Prin aceeasi sentinta a fost respinsa exceptia inadmisibilitatii actiunii.
Pentru a dispune astfel, cu privire la exceptia inadmisibilitatii, tribunalul a retinut ca reclamanta a fost in imposibilitate de contestare a deciziei pronuntate asupra contestatiei nr.19/26.01.2011, dat fiind faptul ca aceasta a fost emisa la 6 luni de la inregistrarea cererii de chemare in judecata Avand in vedere ca parata nu a respectat obligatia legala de solutionare a contestatiei in termenul de 30 de zile prevazut de Legea nr. 554/2004 sau intr-un termen rezonabil, nu i se poate imputa reclamantei faptul ca nu a contestat un act administrativ inexistent. In plus, reclamanta a respectat procedura instituita de art.205 din Ordonanta de Guvern nr.92/2003 si art.8 din Legea nr.554/2004.
Pe fondul cauzei, tribunalul a retinut ca, la data de 27.09.2010, reclamanta a inchis operatiunea suspensiva I 59364/23.11.2006 prin punerea in libera circulatie a 1 bucata auto Mitsubishi L 200 cu seria sasiu MM8JNKB407D046319, cu DVI 796 si ca aceasta a contractat o datorie vamala pentru marfurile de import sub regim de admitere temporara de 5.069 lei, pentru care datoreaza dobanzi compensatorii, conform art.519 al.1-3 din Regulamentului CEE nr.2545/1993.
In drept, instanta a retinut ca potrivit art.27 al.2 din Ordonanta de Guvern nr.51/1997 ,,bunurile introduse in tara de societatile de leasing (...) se incadreaza in regimul vamal de import cu exceptarea de la plata a sumelor aferente tuturor drepturilor de import".
Prin Ordinul vicepresedintelui ANAF nr.7982/2006, s-a publicat in MO la data de 17.08.2006, dat in vederea armonizarii legislatiei nationale cu cea comunitara, se mentioneaza ca ,,bunurile mobile care sunt introduse in tara de catre utilizatori, persoane fizice sau juridice romane, in baza unor contracte de leasing incheiate cu societatile de leasing, persoane juridice straine, precum si bunurile care sunt introduse in tara de catre societatile de leasing, persoane juridice romane, in baza unor contacte de leasing incheiate cu utilizatori, persoane fizice sau juridice romane ori straine, vor fi declarate la autoritatea vamala prin depunerea declaratiei de admitere temporara, cu exonerarea totala de la obligatia de plata a sumelor reprezentand datoria vamala."
Conform deciziei nr.216/12.08.2010, declaratia vamala a avut un regim de admitere temporara.
Art.519 din Regulamentul CEE 2545/1993 stabileste ca ,,atunci cand se contracteaza o datorie vamala pentru produse compensatoare sau marfuri de import sub regim de perfectionare activa sau de admitere temporara, dobanda compensatoare se calculeaza pe baza valorii drepturilor de import pentru intervalul de timp respectiv".
Prin urmare, tribunalul a retinut ca Ordinul nr.7982/2006, emis de vicepresedintele ANAF nu a facut decat sa detalieze prevederile art.27 alin.1 si 2 din Ordonanta de Guvern nr.51/1997 in ceea ce priveste bunurile introduse in tara de catre societatile de leasing, persoane juridice romane, in baza unui contract de leasing, in sensul ca acestea intra sub incidenta regimului de admitere temporara si nu a regimului vamal de import.
Si in situatia de plasare a bunului in regim de import si nu de admitere temporara, dispozitiile art.519 alin.1-3 din Regulamentul CEE nr.2545/1993 au in vedere, de asemenea, plata unei dobanzi compensatorii, ce se calculeaza pe baza drepturilor de import pentru intervalul de timp respectiv.
In ceea ce priveste legalitatea aplicarii acestor dobanzi compensatorii, tribunalul a mai retinut ca acestea sunt datorate in toate cele trei variante expuse de prevederile art.519 din Regulamentul CEE nr.2545/1993, intrucat, conform pct.2.5 din Ordinul MFP nr.84/2007, ,,se datoreaza dobanzi compensatorii conform art.519 din Regulamentul Vamal Comunitar, incepand cu data aderarii", astfel ca de la data de 1 ianuarie 2007, cand Romania a devenit membra a U.E, prevederile art.519 din Regulamentul Vamal Comunitar se aplica. in cauza, finalizarea operatiunii de leasing realizandu-se dupa data aderarii Romaniei, prin declaratia vamala de punere in libera circulatie nr.4796/27.09.2010.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamanta S.C. R. L. I. S.A., solicitand modificarea ei in sensul admiterii actiunii sale, astfel cum a fost formulata.
In motivarea recursului sau, reclamanta a aratat ca instanta de fond a aplicat gresit textele de lege invocate in argumentare, facand confuzie intre operatiunile de leasing care fac obiectul art.27 alin.1 din Ordonanta de Guvern nr.51/1997 si cele care fac obiectul art.27 alin.2 din Ordonanta de Guvern nr.51/1997, cum este cazul de fata.
Instanta a considerat in mod gresit ca sunt incidente dispozitiile art.519 din Regulamentul (CEE) nr.2554/1993 al Comisiei din 2 iulie 1993 privind dispozitii de aplicare a Regulamentului CEE nr.2913/1992 al Consiliului, de stabilire a Codului Vamal Comunitar, intrucat acestea se refera strict la situatia marfurilor contractate in regim de perfectionare activa sau admitere temporara.
In speta, arata recurenta, in raport de data completarii declaratiei vamale, respectiv 23 noiembrie 2006, erau aplicabile prevederile art.27 din Ordonanta de Guvern nr.51/1997 in forma in vigoare in anul 2006, potrivit carora bunurile mobile care sunt introduse in tara de societatile de leasing, persoane juridice romane, in baza unor contracte de leasing incheiate cu utilizatori, persoane fizice sau juridice romane, se incadreaza in regimul vamal de import, cu exceptarea de la plata tuturor drepturilor de import.
Astfel, in acest caz, creanta vamala ia nastere la momentul introducerii bunului in tara, doar plata in sine fiind amanata pana la incheierea derularii contractului de leasing .
Examinand cauza sub toate aspectele ale potrivit dispozitiilor art.3041 Cod procedura civila, si cu precadere prin prisma motivelor de recurs invocate, Curtea retine urmatoarele:
1. Art.519 din Regulamentul CEE nr.2454/1993 al Comisiei din 2 iulie 1993 privind dispozitii de aplicare a reglementarii (CEE) nr.2913/92 a Consiliului de stabilire a Codului Vamal Comunitar statueaza urmatoarele:
"(1) Atunci cand se contracteaza o datorie vamala pentru [...] marfuri de import sub regim de [...] admitere temporara, dobanda compensatoare se calculeaza pe baza valorii drepturilor de import pentru intervalul de timp respectiv.
(2) Se aplica ratele trimestriale ale dobanzii de pe piata financiara publicate in anexa statistica a buletinului lunar al Bancii Centrale Europene. Rata valabila este cea care se aplica cu doua luni inainte de luna in care se contracteaza datoria vamala si pentru statul membru unde a avut loc sau ar fi trebuit sa aiba loc conform autorizatiei prima operatiune sau utilizare.
(3) Dobanda se aplica lunar, incepand din prima zi a lunii dupa luna in care marfurile de import pentru care se contracteaza o datorie vamala au fost plasate prima data sub regimul vamal. Intervalul se incheie in ultima zi a lunii in care este contractata datoria vamala. [...]".
Textul mai sus redat trebuie citit in considerarea prevederilor paragrafului 16 din Titlul 4 - Uniunea vamala - Regimuri vamale din Anexa 5 la Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, ratificat prin Legea nr.157/2005, partea I, potrivit carora "Procedurile care reglementeaza admiterea temporara stabilite in articolele 84 - 90 si 137 - 144 din Regulamentul (CEE) nr.2913/92 si in articolele 496 - 523 si 553 - 584 din Regulamentul (CEE) nr.2454/93 se aplica noilor state membre cu respectarea urmatoarelor dispozitii speciale:
- in cazul in care cuantumul datoriei vamale se determina pe baza naturii marfurilor de import, a incadrarii lor tarifare, a cantitatii, a valorii in vama si a originii marfurilor de import la data plasarii lor sub acest regim vamal, iar declaratia de plasare a marfurilor sub acest regim vamal a fost acceptata inainte de data aderarii, aceste elemente rezulta din legislatia aplicabila in noul stat membru interesat inainte de data aderarii;
- in cazul in care incheierea da nastere unei datorii vamale, pentru a pastra echitatea intre titularii autorizatiilor stabiliti in actualele state membre si cei stabiliti in noile state membre, se platesc dobanzi compensatorii la drepturile de import datorate in conditiile legislatiei comunitare de la data aderarii".
2. Prin urmare, in determinarea aplicarii reglementarilor mai sus mentionate, esential este regimul sub care insasi reclamanta a plasat bunul in discutie, intrucat din interpretarea textelor reiese ca in cazul regimului vamal de admitere temporara care are ca obiect marfuri necomunitare inceput inainte de aderare si care se incheie dupa aderare, se datoreaza dobanzi compensatorii la drepturile de import datorate in conditiile legislatiei comunitare de la data aderarii.
3. Or, dupa cum reiese din materialul probator al dosarului, reclamanta a introdus autovehiculul in tara in regim de admitere temporara, sens in care a inregistrat declaratia vamala de import pentru import temporar (caseta 1 din declaratia vamala EU 5) nr.I 59374/23.11.2006, termenul de incheiere a operatiunii vamale fiind la data de 23.11.2010 (fila 23 dosar fond).
La data de 27.09.2010, ca urmare a achitarii de catre reclamanta a sumei de 10.445 lei reprezentand taxe vamale, TVA si comision vamal aferente importului sub regim de admitere temporara, operatiunea suspensiva a fost inchisa prin punerea in libera circulatie a bunului ce a facut obiectul contractului de leasing, prin depunerea declaratiei vamale de punere in libera circulatie nr.796/27.09.2010 (fila 19 dosar fond).
4. Prin urmare, reclamanta a solicitat si a obtinut regimul vamal de admitere temporara pentru importul autovehiculului de origine necomunitara inainte de data aderarii, pe care l-a incheiat dupa data aderarii, prin punerea in libera circulatie a bunului.
Curtea retine ca, potrivit reglementarilor mai sus redate, in cazul regimului vamal de admitere temporara, ce are ca obiect marfuri necomunitare, inceput inainte de aderare si care se incheie dupa aderare, ipoteza in speta, se datoreaza dobanzi compensatorii, in baza art. 519 din Regulamentul (CEE) nr.2454/93.
In acelasi sens, Curtea retine, in raport de motivul de recurs vizand incidenta art.27 alin.2 din Ordonanta de Guvern nr.51/1997, ca declaratia vamala reprezinta, potrivit art.4 pct.21 din Legea nr.86/2006 privind Codul vamal al Romaniei, "actul cu caracter public, prin care o persoana manifesta, in formele si modalitatile prevazute in reglementarile vamale, vointa de a plasa marfurile sub un anumit regim vamal".
5. Curtea retine, de asemenea, ca nefondat, motivul de recurs intemeiat pe prevederile pct.3.4. din Anexa 1 la O.M.F.P. nr.84/2007, intrucat, potrivit dispozitiilor art.148 alin.2 din Constitutia Romaniei, revizuita, reglementarile comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cum sunt cele invocate de recurenta.
Retinand toate considerentele de fapt si de drept care preced, curtea retine legalitatea si temeiniciei hotararii tribunalului, astfel ca - in baza art.312 alin.1 Cod procedura civila. - va respinge ca neintemeiat prezentul recurs.
ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Hotararea in Cauza Deaconu impotriva Romaniei din 29.01.2019 Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 388/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 115/1996 si din Legea 176/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 282/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin. (3) din Codul de procedura penala Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
ICCJ: Situatia in care hotararea redactata de unul dintre membrii completului de recurs semnata pentru ceilalti membri de presedintele completului/instantei nu constituie motiv de contestatie in anulare Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Rejudecarea cauzei. Lipsa motivarii hotararii judecatoresti Pronuntaţă de: ICCJ, Decizia nr. 124 din 23 ianuarie 2019
Depasirea termenului contractual de predare a bunului imobil. Actiune in raspundere civila contractuala Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 5143 din 29 noiembrie 2018
Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii – pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala Sursa: Irina Maria Diculescu
Egalitatea in drepturi la acordarea pensiei sociale minime garantate Sursa: EuroAvocatura.ro
Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului Sursa: Irina Maria Diculescu
Evaluarea imobilelor restituite in natura sau prin echivalent in temeiul Legii 165/2013. Aspecte de constitutionalitate. Sursa: Irina Maria Diculescu
Legea contenciosului administrativ: atacarea ordonantelor declarate neconstitutionale – intre disciplinarea justitiabililor si incalcarea principiului neretroactivitatii legii Sursa: Irina Maria Diculescu
Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social – intre arbitru si factor de interventie arbitrara Sursa: Irina Maria Diculescu