1. obligarea paratei sa comunice informatiile de interes public solicitate, prin adresa nr.137/11.02.2010;
2. fixarea unui termen cat mai scurt pana la care sa fie comunicate informatiile solicitate;
3. obligarea paratei la plata de daune morale in suma de 5.000 lei si daune materiale in suma de 5.000 lei.
Pe baza probei cu inscrisuri administrata in cauza, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal a pronuntat Sentinta civila nr.2470/28.09.2010, prin care a dispus: admiterea actiunii in parte, obligarea paratei sa raspunda la cererea reclamantei, comunicata sub nr.137/11.02.2010 si inregistrata la institutia parata sub nr.8206/15.02.2010, in termen de 10 zile de la data ramanerii definitive si irevocabile a prezentei hotarari, respingerea cererii privind plata daunelor morale si materiale, ca neintemeiata
Pentru a hotari astfel, tribunalul a retinut, in esenta, urmatoarele:
Conform Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice informatii de interes public, iar autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.
Informatiile solicitate paratei, prin adresa nr.137/11.02.2010, fac parte din categoria informatiilor de interes public, intrucat nu se incadreaza in nici unul din cazurile exceptate de la publicare, indicate la art.5 din Legea nr.544/2001.
Apararea paratei in sensul ca nu au fost comunicate la cererea reclamantei informatiile solicitate, intrucat art.11 din Ordonanta de Guvern nr.92/2001 excepteaza de la comunicare acest tip de informatii, fiind considerate ,,secret fiscal", nu este sustinuta, avand in vedere insusi obiectului actiunii, din care rezulta ca reclamanta nu a solicitat comunicarea unor date-propriu zis fiscale, referitoare la contributiile, taxele, impozitele datorate de anumite societati, valoarea acestora, aspecte de natura sa atinga confidentialitatea informatiilor.
Pentru considerentele mentionate, tribunalul a apreciat ca reclamantei urmeaza a i se raspunde in raport cu obiectul cererii adresate si ca refuzul de comunicare nu este justificat deplin in raport de dispozitiile legale aplicabile.
Impotriva sentintei civile nr.2470/28.09.2010 pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a Contencios Administrativ si Fiscal a declarat recurs, in termen legal, parata Primaria Municipiului Pitesti, sustinand ca este nelegala si netemeinica, pentru urmatoarele motive:
La adresele inaintate de reclamanta, inregistrate sub nr.8206/15.02.2010 si nr.10096/23.02.2010, s-a formulat raspuns prin adresa nr.6941/17.02.2010, respectiv adresa nr.10096/26.02.2010, in limitele conferite de Legea nr.544/2001 si Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal.
In mod gresit, instanta de fond a retinut faptul ca informatiile solicitate fac parte din categoria celor prevazute de art.5 alin.1 din Legea nr.544/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, ce pot fi comunicate de catre institutiile publice.
Din continutul acestui text de lege se observa ca, in mod evident, informatiile solicitate de catre reclamanta nu fac parte din categoria informatiilor de interes public.
Codul de procedura fiscala stabileste obligatia functionarilor publici din cadrul organului fiscal, inclusiv a persoanelor care nu mai detin aceasta calitate, de a pastra secretul asupra informatiilor pe care le detin ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu .
Totodata, Codul de procedura fiscala permite transmiterea de informatii cu caracter fiscal in conditiile in care se asigura ca din acestea nu reiese identitatea vreunei persoane fizice sau juridice. Or, solicitarile reclamantei priveau relatii referitoare la identitatea persoanelor juridice.
Mai mult, asa cum s-a precizat si in adresa nr. 10096/26.02.2010, in conformitate cu prevederile art.11 din Ordonanta de Guvern nr.92/2003, informatiile de natura celor solicitate sunt supuse secretului fiscal si pot fi transmise numai la solicitarea autoritatilor expres mentionate de legiuitor.
Potrivit art.250 alin.1 pct.4 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cladirile pentru care nu se datoreaza impozit, prin efectul legii, sunt cladirile care constituie patrimoniul unitatilor si institutiilor de invatamant de stat, confesional sau particular, autorizate sa functioneze provizoriu ori acreditate.
Avand in vedere aspectele evidentiate, precum si dispozitiile art.257 lit.d si f din Legea nr.571/2003, recurenta a solicitat admiterea recursului, astfel cum a fost formulat.
Prin intampinarea formulata la data de 03.01.2011, intimata - reclamanta a solicitat respingerea recursului ca nefondat si mentinerea sentintei recurate, ca fiind legala si temeinica, sustinand, in esenta, urmatoarele:
In mod gresit Primaria Municipiului Pitesti sustine, in recurs, ca solicitarea reclamantei de a raspunde punctual excede informatiilor de interes public, deoarece relatiile solicitate vizeaza persoane juridice.
Aceste sustineri sunt nefondate, in raport de prevederile Legii nr.544/2001, intrucat reclamanta nu a solicitat informatii despre datele de identificare ale persoanei juridice.
Recurenta incearca ascunderea adevarului prin refuzul de a raspunde punctual solicitarii de informatii publice.
Apararile din recurs sunt contradictorii cu interpretarea corecta de catre toate celelalte institutii ale statului roman (primarii) care, interpretand corect prevederile legale, au raspuns in termenul prevazut de lege.
Motivarile intemeiate pe Ordonanta de Guvern nr.92/2003 nu au legatura cu Legea privind accesul la informatiile de interes public.
In considerarea celor expuse, intimata a solicitat respingerea recursului ca nefondat si mentinerea hotararii instantei de fond, ca fiind legala si temeinica.
Examinand sentinta recurata, prin prisma criticilor formulate, in raport de actele si lucrarile dosarului si de dispozitiile legale incidente, Curtea constata ca recursul este fondat, dupa cum se va arata in continuare :
Conform dispozitiilor art.2 lit.b din Legea nr.544/2001privind liberul acces la informatiile de interes public, prin informatie de interes public se intelege "orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei".
Informatiile solicitate de reclamanta prin cererea inregistrata la Primaria Municipiului Pitesti sub nr.8206/15.02.2010 sunt informatii de interes public, intrucat vizeaza activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati parate, insa cele prevazute la pct.3, 5 si 7 din cerere sunt exceptate de la accesul liber al cetatenilor, potrivit art.12 alin.1 lit.d din Legea nr.544/2001.
Astfel, aceste informatii vizeaza date personale, respectiv : numele institutiilor cu activitate de invatamant superior de stat sau particulare care au platit sau platesc impozit pe cladirile ce le-au detinut sau le detin in patrimoniu, numele institutiilor de invatamant superior care au platit sau platesc impozite pe terenurile ce le-au detinut sau le detin in patrimoniu, numele institutiei cu activitate de invatamant superior obligata la plata impozitului pe teren si/sau pe cladiri si numele primariei care a obligat-o la plata .
Cu privire la aceste informatii sunt aplicabile si dispozitiile art.11 alin.4 din Ordonanta de Guvern nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, potrivit carora :
"(4) Este permisa transmiterea de informatii cu caracter fiscal in alte situatii decat cele prevazute la alin.2, in conditiile in care se asigura ca din acestea nu reiese identitatea vreunei persoane fizice sau juridice."
Prin urmare, este justificat refuzul exprimat de recurenta in ceea ce priveste solicitarea de comunicare a informatiilor prevazute la pct.3, 5 si 7 din cererea mentionata, astfel ca, sub acest aspect, actiunea promovata de reclamanta se impunea a fi respinsa de instanta de fond .
Referitor la informatiile mentionate la pct.1, 2, 4 si 6 din cererea reclamantei, Curtea observa ca ele vizeaza taxe si impozite datorate bugetului local, a caror transmitere este permisa de dispozitiile art. 11 alin.4 din Ordonanta de Guvern nr.92/2003, intrucat din modalitatea de solicitare a informatiei nu reiese identitatea vreunei persoane fizice sau juridice.
Asadar, in sarcina recurentei - parate exista obligatia de comunicare a informatiilor de interes public solicitate de reclamanta la pct.1, 2, 4 si 6 din cerere, criticile formulate in acest sens fiind neintemeiate.
In consecinta, in temeiul dispozitiilor art.312 alin.3 raportat la art.304 pct.9 Cod Procedura Civila, Curtea va dispune admiterea recursului, modificarea in parte a sentintei recurate, in sensul, obligarii paratei sa raspunda la pct.1, 2, 4 si 6 din cererea inregistrata la Primaria Municipiului Pitesti sub nr.8206/15.02.2010, in termen de 10 zile de la ramanerea definitiva si irevocabila a sentintei.
Va fi respinsa ca neintemeiata actiunea in privinta solicitarii de comunicare a informatiilor prevazute la pct.3, 5 si 7 din cererea mentionata.
Vor fi mentinute dispozitiile sentintei privind respingerea cererii privind plata daunelor morale si materiale, ca neintemeiata.
Decizia ICCJ 5/2017. Medicul sef de sectie din cadrul unui spital public are calitatea de functionar public in sensul legii penale Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Decizia ICCJ nr. 1/2017, privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori. Credite in Franci elvetieni. Informare privind riscul ratei de schimb valutar Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Inexistenta premisei producerii prejudiciului solicitat de salariat. Nedovedirea legaturii de cauzalitate Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze prinvind Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 3080
Privarea salariatului de drepturile banesti cuvenite. Spor pentru orele lucrate in zilele de repaus saptamanal si sarbatori legale Pronuntaţă de: Tribunalul M, Sectia a II-a Civila de Contencios Administrativ si Fiscal, Sentinta nr. 1013/2016
Neintrunirea cumulativa a elementelor raspunderii patrimoniale a salariatului. Pagube incadrate in riscul normal al serviciului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze privind Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 2851 din 31.05.2016
Decizie de concediere a salariatilor in baza unor criterii de discriminare. Reorganizare fictiva a societatii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal, Sentinta nr. 100 din 19.01.2016
Sanctionarea salariatului pentru neindeplinirea obligatiilor de serviciu. Masura legala si temeinica Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a VIII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Sentinta nr. 2783 din 15.03.2016
Salariul minim brut pe tara nu constituie valoare de referinta la algoritmul de calcul al salariului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale
Anularea deciziei de concediere. Reintegrarea salariatului pe postul detinut anterior concedierii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 132 din 03.03.2016
Nulitatea deciziei de concediere. Neindicarea in cuprinsul deciziei a motivelor care au determinat desfiintarea postului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr.3646 din 30.06.2016
Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ... Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare
Refuzul salariatului de a efectua examinarea medicala periodica. Optiunile angajatorului Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
ICCJ. Dezlegare chestiune de drept – scutirea de la plata taxei de timbru in calea de atac Sursa: Av. Gherasim Andrei-Gheorghe
[Av. Muncii] Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatilor. Interpretarea si aplicarea legii Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
[Av. Muncii] Modalitatile de informare (preavizare) a salariatilor in cazul concedierii Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
ICCJ. Decizia de concediere nu mai poate fi revocata dupa comunicarea acesteia catre salariat Sursa: EuroAvocatura.ro
Sensul notiunii de „convingere” a judecatorului la aprecierea probelor in procesul penal Sursa: Euroavocatura.ro