Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Salariul minim brut pe tara nu constituie valoare de referinta la algoritmul de calcul al salariului

Salariul minim brut pe tara nu constituie valoare de referinta la algoritmul de calcul al salariului

  Publicat: 31 Mar 2017       400 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
A fost promulgat la 11.09.1865
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
A fost promulgat la 11.09.1865
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Prin sentinta civila nr.xxxxx/18.12.2015, pronuntata de Tribunalul Bucuresti–Sectia a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale in dosarul nr.XXXXXXXXXXXX, au fost respinse, ca neintemeiate, exceptia prescriptiei dreptului material la actiune prin raportare la termenul de 6 luni prevazut de art. 268 alin. 1 lit. e din Codul Muncii, respectiv exceptia prescriptiei dreptului material la actiune prin raportare la termenul de 3 ani prevazut de art. 268 alin. 1 lit. c din Codul Muncii cu privire la diferentele salariale solicitate pentru perioada ianuarie 2012-februarie 2012, precum si actiunea formulata de reclamantul SLI P, pentru membrii de sindicat I_ D_, I__ M_ G_, I_ A_ F_, I_ C_, in contradictoriu cu parata S Nationala de T Fde C SA.

Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
Mod de sesizare a organelor de urmarire penala cu privire la savarsirea unei infractiuni,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Ansamblul normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale de munca ale muncitorilor si functionarilor, precum si alte raporturi sociale derivate din raporturile sociale de munca.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cheltuielile care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale, implementate de organisme, autoritati, institutii sau societati comerciale din sectorul public,
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Ansamblul normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale de munca ale muncitorilor si functionarilor, precum si alte raporturi sociale derivate din raporturile sociale de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale de munca ale muncitorilor si functionarilor, precum si alte raporturi sociale derivate din raporturile sociale de munca.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
(TPI). Tribunalul de Prima Instanta a fost infiintat in 1989 cu scopul de a consolida garantiile judiciare acordate persoanelor fizice prin instaurarea unui al doilea nivel al autoritatii judiciare, permitand astfel Curtii de Justitie sa se concentreze asupra atributiei sale de baza: interpretarea uniforma a legislatiei Comunitare.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Obligatie ce revine partilor dintr-un proces de a face dovada imprejurarilor, faptelor, afirmatiilor, sustinerilor pe care isi intemeiaza pretentiile ori apararile prezentate in fata organului de jurisdictie.
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
A fost promulgat la 11.09.1865
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Contract prin care partile termina un proces inceput ori preintampina un proces ce poate sa se nasca, facandu-si concesii reciproce.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Legea 10 din 2001. Entitatea cu personalitate juridica care exercita, in numele statului, dreptul de proprietate publica/privata cu privire la un bun ce face obiectul legii (minister, primarie, prefectura sau orice alta institutie publica)
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act adoptat de organele de stat,
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
A fost promulgat la 11.09.1865
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Prevazut in cap. II, t. I, C. proc. pen., partea generala,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Prevazut in cap. II, t. I, C. proc. pen., partea generala,
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,

In prealabil, cu privire la limitele judecatii, tribunalul retine ca desi initial exista un capat de cerere privind constatarea nulitatii clasei I de salarizare din anexa 1 din CCM la nivel de unitate valabil pentru anii 2012-2014, reclamantul si-a precizat actiunea renuntand implicit la acest petit pentru care nici nu fusese expres mandatat.


Dispozitiile H.G. nr. 1225/14 decembrie 2011, invocat ca temei al pretentiilor reclamantului, prevad ca`` Incepand cu data de 1 ianuarie 2012 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora``.


De asemenea, H.G. nr. 23/22.01.2013 prevede ca ``Incepand cu data de 01.02.2013, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 750 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore in medie pe luna, in anul 2013 reprezentand 4,44 lei pe ora.


Incepand cu data de 1 iulie 2013, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 800 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore in medie pe luna in anul 2013, reprezentand 4,74 lei/ora``.


HG nr. 871/2013 prevede ca ``Incepand cu data de 1 ianuarie 2014, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 850 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168 de ore in medie pe luna in anul 2014, reprezentand 5,059 lei/ora.


Incepand cu data de 1 iulie 2014, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 900 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168 de ore in medie pe luna in anul 2014, reprezentand 5,357 lei/ora``.


Tribunalul retine ca, potrivit anexelor nr. 1 la CCM-urile la nivel de unitate valabile pentru anii 2011-2012 si 2012-2014, salariul de baza brut se obtine prin inmultirea salariului de baza brut corespunzator clasei 1 de salarizare cu coeficientul de ierarhizare a claselor de salarizare, in Anexa nr. 1 fiind indicate salariile de baza corespunzatoare fiecarei clase de salarizare, in cuantum concret.


In ceea ce priveste solicitarea reclamantului de aplicare a coeficientului de ierarhizare prin raportare la salariul minim brut pe tara aferent anilor 2012, 2013 si 2014 (stabilit prin HG nr. 1225/2011, HG nr. 23/2013 si HG nr. 871/2013), Tribunalul apreciaza ca este neintemeiata, avand in vedere ca nu exista nicio dispozitie legala care sa raporteze salariul membrilor de sindicat reprezentati in cauza la salariul minim brut pe tara, salariile de baza in cadrul paratei fiind cele indicate (in cuantum fix) in anexa nr. 1 a CCM aplicabil la nivel de unitate pe anii 2011 si 2012-2014.


Clasa 1 de salarizare stabilita prin CCM la nivel de unitate este doar un element de raportare in formula de calcul a salariului.


Legiuitorul este interesat doar de rezultatul final al unui astfel de calcul, respectiv ca salariatului sa i se asigure efectiv un salariu brut cel putin la nivelul salariului de baza minim brut garantat in plata .


Este nerelevant modul in care se ajunge la salariul de incadrare al salariatului daca acesta respecta pragul minim prev. de lege.


In cauza, potrivit contractelor individuale de munca si a actelor aditionale la acestea, membrii de sindicat reprezentati au beneficiat de salarii de baza lunare (la care se adauga si sporuri) mai mari decat salariul minim brut pe tara stabilit prin HG nr. 1225/2011, HG nr. 23/2013 si HG nr. 871/2013.


In consecinta, constatand ca in perioada 2012 - 2014 salariile de baza cuvenite acestor salariati sunt cele prevazut de Anexa 1 la CCM, fara a exista vreo formula de calcul cu referire la salariul minim brut pe tara, Tribunalul apreciaza ca pretentiile reclamantului de stabilire a salariului prin inmultirea coeficientului de ierarhizare corespunzator clasei sale de salarizare cu salariul minim brut pe tara, sunt neintemeiate.


Reglementarea din CCM-urile la nivel de unitate pentru anii 2011-2012 si 2012-2012 cum ca ``salariul minim de baza la nivelul societatii este superior nivelului salariului de baza minim brut pe tara`` devine aplicabila doar in momentul in care exista salariati incadrati in clasa 1 de salarizare, iar clasa 1 de salarizare este mai mica decat salariul de baza minim brut garantat in plata .


Aceasta este unica exceptie, prevazuta expres, care conduce la stabilirea pentru acesti salariati a unui alt salariu de baza decat cel din CCM.


Ea este insa de stricta interpretare si aplicare si devine incidenta doar in cazuri particulare.


Neexistand o diferenta de drepturi salariale cuvenite membrilor de sindicat reprezentati in cauza, rezulta ca si solicitarea acestora de obligare a paratei la diferentele de prime si alte drepturi, inclusiv modificarea inregistrarilor in REVISAL si eliberarea unor adeverinte cu diferentele de drepturi salariale este neintemeiata.


Cu privire la existenta drepturilor banesti solicitate in cauza, altele decat cele privind salariul de incadrare, tribunalul retine ca acestea sunt reglementate astfel:prin art. 104 din CCM la nivel de unitate valabil pentru anii 2012-2014, incepand cu data de 27.03.2014, in functie de alocarea sumelor necesare cu aceasta destinatie prin bugetul de venituri si cheltuieli si prin incheierea unui act aditional la CCM.Acest CCM a fost inregistrat la data de 20.03.2012.


Pentru perioada anterioara 01.01.xxxxxxxxxxxxx12 care intereseaza cauza de fata, nu a fost depus la dosar nici un CCM valabil incheiat la nivel de unitate de societatea parata.Rezulta astfel ca doar acest CCM urmeaza sa fie analizat.


Acest CCM prevede insa o suspendare a drepturilor solicitate pana la data de 27.03.2014.


Rezulta astfel ca pentru perioada anterioara acestei date, pretentiile solicitate nu au suport legal, astfel ca vor fi respinse ca neintemeiate.


Tribunalul are in vedere faptul ca in anul 2014 nu exista un CCM superior celui la nivel de unitate, respectiv la Nivel de G__ de Unitati din Transportul F__ sau de R__ Transporturi.


Aceasta deoarece Contractul Colectiv de Munca la Nivel de R__ Transporturi nr. 722/2008 a expirat la data de 31.12.2010, aspect care reiese din adresa nr. 171/DDS/21.03.2011 emisa de Ministerul Muncii, Familie si Protectiei Sociale.


Contractului Colectiv de Munca la Nivel de G___ de Unitati din Transportul F__ pe anii 2006 - 2008 i s-a prelungit valabilitatea pana la data de 31.01.2011 prin actul aditional nr. 4294/28.12.2010.


Cf. art. 4 alin. 2 din acest contract, in lipsa unui denunt (n.n. - in sensul de refuz de prelungire) al uneia dintre parti cu 30 de zile inainte de expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, valabilitatea acestuia se prelungeste pana la incheierea unui nou contract, dar nu cu mai mult de 12 luni.


Deoarece in cauza nu s-a facut dovada unei astfel de denuntarii, tribunalul prezuma relativ ca acest contract a fost valabil prin prelungire tacita pana la data de 31.01.2012.


Se constata astfel ca nu se mai pune in discutie corelarea clauzelor din CCM de nivel inferior cu cele de nivel superior care sa conduca eventual la inlaturarea de la aplicare a prevederii de mai sus pentru nerespectarea standardului minimal impus de contractul colectiv de munca de nivel superior.


Incepand cu data de 30.05.2012, membrii de sindicat angajati initial la ___ devenit salariati ai paratei.


Aceasta situatie nu a produs efecte decat pentru viitor, adica lor li se cuvin drepturile consacrate prin contractele colective aplicabile in aceasta societate pentru viitor.


Analizand prevederea de mai sus, tribunalul constata ca aceasta instituie dupa data de 27.03.2014, intr-adevar, o obligatie a angajatorului, afectata insa de o conditie mixta, in sensul ca realizarea acesteia depinde atat de vointa paratei, de un fapt exterior, dar si de vointa unei persoane determinate, in cauza organizatia sindicala reprezentativa.


Asumarea unei obligatii sub conditie mixta este valabila.


Art. sus mentionat, care constituie temeiul pretentiilor reclamantului, prevede expres ca aceasta alocare se face prin bugetul de venituri si cheltuieli si prin incheierea unui act aditional la CCM.


Or, in cauza, angajatorul nu a alocat astfel de fonduri din ratiuni care exced litigiului de fata si competentei instantei de dreptul muncii.


De asemenea in cauza nu s-a facut dovada ca exista un act aditional la CCM semnat in sensul acordarii drepturilor solicitate in cauza.


Exista insa doua acorduri incheiate in anul 2014 prin care partile au pastrat in parte reglementarile anterioare.


Astfel, in perioada 01.05.xxxxxxxxxxxxx14 s-a aplicat Acordul nr. 1/2539/30.04.2014, iar pentru perioada 01.10.xxxxxxxxxxxxx15 s-a aplicat Acordul nr. 1/5324/30.09.2014 incheiat intre partenerii sociali.


Prin aceste acorduri prevederea de la art. 104 a fost modificata in sensul ca existenta drepturilor a ramas conditionata de aprobarea sumelor necesare cu aceasta destinatie prin bugetul de venituri si cheltuieli .


Prin aceasta prevedere se instituie o conditie potestativa simpla de nastere a raportului juridic, in sensul ca realizarea acesteia depinde de vointa uneia din parti si de un fapt exterior sau de vointa unei persoane nedeterminate.


Alocarea sumelor necesare pentru plata acestor drepturi depinde nu numai de vointa angajatorului, care si-a asumat o obligatie in acest sens prin contractul colectiv de munca, ci si de factori externi, cum ar fi rezultatele exercitiului financiar, evolutia indicatorilor macro si microeconomici, incadrarea intr-un exercitiu bugetar aprobat la nivel superior etc.


Asumarea unei obligatii sub conditie potestativa simpla este valabila.


In cauza, angajatorul nu a alocat astfel de fonduri din ratiuni care exced litigiului de fata si competentei instantei de dreptul muncii.


Hotarand astfel, organele de conducere al angajatorului nu au facut altceva decat sa isi exercite prerogativele prevazute de lege.


Legalitatea hotararii/lor de aprobare a bugetului nu a fost contestata in modalitatile prevazute de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale si, in consecinta, instanta de dreptul muncii este obligata sa ii/le confere eficienta.Prevederile de mai sus nu prevad categoric, fara nicio circumstantiere, dreptul salariatilor la incasarea drepturilor invocate in cauza.Dimpotriva, se prevad anumite conditii sau limite care pot fi si 0 daca se decide in acest sens.


Impotriva acestei sentinte a declarat apel, in termen legal si motivat, reclamantul S_, pentru membrii de sindicat I_ D_, I_ M_


In motivarea cererii se arata ca primul motiv de apel, vizeaza considerentele instantei de fond privind netemeinicia cererii de chemare in judecata, dupa cum a motivat si retinut Tribunalul .


In anul 2012, 2013, 2014, membrilor de sindicat in numele carora a fost formulata actiunea, li s-au platit drepturile salariale prin raportare la un salariu minim brut de 600 lei. Acest lucru rezulta din anexa ia contractul colectiv de munca depus la dosar, precum si din faptul ca paratei careia ii revenea sarcina probei cu privire la plati, in calitate de angajator, conform art. 272 din Codul muncii, nu a probat contrariul.


Plata de catre angajator a drepturilor salariale incepand de la 600 lei, contravine insa prevederilor art. 1 HG nr. 1225/2012, conform carora salariul de baza minim brut pe tara a fost stabilit la 700 lei, conform art. 1, alin. (1) din H.G. nr. 23/22.01.2013, salariul de baza minim brut pe tara fiind stabilit la 750 lei, conform art. 1, alin. (2) din H.G. nr. 23/22.01.2013, salariul de baza minim brut pe tara fiind stabilit la 800 lei, conform art. 1, alin. (1) din H.G. nr. 871/14.11.2013, salariul de baza minim brut pe tara fiind stabilit la 850 lei si conform art. 1, alin. (2) din H.G. nr. 871/14.11.2013, salariul de baza minim brut pe tara fiind stabilit la 900 lei, avand in vedere si drepturile castigate pe anii anteriori, potrivit art 41, alin. (3), lit a), din CCM Unic la Nivel de R_ in care se mentiona ca "Salariul de baza minim brut la nivelul ramurii transporturi valabil din data de 01.01.2008 si negociat pentru un program complet de lucru de 170 de ore medie/luna, este de 700 iei oica 4,12 lei/ora, salariul fiind stabilit fara alte sporuri, adaosuri ori indemnizatii incluse in acesta".


Or, salariul de baza, potrivit art. 10, alin. (1), din Legea nr. 284/2010, "... se stabilesc prin inmultirea coeficientilor de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare cu valoare de referinta, rotunjindu-se din leu in leu, in favoarea salariatului"


La incheierea CCM la nivel de unitate, angajatorul si reprezentantii sindicatelor au obligatia de a respecta dispozitiile legale mai sus mentionate, inclusiv dispozitiile art 164, alin. 2 si 3 din Codul muncii, potrivit carora angajatorul nu poate negocia si stabili salarii de baza prin contractul individual de munca sub salariul de baza minim brut pe tara, avand obligatia legala sa garanteze in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara, dispozitii prin care legiuitorul nu a negat dreptul partilor de a negocia clauza privind salariul minim brut a carui garantare este impusa angajatorului prin lege, astfel incat, includerea in CCM la nivelul SNTFC CFR C__ SA pe anii 2012, -2014, Anexa 1, a salariului de baza brut corespunzator clasei I de salarizare mentinut la suma de 600 lei, inferior salariului de baza minim brut prevazut prin hotararile de guvern sau mentionate, contravin dispozitiior legale.


CCM incheiat cu nerespectarea legii nu poate constitui legea partilor astfel cum prevad dispozitiile art. 229, alin. 4, Codul muncii, cu atat mai mult cu cat art. 38 din Codul muncii, prevede ca salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege, iar orice tranzactie prin care se urmareste renuntarea ia drepturile recunoscute de lege sau limitarea acestor drepturi, este lovita de nulitate.


Cu privire la acordarea salariul suplimentar, plata de catre angajator, a primelor de P____, Ziua Feroviarului si C______ pentru anii 2012, 2013 2014, instanta de fond a retinut eronat si motivat generic pentru drepturile banesti "altele decat cele privind salariul de incadrare", deoarece, atat salariul suplimentar echivalent cu salariul de baza de incadrare din luna decembrie a anului precedent si care se acorda pentru munca ireprosabila desfasurata in cursul unui an calendaristic cat si celelalte drepturi, au fost solicitate pentru anii 2012, 2013 si 2014, drepturi prevazute in CCM 2012-2014.


Obligarea paratei-intimate la rectificarea datelor inscrise in REVISAL si eliberarea de adeverinte pentru fiecare reclamant din care sa reiasa sumele inscrise asa cum au fost rectificate sporurile calculate, precum si virarea contributiilor aferente pensiei in vederea recalcularii punctului de pensie, sunt solicitari generate de admiterea celorlalte capete de cerere .


Pentru respectarea hotararilor de guvern mentionate, acte normative obligatorii, considera ca se impune obligarea paratei ia plata drepturilor salariale prin raportare la salariile minime prevazute de aceste hotarari de guvern.


Prin intampinare intimata a solicitat respingerea apelului ca nefondat.


Precizeaza ca instanta de fond a retinut in mod corect ca. ``clasa 1 de salarizare stabilita prin CCM la nivel de imitate este doar un element de raportare in formula de calcul a salariatului".


Argumentul ca, acest salariu minim brut pe tara stabilit prin actele normative sus mentionate trebuie avut in vedere la algoritmul de calcul stabilit prin contractul colectiv de munca este eronat, intrucat scopul avut in vedere de actul normativ nu a fost de stabilire a unui salariu obligatoriu de la care partile contractuale sa procedeze la negociere, ci o masura de protectie a angajatului prin care sa i se recunoasca in plata un salariu brut lunar care sa nu fie inferior celui de baza minim brut pe tara, aspect pe care si instanta de fond la avut in vedere la pronuntarea sentintei apelate.


In ceea ce priveste sustinerea apelantului-reclamant conform careia ``a solicitat instantei de judecata ca prin hotararea ce o va pronunta sa constate nulitatea clasei 1 de salarizare din Anexa nr. l ia Contractul Colectiv de Munca 2012-2014 incheiat la nivel de unitate SNTFC CIR C__ SA.", arata ca la termenul din data de 09.12.2015, aceasta a renuntat la acest capat de cerere considerand-o o aparare de fond, pretentiile deduse judecatii fiind cele subliniate prin cererea precizatoare.


In ceea ce priveste critica adusa sentintei apelate cu privire la neacordarea salariului suplimentar, a ajutorului material pentru recuperarea fortei de munca, a ajutorului material de P__ si C__ si a primei de Ziua Feroviarului pentru anii 2012-2014, reitereaza faptul ca in perioada 28.03.xxxxxxxxxxxxx12 CFR Gevaro (societate cu care aveau incheiat contract individual de munca membrii de sindicat) nu avea incheiat contract colectiv de munca la nivel de unitate, motiv pentru care pentru acordarea ajutorului material de P__ si prima de Ziua Ceferistului pe anul 2012, nu exista temei contractual.Dupa data de 25.07.2012, apelantilor- reclamanti li s-a aplicat CCM CFR C__ valabil pentru anii 2012-2014, iar in conformitate cu prevederile art. 104 din contract aceste drepturi ``se aplica incepand cu 27 martie 2014 in functie de aprobarea sumelor necesare cu aceasta destinatie prin bugetul de venituri si cheltuieli si prin incheierea unui act aditional la contractul colectiv de munca .Ajutorul material pentru recuperarea fortei de munca se va acorda incepand cu data de 01 ianuarie 2013, in functie de aprobarea sumelor necesare cu aceasta destinatie...".


Prin urmare, vointa partilor semnatare ale CCM la nivel de unitate a fost ca drepturile solicitate de catre apelantii-reclamanti prin cererea de chemare in judecata sa se acorde numai in functie de aprobarea sumelor necesare cu aceasta destinatie si cu incheierea unui act aditional la CCM la nivel de unitate .


Apelantul-reclamant prin cererea de apel nu aduce nicio critica fata de solutia de respingere a acestor drepturi ca neintemeiate.


In fata instantei de apel nu au fost administrate probe noi.


Analizand actele dosarului in temeiul dispozitiilor art. 470-471 N.C.p.c. prin prisma criticilor din cuprinsul cererii de apel, Curtea apreciaza apelul ca nefondat pentru urmatoarele considerente:


Reclamantii au investit instanta cu o cerere avand ca obiect obligarea paratelor la plata diferentelor dintre drepturile salariate calculate in raport de salariul de baza minim brut de 670 lei, conform HG nr. 1193/2010, in raport de salariul de baza minim brut de 700 lei prevazut de HG nr. 1225/2011 si in raport de HG nr.23/28.01.2013 ce stipuleaza ca incepand cu 01 februarie 2013 salariul de baza minim brut este 750 lei, incepand cu 01 iulie 2013 de 800 lei , si drepturile salariale efectiv platite corespunzator activitatii desfasurate in perioada in care hotararile de guvern sunt incidente.


In ceea ce priveste sustinerea apelantului-reclamant conform careia ``a solicitat instantei de judecata ca prin hotararea ce o va pronunta sa constate nulitatea clasei 1 de salarizare din Anexa nr. l ia Contractul Colectiv de Munca 2012-2014 incheiat la nivel de unitate SNTFC CIR C__ SA...", Curtea constata ca la termenul din data de 09.12.2015, aceasta a renuntat la acest capat de cerere considerand-o o aparare de fond, pretentiile deduse judecatii fiind cele subliniate prin cererea precizatoare.


Prin urmare obiectul actiunii de fata nu il reprezinta nerespectarea de catre parate a prevederilor contractului colectiv de munca incheiat la nivel de unitate , nici a celui incheiat la nivel de ramura , in sine , ci corelarea modalitatii de calcul a salariilor prevazuta in cuprinsul contractelor colective cu salariul de baza minim brut garantat in plata la nivel de tara , prevazut de acte normative in materie .


Conform prevederilor art. 164 din Codul muncii, republicat, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor, angajatorul neputand negocia si stabili salarii de baza prin contractul individual de munca sub salariul de baza minim brut orar pe tara. De asemenea, angajatorul este obligat sa garanteze in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara.


Potrivit art. 1 din H. G. nr. 1193/ 2010, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 670 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna in anul 2011 reprezentand 3,94 lei/ora, iar potrivit art. 1 din H.G. nr. 1225/2011, incepand cu data de 1 ianuarie 2012 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora.


Conform art. 1 din H. G. nr. 23/2013, incepand cu data de 1 februarie 2013, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 750 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore in medie pe luna in anul 2013, reprezentand 4,44 lei/ora.


In continuare , pentru perioada de referinta s-au stabilit prin Hotarari de Guvern salarii minime garantate in plata pe tara in cuantum de 800 lei , incepand cu data de 01 01 2013.


Reclamantii din prezenta cauza au fost salarizati conform dispozitiilor contractului colectiv de munca incheiat la nivel de unitate , avand in intervalul de referinta 2011-2014 salarii brute in cuantum mai mare decat cele prevazute de actele normative mai sus mentionate, aspect pe care nu il contesta.


Rezulta ca, prin plata unui salariu brut in cuantum mai mare decat salariul brut minim garantat in plata pe tara de actele normative mai sus mentionate , dispozitiile legale au fost respectate.


Apelantii-reclamanti pretind prin cererea introductiva ca acest cuantum al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de 670 lei, 700 lei , 750 si 800 lei ar trebui inmultit cu coeficientii de ierarhizare din CCM la nivel de unitate, pentru a determina salariul de baza .


Curtea observa ca scopul legiuitorului la emiterea Hotararilor anuale de Guvern care stabilesc un nivel minim al salariului de baza brut la nivel national a urmarit ca niciunui salariat, indiferent de locul, felul sau calitatea angajatorului _ institutie publica, regie autonoma sau societate comerciala _ sa nu ii fie platit, spre exemplu in anii de referinta 2012- 2014, un salariu brut mai mic de 670 ron, 700 ron, 750 si 800 de lei.


Insa, nicio dispozitie din hotararile de guvern invocate ca temei al cererii apelantilor nu face vorbire despre vreo obligatia a angajatorului , care plateste salarii in cuantumul stabilit prin lege , de a mari anual salariile tuturor salariatilor cu valoarea salariului minim brut, prevederile art.1 si 2 din respectivele hotarari referindu-se exclusiv la cei care aveau, la datele de 1.02.2011, 1.01.2012 si 01 01 2013, un nivel al salariului brut mai mic de 670, 700 , 750 si 800 ron brut si carora, incepand cu datele mai sus amintite, urma sa le creasca valoarea salariului brut, exclusiv cu diferenta dintre valoarea efectiva a salariului lor brut si valoarea stabilita ca fiind minima la nivel de national pentru salariul brut de catre Guvernul Romaniei.


Apelantii nu aduc niciun argument legal din textul acestor hotarari de guvern, de natura a fundamenta aceasta pretentie de crestere a salariului minim brut aflat in plata, in conditiile in care fiecare dintre reclamanti avea un salariu brut mai mare decat cel minim garantat in plat. Prin hotarari de guvern nu s-a urmarit cresterea tuturor salariilor, indiferent de sectorul de activitate, public sau privat, ci cresterea valorii salariului minim, valoare sub care niciun angajator nu putea stabili un salariu minim brut, indiferent de modalitatea de calcul, adica, in alti termeni, o masura de protectie sociala constand exclusiv in cresterea salariilor celor care aveau pe statul de plata un salariu minim brut, indiferent de modalitatea prin care a fost stabilit , mai mic decat cel garantat in plata la nivel national.


Or niciunul dintre reclamanti nu se incadra in aceasta situatie, in intervalul de referinta 2012-2014.


Potrivit dispozitiilor art.164 alin. 2 si 3 din Codul muncii republicat rezulta doar o interdictia pentru angajator , respectiv acesta nu poate negocia si stabili salarii de baza prin contractul individual de munca sub salariul de baza minim brut orar pe tara, angajatorul fiind obligat sa garanteze in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara. Prin urmare, ceea ce interzice Codul muncii este plata unui salariu minim brut sub salariul minim brut garantat in plata la nivel national din ratiuni evidente de protectie sociala, dar nicidecum nu obliga angajatorul sa porneasca in stabilirea tuturor salariilor pentru care se aplica un algoritm de calcul ce presupune inmultirea unei valori constante cu anumiti coeficienti de la nivelul salariului minim brut garantat in plata, cat timp rezultatul inmultirii valorii constante cu diferitii coeficienti conduc catre o valoare a salariului brut, pentru fiecare dintre reclamanti, mai mare decat valoarea salariului minim brut garantat in plata .


Apelantii confunda notiunea de salariu de baza cu salariul de baza minim brut pe tara , apreciind ca la calculul salariului lor brut trebuie sa se porneasca de la o baza reprezentata de salariul de baza minim brut pe tara , la care sa se adauge sporuri . Or, Curtea constata ca nu exista nicio prevedere legala sau contractuala care sa dispuna ca, la stabilirea drepturilor salariale, angajatorii sa foloseasca, ca valoare de referinta, salariul minim brut pe tara garantat in plata .


In contractul colectiv de munca incheiat la nivel de unitate nu se prevede ca la algoritmul de calcul al salariilor trebuie avuta in vedere ca valoare de referinta salariul de baza minim brut pe tara , si nu exista niciun act normativ care sa dispuna in acest sens .


Faptul ca acest salariu corespunzator clasei 1 de salarizare este o valoare convenita de partile semnatare ale contractelor colective de munca, respectiv suma de 600 de lei, ce la un moment dat a corespuns cu salariul minim brut pe economie dar ulterior administratia nu a mai vrut sa-l modifice nu are relevanta in cauza . In lipsa unei modificari exprese a dispozitiilor CCM-urlui cu privire la valoarea de 600 lei pentru clasa 1 de salarizare , sunt aplicabile in cauza prevederile contractului colectiv astfel cum au fost initial negociate de parti .


Se constata astfel ca este neintemeiat capatul principal de cerere, avand ca obiect plata de diferente salariale si , pe cale de consecinta sunt neintemeiate si cererile de plata de dobanzi si actualizari pentru diferentele salariale care fac obiectul actiunii .


In ceea ce priveste cererile formulate de apelanti privind plata salariului suplimentar, ajutoarele materiale de C__, Paste, Ziua Feroviarului, ajutor material pentru recuperarea fortei de munca , aferente anilor 2012-2014, Curtea retine ca sunt nefondate, pentru urmatoarele considerente:


In perioada 28.03.xxxxxxxxxxxxx12 CFR Gevaro (societate cu care aveau incheiat contract individual de munca membrii de sindicat reclamanti in cauza de fata , anterior preluarii lor de catre intimata) nu avea incheiat contract colectiv de munca la nivel de unitate, motiv pentru care pentru acordarea ajutorului material de P____ si prima de Ziua Ceferistului pe anul 2012, nu exista temei contractual.


Dupa data de 25.07.2012, apelantilor- reclamanti li s-a aplicat CCM CFR C_______ valabil pentru anii 2012-2014.


In conformitate cu prevederile art.109 din CCM la nivel de unitate pentru 2011-2012, partile semnatare au convenit ca ``incepand cu data inregistrarii contractului colectiv de munca si pana la data de 22 martie 2012 prevederile mai jos mentionate nu se aplica urmand ca acestea sa se aplice cu data de 23.03.2012, respectiv:


- Pentru munca desfasurata in cursul unui an calendaristic, dupa expirarea acestuia, personalul companiei va primi un salariu suplimentar echivalent cu salariul de baza de incadrare din luna decembrie a anului , respectiv criteriile care conditioneaza acordarea salariului suplimentar sunt cele din Anexa nr.6.


- Salarialii vor beneficia de un ajutor material pentru recuperarea fortei de munca egal cu un salariu de baza corespunzator clasei 20 de salarizare valabil la data inceperii concediului de odihna.


- Cu ocazia sarbatorilor de Pasti si C______ se va acorda salariatilor un ajutor material cel putin un salariu de baza la nivelul clasei unu de salarizare; de ajutorul respectiv nu vor beneficia salariati care, in cursul anului respectiv, sau la data acordarii ajutorului se aflau in concediu fara salariu pentru o perioada de un an.


- Pentru ``Ziua Ceferistilor`` se va acorda o premiere stabilita de Consiliul de Administratie cu consultarea delegatilor alesi ai sindicatelor cel putin la nivelul clasei 1 de salarizare``.


Prin CCM la nivel de unitate pe anii 2012- 2014, art.104 se precizeaza ca aceste drepturi se acorda cu data de 27.03.2014.


Prin urmare prin clauze contractuale succesive partile au amanat __ dispozitiilor care prevad dreptul salariatilor la acordarea acestor ajutoare materiale/salarii suplimentare .


Nu ne aflam in prezenta unei suspendari de la aplicare a unor dispozitii ale contractelor colective de munca incheiate la nivel de unitate , ci in prezenta unor dispozitii contractuale care stabilesc ca respectivele clauze intra in vigoare la o anume data . Prin urmare pentru intervalul anterior datei stabilite de partile contractului ca data de acordare a respectivelor drepturi , nu exista temei contractual de plata a acestora.


Se constata astfel ca sunt neintemeiate capetele principale de cerere, avand ca obiect plata de drepturi salariale si , pe cale de consecinta sunt neintemeiate si cererile de plata de dobanzi si actualizari pentru diferentele salariale care fac obiectul actiunii .


Practica judecatoreasca in cauze cu obiect similar celei de fata nu constituie proba in prezentul litigiu , jurisprudenta neavand caracter de izvor de drept in sistemul juridic romanesc. Pe cale de consecinta solutia din cauza de bazeaza exclusiv pe probele administrate in cauza si interpretarea data de completul de judecata prevederilor legale incidente spetei de fata, pronuntarea unor solutii diferite in pricini avand in esenta acelasi obiect fiind determinata de sustinerile partilor din fiecare cauza , apararile formulate de parati, criticile expuse in caile de atac exercitate impotriva unor sentinte pronuntate de instantele de fond, caracterul devolutiv sau nedevolutiv al caii de atac exercitate ( apel sau recurs , in functie de prevederile Codului de procedura civila aplicabil) etc.


Pentru considerentele aratate, Curtea in baza art.480 C.pr.civ., va respinge apelul, ca nefondat.


PENTRU ACESTE MOTIVE,


IN NUMELE LEGII


DECIDE:


Respinge apelul declarat de reclamantul S_ L_ I_P, cu sediul in Bucuresti, sector 1, in numele si pentru membri de sindicat I_D_, I__ M__ G__, I__ G__, I__ G__, impotriva sentintei civile nr. xxxxx/18.12.2015, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, in dosarul nr. XXXXXXXXXXXX, in contradictoriu cu parata S_NATIONALA DE T_F_DE C_``CFR C_SA, cu sediul in Bucuresti, sector 1, inregistrata la ORC sub nr. JXXXXXXXXXXXX, cod fiscal RO xxxxxxxx, cont IBAN RO15 BPOS xxxxxxxxxxxxx ROL01 deschis la B___ Post - Sucursala Palat CFR, ca nefondat.


Definitiva.


Pronuntata in sedinta publica de la 07 Iunie 2016.



Pronuntata de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale


Citeşte mai multe despre:    plata drepturilor salariale    salariu de baza    coeficienti de ierarhizare    salariul de baza    salariul de baza minim brut pe tara



Comentează: Salariul minim brut pe tara nu constituie valoare de referinta la algoritmul de calcul al salariului
Alte Speţe

Inexistenta premisei producerii prejudiciului solicitat de salariat. Nedovedirea legaturii de cauzalitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze prinvind Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 3080

Respectarea de catre angajator a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si a prevederilor contractuale aplicabile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze privind Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizie nr. 3269 din 16.05.2016

Obligarea angajatorului la plata drepturilor salariale neacordate, actualizate cu indicele de inflatie si dobanda legala aferenta
Pronuntaţă de: Tribunalul Dambovita, Sectia I Civila, Complet specializat in solutionarea litigiilor de munca si asigurari sociale, Sentinta nr. 797 din 19.05.2016

Despagubirea salariatului pentru pierderea capacitatii de munca, din culpa angajatorului
Pronuntaţă de: Tribunalul B, Sectia I Civila, Sentinta nr. 69/2016 din 04.02.2016

Modificarea contractului de munca. Desfiintarea postului in mod real, efectiv si serios
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.629 din 05.02.2016

Continuarea raporturilor de munca, incompatibila cu restrictiile masurii preventive a controlului judiciar
Pronuntaţă de: Tribunalul B, Sectia I Civila, Sentinta nr. 141 din 23.02.2016

Anularea de catre instanta a deciziei de suspendare a raporturilor de munca. Repunerea salariatei in situatia anterioara concedierii
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 3381 din 21.06.2016

Prescriptia dreptului de anulare a clauzelor contractului colectiv de munca. Modificarea salariului prin acordul partilor
Pronuntaţă de: Tribunalul T, Sectia I Civila, Sentinta nr. 880/PI din 21.04.2016

Obligarea angajatorului la plata drepturilor salariale neacordate, cu titlu de diurna
Pronuntaţă de: Tribunalul Bistrita-Nasaud, Sectia I Civila, Sentinta nr. 281/F/2016 din 06.06.2016



Articole Juridice

Legea salarizarii unice nu instituie o procedura prealabila in litigiile privind stabilirea si plata drepturilor salariale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Actualizarea pensiilor de serviciu stabilite prin Legea 7/2006. Obligativitatea emiterii adeverintei prevazuta in anexele Normelor de aplicare a Legii 7/2006
Sursa: Av. Marius-Catalin Predut

[Av. muncii] Stabilirea salariului de baza cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Interdictia stabilirii de catre angajator a salariilor de baza sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Obligarea angajatorului la plata drepturilor salariale
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Incetarea contractului individual de munca prin acordul partilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Lipsa incheierii CIM. santajarea salariatului
Sursa: MCP Cabinet avocati