Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Compensarea in bani a concediului de odihna aferent perioadei detasarii

Compensarea in bani a concediului de odihna aferent perioadei detasarii

  Publicat: 19 Mar 2021       1826 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Dezechilibru de ansamblu al economiei care consta in aparitia sau cresterea discrepantei dintre masa monetara si oferta de bunuri fata de situatia existenta anterior.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Tribunalul N. a admis cererea reclamantilor si a obliga paratul sa plateasca reclamantilor urmatoar ele sume:
- a. D.din suma de 20.020 lei brut (10. 624 lei net) reprezentand drepturi salariale neachitate pentru lunile octombrie 2016 si ianuarie 2017, suma de 3. 770 lei brut (2. 644 lei net) reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat, suma de 3.006, 37 lei (transport, cazare, diurna),
- P.D., suma de 12. 870 lei brut (9.025 lei net) reprezentand drepturi salariale neachitate pentru lunile octombrie 2016 si ianuarie 2017, suma de 3. 770 lei brut (2. 644 lei net) reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat, suma de 7.267, 41 lei (transport, cazare, diurna),
- Ranja C.N.suma de 20. 410 lei brut (14. 316 lei net) reprezentand drepturi salariale neachitate pentru lunile octombrie 2016 si ianuarie 2017, suma de 7. 670 lei brut (5. 380 lei net) reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat, suma de 5. 898, 22 lei (transport, cazare, diurna), actualizate cu indicele de inflatie si dobanda legala de la data introducerii actiunii pana la plata efectiva.

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Indemnizatie zilnica ce se acorda, in conditiile legii,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Indemnizatie zilnica ce se acorda, in conditiile legii,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Obligatie ce revine partilor dintr-un proces de a face dovada imprejurarilor, faptelor, afirmatiilor, sustinerilor pe care isi intemeiaza pretentiile ori apararile prezentate in fata organului de jurisdictie.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Revenirea la locul de munca este un efort coordonat care vizeaza pastrarea locului de munca si prevenirea iesirii anticipate de pe piata muncii,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Document de justificare detaliata a utilizarii (cheltuirii) unei sume.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Denuntarea unui inscris ca fiind un fals.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.

A retinut prima instanta ca din analiza coroborata a probelor administrate in cauza cu prevederile ordinelor de detasare ale reclamantilor si ale codului muncii, instanta retine ca paratul, nu si a respectat in totalitate obligatia de plata a drepturilor salariale cuvenite reclamantilor. Concret paratul nu a achitat in totalitate drepturile salariale cuvenite reclamantilor pentru toate orele lucrate de acestia in lunile octombrie 2016 si ianuarie 2017, nu a compensat in bani concediul de odihna neefectuat de acestia pe perioada detasarii si nu a achitat cheltuielile efectuate de acestia cu deplasarea (cazarea, diurna si combustibilul).


In concret a retinut ca reclamantii au fost detasati de la societatile de la care erau angajati la unitatea de implementare a proiectului - M.pentru Societatea Informationala in vederea desfasurarii activitatii de diriginti de santier in cadrul proiectului ``Ro-NET - Construirea unei infrastructuri nationale de broadband in zonele defavorizate prin utilizarea fondurilor structurale``, potrivit Ordinelor emise de Ministrul Comunicatiilor si pentru Societatea Informationala, nr. 447/02.08.2016 - a. D.D., nr. 390/11.07.2016-p.D.- si nr. 48/20.01.2016 - R.C.Nic olae.


A retinut prima instanta prevederile art. 45 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), care arata ca detasarea este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. In mod exceptional, prin detasare se poate modifica si felul muncii, dar numai cu consimtamantul scris al salariatului. art. 46 alin. (4) Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) mentioneaza ca, salariatul detasat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de detasare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.


Drepturile cuvenite salariatului detasat se acorda de angajatorul la care s a dispus detasarea, iar pe durata detasarii salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat. (art. 47 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro)


In conformitate cu art. 2 din ordinele de detasare ale reclamantilor: ``Pentru activitatea desfasurata in cadrul proiectului Ro-NET, pe perioada detasarii va beneficia de drepturile salariale stabilite pe baza de tarif orar, in cuantum 65 lei/ora. Cuantumul drepturilor salariale lunare brute va fi stabilit pe b aza fisei de pontaj si a raportului de activitate, avizate de directorul/managerul coordonator al Proiectului Ro-NET``.


A mai retinut ca salariatul este indreptatit sa beneficieze de plata indemnizatiei pentru concediul de odihna neefectuat, proportional cu perioada lucrata, avand in vedere dispozitiile art. 146 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), precum si cheltuielile de deplasare la care aveau dreptul potrivit dispozitiilor enuntate si in conformitate cu H.G. nr. 1860/2006 (privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii) aferente anului 2016 (transport, cazare, diurna), precum si la compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat aferent anului 2016.


Pentru verificarea numarului de ore lucrate de reclamanti in cadrul proiectului Ro-NET, stabilirea cuantumul diferentelor de drepturi salariale cuvenite reclamatilor, a numarului de zile de concediu de odihna neefectuat de fiecare reclamant, cuantumul cheltuielilor nerecuperate de catre reclamanti din deplasari, sume cuprinzand cheltuielile cu cazare, diurna si transport, Tribunalul a dispus administrarea probei cu expertiza contabila.


In fine, a paratul nu au facut dovada contrarie situatiei de fapt si de drept retinute sau a platii drepturilor banesti solicitate in cauza de fata, desi in temeiul dispozitiilor art. 272 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) sarcina probei ii revenea.


II. Impotriva acestei hotarari a declarat apel paratul.


In esenta arata ca plata salariilor aferente lunii octombrie 2016 a fost blocata in luna decembrie a aceluiasi an intrucat nu indeplinea conditiile de legalitate prevazute de Legea nr. 500/2002, intrucat rapoartele de activitate(intocmite si depuse de catre reclamanti) prezentau modificari si stersaturi fara a exista semnatura celui c are le-a operat.


Timpul efectiv lucrat de catre personalul din proiect se reflecta in cuprinsul fiselor de pontaj intocmite pe baza rapoartelor de activitate depuse si avizate de catre managerul coordonator al proiectului.


Pentru luna ianuarie 2017 plata s-a efectuat in baza foii colective de prezenta, dar numai pentru dirigintii de santier care au depus si rapoarte de activitate pentru perioada lucrata in luna ianuarie. Potrivit art. 34 alin. 2 si 6 din Legea nr. 284/2010 seful de proiect are obligatia de a semna fisele de pontaj care atesta timpul efectiv lucrat.


In ce priveste cheltuielile de deplasare aferente anului 2016 sustine s-au constatat numeroase nereguli, neintrunind conditiile prevazute de H.G. nr. 1860/2006, rapoartele de activitate prezentand modificari si stersaturi fara a exista semnatura celui care le-a efectuat.


In privinta compensarii in bani a concediului de odihna arata ca in ipoteza in care cei det6asati nu au efectuat concediul de odihna pe perioada detasarii, acestia au dreptul la concediu dupa revenirea la locul de munca initial, conform art. 47 alin. 4 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), nefiind incheiat un contract de munca intre unitatea la care au fost detasati reclamantii si acestia din urma, nefiind deci incidente nici dispozitiile art. 141 a lin. 4 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


In mod gresit a apreciat prima instanta ca paratul nu a facut dovada contrarie, neregularitatile rezultand din insasi continutul documentelor invocate si depuse de catre parati.


Solicita judecarea apelului si in lipsa reprezentantilor sai de la dezbateri.


III. Intimatii au depus intampinare. Arata ca rapoartele de activitate aferente lunii octombrie 2016 contrazic sustinerile apelantei, acestea fiind regulamentar intocmite si insotite de documente justificative, asa cum vom arat a in continuare.


Niciunul dintre rapoartele de activitate saptamanale intocmite in luna octombrie 2016 nu prezinta modificari sau stersaturi, toate aceste rapoarte purtand viza celor doi manageri de proiect (a. S. si L.P_) si a verificatorului tehnic (a. F_), iar cum rapoartele lunare de activitate erau intocmite de intimati in deplina concordanta cu rapoartele de activitate saptamanale, acestea au fost transmise fara modificari sau stersaturi managerului coordonator.


Dupa transmiterea rapoartelor de activitate lunara, au fost operate modificari in aceste rapoarte fara stiinta si consultarea intimatilor, fiind taiate cu pixul o seama de activitati care erau prinse in rapoartele de activitate saptamanale si care fusesera anterior verificate si aprobate.


Astfel, in cazul lui a. D_- D., din totalul celor 150 de ore I lucrate in luna octombrie 2016 au fost taiate 2 ore (verificare carti tehnice efectuata in ziua de 7 octombrie in intervalul orar 16- 18), in cazul lui P.D., din totalul celor 150 de ore lucrate in luna I octombrie 2016 au fost taiate 5 ore (deplasari in interesul serviciului efectuate in ziua de 18 octombrie in intervalul orar 18 - 19, in ziua de 19 octombrie in ! intervalul orar 18 - 20 si in ziua de 20 octombrie in intervalul orar 18 - 20), iar in cazul lui R.C_- N., din totalul celor 209 de ore lucrate in luna octombrie 2016 au fost taiate 7 ore (deplasari in interesul servic iului efectuate in ziua de 3 octombrie in intervalele orare 8 a 9 si 17 a 18, in ziua de 13 octombrie in intervalul orar 18- 19, in ziua de 17 octombrie in intervalele orare 8 - 9 si 17 a 18 si in ziua de 24 octombrie in intervalul orar 8- 9, respectiv verificare carti tehnice efectuata in ziua de 24 octombrie in intervalul orar 17a18).


Contrar sustinerilor apelantului, modificarile poarta semnatura persoanei care I le-a operat, respectiv a verificatorului tehnic a. F., care nu avea competenta sa cenzureze continutul rapoartelor de activitate, intrucat potrivit dispozitiilor art. 34 alin. (6) din Legea nr. 284/2010: ``Coordonatorul de proiect/managerul de proiect/seful de proiect semneaza fisele de pontaj care atesta timpul efectiv lucrat in cadrul fiecarui proiect, pentru fiecare dintre persoanele nominalizate.


Ulterior au aflat ca aceste modificari au fost operate la sugestia controlorului financiar preventiv, cand rapoartele de activitate aferente lunii octombrie 2016 erau deja aprobate in forma intocmita de noi pe baza rapoartelor de activitate saptamanale, pe motiv ca ``timpul alocat deplasarii de la o localitate la sau in interiorul localitatii nu reprezinta munca efectiv prestata de diriginti, in santier ``, desi aceste deplasari nu au fost efectuate in timpul liber, ci In perioada de activitate, in care ne-am aflat la dispozitia angajatorului, indeplinind sarcinile prevazute in referatul de necesitate.


Nu exista nicio explicatie pentru refuzul de plata a drepturilor salariate corespunzatoare orelor lucrate in luna octombrie 2016 in privinta carora apelanta nu a formulat obiectii (a. D_- D.- 148 ore, Pasalau Danut - 145 ore, R.C_- N.- 202 ore).


In ceea ce priveste neplata drepturilor salariale aferente lunii ianuarie 2017 arata ca raporturile noastre de munca cu apelanta au incetat la data de 11.01.2017 in cazul luiPasalau D., la data de 20.01.2017 in cazul lui R.C_- N. si la data de 02.02.2017 in cazul lui a. D_- D.


Apelanta a achitat doar partial contravaloarea orelor lucrate.


Este adevarat ca in luna ianuarie 2017 nu au efectuat deplasari in teren, intrucat nu au primit ordin in acest sens, dar pana la incetarea detasarii au fost la dispozitia angajatorului si am desfasurat activitati de verificare a cartilor tehnice in sistem informatic timp de 8 ore pe zi/40 ore pe saptamana, perioada de activitate care, conform art. 2 pct. 1 din Directiva 2003/88/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind anumite aspecte ale organizarii timpului de munca, reprezinta ``timp de lucru ``.


In ceea ce priveste neplata cheltuielilor de deplasare aferente anului 2016, apelanta sustine ca s-au constatat numeroase nereguli in privinta intocmirii acestora de catre reclamanti, fiind respinse in mod repetat la plata, intrucat nu intruneau conditiile necesare efectuarii platilor, insa deconturile de cheltuieli au fost refuzate la plata cu rea-credinta, din considerente insignifiante sau chiar meschine, in multe cazuri observatiile controlorului financiar preventiv obligandu-ne la refacerea deconturilor in conformitate cu exigentele sale, dar nici asa nu au fost acceptate la plata .


Odata cu inscrisurile depuse ca mijloc de proba a dat si explicatii detaliate cu privire la situatia fiecarui decont in parte, care au fost avute in vedere de catre expert la efectuarea expertizei contabile dispuse in cauza.


Realitatea cheltuielilor de deplasare depuse spre decontare este confirmata si de rapoartele de activitate, unde se regasesc toate deplasarile efectuate din ordinul apelantei, documentele justificative (foi de parcurs, bonuri fiscale de combustibil, facturi si chitante fiscale de cazare) anexate ordinelor de deplasare facand dovada deplina a muncii prestate. Prin vizarea rapoartelor de activitate, managerul coordonator al proiectului a confirmat continutul ordinelor de deplasare.


Referitor la compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat indica art. 47 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:


Apelul este intemeiat doar in parte .


Astfel, potrivit art. 146 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), astfel cum acest text de lege a fost modificat prin Legea nr. 12/2015 ``Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii contractului individual de munca``, ceea ce exclude compensarea in bani a concediului care ar fi revenit pentru perioada detasata, paratul neavand obligatia de a acorda bani pentru concediu daca nu s-a implinit un an de la detasare, daca nu s-a incheiat un contract de munca cu cel detasat si daca acest contract a incetat fara ca in prealabil sa se fie efectuat intregul concediu de odihna al salariatului. De altfel art. 146 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 arata ca ``In cazul in care salariatul, din motive justificate, nu poate efectua, integral sau partial, concediul de odihna anual la care avea dreptul in anul calendaristic respectiv, cu acordul persoanei in cauza, angajatorul este obligat sa acorde concediul de odihna neefectuat intr-o perioada de 18 luni incepand cu anul urmator celui in care s-a nascut dreptul la concediul de odihna anual``, astfel ca pentru a se constata o imposibilitate de efectuare trebuia mai intai ca acest concediu de odihna sa fie cerut de catre angajati, ceea ce arata o data in plus netemeinicia in drept a solutiei adoptata de catre prima instanta cu privire la acest capat de cerere . art. 146 reprezinta un text special fata de art. 46 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), astfel ca in lipsa unor circumstantieri in textul special reclamantii nu aveau dreptul la compensarea in bani a concediului de odihna aferent perioadei detasarii (in baza textului general).


In ce priveste insa celelalte critici din apel acestea sunt neintemeiate, intrucat exi stenta unor simple erori care ar fi generat modificari/stersaturi in documentele justificative nu pot atrage, de plano, pierderea drepturilor salariale ale reclamantilor, fiindca orice eroare materiala este supusa rectifi carii, iar pe de alta parte reclamantii au fost tot t impul sub supravegherea si controlul paratului, astfel ca acestia puteau fi verificati si controlati sub aspectul corectitudinii si corespondentei cu realitatea a celor inscrise in aceste documente justificative cu privire la orele lucrate in cadrul detasarii si la deplasarile efectuate in interesul detasarii. Din acest punct de vedere, fara o ancheta interna efectiva cu privire la aceste suspiciuni, care sa aiba in vedere atat declaratiile manager ului coordonator al proiectului, singurul care intocmea pontajul si care raspunde a penal pentru falsul in aceste inscrisuri, si pe cele ale verifica torului tehnic a. F., despre care reclamantii sustin ca a modificat cu de la sine putere cele consemnate in aceste documente justificative, ancheta care statea exclusiv in puterea apelantului - angajator, afirmatiile din cererea de apel raman simple afirmatii, fara puterea de a infirma realitatea orelor pe care reclamantii le-au alocat, efectuat si in timpul carora au fost la dispozitia angajatorului. Din aceasta cauza cele constatate de expert si neinfirmate prin inscrierea in fals a consemnarilor managerului de proiect fac dovada celor sustinute de reclamanti cu privire la celelalte drepturi salariale recunoscute de catre prima instanta.


Potrivit art. 111 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) ``Timpul de munca reprezinta orice perioada in care salariatul presteaza munca, se afla la dispozitia angajatorului si indeplineste sarcinile si atributiile sale, conform prevederilor contractului individual de munca, contractului colectiv de munca aplicabil si/sau ale legislatiei in vigoare``, astfel ca orice deplasare in timpul programului de lucru si la ordinul sau in interesul angajatorului initial si/sau a celui care sunt detasati anumiti angajati este asimilat timpului de munca efectiv, daca prin conditiile detasarii nu s-a modificat in sens contrar contractul de munca al acestora.


In sintagma ``timp de lucru`` .timpul in care se presteaza efectiv munca, ci si cel in care salariatul ``se afla la dispozitia angajatorului``, fiindca textul de lege este preluat din Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2003/88/CE privind aspecte ale organizarii timpului de lucru (art. 2.1). Este vorba, asadar, de acele perioade in care acesta nu efectueaza operatiunile specifice muncii sale, nu lucreaza, ci, de exemplu, asteapta sarcinile (ordinul) de serviciu, materia prima, marfa, clientii, pacientii, beneficiarii etc. Desigur ca, si aceasta este regula pentru a fi vorba de timp de munca, salariatul trebuie sa fie prezent la locul sau de munca, fapt care in speta a fost dovedit in favoarea tuturor reclamantilor, dupa cum s-a aratat deja.


Pentru aceste motive apelul va fi admis in parte si sentinta apelata va fi modificata corespunzator prezentelor considerente.


PENTRU ACESTE MOTIVE,


IN NUMELE LEGII


DECIDE:


Admite apelul civil declarat de apelantul-parat M.T., I. sI COMUNICATIILOR, cu sediul in mun. Bucuresti, sector 5, impotriva Sentintei civile nr. 690 din data de 18.12.2019 pronuntata de Tribunalul N., in Dosarul nr. x in contradictoriu cu intimatii-reclamanti a. D.din (x), P.D.(CNP x) si R.C.N.(CNP x), toti cu dom. procesual ales la C. av. Septimiu Stirban, jud. Iasi.


Schimba in parte sentinta apelata, in sensul ca respinge in parte cererea introductiva, ca neintemeiata, numai cu privire la:


- suma de 2. 644 lei net, reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat, pentru reclamantul a. D.D_;


- suma de 2. 644 lei net, reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat pentru reclamantul P.D_;


- suma de 5. 380 lei net reprezentand compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat, pentru reclamantul Ranja C.N.


Mentine celelalte dispozitii ale sentintei apelate.


Definitiva.


Pronuntata azi, 16 sept.2020, in sedinta publica.




Pronuntata de: Curtea de Apel Bacau - Decizia civila nr. 363 din data de 16.09.2020


Citeşte mai multe despre:    Compensare concediu de odihna    detasare    timp de lucru
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Detasarea unui salariat fara acordul acestuia
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau Sectia I Civila- Decizia civila nr. 470 din 12 iunie 2019

Modificarea unilaterala a felului muncii si implicit a salariului. Nelegalitatea deciziei angajatorului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 459 din data de 28 Octombrie 2020

Neplata drepturilor salariale. Lipsa semnaturii salariatului pe statele de plata
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi - Decizia nr. 520/2020

Sarcina probei. Neadministrarea probelor de catre angajator determina acordarea drepturilor salariale neachitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi - Decizia civila nr. 119 din data de 07.03.2019

Excluderea perioadei de disponibilitate din timpul lucrat. Conditiile restituirii platii nedatorate unor drepturi salariale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 153 din data de 17.06.2020

Plata contravalorii concediului de odihna neefectuat. Achitarea sporului pentru munca suplimentara si muncii desfasurate in strainatate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel SUCEAVA - D E C I Z I A NR. 364 din 2 aprilie 2019

Contract de munca temporara. Calitatea procesuala a utilizatorului chemat in garantie de catre salariatul temporar
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BACAU - DECIZIE Nr. 376 din 21 Septembrie 2020

Actiune in constatare. Incetarea nelegala a contractului individual de munca incheiat cu un agent de munca temporara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BACAU - DECIZIE Nr. 703 din 21 Octombrie 2019

Dovada platii contravalalorii orelor suplimentare, a orelor lucrate sambata si duminica si a orelor lucrate pe timp de noapte. Contract de munca temporara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA - DECIZIE Nr. 2152 din 23 Iulie 2020



Articole Juridice

Libera prestare a serviciilor si a celor ale lucratorilor lor detasati intr-un stat membru gazda. Respectarea conditii de concurenta echitabile intre Statele UE
Sursa: EuroAvocatura.ro

OPINIE privind directiva europeana prin care se consolideaza drepturile lucratorilor detasati
Sursa: EuroAvocatura.ro

Contractul de munca si lucratorul au pair
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Recuperarea timpului de deplasare prin ore suplimentare
Sursa: MCP Cabinet avocati

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana