CAPITOLUL I Dispozitii generale Articolul 1
Prezenta lege stabileste masurile necesare punerii in aplicare, la nivel national, a Regulamentului (UE) 2015/751 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 123 din 19 mai 2015, denumit in continuare Regulamentul (UE) 2015/751, in ceea ce priveste desemnarea autoritatii competente, stabilirea sanctiunilor aplicabile pentru nerespectarea prevederilor acestui regulament, precum si stabilirea procedurilor extrajudiciare de solutionare a disputelor intre beneficiarii platilor si prestatorii de servicii de plata in legatura cu incalcarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/751. Articolul 2 Termenii si expresiile utilizate in prezenta lege au semnificatia prevazuta in Regulamentul (UE) 2015/751. Articolul 3 Urmatoarele entitati intra sub incidenta prezentei legi: a) prestatorii de servicii de plata care emit si/sau accepta plata cu cardul, prevazuti la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare; b) persoanele juridice, in calitate de beneficiari ai platilor in sensul Regulamentului (UE) 2015/751; c) societatile care administreaza schemele de plata cu cardul, atat cele cvadripartite, cat si cele tripartite care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei; d) entitatile de prelucrare; e) prestatorii de servicii tehnice in legatura cu cardurile.
CAPITOLUL II Autoritatea competenta Articolul 4 (1) In aplicarea prevederilor art. 13 din Regulamentul (UE) 2015/751, Banca Nationala a Romaniei este desemnata autoritate competenta responsabila cu asigurarea respectarii de catre entitatile prevazute la art. 3 a prevederilor Regulamentului (UE) 2015/751, cu exceptia prevederilor art. 8 paragrafele (2) si (6) si art. 10 paragrafele (1), (2), (4) si (5) ale Regulamentului (UE) 2015/751, pentru care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor este autoritate nationala responsabila cu supravegherea respectarii acestora in relatia dintre prestatorii de servicii de plata si consumatori, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 677/2016 privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2015/751 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul. (2) In calitate de autoritate competenta, Banca Nationala a Romaniei monitorizeaza conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) 2015/751, contracareaza incercarile prestatorilor de servicii de plata de a eluda prevederile Regulamentului (UE) 2015/751 si dispune toate masurile necesare pentru a aloca resursele corespunzatoare pentru indeplinirea responsabilitatilor care ii revin. Articolul 5 In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege, Banca Nationala a Romaniei poate: a) sa solicite entitatilor prevazute la art. 3 orice date, informatii, contracte sau orice alte documente, inclusiv rapoarte si opinii externe, pe care le considera necesare; b) sa efectueze investigatii, inclusiv prin inspectii on-site, la sediul prestatorilor de servicii de plata, societatilor care administreaza schemele de plata cu cardul, prestatorilor de servicii tehnice si entitatilor de prelucrare; c) sa coopereze cu alte autoritati nationale si autoritati competente din state membre ale Uniunii Europene; d) sa prelucreze orice date si informatii relevante, inclusiv date cu caracter personal, cu privire la operatiunile care fac obiectul Regulamentului (UE) 2015/751, cu respectarea reglementarilor legale privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal.
CAPITOLUL III Masuri de remediere si sanctiuni administrative Articolul 6 (1) In calitate de autoritate competenta in sensul prevederilor art. 4 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei aplica sanctiuni administrative pentru incalcarea dispozitiilor Regulamentului (UE) 2015/751, in conformitate cu prevederile prezentei legi, si poate dispune masuri de remediere, dupa caz. (2) Masurile de remediere si sanctiunile administrative dispuse trebuie sa fie eficiente, proportionale cu faptele si deficientele constatate si de natura a avea un efect descurajant. (3) La stabilirea masurii de remediere si/sau a sanctiunii administrative, precum si, dupa caz, a cuantumului sanctiunii pecuniare, Banca Nationala a Romaniei are in vedere toate circumstantele relevante, inclusiv, dupa caz: a) gravitatea si durata faptei; b) gradul de vinovatie a persoanei responsabile de incalcare; c) valoarea profiturilor obtinute sau a pierderilor evitate de catre persoana responsabila, in masura in care acestea pot fi determinate; d) cooperarea persoanei responsabile cu autoritatea competenta; e) incalcarile savarsite anterior de persoana responsabila; f) masurile luate de catre persoana responsabila pentru a impiedica repetarea faptelor. Articolul 7 (1) In aplicarea prevederilor art. 6 alin. (1), Banca Nationala a Romaniei poate sa dispuna masuri de remediere necesare in scopul inlaturarii deficientelor constatate si/sau a cauzelor acestora. (2) In situatia in care entitatile care desfasoara activitati care intra sub incidenta prezentei legi nu se conformeaza masurilor de remediere dispuse de Banca Nationala a Romaniei, aceasta poate aplica sanctiunile administrative prevazute la art. 9. Articolul 8
Decizia C.C.R. nr. 36/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite, precum si a legii in ansamblul sau Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 331/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 141/2019 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar. Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Reclamantul a urmarit in esenta transformarea cererii de ordonanta presedintiala in actiune de drept comun, chiar daca a indicat gresit dispozitiile art. 104 Cod procedura civila Pronuntaţă de: Tribunalul Vrancea Sectia I Civila, Decizia civila nr. 393/2016, in sedinta publica din 31 mai 2016
Diurna reprezinta potrivit jurisprudentei C.J.U.E. „alocatie specifica detasarii” si, ca atare, parte a salariului minim. Totodata, potrivit modificarilor Codului fiscal, diurna intra in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia a IV-a pentru Litigii de munca si Asigurari sociale, Decizia civila nr. 99/A/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017
Oportunitatea selectiei salariatilor nu poate face obiectul controlului judecatoresc, unui atare control fiind supusa doar legalitatea masurii de concediere Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea Sectia I Civila, Decizia civila nr. 197/2016A, in sedinta publica din 16 martie 2017
Analiza modului de individualizare a masurii disciplinare este de esenta controlului de legalitate, jurisdictia muncii neputand sa se rezume doar la aspectele formale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 416/2017, in sedinta publica din 27 ianuarie 2017
Nu poate fi primita interpretarea potrivit careia eliminarea discriminarilor salariale s-ar aplica doar anumitor categorii de personal, nu si magistratilor Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj Sectia C.M.A.S., Sentinta civila nr. 273/2017, in sedinta publica din 27 februarie 2017
Constitutionalitatea Legii darii in plata Sursa: Irina Maria Diculescu
Stabilirea salariului minim diferentiat si modul de contestare a decizilor emise de angajator. Lista functiilor si ocupatiilor care necesita studii superioare Sursa: MCP Cabinet avocati
Exemple de date si informatii care constituie date cu caracter personal Sursa: MCP Cabinet avocati
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Noile reglementari privind ucenicia la locul de munca. Conditii de angajare, drepturi si obligatii ale partilor Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim
Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ... Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare
[Av. muncii] Eliberarea de catre angajator a adeverintei de salariat Sursa: MCP Cabinet avocati