din anul 2007, atuul tau de DREPT!


Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordinul 73/2013 privind organizarea si functionarea camerelor de corpuri delicte

INTEGRAL: Ordinul 73/2013 privind organizarea si functionarea camerelor de corpuri delicte


Ordinul 73/2013 privind organizarea si functionarea camerelor de corpuri delicte

PUBLICAT IN MONITORUL OFICIAL NR. 315 din 31 mai 2013


Avand in vedere prevederile art. 109, 110, 165, 214 si 215 din Codul de procedura penala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 942-947 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, ale art. 24 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 3 si art. 130 lit. c) din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor, republicata, cu modificarile ulterioare, ale art. 17 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 731/2007 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, republicata,in aplicarea Deciziei Comitetului Executiv Schengen din 28 aprilie 1999 privind traficul ilegal cu arme de foc [SCH/Comex (99) 10],
tinand seama de competentele ce revin unitatilor Ministerului Afacerilor Interne potrivit art. 26 alin. (1) pct. 10, 16 si 17 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 19 alin. (1) lit. q) si r) din Legea nr. 550/2004 privind organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane, precum si potrivit art. 21 lit. m) si u) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane, aprobata cu modificari prin Legea nr. 81/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare,ministrul afacerilor interne emite urmatorul ordin:



Articolul 1
(1) Camerele de corpuri delicte se organizeaza si functioneaza in cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, Inspectoratului General al Politiei de Frontiera si Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane sau, dupa caz, la nivelul structurilor teritoriale ale acestor institutii.
(2) In camerele de corpuri delicte se depun spre pastrare, in conditiile prevazute de prezentul ordin, bunurile care constituie mijloace materiale de proba, ridicate cu ocazia constatarii sau cercetarii unor infractiuni, precum si alte categorii de bunuri ridicate potrivit legii de catre personalul Ministerului Afacerilor Interne.
(3) In raport cu natura bunurilor ridicate, la nivelul unitatilor Ministerului Afacerilor Interne prevazute la alin. (1) se organizeaza, in conditiile prezentului ordin, urmatoarele tipuri de camere de corpuri delicte:a)
camere de corpuri delicte in care se pastreaza bunuri nesupuse unui regim special;
b) camere de corpuri delicte in care se pastreaza autovehiculele ridicate;
c) camere de corpuri delicte in care se pastreaza armele si munitiile;
d) camere de corpuri delicte in care pastreaza substante aflate sub control national.
Articolul 2
(1) Bunurile din categoria celor care se introduc in camera de corpuri delicte se predau la camerele de corpuri delicte organizate la nivelul unitatii din care face parte personalul Ministerului Afacerilor Interne care le-a ridicat, cu exceptia situatiei in care organul de urmarire penala sau instanta de judecata dispune altfel.
(2) Bunurile mobile pierdute sau abandonate ai caror proprietari sunt neidentificati se ridica si se predau unitatii de politie pe a carei raza teritoriala a fost gasit bunul respectiv.
(3) In cazul in care la nivelul unitatii nu este organizata o camera de corpuri delicte, bunurile se depun la cea mai apropiata camera de corpuri delicte, cu respectarea prevederilor prezentului ordin.
(4) Seful/Comandantul unitatii stabileste, prin dispozitie/ordin de zi, camera de corpuri delicte la care se depun bunurile in situatia prevazuta la alin. (3).
(5) Pentru punerea in aplicare a prevederilor alin. (3) si (4), intre unitatile Ministerului Afacerilor Interne pot fi incheiate protocoale de cooperare.
Articolul 3
(1) Camerele de corpuri delicte se amenajeaza in incaperi special destinate, corespunzatoare depozitarii fiecarei categorii de bunuri in parte, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, spatioase, uscate, cu conditii de aerisire, dotate cu mijloace de depozitare si identificare a obiectelor, asigurate cu usi metalice sau grilaje metalice la usi, grilaje metalice la ferestre, sisteme de inchidere si de alarmare sigure, cu respectarea normelor de securitate si sanatate in munca si a celor de aparare impotriva incendiilor.
(2) Ordonatorii de credite la nivelul carora sunt organizate camere de corpuri delicte aloca resursele necesare conservarii si mentinerii starii tehnice corespunzatoare a bunurilor.
Articolul 4
(1) Pentru executarea activitatilor specifice de primire, pastrare, predare si evidenta a bunurilor care se depun la camera de corpuri delicte, seful/comandantul unitatii desemneaza, prin dispozitie/ordin de zi pe unitate, un politist/jandarm ori personal contractual in calitate de gestionar, cu respectarea conditiilor legale privind ocuparea unei functii cu atributii de gestiune, precum si un inlocuitor al gestionarului, pentru perioada cat acesta lipseste din unitate/subunitate.
(2) Prin aceeasi dispozitie/ordin de zi pe unitate se stabilesc situatiile in care inlocuitorul gestionarului indeplineste atributiile acestuia. Perioadele de inlocuire nu vor depasi 60 de zile, in conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile ulterioare.
(3) Gestionarul este obligat la constituirea de garantii, conform prevederilor Legii nr. 22/1969, cu modificarile ulterioare.
(4) Inlocuitorul gestionarului nu este obligat la constituirea de garantii materiale.
(5) Incadrarea functiei de gestionar al camerei de corpuri delicte in care se pastreaza armele si munitiile, precum si a functiei de inlocuitor se efectueaza cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind incadrarea functiilor in compartimentele armament si tehnica speciala.
Articolul 5
(1) Gestionarii camerelor de corpuri delicte raspund de evidenta, pastrarea, conservarea, gestionarea si predarea spre valorificare, in conditiile legii, a bunurilor introduse in camerele de corpuri delicte.
(2) Pe timpul pastrarii bunurilor, gestionarul asigura mentinerea ordinii si curateniei, aerisirea incaperii, iar pentru prevenirea degradarii bunurilor din cauza daunatorilor sau a rozatoarelor, solicita masuri de dezinsectie sau deratizare, atunci cand se impune.
Articolul 6
Se interzic:
a) folosirea in alte scopuri a bunurilor ridicate in vederea confiscarii, gasite ori abandonate, precum si a celor care se afla depuse in camerele de corpuri delicte, de catre personalul Ministerului Afacerilor Interne care le-a ridicat sau le-a gasit, de catre gestionari ori de catre alte persoane;
b) substituirea, inlocuirea, modificarea sau orice alte operatiuni de natura a afecta integritatea fizica a bunurilor depuse in camera de corpuri delicte.
Articolul 7
(1) In camera de corpuri delicte au acces doar gestionarul, persoanele care executa activitati de control, precum si membrii comisiilor de predare-primire, inventariere, evaluare si valorificare.
(2) In situatia in care gestionarul lipseste din unitate, accesul in camera de corpuri delicte este permis inlocuitorului acestuia, in conformitate cu dispozitiile/ordinele de zi pe unitate emise in conditiile art. 4 alin. (2).
Articolul 8
(1) In vederea cunoasterii modului de solutionare a cauzelor penale in care au fost ridicate bunuri, precum si a contestatiilor introduse impotriva proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor, gestionarii camerelor de corpuri delicte sunt obligati sa solicite in scris informatiile necesare de la unitatile de parchet si instantele judecatoresti.
(2) Sefii unitatilor de politie care au avut in lucru cauzele in care s-au ridicat bunuri au obligatia de a colabora cu gestionarii pentru clarificarea situatiei juridice a acestora si de a propune masuri pentru eficientizarea comunicarii cu cei in drept, in vederea atingerii acestui scop.
Articolul 9
In situatia in care se constata ca organele prevazute la art. 8 alin. (1) nu s-au pronuntat cu privire la bunurile in cauza, gestionarul informeaza de indata primprocurorul sau presedintele instantei de judecata, pentru completarea ordonantei procurorului sau a hotararii judecatoresti, in sensul inlaturarii omisiunilor.
Articolul 10
(1) In situatia in care a fost dispusa, potrivit legii, masura restituirii bunurilor, informarea proprietarului sau a persoanei indreptatite care are domiciliul pe teritoriul Romaniei cu privire la modul in care poate intra in posesia acestora se face prin scrisoare recomandata sau afisare la domiciliu ori sediu, prin grija:a) gestionarului, in cazul in care bunul este introdus in camera de corpuri delicte;
b) politistului/jandarmului care a lasat bunul in custodie sau sefului acestuia, in cazul bunurilor lasate in custodia unor persoane fizice sau juridice.
(2) In situatia in care proprietarul sau persoana indreptatita nu are domiciliul pe teritoriul Romaniei, informarea acesteia se face prin scrisoare recomandata sau prin intermediul canalelor de cooperare politieneasca internationala, in termen de 30 de zile de la obtinerea deciziei de restituire.
Articolul 11
Gestionarul, in cazul in care bunurile sunt introduse in camera de corpuri delicte, sau personalul Ministerului Afacerilor Interne care a ridicat bunurile, in cazul celor lasate in custodia unor persoane fizice ori juridice, are obligatia de a verifica aparitia situatiilor ce fac posibila valorificarea bunurilor anterior intrarii in proprietatea statului si de a sesiza, dupa caz:
a) seful/comandantul unitatii, in vederea formularii cererii prevazute la art. 61 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; b) procurorul competent, in vederea aplicarii prevederilor art. 1681 si urmatoarele din Codul de procedura penala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare. Articolul 12
(1) Sefii/Comandantii unitatilor desemneaza, prin dispozitie/ordin de zi pe unitate, o comisie care va executa controale inopinate, ori de cate ori este nevoie, precum si inventarierea faptica a bunurilor din camera de corpuri delicte, cu ocazia inventarierii anuale a patrimoniului unitatii si la schimbarea gestionarului.
(2) Inainte de inceperea operatiunii de control sau inventariere, gestionarul da o declaratie scrisa din care sa rezulte daca gestioneaza bunuri si in alte locuri de depozitare, daca are in gestiune si alte bunuri apartinand tertilor, primite cu sau fara documente, daca are plusuri ori lipsuri in gestiune despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta, daca a primit sau a eliberat bunuri fara documente legale, precum si daca are documente de primire-eliberare care nu au fost operate in evidenta gestiunii.
(3) Gestionarul mentioneaza in declaratia scrisa numarul si data ultimului document de intrare/iesire a bunurilor in/din gestiune.
(4) Declaratia se dateaza si se semneaza de gestionar si de catre comisia de control sau inventariere, care atesta ca a fost data in prezenta acesteia.
(5) Cu ocazia controalelor sau a inventarierilor se au in vedere existenta si integritatea bunurilor din gestiune, in raport cu starea acestora la momentul introducerii in camera de corpuri delicte, modul de inregistrare si evidenta a bunurilor introduse si iesite din gestiune, precum si modul in care se respecta normele specifice.
(6) Concluziile desprinse in urma controalelor si a inventarierilor se consemneaza intr-un proces-verbal ce se inregistreaza la secretariatul unitatii la nivelul careia s-a constituit comisia. In cazul constatarii unor nereguli, comisia propune sefului/comandantului unitatii masuri pentru remedierea deficientelor constatate, declansarea cercetarii administrative, disciplinare sau, dupa caz, sesizarea organelor competente, conform prevederilor legale.
(7) La finalizarea actiunilor de control/inventariere, valorificarea rezultatelor actiunilor respective va implica si actualizarea evidentei specifice camerei de corpuri delicte, cu inregistrarea diminuarii sau majorarii cantitatilor de bunuri gestionate in camera.
Articolul 13
In situatia in care intervin evenimente care afecteaza integritatea fizica a bunurilor din camerele de corpuri delicte, gestionarul informeaza, de indata, organul de urmarire penala care instrumenteaza cauza sau instanta de judecata pe rolul careia se afla aceasta, pentru luarea masurilor ce se impun.
Articolul 14
Declararea, evaluarea, distrugerea, predarea si valorificarea bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului se fac in conditiile stabilite de Ordonanta Guvernului nr. 14/2007, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Hotararea Guvernului nr. 731/2007 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, republicata. Articolul 15
Competentele stabilite prin prezentul ordin sefilor/comandantilor de unitati referitoare la aprobarea documentelor de introducere/scoatere a bunurilor in/din camera de corpuri delicte pot fi delegate in scris unui adjunct al acestora sau:
a) sefului serviciului de cazier judiciar, statistica si evidente operative, in cazul structurilor Politiei Romane;
b) sefului structurii din care face parte gestionatul camerei de corpuri delicte, in cazul structurilor Politiei de Frontiera Romane;
c) sefului serviciului de prevenire si combatere a faptelor antisociale, in cazul structurilor Jandarmeriei Romane.
Articolul 16
Sefii/Comandantii de unitati dispun masurile necesare tinerii evidentei centralizate la nivel de unitate a bunurilor lasate in custodie.
Articolul 17
Normele specifice privind organizarea si functionarea camerelor de corpuri delicte, in raport cu tipul acestora stabilit potrivit art. 1 alin. (3), sunt prevazute in anexele nr. 1-4, care fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul 18
(1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 245/2010 privind introducerea armelor si munitiilor in camerele de corpuri delicte ale Politiei Romane, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 17 noiembrie 2010, se abroga.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice