Nr. 44/53
Ministerul Sanatatii
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
Avand in vedere Referatul de aprobare al Ministerului Sanatatii nr. CSA 516 din 20 ianuarie 2010 si al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. DG 75 din 21 ianuarie 2010,
in temeiul prevederilor:
- Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararii Guvernului nr. 972/2006 pentru aprobarea Statutului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate emit urmatorul ordin:
Art. 1. - In sensul prezentului ordin, asistenta medicala ambulatorie cuprinde toate cabinetele medicale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, in conditiile Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, indiferent de forma lor de organizare, care asigura asistenta medicala in:
a) asistenta medicala primara;
b) ambulatoriul de specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice si de medicina dentara;
c) asistenta medicala de recuperare-reabilitare a sanatatii.
Art. 2. - Medicii care isi desfasoara activitatea in cabinetele medicale prevazute la art. 1 au obligatia sa acorde serviciile medicale contractate cu casele de asigurari de sanatate pe baza unei programari telefonice sau prin alte mijloace, dupa caz, efectuata cu cel putin 24 de ore lucratoare inainte de data dorita.
Art. 3. - Pentru realizarea programarii telefonice a serviciilor medicale, in conditiile prezentului ordin, cabinetele medicale prevazute la art. 1 au obligatia sa afiseze la loc vizibil numarul de telefon la care se pot efectua programarile.
Art. 4. - Toate programarile efectuate in conditiile prezentului ordin, indiferent de mijloacele prin care au fost realizate, se consemneaza, obligatoriu, in evidentele primare existente la nivelul cabinetului medical.
Art. 5. - (1) In vederea cresterii calitatii actului medical, la programarea serviciilor medicale se vor lua in considerare cel putin urmatoarele criterii:
a) in asistenta medicala primara: programul zilnic de activitate al medicului cuprins in contractul incheiat cu casa de asigurari de sanatate, luand in considerare faptul ca timpul mediu/consultatie este de 15 minute;
b) in ambulatoriul de specialitate pentru specialitatile clinice: programul zilnic de activitate al medicului cuprins in contractul incheiat cu casa de asigurari de sanatate, luand in considerare faptul ca timpul mediu/consultatie este de 15 minute;
c) in ambulatoriul de specialitate pentru specialitatile paraclinice: programul zilnic de activitate al cabinetului si capacitatea tehnica a aparaturii existente in dotarea acestuia;
d) in ambulatoriul de specialitate pentru specialitatile de medicina dentara: programul zilnic de activitate al medicului cuprins in contractul incheiat cu casa de asigurari de sanatate si complexitatea serviciilor medicale de medicina dentara care se solicita a fi efectuate;
e) in ambulatoriul de specialitate pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare a sanatatii: programul zilnic de activitate al medicului cuprins in contractul incheiat cu casa de asigurari de sanatate, aparatura din dotare si durata serviciilor medicale care se solicita a fi efectuate.
(2) Serviciile medicale paraclinice recomandate bolnavilor care au consemnat pe biletul de trimitere un diagnostic prezumtiv sau cert de afectiune subacuta se pot programa in termen de maximum 5 zile calendaristice de la data solicitarii si numai cu acordul scris al bolnavului.
(3) Serviciile medicale paraclinice recomandate bolnavilor care au consemnat pe biletul de trimitere un diagnostic prezumtiv sau cert de afectiune cronica se pot programa in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data solicitarii si numai cu acordul scris al bolnavului.
Art. 6. - (1) In situatia in care bolnavul nu poate respecta, din motive justificate, data si ora programate pentru acordarea serviciilor medicale, acesta va anunta cabinetul medical la care a fost programat, dar nu mai tarziu de ziua anterioara programarii stabilite.
(2) In situatia in care cabinetul medical nu poate respecta, din motive justificate, data si ora programate pentru acordarea serviciilor medicale, acesta este obligat sa anunte bolnavul in cauza, dar nu mai tarziu de ziua anterioara programarii stabilite.
Art. 7. - Fac exceptie de la prevederile prezentului ordin:
a) situatiile de urgenta medico-chirurgicala;
b) cabinetele medicale care functioneaza in mediul rural, in localitati unde, din cauza lipsei mijloacelor tehnice necesare, nu exista posibilitatea efectuarii programarilor telefonice sau prin oricare alte mijloace;
c) serviciile medicale paraclinice recomandate bolnavilor care au consemnat pe biletul de trimitere un diagnostic prezumtiv sau cert de afectiune acuta.
Art. 8. - (1) Organizarea si efectuarea controlului furnizarii serviciilor medicale in conditiile prezentului ordin se realizeaza de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si casele de asigurari de sanatate, conform prevederilor Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.
(2) La efectuarea controlului prevazut la alin. (1) pot participa si reprezentanti ai directiilor de sanatate publica.
Art. 9. - Directiile de specialitate din Ministerul Sanatatii, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, directiile de sanatate publica, casele de asigurari de sanatate, furnizorii de servicii medicale din asistenta medicala ambulatorie aflati in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate si alte institutii implicate vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 10. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii, Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, Cseke Attila Nicolae Lucian Duta
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa Sursa: MCP avocati
Cine castiga procesul: dreptul sau faptele? Sursa: MCP avocati
Autonomia dreptului muncii si principiile sale fundamentale Sursa: MCP avocati
Impactul procesoarelor cunatice asupra economiei si asupra pietei muncii Sursa: MCP avocati
Transformarea posturilor contractuale in functii publice dupa 1 ianuarie 2020 Sursa: MCP avocati
Implementarea noii platform REGES-ONLINE Sursa: MCP avocati
Supravegherea video la locul de munca: intre necesitate si respectarea drepturilor angajatilor Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti