CAPITOLUL I Dispozitii generale
Articolul 1. (1) Prezentul regulament stabileste regimul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de natura contraventionala constatate in activitatea de investigatii prevazute in Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea si transparenta pietei angro de energie (REMIT).
(2) Nu fac obiectul prezentului regulament abaterile de la reglementarile emise in sectorul energiei care, potrivit legislatiei in materie, constituie infractiuni si nici constatarile incalcarilor de lege care fac obiectul actiunilor de control prevazute in Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei aplicabil activitatii de control desfasurate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 62/2013, cu modificarile ulterioare.
CAPITOLUL II Domeniul de aplicareArticolul2. Prevederile prezentului regulament se aplica:
a) persoanelor juridice titulare de licente/autorizatii acordate de catre ANRE care efectueaza tranzactii pe piata angro de energie;b) clientilor finali din sectorul energiei care efectueaza tranzactii pe piata angro de energie;c) persoanelor fizice care au calitatea de conducatori/administratori/directori si altor angajati ai participantilor la piata ori asociatiilor de participanti la piata supusi investigatiei. Articolul 3. Aplicarea prevederilor prezentului regulament este asigurata de catre personalul cu atributii de investigatie, denumiti investigatori, desemnati de catre presedintele ANRE pentru desfasurarea activitatii de investigatie, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Articolul 4. (1) Termenii si notiunile utilizate sunt definite in anexa nr. 1 la prezentul regulament.(2) Definitiile din anexa nr. 1 se completeaza cu definitiile din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, din REMIT si din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017. Articolul 5. Aplicarea prevederilor prezentului regulament se face in concordanta cu dispozitiile urmatoarelor acte normative:a) Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;b) Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;c) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 160/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;d) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;e) REMIT;f) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie;g) alte acte normative din sectorul energiei, aflate in vigoare.CAPITOLUL III Desfasurarea activitatii de investigatieArticolul6. Activitatea de investigatie are ca obiect identificarea practicilor abuzive care afecteaza piata angro de energie, respectiv incalcarea prevederilor REMIT, in cazul:a) realizarii de tranzactii bazate pe informatii privilegiate in sensul prevederilor art. 3 alin. (1) si (2) din REMIT;b) manipularii pietei sau tentativei de manipulare a pietei angro de energie in sensul prevederilor art. 5 din REMIT;c) nerespectarii obligatiilor de publicare a informatiilor privilegiate, de raportare a datelor si de inregistrare in temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) - (3), art. 8 alin. (1) si (5), respectiv art. 9 alin. (1) si (5) din REMIT;d) nerespectarii de catre persoanele care efectueaza tranzactii cu titlu profesional a obligatiilor ce le revin in temeiul art. 15 din REMIT. Articolul 7. ANRE efectueaza investigatii dupa cum urmeaza:a) din oficiu;b) ca raspuns la o plangere formulata de o persoana fizica sau juridica afectata in mod real si direct de o potentiala incalcare a prevederilor legale privind buna functionare a pietei angro de energie;c) la solicitarea Agentiei pentru Cooperarea Autoritatilor de Reglementare in domeniul Energiei (ACER). Articolul 8. (1) Dupa declansarea investigatiei, investigatorii pot efectua inspectii/inspectii inopinate, fiind abilitati cu drepturi de investigare. Inspectia inopinata se poate desfasura in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care operatorii economici le detin legal, de catre investigatorii desemnati de presedintele ANRE prin decizie si mandat de investigatie, numai daca exista indicii ca pot fi gasite documente sau pot fi obtinute informatii considerate necesare pentru indeplinirea atributiilor legale.(2) Activitatea de inspectie cu caracter inopinat consta in verificarea autorizata, la fata locului.(3) Activitatea de inspectie/inspectie inopinata presupune ridicarea si obtinerea, in orice forma, de informatii, copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau din alte evidente legate de activitatea operatorului economic, echipei de investigatie revenindu-i obligatia de a certifica preluarea acestora intr-un proces-verbal de constatare si inventariere.(4) In cazul in care inspectia inopinata se efectueaza in orice alte spatii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport apartinand conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai operatorilor economici ori asociatiilor de operatori economici supusi investigatiei, aceasta se realizeaza in baza deciziei de imputernicire emise de presedintele autoritatii competente si cu autorizarea judiciara data prin incheiere de catre presedintele Curtii de Apel Bucuresti sau de catre un judecator delegat de acesta, conform prevederilor art. 88 alin. (1) si art. 187 alin. (1) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 18 alin. (1) din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017.(5) Activitatea de investigatie acopera, in totalitate sau in mare parte, prin tematica sa, atributiile si responsabilitatile esentiale conferite prin actele normative in vigoare persoanelor prevazute la art. 3.(6) Inspectia/inspectia inopinata se desfasoara intre orele 8,00 si 18,00 si trebuie efectuata in prezenta reprezentantului legal al operatorului/operatorilor economic/economici si/sau persoanei/persoanelor imputernicite de catre acestia sau, dupa caz, a persoanelor prevazute la alin. (4). Inspectia/inspectia inopinata poate continua si dupa ora 18,00 numai cu acordul scris al persoanelor mentionate in antecedenta.(7) Comunicarile dintre persoana inspectata si avocatul sau, realizate in scopul si in interesul exercitarii dreptului la aparare, se supun prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata. Articolul 9. (1) Activitatea de investigatie si/sau activitatea de inspectie/inspectie inopinata se efectueaza de catre o echipa de investigatie formata din cel putin 2 membri, imputerniciti prin decizie si mandat de catre presedintele ANRE, seful echipei de investigatie fiind numit din cadrul compartimentului cu atributii de investigatie.(2) Echipa de investigatie/inspectie/inspectie inopinata este formata, de regula, din persoane care isi desfasoara activitatea in cadrul compartimentului cu atributii de investigatie din cadrul ANRE. In functie de tematica investigatiei, in componenta echipei de investigatie pot fi desemnate persoane din cadrul oricarui compartiment de specialitate al ANRE.
a) persoanelor juridice titulare de licente/autorizatii acordate de catre ANRE care efectueaza tranzactii pe piata angro de energie;
b) clientilor finali din sectorul energiei care efectueaza tranzactii pe piata angro de energie;
c) persoanelor fizice care au calitatea de conducatori/administratori/directori si altor angajati ai participantilor la piata ori asociatiilor de participanti la piata supusi investigatiei. Articolul 3. Aplicarea prevederilor prezentului regulament este asigurata de catre personalul cu atributii de investigatie, denumiti investigatori, desemnati de catre presedintele ANRE pentru desfasurarea activitatii de investigatie, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Articolul 4. (1) Termenii si notiunile utilizate sunt definite in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
(2) Definitiile din anexa nr. 1 se completeaza cu definitiile din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, din REMIT si din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017. Articolul 5. Aplicarea prevederilor prezentului regulament se face in concordanta cu dispozitiile urmatoarelor acte normative:
a) Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;
c) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 160/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) REMIT;
f) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie;
g) alte acte normative din sectorul energiei, aflate in vigoare.
CAPITOLUL III Desfasurarea activitatii de investigatieArticolul6. Activitatea de investigatie are ca obiect identificarea practicilor abuzive care afecteaza piata angro de energie, respectiv incalcarea prevederilor REMIT, in cazul:
a) realizarii de tranzactii bazate pe informatii privilegiate in sensul prevederilor art. 3 alin. (1) si (2) din REMIT;
b) manipularii pietei sau tentativei de manipulare a pietei angro de energie in sensul prevederilor art. 5 din REMIT;
c) nerespectarii obligatiilor de publicare a informatiilor privilegiate, de raportare a datelor si de inregistrare in temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) - (3), art. 8 alin. (1) si (5), respectiv art. 9 alin. (1) si (5) din REMIT;
d) nerespectarii de catre persoanele care efectueaza tranzactii cu titlu profesional a obligatiilor ce le revin in temeiul art. 15 din REMIT. Articolul 7. ANRE efectueaza investigatii dupa cum urmeaza:
a) din oficiu;
b) ca raspuns la o plangere formulata de o persoana fizica sau juridica afectata in mod real si direct de o potentiala incalcare a prevederilor legale privind buna functionare a pietei angro de energie;
c) la solicitarea Agentiei pentru Cooperarea Autoritatilor de Reglementare in domeniul Energiei (ACER). Articolul 8. (1) Dupa declansarea investigatiei, investigatorii pot efectua inspectii/inspectii inopinate, fiind abilitati cu drepturi de investigare. Inspectia inopinata se poate desfasura in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care operatorii economici le detin legal, de catre investigatorii desemnati de presedintele ANRE prin decizie si mandat de investigatie, numai daca exista indicii ca pot fi gasite documente sau pot fi obtinute informatii considerate necesare pentru indeplinirea atributiilor legale.
(2) Activitatea de inspectie cu caracter inopinat consta in verificarea autorizata, la fata locului.
(3) Activitatea de inspectie/inspectie inopinata presupune ridicarea si obtinerea, in orice forma, de informatii, copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau din alte evidente legate de activitatea operatorului economic, echipei de investigatie revenindu-i obligatia de a certifica preluarea acestora intr-un proces-verbal de constatare si inventariere.
(4) In cazul in care inspectia inopinata se efectueaza in orice alte spatii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport apartinand conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai operatorilor economici ori asociatiilor de operatori economici supusi investigatiei, aceasta se realizeaza in baza deciziei de imputernicire emise de presedintele autoritatii competente si cu autorizarea judiciara data prin incheiere de catre presedintele Curtii de Apel Bucuresti sau de catre un judecator delegat de acesta, conform prevederilor art. 88 alin. (1) si art. 187 alin. (1) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 18 alin. (1) din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017.
(5) Activitatea de investigatie acopera, in totalitate sau in mare parte, prin tematica sa, atributiile si responsabilitatile esentiale conferite prin actele normative in vigoare persoanelor prevazute la art. 3.
(6) Inspectia/inspectia inopinata se desfasoara intre orele 8,00 si 18,00 si trebuie efectuata in prezenta reprezentantului legal al operatorului/operatorilor economic/economici si/sau persoanei/persoanelor imputernicite de catre acestia sau, dupa caz, a persoanelor prevazute la alin. (4). Inspectia/inspectia inopinata poate continua si dupa ora 18,00 numai cu acordul scris al persoanelor mentionate in antecedenta.
(7) Comunicarile dintre persoana inspectata si avocatul sau, realizate in scopul si in interesul exercitarii dreptului la aparare, se supun prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata. Articolul 9. (1) Activitatea de investigatie si/sau activitatea de inspectie/inspectie inopinata se efectueaza de catre o echipa de investigatie formata din cel putin 2 membri, imputerniciti prin decizie si mandat de catre presedintele ANRE, seful echipei de investigatie fiind numit din cadrul compartimentului cu atributii de investigatie.
(2) Echipa de investigatie/inspectie/inspectie inopinata este formata, de regula, din persoane care isi desfasoara activitatea in cadrul compartimentului cu atributii de investigatie din cadrul ANRE. In functie de tematica investigatiei, in componenta echipei de investigatie pot fi desemnate persoane din cadrul oricarui compartiment de specialitate al ANRE.
Actiunea clientului bancii impotriva bancii avizatoare a acreditivului, iar nu impotriva bancii confirmatoare sau a partenerului contractual. Continutul hotararii judecatoresti Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 43/A/13.03.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie decizie de suspendare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului. Trimiterea in judecata a angajatului pentru fapte incompatibile cu functia detinuta Pronuntaţă de: Curtea de apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 361/22.09.2020
Contestatie impotriva deciziei de pensionare, dovada vechimii in munca, stagiul de cotizare in sistemul public de pensii, dovedirea perioadelor de activitate desfasurate in locurile de munca si activitatile ce se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea pensionarii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 403/29.09.2020
Teren vandut in baza unui titlu constatat nul. Actiune in restituirea pretului. Prescriptia dreptului material la actiune Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 961 din 27 mai 2020
Pentru existenta unei abateri disciplinare este necesar ca fapta savarsita de salariat sa se rasfranga asupra procesului muncii Pronuntaţă de: Tribunalul Suceava - Sentinta civila nr. 134/2020
Neindicarea salariului confidential al membrilor de familie in declaratia de avere nu poate fi sanctionata cu amenda Pronuntaţă de: Judecatoria Pascani Sentinta civila nr. 1976 din 20 noiembrie 2020
Sarcina probei. Neadministrarea probelor de catre angajator determina acordarea drepturilor salariale neachitate Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi - Decizia civila nr. 119 din data de 07.03.2019
Anulare decizie de incetare a contractului individual de munca prin acordul partilor. Lipsa consimtamantului salariatului. Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 2982 pronuntata la data de 10.11.2020
Remiterea materiala a unei sume de bani nu este suficienta pentru a proba perfectarea unui contract de imprumut Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJSectia a II-a civila, Decizia nr. 1868 din 22 octombrie 2019
Exigibilitatea creantei nu este afectata de esalonarea platii prin acte normative, iar dobanda legala curge de la data indeplinirii celor trei conditii esentiale Pronuntaţă de: Tribunalul Caras Severin Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 424/2017, in sedinta publica din 7 martie 2017
Acoperirea prejudiciului moral si imbogatirea fara justa cauza. Criterii de acordare Sursa: Irina Maria Diculescu
Clauza de neconcurenta in contractele de munca. Aplicabilitate practica. Solutii jurisprudentiale Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Reglementarea contractului de donatie in Noul Cod Civil Sursa: avocat STOICA IOANA
Gestiunea de afaceri ca izvor de obligatii Sursa: Stefanescu Laura Oana
Fideiusiunea – definitie, caractere juridice, parti, tipuri, forma, efecte Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Punerea in executare a dispozitiilor civile din hotarare. Art. 579 - 581 - NCPP Sursa: EuroAvocatura.ro
Lipsa de diligenta a autoritatilor vamale nationale poate crea o situatie speciala care sa justifice remiterea unei datorii vamale Sursa: EuroAvocatura.ro