Art. 152. - (1) Orice achizitor potential trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu o achizitie propusa intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, in conditiile prevazute la art. 25 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Obligatia de notificare prevazuta la alin. (1) revine oricarei persoane care a decis in legatura cu o achizitie propusa, indiferent ca este achizitor potential direct ori indirect sau ca actioneaza concertat cu alte persoane ori ca a depasit involuntar un nivel de participatie pentru care exista obligatia de notificare, potrivit legii.
(3) Daca participatia calificata pentru care exista obligatia de notificare urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relatii de control, toate persoanele aflate in lantul de participatii sunt supuse obligatiei de notificare a achizitiei propuse.
(4) In cazul depasirii involuntare a nivelurilor de participatie pentru care exista obligatia de notificare potrivit legii, aceasta obligatie revine persoanei in cauza de indata ce a luat cunostinta de faptul ca a depasit un anumit nivel, inclusiv in cazul in care intentioneaza sa-si reduca participatia sub nivelul respectiv.
Art. 153. - (1) In aplicarea prevederilor art. 25 si 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei sectiuni, la determinarea unei participatii calificate, pentru calculul drepturilor de vot ale unei persoane se aplica in mod corespunzator prevederile art. 116 alin. (1) ultimele doua teze, alin. (2) si alin. (7)-(10) din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile art. 5, 6 si 10 din Regulamentul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2008 privind implementarea Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de aplicare a anumitor dispozitii ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligatiilor de transparenta in ceea ce priveste informatiile referitoare la emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 28/2008.
(2) La determinarea unei participatii calificate nu se tine seama de drepturile de vot sau de actiunile pe care firmele de investitii sau institutiile de credit le pot detine ca urmare a subscrierii de instrumente financiare si/sau a plasarii instrumentelor financiare in baza unui angajament ferm asumat in desfasurarea activitatii prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 6 A. lit. f) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca, pe de o parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa nu fie exercitate ori utilizate pentru a interveni in administrarea activitatii emitentului si, pe de alta parte, drepturile de vot sau actiunile respective sa fie cedate in termen de un an de la data achizitionarii participatiei.
Art. 154. - (1) Evaluarea calitatii achizitorului potential se realizeaza pe baza criteriilor prevazute la art. 26 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu luarea in considerare a prevederilor cuprinse in sectiunea 11 "Criterii de evaluare a actionarilor semnificativi" din Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Daca achizitorul potential nominalizeaza persoane care urmeaza sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit vizate, la evaluarea achizitorului potential se va avea in vedere si modul in care sunt indeplinite de catre aceste persoane cerintele prevazute la art. 108 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Evaluarea reputatiei si experientei oricarei persoane care va exercita responsabilitati de administrare si/sau de conducere a institutiei de credit, ca rezultat al achizitiei propuse, se realizeaza concomitent cu evaluarea calitatii achizitorului potential, daca acesta se afla in pozitia de a desemna noi persoane pentru exercitarea responsabilitatilor in cauza, intentioneaza sa propuna noi persoane in acest sens si acestea au fost deja identificate.
Art. 155. - (1) Notificarea prevazuta la art. 152 trebuie sa fie insotita de toate informatiile prevazute in lista cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul regulament, in functie de natura achizitorului potential si a achizitiei propuse si, daca este cazul, de documentatia specifica, prevazuta in Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele propuse sa exercite responsabilitati de administrare si/sau de conducere a unei institutii de credit .
(2) In cazul persoanelor care actioneaza concertat in calitate de achizitor potential, notificarea drepturilor de vot detinute sau exercitate in mod colectiv poate fi facuta de catre fiecare persoana ori de catre una dintre ele in numele grupului de persoane care actioneaza concertat, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere obligatiei de furnizare a informatiilor cuprinse in lista prevazuta in anexa de catre fiecare dintre persoanele in cauza.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care participatia calificata supusa obligatiei de notificare urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relatii de control .
Art. 156. - (1) Informatiile cu caracter general, cuprinse in partea I a listei prevazute in anexa, trebuie sa fie furnizate de achizitorul potential, indiferent de gradul de implicare, raportat la proportia din capital sau din drepturile de vot, pe care acesta o va detine in institutia de credit vizata de achizitia propusa.
(2) Informatiile cu caracter general prevazute la alin. (1) vor fi furnizate prin completarea chestionarului - anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 11/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, mai putin la intrebarile 19, 22, 26, 28 si 29, si transmiterea documentatiei indicate in lista prevazuta in anexa.
(3) Informatiile care vizeaza identitatea achizitorului potential, situatia sa financiara si finantarea achizitiei propuse, precum si cele privind existenta sau absenta unor inregistrari in cazierul judiciar si, dupa caz, fiscal, trebuie sa fie insotite de documente corespunzatoare care sa probeze realitatea celor declarate.
(4) Certificatele de cazier judiciar, dupa caz, fiscal sau documentele echivalente trebuie prezentate in original, in termenul legal de valabilitate. Daca astfel de documente nu pot fi obtinute, se va prezenta o declaratie pe propria raspundere, in care se va motiva in mod corespunzator imposibilitatea obtinerii documentului oficial, insotita, dupa caz, de dovezi care sa ateste diligentele depuse pentru obtinerea sa.
Art. 157. - (1) Informatiile specifice cuprinse in partea a II-a a listei prevazute in anexa trebuie sa fie furnizate de achizitorul potential in mod distinct, dupa cum in urma achizitiei propuse acesta va dobandi sau nu controlul asupra institutiei de credit vizate si proportional cu gradul de implicare a sa in administrarea acesteia.
(2) Achizitorul potential care va dobandi controlul asupra institutiei de credit vizate trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un plan de activitate, conform sectiunii A din partea a II-a a listei prevazute in anexa, care sa reflecte proiectele sale referitoare la activitatea si organizarea institutiei de credit, structura propusa a grupului din care aceasta va face parte si evaluarea consecintelor de natura financiara a achizitiei propuse, inclusiv o proiectie financiara pe termen mediu.
(3) Achizitorul potential care nu va dobandi controlul asupra institutiei de credit vizate, dar va achizitiona o participatie calificata supusa obligatiei de notificare, trebuie sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei un document de strategie, conform sectiunii B din partea a II-a a listei prevazute in anexa, cuprinzand informatiile cerute, a caror detaliere va depinde de gradul de implicare a achizitorului potential in administrarea institutiei de credit .
Art. 158. - (1) In functie de circumstantele concrete ale achizitiei propuse, Banca Nationala a Romaniei poate sa excepteze in mod explicit achizitorul potential de la furnizarea anumitor informatii, in situatii cum ar fi:
a) Banca Nationala a Romaniei este deja in posesia informatiilor necesare sau le poate obtine de la alta autoritate de supraveghere;
b) achizitia propusa urmeaza sa se realizeze printr-o tranzactie intra-grup care are loc in cadrul grupului unui actionar existent, fara sa aiba loc o modificare efectiva sau substantiala a detinatorului direct ori indirect al participatiei calificate in institutia de credit sau a influentei pe care grupul o exercita in institutia de credit; in acest caz, vor fi furnizate informatii adecvate care sa permita evaluarea achizitiei propuse, fara a fi necesara o reevaluare a intregului grup;
c) achizitia propusa se realizeaza prin oferta publica si achizitorul potential nu se afla in posesia tuturor informatiilor necesare pentru a-si stabili un plan de activitate complet; in acest caz, achizitorul potential va indica Bancii Nationale a Romaniei dificultatile intampinate in obtinerea informatiilor necesare, precizand care sunt aspectele din planul de activitate care ar putea suferi modificari in perioada urmatoare, absenta informatiilor cerute neconstituind in sine un motiv de respingere a achizitiei propuse, daca informatiile partiale furnizate sunt suficiente pentru evaluarea consecintelor probabile ale achizitiei propuse pentru institutia de credit vizata si daca achizitorul potential se angajeaza ca va furniza informatiile lipsa imediat ce va fi posibil dupa finalizarea achizitiei;
d) participatia calificata care face obiectul notificarii urmeaza sa fie detinuta indirect prin una sau mai multe persoane; in acest caz, evaluarea achizitiei propuse poate fi realizata prin evaluarea doar a persoanei care are calitatea de ultim detinator indirect al participatiei si a persoanelor care urmeaza sa detina in mod direct participatii la institutia de credit vizata, cu exceptia cazului in care Banca Nationala a Romaniei considera ca fiind necesara evaluarea unuia sau a mai multor detinatori intermediari din lantul de participatii;
e) achizitorul potential a facut obiectul unei evaluari anterioare de catre Banca Nationala a Romaniei; in acest caz, informatiile furnizate referitoare la achizitorul potential trebuie sa fie actualizate in mod adecvat, cu luarea in considerare, insa, a influentei pe care acesta o va exercita asupra institutiei de credit vizate ca urmare a achizitiei propuse.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere prerogativelor Bancii Nationale a Romaniei de a excepta achizitorul potential de la furnizarea unor informatii si in alte cazuri in care considera ca aceste informatii nu sunt necesare sau nu prezinta relevanta pentru aprecierea situatiei concrete si pentru realizarea evaluarii conform criteriilor prevazute de lege, in cazurile in care lipsa informatiilor, justificata de particularitatile concrete ale achizitiei propuse, nu impiedica aceasta evaluare sau in cazurile in care achizitorul nu exercita in fapt o influenta corespunzatoare nivelului participatiei ce urmeaza sa fie achizitionate.
Art. 159. - (1) Pe baza analizei efectuate asupra informatiilor transmise de achizitorul potential, desi complete potrivit listei prevazute in anexa, Banca Nationala a Romaniei poate considera ca pentru evaluarea achizitiei propuse sunt necesare anumite informatii suplimentare de natura sa clarifice sau sa detalieze informatiile deja furnizate. In acest caz, devin incidente prevederile art. 25 alin. (5)-(7) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cu exceptia cazului in care sunt necesare informatii suplimentare conform alin. (1), lista informatiilor prevazute in anexa este considerata o lista exhaustiva de informatii, relevante din punct de vedere prudential, care sunt necesare Bancii Nationale a Romaniei in scopul evaluarii achizitiei propuse.
Art. 1510. - In sensul prevederilor art. 158 si pentru evitarea unor intarzieri in furnizarea informatiilor necesare in cadrul perioadei de evaluare, inclusiv a unor solicitari suplimentare de informatii, achizitorul potential se poate adresa Bancii Nationale a Romaniei, in anticiparea unei notificari formale, si poate solicita organizarea unor intalniri preliminare in vederea prezentarii si clarificarii elementelor legate de achizitia propusa, in special in cazurile in care aceasta prezinta o complexitate deosebita, datorata unor factori cum ar fi: complexitatea tranzactiei in sine, a structurii grupului din care face parte achizitorul potential, structura institutiei de credit vizate de achizitia propusa.
Art. 1511. - (1) In toate cazurile, achizitorul potential trebuie sa ateste pe propria raspundere ca toate informatiile furnizate sunt complete si conforme cu realitatea .
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere cerintelor prevazute la art. 156 alin. (2) si (3) referitoare la sustinerea cu documente adecvate a informatiilor furnizate si nici dreptului Bancii Nationale a Romaniei de a verifica afirmatiile facute de achizitorul potential prin solicitarea de documente care sa probeze ca cele declarate corespund realitatii si/sau prin obtinerea unei confirmari din partea altor autoritati nationale ori straine, dupa caz.
Art. 1512. - (1) In aplicarea prevederilor art. 26 alin. (2) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Banca Nationala a Romaniei se poate opune unei achizitii propuse, notificata conform prezentei sectiuni, pe baza oricaruia dintre criteriile prevazute la alin. (1) al aceluiasi articol, daca exista motive rezonabile de a considera ca nu sunt indeplinite cerintele privind asigurarea unui management prudent si sanatos al institutiei de credit vizate de achizitia propusa.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Nationala a Romaniei se va opune achizitiei propuse daca, pe baza analizei informatiilor primite:
a) are motive sa considere ca exista elemente care pot pune la indoiala credibilitatea achizitorului potential si/sau competenta sa profesionala ori concluzioneaza ca este putin probabil ca achizitorul potential sa aiba capacitatea de a face fata dificultatilor aparute in procesul de achizitie sau in viitorul anticipat;
b) persoanele propuse de achizitorul potential in conditiile art. 154 alin. (2) nu indeplinesc cerintele de reputatie si experienta prevazute de lege;
c) se poate aprecia ca institutia de credit vizata de achizitia propusa nu va fi in masura sa se conformeze cerintelor prudentiale sau ca achizitia propusa nu va permite exercitarea unei supravegheri eficiente;
d) sunt motive de a suspecta savarsirea unei infractiuni sau a unei tentative de spalare de bani ori de finantare a terorismului in legatura cu achizitia propusa sau cresterea riscului in acest sens.
(3) In orice situatie, Banca Nationala a Romaniei se va opune achizitiei propuse in situatia in care se dovedeste ca anumite informatii transmise de achizitorul potential sunt false sau incomplete, putand duce la concluzii eronate in procesul de evaluare.
Art. 1513. - Orice persoana care a decis sa cedeze direct sau indirect o participatie calificata intr-o institutie de credit, persoana juridica romana, ori sa-si reduca participatia calificata sub nivelurile prevazute la art. 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa notifice in prealabil, in scris, Banca Nationala a Romaniei in legatura cu decizia sa, indicand nivelul participatiei la care intentioneaza sa ajunga in acest mod.
Art. 1514. - Dupa finalizarea achizitiei propuse notificate conform art. 152, respectiv a diminuarii participatiei calificate conform art. 1513, institutia de credit, persoana juridica romana, va transmite Bancii Nationale a Romaniei un extras din registrul in care sunt evidentiate actiunile acesteia, care sa ateste modificarile intervenite; extrasul va fi certificat de institutia de credit in cauza si va fi transmis in termen de 10 zile de la data efectuarii inregistrarilor corespunzatoare.
Art. 1515. - (1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor tine o evidenta care sa le permita identificarea persoanelor care detin participatii calificate la capitalul acestora. In acest scop vor solicita actionarilor lor, indiferent de cota de participare, informatiile necesare in vederea calificarii acestora in categoria persoanelor care detin, direct sau indirect, participatii calificate.
(2) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor informa de indata Banca Nationala a Romaniei cu privire la orice achizitie sau instrainare a actiunilor lor care depaseste, respectiv se situeaza sub nivelurile pentru care exista o obligatie de notificare potrivit art. 25, respectiv art. 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 1516. - (1) Institutiile de credit, persoane juridice romane, vor transmite anual Bancii Nationale a Romaniei, in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar precedent al acestora, informatii financiare in legatura cu actionarii care detin, direct sau indirect ori in mod concertat, participatii calificate, astfel:
a) pentru persoanele juridice - situatiile financiare anuale, individuale si, dupa caz, consolidate; aceasta obligatie nu priveste persoanele juridice aflate sub supravegherea sau monitorizarea Bancii Nationale a Romaniei;
b) pentru persoanele fizice - declaratia pe venitul global depusa la organele fiscale si/sau, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte sursa si veniturile obtinute si volumul si natura obligatiilor asumate.
(2) Anual, in termen de 30 de zile de la incheierea exercitiului financiar, institutiile de credit, persoane juridice romane, vor comunica Bancii Nationale a Romaniei, prin reteaua de comunicatii interbancare, o situatie a tuturor actionarilor, cuprinzand urmatoarele informatii: identitatea, domiciliul si cetatenia, in cazul persoanelor fizice, nationalitatea si sediul, in cazul persoanelor juridice, numarul si valoarea actiunilor detinute, procentul participatiei la capitalul social si proportia drepturilor de vot.
Art. 1517. - Dispozitiile prezentei sectiuni privind evaluarea calitatii unui achizitor potential nu aduc atingere prerogativelor Bancii Nationale a Romaniei, prevazute de lege, in ceea ce priveste competenta de a evalua pe o baza continua calitatea actionarilor existenti ai unei institutii de credit din perspectiva soliditatii financiare si integritatii acestora, precum si a influentei pe care o exercita asupra administrarii institutiei de credit si de a dispune masurile necesare daca cerintele privind asigurarea unui management prudent si sanatos al acesteia nu mai sunt indeplinite."
10. Subsectiunea 3.5 "Actionarii semnificativi", cuprinzand articolele 21-26, se abroga.
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024! Sursa: EuroAvocatura.ro