Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Primirea la munca a mai multor persoane fara incheierea contractelor individuale de munca. Raspundere penala

Primirea la munca a mai multor persoane fara incheierea contractelor individuale de munca. Raspundere penala

  Publicat: 27 Jan 2017       920 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Prin plangerea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. XXXXXXXX din 18.11.2015, petentul I. T. de M. C. -S. a solicitat instantei ca prin hotararea pe care o va pronunta sa:

Este actul procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Reglementata in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, consta in inaintarea instantei de judecata competente a doasrului de cercetare penala,
A fost promulgat la 11.09.1865
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
A fost promulgat la 11.09.1865
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
A fost promulgat la 11.09.1865
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
A fost promulgat la 11.09.1865
Mod de sesizare a organelor de urmarire penala cu privire la savarsirea unei infractiuni,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Prevazuta in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, activitate prin care procurorul sau instanta de judecata declanseaza actiunea penala impotriva invinuitului,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Posibilitate acordata, de catre Comisie, partilor carora aceasta le-a comunicat obiectiunile privind incalcarea dreptului comunitar al concurentei, de a-si face cunoscut punctul de vedere.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Este actul procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Asezata in sectiunea I, cap.II, t.I, C. proc. pen., partea generala ,

- desfiinteze ordonanta procurorului emisa la data de 18.08.2015 in dosar nr. 1171/P/2015 al Parchetului de pe langa J. Caransebes precum si ordonanta primului-procuror emisa sub nr. 123/II/2/2015,


- dispunerea in continuare a cercetarilor in vederea inceperii urmaririi penale,cu completarea urmaririi penale si trimiterea in judecata a persoanelor responsabile cu privire la savarsirea infractiunii prevazute la art. 264 alin. 4 din Codul Muncii.


In motivarea plangerii, petentul a aratat ca ordonantele emise sunt netemeinice si nelegale, ca prin ordonanta dispusa in dosar nr. 1171/P/2015 de catre P. de pe langa J. Caransebes, s-a clasat cauza avand ca obiect infractiunea de primire la munca a mai mult de 5 persoane, fara incheierea unui contract individual de munca, fapta prev. de art. 254 alin. 4 din legea nr. 53/2003 republicata. Se mentioneaza ca,in urma solutionarii plangerii formulata in temeiul art. 339 Cod procedura civila, primul -procuror al Parchetului de pe langa J. Caransebes-prin ordonanta nr. 108/II/2/2015 din data de 02.10.2015 a respins plangerea formulata de catre ITM C. -S. .


In opinia petitionarei, ambele ordonante mai sus mentionate sunt netemeinice, deoarece interpretarea data textelor de lege atat de organele de cercetare penala cat si de catre procuror, sunt in contradictie cu vointa legiuitorului.


Mai mult, se arata ca la baza emiterii ordonantei contestate sta referatul Politiei mun. Caransebes din data de 12.08.2015, iar temeiul legal invocat pentru clasarea cauzei sunt prevederile art 16 alin. 1 lit. a Cod procedura penala,respectiv-fapta nu exista.


Petitionara invoca prevederile art 264 alin. 4 din Codul Muncii "Constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda``primirea la munca a mai mult de 5 persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara incheierea unui contract individual


-2-


de munca``. Potrivit art 16 al. 1 din Codul Muncii``Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana .


Se mai invedereaza de catre petitionar ca incepand cu data de 01.03.2003,data intrarii in vigoare a Noului Cod al muncii,conventiile civile au fost inlocuite de contractele de munca partial reglementate de art. 101-104 din legea nr. 53/2003-Codul muncii. Astfel potrivit disp. art 101 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, angajatorul putea incadra, la acea data, salariati cu program de lucru corespunzator unei fractiuni de norma de cel putin doua ore pe zi, prin contracte individuale de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata, denumite contracte individuale de munca cu timp partial. Din interpretarea acestui text rezulta ca pentru activitatea prestata sub limita de doua ore pe zi, mai puteau incheia conventii civile de prestari servicii . Mai mult, la data de 05. 01. 2004-prin publicarea in Monitorul Oficial a Legii nr. 577 din data de 22.12.2003 privind aprobarea OUG nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea prevederilor din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, au fost abrogate expres art. 1-7,art. 15, art. 16 lit. b, art. 18 si 20 din legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca referitoare la conventiile civile. In prezent legislatia muncii, respectiv Legea nr. 53/2003 republicata in urma modificarilor aduse prin Legea nr. 40/1011, prevede ca temei legal pentru desfasurarea raporturilor de munca, incheierea unui contract individual de munca in conditiile art 16 din Codul Muncii. Potrivit art 10 din legea nr. 53/2003 -republicata privind Codul Muncii, contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica. .


In drept, se invoca disp. art. 340 si art 341 alin. 4 si 6 lit. b Cod Procedura Penala.


Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarea stare de fapt:


La dosarul cauzei au fost atasate dosarul nr. 1171/P/2015 si lucrarea nr. 123/II/2/2015 ale Parchetului de pe langa J. Caransebes.


Din cuprinsul plangerii rezulta ca, in perioada:16-18. 04. 2015,cu ocazia controlului efectuat de catre inspectorii ITM C. -S. -la sediul Muzeului Judetean de E. si al R. de Granita Caransebes, s-a constatat ca la aceasta institutie se aflau incadrate in munca un nr. de 13 persoane in baza unor conventii civile de prestari servicii, fiind astfel incalcate prevederile art 16 din Codul Muncii,in sensul ca nu au fost incheiate contracte individuale de munca in forma scrisa. Numitele V. I. -L. si F. F. -au fost gasite la lucru si identificate prin intermediul fisei de identificare si figureaza in foile colective de prezenta si in statele de plata in perioada: octombrie 2014-martie 2015. Celelalte 11 persoane,respectiv :B. C., P. D., O. M., H. A., Sacariu C., O. D. -C., F. D., B. V., Miculianici V., R. I. si C. M. -figurau in foile colective de prezenta si in statele de plata in perioada :octombrie 2014- martie 2015. Actul de control a fost incheiat in prezenta managerului Muzeului Judetean de E. si al R. de Granita Caransebes, -A. A. .


Prin ordonanta din 18.08.2015 din dosar nr. 1171/P/2015 P. de pe langa J. Caransebes s-a dispus clasarea cauzei, avand ca obiect infractiunea prev. de art. 264 alin. 4 din Legea nr. 53/2003 ca urmare a plangerii formulate de catre ITM C. -S. .


Impotriva acestei ordonante a formulat plangere la primul procuror al Parchetului de pe langa J. Caransebes petentul ITM C. -S., iar prin ordonanta din data de 02.10.2015 din dosar nr. 123/II/2/2015, s-a respins plangerea petentului, primul- procuror considerand plangerea ca nefondata,retinand faptul ca la M. Judetean de E. al R. de Granita Caransebes au fost incheiate conventii civile de prestari servicii in


-3-


temeiul art. 1169-1170, art. 1851 si urmat. Cod civil care prevad:`` art. 1169 Partile sunt libere sa incheie orice contracte si sa determine continutul acestora,in limitele impuse de lege, de ordinea publica si de bunele moravuri``,respectiv "Art. 1851-Prin contractul de antrepriza,antreprenorul se obliga ca pe riscul sau, sa execute o anumita lucrare, materiala ori intelectuala,sau sa presteze un anumit serviciu pentru beneficiar,in schimbul unui pret``,iar remuneratia primita de catre fiecare angajat a fost impozitata potrivit statelor de plata . ``


Impotriva ambelor rezolutii al Parchetului de pe langa J. Caransebes petentul I. T. M. C. -S. a formulat plangere la J. Caransebes.


Din cuprinsul plangerii rezulta ca petentul este nemultumit de solutia data in faza de urmarire penala.


Analizand plangerea petentului raportat la probele administrate in dosarul de cercetare penala, instanta retine ca:in perioada 16-18. 04. 2015 ITM C. -S. a efectuat un control la M. Judetean de E. si al R. de Granita Caransebes,constatandu-se ca un nr. de 13 persoane prestau activitati pentru aceasta institutie in baza unor conventii civile de prestari servicii,incalcandu-se astfel prev. art 16 din Codul Muncii, in sensul ca nu avea incheiate contracte individuale de munca in forma scrisa.


In acest conditii s-a formulat denunt pentru comiterea infractiunii prev de art 264 al. 4 din Legea nr. 53/2003.


Procurorul de caz a dispus clasarea cauzei fata de M. Judetean de E. al R. de Granita Caransebes,cu motivarea ca potrivit art 1169 Cod civil,partile sunt libere sa incheie orice contracte si sa determine continutul acestora,in limitele impuse de lege, de ordinea publica si de bunele moravuri.


Primul-procuror a respins plangerea formulata de ITM impotriva ordonantei procurorului de caz, cu aceeasi motivare.


Din probele administrate in faza urmaririi penale (copii ale conventiilor civile ),rezulta in mod indubitabil ca o persoane (in numar mai mare de 5) desfasurau activitate pentru M. Judetean de E. al R. de Granita Caransebes. Aceste conventii civile au fost semnate in calitate de reprezentant al M. Judetean de E. al R. de Granita Caransebes,de catre domnul A. A. .


Desi art. 264 al. 4 din Legea nr. 53/2003 presupune ca raspunderea penala poate fi angajata atat in privinta persoanelor juridice cat si in privinta persoanelor fizice raspunzatoare(cele doua neexcluzandu-se),nici procurorul de caz si nici primul-procuror nu s-au pronuntat asupra raspunderii penale a persoanei semnatare a conventiilor civile, clasarea dispunandu-se numai fata de M. Judetean de E. al R. de Granita Caransebes. In conditiile in care fapta de natura penala exista,instanta va dispune desfiintarea ordonantei procurorului de caz si a ordonantei primului procuror,dispunandu-se punerea in miscare a actiunii penale fata de M. Judetean de E. al R. de Granita Caransebes si inceperea urmaririi penale fata de numitul A. A. . Motivarea solutiei de clasare in sensul ca in speta sunt aplicabile dis. art 1169 Cod civil,nu este una de natura a convinge instanta asupra legalitatii solutiei pronuntate, intrucat art. 1169 intr-adevar face referire la libertatea contractuala a partilor dar numai in limitele impuse de lege. Or, legea speciala-in cazul de fata Codul Muncii, prevede fara nici un echivoc ca raportul juridic dintre angajat si angajator nu poate imbraca o alta forma juridica decat aceea a contractului de munca a€šincheiat in forma scrisa.


In ceea ce priveste raspunderea penala a numitului A. A., acesta urmeaza a fi audiat de catre procuror pentru ca pe tot parcursul urmaririi penale nu s-a procedat la audierea acestei persoane .


-4-


PENTRU ACESTE MOTIVE


IN NUMELE LEGII


D I S P U N E


Admite plangerea petitionarei ITM C. -S. .


Desfiinteaza Ordonanta procurorului emisa la 18.08.2015,precum si Ordonanta primului-procuror emisa sub nr. 123/II/2/2015. Trimite cauza procurorului pentru a pune in miscare actiunea penala fata de M. Judetean de E. al R. de Granita Caransebes pentru comiterea infractiunii prev. de art. 264 alin. 4 din Legea nr. 53/2003 si inceperea urmaririi penale fata de numitul A. A. .


Definitiva.


Pronuntata in sedinta publica azi,12. 02. 2016.



Pronuntata de: Judecatoria Caransebes, Sentinta penala nr. 44/2016 din data de 12.02.2016


Citeşte mai multe despre:    raspundere penala    persoana juridica    persoana fizica    desfiintarea ordonantei    punere in miscare a actiunii penale

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte Speţe

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

ICCJ: In ipoteza renuntarii la urmarirea penala fata de un minor care a implinit varsta de 16 ani poate fi dispusa fata de acesta obligatia prestarii unei munci neremunerate in folosul comunitatii.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia CCR nr. 255/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

RIL: Decizia ICCJ nr. 4/2019 cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 396 alin. (10) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Hotararea in cauza Brisc impotriva Romaniei din 11.12.2018
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Decizia C.C.R. nr. 197/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 171/2010 si OG 2/2001
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ 8/2019: ranirea uneia sau mai multor persoane intr-un accident de circulatie inainte de parasirea locului accidentului nu are in vedere si autoranirea, cand singura persoana ranita este insusi conducatorul singurului autovehicul implicat in accident.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 10/2019: participantul la comiterea unei infractiuni care a fost judecat separat de ceilalti participanti si audiat ulterior ca martor, in cauza disjunsa, nu poate avea calitatea de subiect activ al infractiunii de marturie mincinoasa
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 53/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 273 alin. (1) din Codul penal
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

RIL Admis: Decizia nr. 5/2019 privind judecarea recursului in interesul legii ce formeaza obiectul Dosarului nr. 2.715/1/2018
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

Descentralizarea in Noul Cod Administrativ. Principiu si componenta esentiale in desfasurarea activitatilor administrative (III)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Contul bancar ca element obligatoriu al cererii de chemare in judecata – problema liberului acces la justitie si confidentialitatii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea imediata a pedepsei dupa revocarea amanarii aplicarii pedepsei – intre remediu si discriminare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Principiul controlului ierarhic al activitatii procurorului – masura benefica sau permisiva de abuz?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Raspunderea comitentului (angajatorului) pentru fapta prepusului (salariatului) in cazul accidentelor de munca. Jurisprudenta si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu