Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Jurisdictia muncii si solutionarea conflictelor de munca. Exceptia necompetentei functionale

Jurisdictia muncii si solutionarea conflictelor de munca. Exceptia necompetentei functionale

  Publicat: 11 Jun 2021       304 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Din punctul de vedere al dreptului civil, actul juridic prin care o persoana (delegant) insarcineaza o alta persoana (delegat) sa execute o anumita prestatie in favoarea unei terte persoane (delegatar), cu consimtamantul acesteia.
Pe rol se afla solutionarea cererii de chemare in judecata formulata de reclamanta R.NATIONALA A P.R.- DIRECTIA S.GORJ, in contradictoriu cu paratul CHISAMERA M.

La apelul nominal facut in sedinta publica, raspunde, pentru reclamanta R.NATIONALA A P.R.- DIRECTIA S.GORJ, domnul consilier juridic, a. I., in baza delegatie de reprezentare, pe care o depune la dosar si paratul CHISAMERA M.

Act procedural prin care organul de urmarire penala, instanta de judecata, in procese penale sau civile, ori alt organ de jurisdictie dispune ca o persoana sa se prezinte in fata sa la o data determinata, in legatura cu un proces.
Prevazute in sectiunea II, cap.II, t.IX, C. proc. pen., partea generala;
Functionar incadrat la instantele de judecata; judecatorie tribunal judetean, tribunal militar, avand atributii la pregatirea si desfasurarea activitatii de judecata.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Acting in concert) Atunci cand doi sau mai multi investitori actioneaza in baza unei intelegeri cu scopul atingerii unui obiectiv comun - de exemplu, obtinerea unei pozitii de control sau majoritare intr-o companie detinuta public prin cumpararea actiunilor companiei respective de pe piata secundara.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Din punct de vedere contabil, un registru contabil unde se inregistreaza cronologic si sistematic miscarile patrimoniului (economico-financiare).
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Termen care defineste creanta
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
(Authorized shares) Numarul maxim de actiuni dintr-o anumita clasa pe care o companie il poate emite legal, conform prevederilor din statut.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Cauza care inlatura raspunderea penala, reglementata in cap. III, t. VII, art. 131, C. pen., partea generala.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Fractiune a dreptului de proprietate comuna asupra unui bun sau asupra unei mase de bunuri.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act adoptat de organele de stat,
Act adoptat de organele de stat,
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Din punct de vedere contabil, un registru contabil unde se inregistreaza cronologic si sistematic miscarile patrimoniului (economico-financiare).
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Serviciu care are sarcina de a inspecta activitatea unor unitati subordonate; localul in care functioneaza un asemenea serviciu.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
(Force majeure) Clauza intr-un contract care exonereaza de raspunderea contractuala acea parte la contract care nu si-a putut indeplini, partial sau integral,
Paguba materiala sau prejudiciul material suferit de o persoana sau adus unei persoane ca urmare a savarsirii unei fapte ilicite.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,

Procedura de citare legal indeplinita cu partile .


s-a facut referatul cauzei de catre grefier ul de sedinta care invedereaza instantei urmatoarele: cauza are ca obiect litigiu privind functionarii publici (Legea nr. 188/1999) ; cauza se afla la primul termen de judecata, in prima instanta, dupa declinarea competentei de la Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, dupa care,


Tribunalul, din oficiu, invoca si pune in discutie exceptia necompetentei functionale a Tribunalului Gorj- Sectia C. administrativ si Fiscal.


Reprezentantul reclamantei R.NATIONALA A P.R.- DIRECTIA S.GORJ solicita admiterea exceptiei invocate, din oficiu, de instanta, invederand ca Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale este competenta, intrucat acolo a si promovat actiune .


Paratul CHISAMERA M.solicita respingerea exceptiei invocate, din oficiu, invederand ca Sectia C. administrativ si Fiscal este competenta sa judece cauza.


Tribunalul ramane in pronuntare pe exceptia necompetentei functionale a Tribunalului Gorj - Sectia C. administrativ si Fiscal, investita cu solutionarea cauzei, invocata din oficiu .


INSTANTA


Deliberand asupra cauze i de fata, constata urmatoarele:


Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Gorj - Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, la data de 03.09.2018, sub nr. x, reclamanta R. N. P. R.- Directia S.Gorj, in contradictoriu cu paratul Chisamera M., a solicitat ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratei sa plateasca reclamantei suma de 1. 529 lei, ce reprezinta cota-parte din amenda in cuantum de 4. 500 lei, aplicata Ocolului Silvic Hurezani de catre D. R. a. F. Targu-J., prin procesul-verbal de constatare a contraventiei .nr. x din data de 08.06.2017, suma actualizata la data platii, din momentul inaintarii in instanta a prezentei actiuni, cu cheltuieli de judecata .


In motivarea cererii, reclam anta a aratat ca paratul Chisamera M. a fost angajat al Directiei Silvice Gorj-Ocolul Silvic Hurezani, in functia de sef ocol silvic, iar cu ocazia verificarii de catre reprezentanti ai D. R. a. F. Targu-J., in perioada 09.03. x17, s-a constatat ca Ocolul Silvic Hurezani se face vinovat de nerespectarea obligatiei de a pastra si arhiva rola jurnal/dispozitivul de memorare a jurnalului electronic, dupa caz, raportul fiscal de inchidere zilnica si registrul special, fapt ce a atras sanctionarea entitatii controlate cu amenda in cuantum de 9.000 lei.


Urmare a verificarilor efectuate de catre reprezentantii D. R. a. F. Targu-J. S-a constatat ca Ocolul Silvic Hurezani nu a putut pune la dispozitie rolele jurnal pentru perioadele 01.01. x15; 28.10. x16 si 24.06. x16, acest fapt ingreunand efectuarea controlului. Avand in vedere aceste nereguli, s-a procedat la sanctionarea Ocolului Silvic Hurezani, intocmindu-se procesul-verbal de constatare a contraventiei silvice . G. a. F. nr. x din data de 08.06.2017, prin care s-a dispus amendarea Ocolului Silvic Hurezani cu suma de 9.000 lei, ce a fost achitata la jumatate, in termen de 48 de ore.


A aratat reclamanta ca sanctionarea Ocolului Silvic Hurezani s-a dispus in baza dispozitiilor art. 10 lit. o din O. U. G.28/1999, care prevad sanctionarea contraventionala pentru ``nerespectarea obligatiei de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale de a pastra si arhiva rola jurnal/dispozitivul de memorare a jurnalului electronic, dupa caz, raportul fiscal de inchidere zilnica si registrul special prevazut la art. 1 alin. 8, cu exceptia activitatii de transport in regim de taxi unde nu se utilizeaza registrul special``.


Neregulile care au condus la sanctionarea contraventionala a Ocolului Silvic Hurezani au fost constatate in activitatea prestata de 4 salariati ai Ocolului Silvic Hurezani, fapt pentru care s-a procedat la imputarea amenzii contraventionale in sarcina salariatilor respectivi, in mod proportional cu salariul net al acestora, conform adresei nr. 1819/01.03.2018.


Potrivit art. 254 alin. l din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), salariatii raspund patrimonial in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului, din vina si in legatura cu munca lor.


In ceea ce priveste modul de recuperare a pagubei produse de salariat, art. 169 alin. 2 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) prevede ca retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida si exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, fapt ce a determinat formularea prezentei actiuni .


In dovedirea cererii, reclamanta a solicitat proba cu inscrisuri si alte probe admise de lege si care reies din dezbateri.


In drept, cererea a fost intemeiata pe dispozitiile art. 10, art. 39 alin. 2 litera a, b, c, g, art. 254 alin. l din Legea nr. 53/2003.


Reclamanta a solicitat judecarea cauzei in lipsa .


In dovedirea actiunii, reclamanta a depus la dosarul cauzei urmatoarele inscrisuri, in copie certificata pentru conformitate cu originalul: adresa nr. 1819 din data de 01.03.2018 emisa de Directia S.Gorj; adresa nr. x/28.11.2017, emisa de Directia S.Gorj; raport incheiat la data de 27.11.2017; adresa nr. 9229 din data de 10.10.2017, eliberata de Directia S.Gorj; procesul-verbal . G. a. F., nr. x din data de 08.06.2017 intocmit de Directia Regionala Antifrauda Fiscala Targu-J_; procesul-verbal incheiat la data de 22.11.2017 la sediul Ocolului Silvic Hurezani; nota de relatii; invitatia nr. 425/1; procesul-verbal incheiat la data de 04.02.2015; adresa nr. x/28.11.2017.


La primul termen de judecata la care partile au fost legal citate, instanta, din oficiu, a invocat exceptia necompetentei materiale procesuale a Sectiei Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a Tribunalului Gorj.


Prin incheierea de sedinta din data de 15 noiembrie 2018, pronuntata de Tribunalului Gorj - Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale in Dosarul nr. x s-a admis exceptia necompetentei materiale procesuale a Sectiei Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a Tribunalului Gorj, invocata din oficiu si s-a declinat competenta de solutionare a cauzei formulate de reclamanta R. N. P. R.- Directia S.Gorj, in contradictoriu cu paratul Chisamera M., in favoarea Sectiei de C. administrativ si Fiscal a Tribunalului Gorj.


Cauza a fost inregistrata pe rolul Sectiei C. administrativ si Fiscal din cadrul Tribunalului Gorj, sub nr. x, cu prim termen de judecata la data de 30.01.2019, pentru cand partile au fost legal citate.


In sedinta publica din data de 30 ianuarie 2019, instanta a invocat si a pus in discutie exceptia n ecompetentei functionale a sectiei de C. administrativ si Fiscal.


Analizand exceptia necompetentei functionale a Tribunalului Gorj- Sectia C. administrativ si Fiscal, invocata din oficiu, instanta retine urmatoarele:


Prin cerere a dedusa judecatii, reclamanta RNP R.- Directia S.Gorj a solicitat obligarea paratului Chisamera M.la plata sumei de 1529 lei, reprezentand cota parte din amenda in cuantum de 4500 lei aplicata Ocolului Silvic Hurezani de catre DRAF Targu-J., prin procesul-verbal de constatare a contraventiei .nr. x din data de 08.06.2017, suma actualizata la data platii.


In motivarea in fapt, reclam an ta a aratat ca neregulile ce au condus la sanctionarea contraventionala a Ocolului Silvic Hurezani, prin procesul-verb al de constatare a contraventiei .nr. x/08.06.2017, s-au datorat activitatii celor 4 salariati ai acestui angajator, inclusiv a reclamantului, angajat in functia de sef ocol, motiv pentru care s-a procedat la imputarea amenzii contraventionale acestor salariati, in mod proportional cu salariu l lor net.


In drept, reclamanta a invocat dispozitiile art. 254 alin. 1 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), potrivit caruia, salariatii raspund patrimonial in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului, din vina si in legatura cu munca lor``, cat si dispozitiile art. 169 alin. 2 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).


In cauza, raportul juridic ce guverneaza relatiile dintre parti este cel specific dreptului muncii, si nu dreptului administrativ, litigiul privind raspunderea patrimoniala a unui salariat, in conditiile reglementate de Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), paratul neavand calitatea de functionar public.


In conformitate cu dispozitiile art. 58 din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul person alului silvic, (1) Personalului silvic i se aplica dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu dispune altfel. (2) Pentru categoriile de personal silvic care are si calitatea de functionar public corelarea gradelor profesionale prevazute in prezenta ordonanta de urgenta cu categoriile, gradele, clasele si treptele aferente carierei functionarilor publici, prevazute in Legea nr. 188/1999, se face prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.


Potrivit art. 1 din H.G. nr. 100 9/2000 privind corelarea gradelor profesionale prevazute in Statutul personalului silvic cu categoriile, clasele si gradele aferente functiilor publice, prevazute in Statutul functionarilor publici, Corelarea gradelor profesionale ale personalului silvic, prevazute in Statutul personalului silvic, cu categoriile, clasele si gradele aferente functiilor publice, prevazute in Statutul functionarilor publici, se face potrivit anexei care face parte integranta din prezenta hotarare ``.


In conformitate cu dispozit i ile a rt.2 din H.G. nr. 1009/2000, Prezenta hotarare se aplica personalului silvic care, potrivit legii, are si calitatea de functionar public, iar potrivit art. 3 din acelasi act normativ, Au calitatea de functionar public categoriile de personal silvic care au fost numite, in conditiile legii, in functii publice de conducere si de executie, in urmatoarele structuri: a) directia si compartimentele de specialitate in domeniul gospodaririi p., din aparatul propriu al Ministerului Apelor, P. si Protectiei Mediului ; b) inspectoratele silvice teritoriale pentru controlul aplicarii regimului silvic in Fondul forestier national, precum si cele din cadrul oficiilor cinegetice teritoriale ``.


Din interpretarea dispozitiilor art. 58 a lin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000, coroborate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.009/2000 privind corelarea gradelor profesionale prevazute in Statutul personalului silvic cu categoriile, clasele si gradele aferente functiilor publice, prevazute in Statutul functionarilor publici (Hotararea Guvernului nr. 1.009/2000), prin care a fost reglementata corelarea gradelor profesionale prevazute de statutul personalului silvic cu clasele si gradele aferente functiilor publice prevazute de Legea nr. 188/1999, rezulta ca o parte a personalului silvic are calitatea de functionar public, iar cealalta parte - majoritara - are calitatea de personal contractual.


Asadar, nu toate categoriile de personal silvic au calitatea de functionar public, carora sa li se aplice dispozitiile Legii nr. 188/1999, ci doar cele doua categorii enumerate de art. 3 din H.G. nr. 1009/2000.


Or, in perioada verificata de agentii constatatori, care au aplicat sanctiunea contraventionala prin procesul-verbal .nr. x/2017, respectiv 2015- 2016, in care s-a constatat lipsa rolelor jurnal generate de AMEF, reclam an tul a fost angajat al DSP Gorj - OS. Hurezani, in functia de sef ocol, neavand si calitatea de functionar public, intrucat nu a fost numit in functia de conducere in vreuna din structurile enumerate de art. 3 din H.G. nr. 1009/2000, respectiv intr-o directie sau compartiment de specialitate in domeniul gospodaririi p., din aparatul propriu al Ministerului Apelor, P. si Protectiei Mediului ori intr-un inspectorat silvic teritorial pentru controlul aplicarii regimului silvic in Fondul forestier national, precum si cele din cadrul oficiilor cinegetice teritoriale.


Asadar, raportul ce guverneaza relatiile dintre parti este cel specific dreptului muncii, paratul fiind salariat al DSP Gorj - OS. Hurezani, aplicandu-i-se prevederile contractului colectiv de munca si dispozitiile Codului Muncii.


In acest sens instanta are in vedere si dispozitiile art. 20 din O.U.G. nr. 59/2000, potrivit caruia, personalul silvic de toate gradele, angajat pentru administrarea fondului forestier, indiferent de natura proprietatii acestuia, are drepturi si obligatii care decurg din legislatia in vigoare, din prevederile prezentului statut, precum si din prevederile contractului colectiv de munca, in unitatile in care acesta se incheie``.


De asemenea, instanta se va raporta la dispozitiile art. 58 alin. 1 din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, care prevad ca, personalului silvici se aplica dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu dispune altfel, cat si la dispozitiile alin. 2 al aceluiasi act normativ, care face referire categoriile de personal silvic care are si calitatea de functionar public, in ceea ce priveste corelarea gradelor profesionale prevazute de O.U.G. nr. 59/2000 cu categoriile, gradele, clasele si treptele aferente carierei functionarilor publici, p revazute in Legea nr. 188/1999.


Competenta instantei d e contencios administrativ ar putea fi atrasa, in temeiul O.U.G. nr. 59/2000 si al Legii nr. 188/1999, doar in conditiile in care reclamantul ar face parte din categoriile de personal silvic care are si calitatea de functionar public, insa, in cauza, reclamantul nu indeplineste aceasta conditie, iar litigiul nu are ca obiect raportul de serviciu al acestuia.


Cum O.U.G. nr. 5 9/2000 nu contine dispozitii speciale in ceea ce priveste competenta de solutionare a cererii deduse judecatii si nu sunt incidente nici dispozitiile art. 109 din Legea nr. 188/1999, conform carora, litigiile care au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public se solutioneaza de instanta de contencios administrativ``, devine incidenta norma generala, care stabileste competenta de solutionare in cazul conflictelor de munca, in favoarea Tribunalului-sectia conflicte de munca si asigurari sociale.


In acest sens, potrivit dispozitiilor art. 266 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), Jurisdictia muncii are ca obiect solutionarea conflictelor de munca cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale sau, dupa caz, colective de munca prevazute de prezentul cod, precum si a cererilor privind raporturile juridice dintre partenerii sociali, stabilite potrivit prezentului cod``, iar in conformitate cu dispozitiile art. 269 ``(1) Judecarea conflictelor de munca este de competenta instantelor judecatoresti, stabilite potrivit legii. (2) Cererile referitoare la cauzele prevazut e la alin. 1 se adreseaza instantei competente in a carei circumscriptie reclamantul isi are domiciliul sau resedinta ori, dupa caz, sediul``.


Potrivit art. 210 din Legea 62/2011 a dialogului social ``Cererile referitoare la solutionarea conflictelor individuale de munca se adreseaza Tribunalului in a carui circumscriptie isi are domiciliul sau locul de munca reclamantul ``.


art. 254 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), invocat de catre reclamanta, prevede ca, (1) Salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor. (2) Salariatii nu raspund de pagubele provocate de forta majora sau de alte cauze neprevazute care nu puteau fi inlaturate si nici de pagubele care se incadreaza in riscul normal al serviciului. (3) In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii. (4) Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilor, conform alin. (3), nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie``.


Pentru considerentele expuse anterior, in temeiul art. 136 Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro), va fi admisa exceptia necompetentei functionale a Sectiei C. administrativ si Fiscal a Tribunalului Gorj, invocata din oficiu si va fi declinata competenta de solutionare a cauzei in favoarea Sectiei Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a Tribunalului Gorj.


Fata de disp. art. 133 alin. 2 Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro), constatand intervenit conflict negativ de competenta intre Sectia C. administrativ si Fiscal a Tribunalul Gorj si Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a Tribunalului Gorj, instanta va inainta dosarul instantei competente, potrivit art. 135 alin. 1 Cod procedura civila (reprezentare juridica in instanta - www.MCP-Avocati.ro), sa solutioneze conflictul, respectiv Curtii de Apel C.


PENTRU ACESTE MOTIVE,


IN NUMELE LEGII


HOTARASTE


Admite exceptia necompetentei functionale a Tribunalului Gorj - Sectia C. administrativ si Fiscal, invocata din oficiu .


Declina competenta de solutionare a cererii de chemare in judecata formulata de reclamanta R.NATIONALA A P.R.- DIRECTIA S.GORJ, cu sediul in municipiul Targu-J., P., nr. 22, judetul Gorj, in contradictoriu cu paratul CHISAMERA M., cu domiciliul in, judetul Gorj, in favoarea Sectiei Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a Tribunalului Gorj.


Constata ivit conflictul negativ de competenta intre Sectia C. administrativ si Fiscal a Tribunalul Gorj si Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale a Tribunalului Gorj.


Suspenda din oficiu judecata cauzei si inainteaza dosarul Curtii de Apel C.pentru a hotari asupra conflictului ivit.


Fara cale de atac.


Pronuntata in sedinta publica din 30.01.2019.




Pronuntata de: Tribunalul GORJ – Sentinta civila nr. 78/10.01.2019


Citeşte mai multe despre:    functionar public    competenta functionala    exceptia necompetentei functionale    ocol silvic    raport de serviciu al functionarului public
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati

Legislatia pensiilor militare are un caracter special, derogatoriu, si nu poate fi completata cu dispozitiile Legii nr. 263/2010
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.620/18.10.2018 a Curtii de Apel Galati

Conflict negativ de competenta intre sectiile civile ale aceluiasi tribunal
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 48 din 30 mai 2018 a Curtii de Apel Galati

Actiune impotriva unui fost functionar public pentru recuperarea prejudiciului produs in perioada in care a avut aceasta calitate
Pronuntaţă de: Decizia nr. 109/23 ianuarie 2018 a Curtii de Apel Galati

Necitare mostenitor prezumtiv la dezbaterea succesiunii. Sanctiune. Principiul rolului activ al judecatorului. Calificarea exacta a actiunii
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 176/17.03.2020

Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020

Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020

Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de „vechime in specialitatea studiilor absolvite” si „experienta profesionala si/sau in specialitate”. Activitate de voluntariat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020

Concurs de numire in functie. Nepromovarea concursului si lipsa actului de numire in functie. Actiune in constatare a existentei raportului de serviciu. Autoritate de lucru judecat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 34/12 ianuarie 2021

Conflict de competenta functionala intre sectiile instantei. Actiune introdusa de personalul silvic. Determinarea naturii juridice a actelor contestate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Sentinta civila nr. 8/3.03.2020



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (I – in general)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Numarul minim de salariati pentru constituirea unui sindicat – o incalcare a dreptului la libera asociere?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Precizari privind evaluarea functionarilor publici pentru anul 2018, conform Legii nr. 24/2019
Sursa: MCP Cabinet avocati