogurile MCP (VII): Legalitatea testarii obligatorii a salariatilor pentru prezenta la locul de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (VI): Activarea clauzei de neconcurenta
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Anularea executarii silite in cazul cesiunii de creanta
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului
Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie

Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020

Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati

Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 117/2021 pentru modificarea si completarea Codului muncii
Ordonanta de urgenta nr. 117/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii ...

OUG 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
Ordonanta de urgenta nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor cat ...

Legea 226/2021 a consumatorului vulnerabil
Legea nr. 226/2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil ...