din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4230 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Anularea hotararii Consiliului local. Apartenenta la domeniul privat al comunei a terenului extravilan

Anularea hotararii Consiliului local. Apartenenta la domeniul privat al comunei a terenului extravilan

  Publicat: 15 Apr 2013       14425 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Asupra recursului de fata,
Prin sentinta civila nr.166 pronuntata la data de 01.03.2011 de Tribunalul Teleorman - Sectia Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, CAF a respins cererea formulata de reclamantul Prefectul Judetului Teleorman in contradictoriu cu paratul Consiliul Local al comunei F., judetul Teleorman privind anularea hotararii nr.25/18.06.2010, ca nefondata.

Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
Legea 10 din 2001. Suprafata de teren afectata utilizarii constructiei retrocedabile, in limita imprejmuirilor existente;
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Comune, orase, municipii si judete.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Legea fondului funciar
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Concesiune Exclusiva. Contract comercial cu functii apropiate de intermediere, prin efectul caruia un comerciant independent, numit concesionar, dobandeste dreptul de a fi aprovizionat cu anumite marfuri ale unui producator,
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
(Concession) (1) In general: drept legal de folosire a unei proprietati in anumite scopuri.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Legea fondului funciar
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Legea fondului funciar
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Prevazuta in cap II, t. III, art. 130, C. proc. pen., partea generala; procedeu folosit de organele juridice in scopul aflarii adevarului
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Act adoptat de organele de stat,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Presupunere facuta de legiuitor sau judecator prin considerarea unui fapt ca existent, dedus din existenta altui fapt, vecin si conex.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Prevazuta in cap II, t. III, art. 130, C. proc. pen., partea generala; procedeu folosit de organele juridice in scopul aflarii adevarului
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Act adoptat de organele de stat,
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Situat in afara terenului construit al unei localitati. In afara planului general de situatie al unei localitati.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Totalitatea terenurilor (inclusiv cele acoperite de ape) de pe teritoriul unei tari.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act adoptat de organele de stat,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.

Pentru a pronunta aceasta hotarare, Tribunalul a retinut urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul instantei sub nr.78/87/2011 din 05.01.2011, reclamantul Prefectul Judetului Teleorman a solicitat anularea hotararii nr.25/18 iunie 2010 adoptata de paratul Consiliul Local al comunei F.
In motivarea cererii reclamantul a aratat ca la data de 18.06.2010 Consiliul local al comunei Fantanele a adoptat hotararea cu nr.25 privind "constatarea dreptului de proprietate privata a comunei Fantanele asupra unui teren extravilan in suprafata de 308 mp, ocupat de Statie de baza GSM C.".
Ca temei juridic au fost invocate prevederile art.26, art.31 din Legea nr.18/1991 a fondului funciar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art.36 alin.1, alin.2 lit.c, art.45 alin.1, alin.2, art. 121 alin.1, alin.2 din Legea nr.215/2001 privind administratia publica republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
De asemenea, la adoptarea hotararii criticate s-a avut in vedere expunerea de motive a primarului comunei Fantanele nr.3139 din 11.06.2010, raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului nr.3200 din 11.06.2010, raportul comisiei de specialitate al Consiliului local Fantanele.
Prin art.1 al actului administrativ criticat s-a hotarat "se constata ca suprafata de 308 mp teren extravilan situata in T 38, P 354 pe care este situata statia de baza GSM C., identificat conform planului de situatie anexat, care face parte integranta din prezenta hotarare, avand urmatoarele vecinatati la N - teren primarie, la S - teren primarie, la V - teren primarie, E - DE face parte din domeniul privat al comunei Fantanele si este in administrarea directa a Consiliului local Fantanele".
Hotararea nr.25/2010 incalca prevederile legale privind normele de tehnica legislativa stabilite prin Legea nr.24/2000 republicata.
Interpretand prevederile din Legea nr.24/2000, republicataE�, cu modificarile si completarile ulterioare, rezulta ca, actul administrativ analizat nu este motivat in drept, adica nu cuprinde temeiurile juridice din actul normativ de nivel superior pe baza si in executarea carora hotararea a fost adoptata.
Potrivit art.11 alin.3 din Legea nr.18/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare "Stabilirea dreptului de proprietate se face la cerere, pe baza situatiei terenurilor detinute de cooperativa agricola de productie la 1 ianuarie 1990, inscrisa in sistemul de evidenta a cadastrului funciar general sau a registrului agricol, corectata cu instrainarile legal efectuate de catre cooperativa pana la data intrarii in vigoare a legii". La art.18 alin.1 din actul normativ mentionat se prevede ca "Terenurile din extravilan aduse sau preluate in orice alt mod in patrimoniul cooperativei agricole de productie de la cooperatori sau de la alte persoane care au decedat si nu au mostenitori, precum si terenurile pentru care nu s-au formulat cereri de restituire raman la dispozitia comisiei".
Parata, pentru a justifica si motiva in drept hotararea criticata, a mentionat in preambulul acesteia ca, relatiei sociale reglementate prin intermediul actului administrativ ii sunt aplicabile dispozitiile art.26 si 31 din Legea nr.18/1991 republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
Interpretand prevederile legale, rezulta ca, suprafetele de teren intravilan ramase la dispozitia autoritatilor publice locale de la persoanele decedate si care nu au mostenitori trec in proprietatea publica a unitatii administrative teritoriale, iar schimbarea regimului juridic al acestor terenuri din domeniul public in domeniul privat este interzisa si se sanctioneaza cu nulitatea absoluta.
Textul de lege cuprinde norme referitoare la terenurile situate in intravilanul localitatilor ci nu in extravilan, astfel ca acest text de lege nu poate constitui temei legal pentru actul administrativ a carui anulare o solicitam.
De asemenea, s-a invederat ca prevederile art.31 din Legea nr.18/1991 republicata cu modificarile si completarile ulterioare nu pot constitui temei legal al actului administrativ a carui anulare o solicita pentru ca acest text de lege reglementeaza regimul juridic al terenurilor proprietate de stat aflate in exploatarea cooperativelor agricole de productie, ori din documentele care au stat la baza adoptarii acestui act nu rezulta ca suprafata de 308 mp a fost proprietatea statului si in exploatarea cooperativei agricole de productie care a functionat la nivelul comunei Fantanele, precum si ca ar fi ramas la dispozitia comisiei locale de fond funciar.
Nu se face in nici un fel dovada ca suprafata de teren in cauza a ramas la dispozitia comisiei locale de fond funciar Fantanele dupa finalizarea procesului de aplicare a legilor fondului funciar. De altfel, va invederam ca la nivelul comunei Fantanele, pana in prezent, nu a fost finalizat procesul de aplicare a legilor fondului funciar, iar la dispozitia comisiei locale de fond funciar nu exista rezerva de teren .
Dupa incheierea integrala a reconstituirii drepturilor de proprietate, terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, trec in domeniul privat al comunei - art.18 alin.3 din Legea nr.18/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
La nivelul comisiei locale de fond funciar Fantanele, conform situatiei comunicata comisiei judetene pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor cu privire la rezerva de teren, rezulta ca la nivelul unitatii administrativ-teritoriale nu mai exista teren extravilan in rezerva comisiei locale Fantanele, astfel ca autoritatea locala deliberativa nu avea teren extravilan din punct de vedere material pus la dispozitie de catre comisia locala de fond funciar si care sa fie trecut in domeniul privat, avand in vedere ca procesul de reconstituire a dreptului de proprietate la nivelul comunei Fantanele nu s-a finalizat, pentru a fi indrituiti sa constate dreptul de proprietate pentru suprafata de 308 mp, teren extravilan.
La comuna Fantanele procesul de reconstituire a dreptului de proprietate privata nu a fost finalizat pana in prezent, mijlocul procedural prin intermediul caruia se constata finalizarea procesului de reconstituire a dreptului de proprietate fiind numai ordinul prefectului, conform prevederilor art.116 alin.5 din Legea nr.18/1991 republicata cu modificarile si completarile ulterioare, ori va invederam, onorata instanta, ca un asemenea ordin nu exista, iar pana in prezent la institutia noastra nu s-a primit de la comisia locala nicio adresa prin care sa fim informati ca procesul de aplicare a legilor fondului funciar la nivelul comunei Fantanele a fost finalizat.
Potrivi prevederilor art.4 din Legea nr.213/1998 cu modificarile si completarile ulterioare potrivit carora "Domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale este alcatuit din bunuri aflate in proprietatea lor si care nu fac parte din domeniul public. Asupra acestor bunuri statul sau unitatile administrativ-teritoriale au drept de proprietate privata".
In drept, reclamantul si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile Legii nr.340/2004, Legii nr.554/2004, Legii nr.215/2001, Legii nr.24/2000, Legii 18/1991 si Legii 213/1998.
La data de 27.01.2011, paratul Consiliul Local al comunei F. a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea cererii ca nefondata din urmatoarele considerente:
Consiliul Local Fintinele a emis HCL nr.25/2010 cu respectarea Legii nr.215/2001, art.82 din Legea nr.24/2000.
Actul aditional aratat nu mentioneaza in partea introductiva temeiurile juridice si anume art.36 din Legea nr.215/2001, art.121 din Legea nr.215/2001, art.26 si 31 din Legea nr.18/1991.
Art.26 din Legea 18/1991 invocat de catre reclamant a fost modificat la 22.07.2010 prin Legea nr.158/2010 paratul Consiliul Local al comunei F. a emis hotararea nr.25 la 18.06.2010 .
Pana la data de 22.07.2010 art.26 din Legea nr.18/1991 republicata cu modificarile si completarile ulterioare prevedea "Terenurile situate in intravilanul localitatii, care au apartinut cooperatorilor sau altor persoane care au decedat, in ambele cazuri fara mostenitori, trec in proprietatea comunei, orasului sau a municipiului, dupa caz si in administrarea primariilor, pentru a fi vandute, concesionate ori date in folosinta celor care solicita sa-si construiasca locuinte si nu au teren, ori pentru amplasarea de obiective social-culturale sau cu caracter productiv, potrivit legii...".
Iar art.31 alin.2 din Legea nr.18/1991 republicata cu modificarile si completarile ulterioare prevede "Terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, vor trece in domeniul privat al comunei, orasului sau municipiului".
S-a mentionat ca nu este descrisa o procedura speciala privind trecerea acestor terenuri, emiterea unei hotarari de consiliul in baza Legii nr.215/2001 prin prisma atributiei consiliului local de administrare a domeniului public si privat fiind singura cale .
S-a mai mentionat ca acest teren nu a fost revendicat de nicio persoana fizica si juridica in termen legal, procedura de restituire fiind incheiata, la aceasta data comisia locala se ocupa cu modificari de titluri de proprietate cu inscrisuri eronate si ca pe acest teren se afla amplasata o statie de telefonie C., inca din anul 2007, an in care Consiliul local Fantanele a incheiat un contract de concesiune pentru aceasta suprafata, deci s-a comportat ca un adevarat proprietar bucurandu-se dreptul de administrare, care este un drept real si opozabil.
Consiliul local Fantanele are un interes legitim, respectiv apararea dreptului de proprietate si a dreptului de administrare a suprafetei de 308 mp.
Examinand actele si lucrarile dosarului si anume: HCL nr.25/2010 a Consiliului Local al comunei Fintinele, HCL nr.12/20007 a Consiliului Local al comunei Fintinele, contractul de concesiune nr.4892/21.03.2007, situatia privind rezerva de teren existenta la 21.12.2009 la comisiile locale de fond funciar, tribunalul a constatat, ca nefondata cererea din urmatoarele considerente:
A apreciat prima instanta ca, primul motiv pentru care reclamantul a solicitat anularea HCL nr.25/2010 a Consiliului Local al comunei Fintinele, il reprezinta nerespectarea art.42 alin.4 din Legea nr.24/2000 privind formula introductiva a actului.
Trecand peste aspectul ca in cauza nu este vorba de un act cu caracter normativ care sa fie supus normelor de tehnica legislativa prevazute de Legea nr.24/2000, tribunalul a constatat ca paratul a prezentat in preambulul HCL nr.25/2010 temeiul juridic in baza si executarea caruia actul a fost emis.
Astfel au fost mentionate dispozitiile art.36 din Legea nr.215/2001, art.26 si 31 din Legea nr.18/1991 si art.121 din Legea nr.215/2001.
Prin al doilea motiv, reclamantul a solicitat anularea HCL nr.25/2010 deoarece nu au fost respectate dispozitiile Legii nr.18/1991, respectiv art.18 alin.1, 26 ali.1 si 31 alin.2.
Dispozitiile art.26 din legea 18/1991 nu sunt aplicabile deoarece se refera la terenurile intravilane, iar HCL nr.25/2010 priveste un teren extravilan.
In continuare tribunalul a examinat respectarea de catre parat a dispozitiilor art.18 si 31 din Legea 18/1991 la emiterea HCL nr.25/2010.
A apreciat prima instanta ca, din actele dosarului rezulta in mod evident ca pentru suprafata de 308 mp teren extravilan situata in T 38 P 354 pe care este situata "Statia de baza GSM" C. nu s-a formulat cerere de restituire si nici nu a fost atribuita in conditiile art.14 - 17 din Legea nr.18/1991.
Avand in vedere ca aceasta suprafata de teren este inconjurata numai de terenuri apartinand Primariei comunei Fintinele si ca de la adoptarea Legii nr.18/1991 si pana in prezent nicio persoana fizica sau juridica nu a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate, tribunalul a apreciat ca suntem in situatia unei prezumtii simple, in sensul ca acest teren a facut parte din proprietatea statului si a fost aflat in exploatarea cooperativei agricole de productie din localitate.
Ca atare, sunt aplicabile dispozitiile art.31 alin.2 din Legea nr.18/1991 conform carora "Terenurile neatribuite ramase la dispozitia comunei, vor trece in domeniul privat al comunei, orasului sau al municipiului".
Reclamantul a sustinut ca trecerea acestui teren in domeniul privat nu este posibila deoarece nu era in evidenta Comisiei Locale de Fond Funciar , conform situatiei de la 31.12.2009 si ca procesul de reconstituire a dreptului de proprietate in gaza Legii nr.18/1991 nu s-a finalizat la nivelul comunei Fintinele.
Desi, sustinerile reclamantei sunt corecte, este interesul comunitatii ca sa fie lamurit regimul juridic al acestei suprafete de teren, care este utilizata in beneficiul comune Fintinele prin concesionare catre Sistemul de telefonie GSM.
Aspectul ca nu s-a emis ordinul de inchidere a procedurii Legii nr.18/1991, desi au trecut 20 de ani de aplicare a acestui act normativ iar comisiile de fond funciar isi continua activitatea doar pentru motive de ordin administrativ, nu poate impiedica Consiliul local sa gestioneze fondul funciar din domeniul privat al comunei.
In ipoteza in care o alta persoana fizica sau juridica dovedeste ca este adevaratul proprietar al terenului, poate fi formulata o actiune in revendicare, titlul sau de proprietate avand prioritate.
Pentru aceste considerente, tribunalul a respins cererea formulata de reclamantul Prefectul Judetului Teleorman privind anularea hotararii nr.25/18.06.2010 emisa de paratul Consiliul Local al comunei Fintinele, ca nefondata.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a formulat recurs Prefectul Judetului Teleorman, care a criticat hotararea pronuntata pentru motive de nelegalitate si netemeinicie, invocand ca motiv de recurs dispozitiile art.304 pct.9 din Codul de procedura civila si solicitand admiterea recursului, modificarea sentintei atacate, iar pe fond, respingerea actiunii ca neintemeiata.
In argumentarea recursului s-a sustinut in esenta ca, judecatorul fondului a facut o gresita interpretare si aplicare a prevederilor legale aplicabile, intrucat Hotararea a carei anulare s-a cerut prin actiunea de fata, este nelegala.
Astfel s-a aratat ca, aceasta hotarare a fost intemeiata pe dispozitiile art.26 din Legea nr.18/1991 cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care nu sunt incidente in cauza intrucat se refera la situatia terenurilor din intravilanul localitatilor, iar terenul din hotararea in discutie este situat in extravilanul acesteia.
Totodata s-a mai sustinut ca, prevederile art.18 si 31 din aceeasi lege au fost eronat interpretate, intrucat prima instanta, s-a pornit de la o prezumtie simpla, fara vreo dovada, cum ca suprafata de teren in discutie este inconjurata numai de terenuri apartinand Primariei comunei Fantanele, si ca daca, pana in prezent nici o persoana juridica sau fizica nu a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate, sunt aplicabile disp. art.31 alin.2 din legea mai sus mentionata, chiar daca procesul de reconstituire al dreptului de proprietate nu s-a finalizat prin emiterea ordinului de incheierea procedurii, si in plus, emiterea hotararii contestate fiind de fapt in beneficiul Comunei Fantanele.
Intimatul Consiliul Local al comunei Fantanele a formulat intampinare, prin care a solicitat, in esenta, respingerea recursului formulat ca nefondat si mentinerea sentintei ca fiind legala si temeinica, intrucat hotararea a carei anulare se solicita a fost emisa cu respectarea prevederilor Legii nr.215/2001, intrunind intrutotul conditiile de legalitate impuse de prevederile legale incidente.
Recursul este fondat
Examinand actele si lucrarile cauzei in raport de prevederile legale aplicabile si sustinerile partilor, Curtea retine ca fiind intemeiate criticile formulate de recurent pentru motivul de recurs prevazut de dispozitiile art.304 pct.9 din Codul de procedura civila, in sensul ca, hotararea pronuntata a fost data cu gresita interpretare si aplicare a legii, avand in vedere urmatoarele considerente;
In cauza este necontestat ca, prin actiunea de fata, recurentul reclamant a solicitat instantei anularea Hotararii nr.25 din 18.06.2010, emisa de Consiliul Local al comunei Fantanele prin care, s-a constatat ca suprafata de teren de 308 mp situata in extravilanul comunei face parte din domeniul privat al acesteia si este in administrarea Consiliului Local.
De asemenea, este necontestat ca, aceasta hotarare a fost intemeiata pe dispozitiile art.26 si 31 din Legea nr. 18/1991 republicata.
Astfel fiind, in analizarea legalitatii acestui act administrativ, Curtea va avea in vedere prevederile legale in vigoare, la momentul emiterii actului contestat.
Potrivit art.26 din Legea nr.18/1991 "(1) Terenurile situate in intravilanul localitatii, care au apartinut cooperatorilor sau altor persoane care au decedat, in ambele cazuri fara mostenitori, trec in proprietatea comunei, orasului sau a municipiului, dupa caz, si in administrarea primariilor, pentru a fi vandute, concesionate ori date in folosinta celor care solicita sa-si construiasca locuinte si nu au teren, ori pentru amplasarea de obiective social-culturale sau cu caracter productiv, potrivit legii, ori pentru compensarile prevazute la art.24.".
Totodata, potrivit art.18 alin.1 "(1) Terenurile din extravilan aduse sau preluate in orice alt mod in patrimoniul cooperativei agricole de productie de la cooperatori sau de la alte persoane care au decedat si nu au mostenitori, precum si terenurile pentru care nu s-au formulat cereri de restituire raman la dispozitia comisiei" si art.31 alin.1 si 2 "(1) Terenurile proprietatea statului aflate in exploatarea cooperativelor agricole de productie sunt la dispozitia comisiilor prevazute la art.12, in vederea atribuirii lor in proprietatea celor indreptatiti, conform legii.
(2) Terenurile neatribuite, ramase la dispozitia comisiei, vor trece in domeniul privat al comunei, orasului sau al municipiului."
Prin urmare, dupa cum cu usurinta se poate observa, prevederile art.26 nu sunt incidente in cauza, intrucat acestea reglementeaza situatia terenurilor din intravilanul localitatilor, iar nu pe cea a terenurilor situate in extravilanul acestora, asa cum este cazul terenului din cauza de fata.
In ceea ce priveste aplicabilitatea art.31 din legea mai sus citata, intr-adevar, Consiliul Local, in exercitarea atributiilor conferite de lege poate sa dispuna trecerea in domeniul privat al comunei, terenurile neatribuite, ramase la dispozitia Comisiei de fond funciar.
Pentru a se putea proceda astfel, este insa, imperios necesar ca aceste terenuri sa fi ramas la dispozitia acestei comisii, adica sa nu fi fost revendicate, iar acest fapt nu poate fi cunoscut decat dupa finalizarea procesului de reconstituire a dreptului de proprietate, proces ce se considera a fi finalizat prin emiterea ordinului de catre prefect, ceea ce nu s-a intamplat in cauza de fata.
Prin urmare, chiar daca, aceasta hotarare ar fi justificata de interesul colectivitati, aceasta trebuie sa indeplineasca toate conditiile de legalitate, ceea ce nu se poate spune in cauza de fata.
Astfel fiind, pentru considerentele aratate, Curtea in temeiul disp. art.312 alin.1 si 3 din Conul de procedura civila, va admite recursul formulat, va modifica sentinta atacata si pe fond va admite actiunea astfel cum a fost formulata.




Pronuntata de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 3481 din 20.12.2011


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Bucuresti    Legea 18/1991    Legea 215/2001    Legea 24/2000    Reconstituirea dreptului de proprietate    Legea 213/1998    Concesionare    Intravilan    Extravilan    Comisia de fond funciar
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Temeinicia concedierii care in aparenta nu are la baza motive care tin de persoana salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Acordarea nejustificata a calificativului nesatisfacator. Metoda de hartuire la locul de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Dreptul utilizatorului de a dispune incetarea contractului individual de munca a salariatului temporar pentru motive disciplinare
Pronuntaţă de: Curtea de apel Bucuresti

Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020

Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati

Comunicarea publica a fonogramelor. Obligatia utilizatorului de a achita organismelor de gestiune colectiva remuneratiile cuvenite atat artistilor interpreti sau executanti cat si producatorilor de fonograme
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 2516 din 24 noiembrie 2020

Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020



Articole Juridice

Inlaturarea inechitatilor salariale dintre functionarii publici. Anularea hotararilor Consiliilor Locale
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Forma si continutul contractului de munca la domiciliu, in cazul activitatii de telemunca
Sursa: MCP Cabinet avocati

Plata cheltuielilor de judecata. Aspecte practice. Netemeinicia solicitarii de cenzurare a cheltuielilor de judecata. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea contenciosului administrativ: atacarea ordonantelor declarate neconstitutionale � intre disciplinarea justitiabililor si incalcarea principiului neretroactivitatii legii
Sursa: Irina Maria Diculescu