Politica externa si de securitate comuna (PESC), Drept Comunitar
Politica externa si de securitate comuna (PESC) a fost creata si este reglementata prin Titlul V din Tratatul de instituire a Uniunii Europene. PESC a inlocuit conceptul de Cooperare Politica Europeana (CPE) si are ca principal obiectiv trasarea unui cadru pentru o politica de aparare comunitara care sa conduca, in timp, la o aparare comuna.Obiectivele celui de-al doilea pilon al Uniunii sunt stabilite in Articolul 11 din Tratatul UE. Pentru realizarea lor sunt folosite instrumente juridice specifice (actiune comuna, pozitie comuna) care trebuie adoptate in unanimitate de catre Consiliu. De la intrarea in vigoare a Tratatului de la Amsterdam (1999), Uniunea dispune de un nou instrument - strategia comuna, prevazuta in noul articol 12. Tratatul de la Amsterdam face de asemenea referire la situatiile in care se voteaza cu majoritate calificata si, de la semnarea acestuia, PESC s-a dezvoltat cu fiecare Consiliu European.
Tratatul de la Nisa (2001) permite, in anumite conditii, cooperarea mai strinsa in domeniul PESC pentru implementarea actiunilor comune si a pozitiilor comune. Nu se poate recurge la aceasta cooperare intarita pentru situatii cu implicatii militare sau de aparare.
Constitutia Europeana, in curs de ratificare, prevede crearea postului de Ministru al Afacerilor Externe al carui rol este de a gestiona PESC. Ministrul va fi asistat de un Serviciu European pentru Actiunea Externa. Constitutia prevede transferul puterii de initiativa in acest domeniu de la Comisie la noul ministru. Votul unanim ramane ca regula dar se poate recurge la mecanismul de transfer pentru a trece la votul cu majoritate calificata in anumite domenii care nu au implicatii militare sau de aparare.
Odata ce procesul de ratificare a Constitutiei se va incheia, recurgerea la instrumente legislative in cadrul PESC va fi eliminata. Instrumentele PESC vor fi utilizate numai pentru decizii europene si acorduri internationale.
Cooperarea intarita poate de asemenea fi implementata in orice domeniu PESC nemaifiind limitata la implementarea unei actiuni comune sau a unei pozitii comune. Votul unamin va fi in continuare necesar.

Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Agenda 2000 , Autoritate de Management , Carta Sociala , Conferinta Interguvernamentala (CIG) , Criteriile de aderare , Criteriile de convergenta , Drept comunitar, Identitatea de aparare si securitate europeana , Instrumente juridice comunitare , Mandatul de arestare european , Nucleu dur, ORGANIZATIILE INTERNATIONALE, Parlamentul European , Procedura de infractiune, Punte comunitara (Titlul VI al Tratatului UE), Schengen, Securitate Sociala (coordonarea sistemelor), Tari membre UE , Tribunalul de prima instanta, Troica ,
Articole juridice conexe:
Tratatul de la Lisabona, semnat la 13 decembrie 2007 de cei 27 de sefi de stat sau de guvern ai statelor membre ale Uniunii, intra in vigoare la 1 dec ...
Data publicării: 2009-12-01
Tratatul de la Lisabona nu schimba fundamental structura institutionala a Uniunii, care se va baza, in continuare, pe triunghiul Parlament, Consiliu, ...
Data publicării: 2008-01-01
Ştiri Juridice conexe:
Parlamentul European a votat doua rapoarte care analizeaza aspectele legate de noile competente ale acestei institutii, ce vor decurge din implementar ...
Data publicării: 2009-05-07
 Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
 JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? 
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Ştiri Juridice
 Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
 ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ... 
 HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
 HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE  ... 
 OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
 Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ... 
 Tabloul Avocatilor din Romania
 Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
 Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
 Tabloul Contabililor din Romania
 Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
 Tabloul Evaluatorilor din Romania
 Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
 Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
 Tabloul Mediatorilor din Romania
 Tabloul Notarilor Publici din Romania
 Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
 Tabloul Psihologilor din Romania
 Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
 Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
 Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
	