din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4223 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: METODOLOGIA din 21 decembrie 2016 privind autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii

INTEGRAL: METODOLOGIA din 21 decembrie 2016 privind autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii


METODOLOGIA din 21 decembrie 2016 privind autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii

Aprobata prin ORDINUL nr. 6153 din 21 decembrie 2016 pentru aprobarea Metodologiei privind autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 10 din data de 5 ianuarie 2017


CAPITOLUL I: Dispozitii generale

Articolul 1
Autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii de doctorat, se realizeaza in conformitate cu prezenta metodologie si cu documentele subsecvente elaborate in baza acesteia.

Articolul 2
Fiecare scoala doctorala este evaluata individual, pentru fiecare domeniu in parte, in vederea acreditarii. Evaluarea se realizeaza din 5 in 5 ani, pe baza performantei scolii doctorale si a capacitatii institutionale a institutiei organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) din care face parte scoala doctorala.

Articolul 3
(1) Autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, in conformitate cu prezenta metodologie, se realizeaza de catre Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in invatamantul Superior (ARACIS) sau de catre o alta agentie de asigurare a calitatii, din tara sau din strainatate, inregistrata in Registrul European pentru Asigurarea Calitatii in invatamantul Superior (EQAR) , denumita in continuare agentie abilitata.
(2) Acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, in conformitate cu prezenta metodologie, se realizeaza de catre ARACIS sau de catre o alta agentie abilitata, pe baza rapoartelor elaborate de catre Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) privind calitatea resurselor umane si de catre Consiliul National al Cercetarii Stiintifice (CNCS) privind calitatea cercetarii.

Articolul 4
(1) Autorizarea unei scoli doctorale ii confera acesteia dreptul de a organiza admiterea la studii si de a desfasura programul de studii universitare de doctorat.
(2) O scoala doctorala se considera autorizata daca din componenta sa face parte cel putin un domeniu autorizat.

Articolul 5
(1) Acreditarea unei scoli doctorale ii confera acesteia dreptul de a organiza admiterea la studii, de a desfasura programul de studii universitare de doctorat, de a organiza examene de finalizare a studiilor (sustineri publice ale tezelor de doctorat) si de a emite diplome, certificate si alte acte de studii recunoscute de catre Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice (MENCS) .
(2) O scoala doctorala se considera acreditata daca din componenta sa face parte cel putin un domeniu acreditat.

Articolul 6
Autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a unei scoli doctorale se realizeaza pentru fiecare domeniu in parte, pe baza raportului de evaluare interna si a evaluarii externe, si vor viza atat programul de pregatire avansata, cat si programul de cercetare stiintifica sau creatie artistica.
CAPITOLUL II: Procedura de evaluare externa

Articolul 7
Autorizarea provizorie a scolilor doctorale, pe domenii de doctorat, presupune parcurgerea urmatoarelor etape succesive de lucru:
1.Declansarea de catre agentia abilitata a procedurii de evaluare in vederea autorizarii se realizeaza prin una dintre modalitatile prevazute la art. 194 alin. (4) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si doar daca sunt respectate cumulativ urmatoarele conditii, a caror indeplinire este confirmata de catre agentia abilitata:
a) furnizorul de educatie a depus la agentia abilitata raportul de evaluare interna, elaborat in conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ale prezentei metodologii si cu criteriile, standardele si indicatorii de performanta, parte integranta a prezentei metodologii;
b) furnizorul de educatie a depus la agentia abilitata cererea de declansare a procedurii de evaluare externa in vederea autorizarii, in care se vor mentiona scolile doctorale si domeniile aferente acestora pentru care se solicita evaluarea externa in vederea autorizarii;
c) furnizorul de educatie face dovada ca a achitat taxa aferenta activitatii de autorizare;
d) fiecare dintre domeniile de doctorat care intra in componenta scolii doctorale pentru care se solicita evaluarea demonstreaza indeplinirea cumulativa a urmatoarelor criterii eliminatorii;
(i) existenta a minimum 3 conducatori de doctorat in domeniul supus evaluarii, titulari, care sunt afiliati scolii doctorale din care face parte domeniul supus evaluarii, care fie au obtinut dreptul de conducere de doctorat inaintea intrarii in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, fie detin atestatul de abilitare;
(ii) aplicarea prevederilor codului de etica si deontologie profesionala al institutiei si promovarea consecventa de masuri pentru prevenirea, identificarea si combaterea unor eventuale fraude academice, in special a plagiatului (aspecte operationalizate prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale) ;
(iii) existenta unui curriculum care vizeaza dobandirea si dezvoltarea competentelor specifice si a celor transversale (detaliat prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale) ;
e) furnizorul de educatie are programe de studii universitare de master acreditate in fiecare dintre domeniile in care doreste sa organizeze studii universitare de doctorat;
f) prin exceptie de la lit. e) , pot organiza programe universitare de doctorat si; Scoala de Studii Doctorale a Academiei Romane, conform prevederilor art. 158 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 5 alin. (2) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 681/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, scolile de studii doctorale din domenii reglementate prin norme, recomandari sau bune practici europene care, conform ari. 153 alin. (1) si art. 163 din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 34 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 681/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, ofera diploma de licenta echivalenta diplomei de master si acele IOSUD care declara ca indeplinesc conditiile prevazute la lit. d) si criteriile, standardele si indicatorii de performanta prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta metodologie.
2.In situatiile in care agentia abilitata constata neindeplinirea cumulativa a conditiilor prevazute la pct. 1, aceasta va notifica furnizorul de educatie si MENCS cu privire la neautorizarea scolii doctorale pentru domeniile de doctorat supuse evaluarii.
3.In vederea autorizarii scolii doctorale, agentia abilitata desemneaza propriii experti, un asistent tehnic si un student - doctorand. in situatia in care agentia abilitata care desfasoara evaluarea este din Romania, expertii evaluatori desemnati vor avea statutul de membri ai registrului de evaluatori al agentiei, iar studentul doctorand va fi nominalizat de catre federatiile studentesti reprezentative la nivel national si va avea statutul de membru al registrului de evaluatori - studenti al agentiei abilitate. Numarul expertilor evaluatori desemnati de catre agentia abilitata poate creste in functie de numarul domeniilor incluse in scoala doctorala supusa evaluarii, printr-un mecanism descris prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale. Unul dintre experti va indeplini rolul de coordonator al comisiei de evaluare, in situatia in care agentia abilitata care desfasoara evaluarea este din Romania, din comisia de evaluare va face parte si un expert evaluator din strainatate. Acesta va fi propus de catre agentia abilitata din tara, din randul membrilor registrului propriu al acesteia. Expertii desemnati de catre agentia abilitata, cu exceptia asistentului tehnic, vor avea calitatea de conducator de doctorat.
4.Vizita are loc in termen de maximum 40 de zile calendaristice de la data declansarii evaluarii, se desfasoara pe parcursul a doua zile lucratoare la sediul scolii doctorale supuse evaluarii si presupune analiza indeplinirii standardelor aferente criteriilor i, 2, 4, 8 si 12 aprobate prin prezenta metodologie si adaptate specificului domeniilor de doctorat prin intermediul fiselor vizitei. Rezultatele acestor verificari sunt consemnate in fisele vizitei. Fisele vor fi insotite de orice alte documente pe care evaluatorii le vor considera necesare in vederea obtinerii unei imagini complete asupra gradului de indeplinire a standardelor. Fisele vizitei vor fi semnate de catre toti membrii comisiei de evaluare, precum si de catre conducerea institutiei, a IOSUD si a scolii doctorale.
5.Coordonatorul comisiei elaboreaza raportul de evaluare externa pe baza contributiilor tuturor membrilor comisiei de evaluare, cu sprijinul asistentului tehnic. Acest raport va cuprinde analiza indeplinirii standardelor aferente criteriilor 1,2, 4, 8 si 12 aprobate prin prezenta metodologie si adaptate specificului domeniilor de doctorat prin intermediul fiselor vizitei si o serie de informatii referitoare la calitatea scolii doctorale si la capacitatea institutionala a IOSUD, o analiza cantitativa si calitativa a datelor culese sau validate in urma vizitei, o analiza a punctelor tari si slabe identificate, precum si o serie de recomandari privind imbunatatirea calitatii.
6.Raportul de evaluare externa va cuprinde avizul cu privire la autorizare pentru fiecare domeniu cuprins in scoala doctorala supusa evaluarii. O scoala doctorala este autorizata exclusiv in domeniile care indeplinesc standardele aferente criteriilor 1, 2, 4, 8 si 12 aprobate prin prezenta metodologie si adaptate specificului domeniilor de doctorat prin intermediul fiselor vizitei. Raportul de evaluare externa va fi semnat de catre coordonatorul comisiei de evaluare, in urma consultarii electronice a tuturor membrilor comisiei de evaluare si a asumarii colective a continutului raportului de catre acestia. Raportul de evaluare externa va mentiona explicit termenul de valabilitate a avizului cu privire la autorizare pentru fiecare domeniu cuprins in scoala doctorala supusa evaluarii, respectiv 3 ani de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a ordinului ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice prin care se atesta autorizarea. Institutia are obligatia de a solicita o noua evaluare cu 3 luni inainte de expirarea acestui termen, sub sanctiunea ridicarii autorizatiei de functionare provizorie de catre MENCS. Raportul de evaluare externa va fi transmis agentiei abilitate in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data finalizarii vizitei.
7.In urma aprobarii de catre comisia de evaluare, raportul de evaluare externa este transmis institutiei evaluate in vederea corectarii eventualelor erori materiale. Institutia va transmite un raspuns agentiei abilitate in termen de 7 zile calendaristice de la data primirii raportului.
8.Structura de conducere a agentiei abilitate supune la vot decizia finala privind autorizarea scolii doctorale, pe domenii de doctorat supuse evaluarii.
9.In situatiile in care raportul agentiei abilitate constata neindeplinirea standardelor de calitate in vederea autorizarii, aceasta va notifica furnizorul de educatie si MENCS cu privire la neautorizarea scolii doctorale pentru domeniile de doctorat supuse evaluarii
10.Raportul de evaluare externa este facut public pe website-ul agentiei abilitate si al MENCS, in termen de maximum 6 luni calendaristice de la data declansarii evaluarii.
11.Autorizarea functionarii provizorii se atesta prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.

Articolul 8
Acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii de doctorat, presupun parcurgerea urmatoarelor etape succesive de lucru:
1.Declansarea de catre agentia abilitata a procedurii de evaluare se realizeaza prin una dintre modalitatile prevazute la art. 194 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si doar daca sunt respectate cumulativ urmatoarele conditii, a caror indeplinire este confirmata de catre agentia abilitata:
a) furnizorul de educatie a depus la agentia abilitata raportul de evaluare interna, elaborat in conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ale prezentei metodologii si cu criteriile, standardele si indicatorii de performanta, parte integranta a prezentei metodologii;
b) furnizorul de educatie a depus la agentia abilitata cererea de declansare a procedurii de evaluare externa in vederea acreditarii sau evaluarii periodice, in care se vor mentiona scolile doctorale si domeniile aferente acestora pentru care se solicita evaluarea externa;
c) furnizorul de educatie face dovada ca a achitat taxa aferenta activitatii de acreditare sau evaluare periodica;
d) furnizorul de educatie a depus la agentia abilitata lista completa a tezelor de doctorat sustinute in perioada supusa evaluarii;
e) fiecare dintre domeniile de doctorat care intra in componenta scolii doctorale pentru care se solicita evaluarea demonstreaza indeplinirea cumulativa a urmatoarelor criterii eliminatorii:
(i) existenta a minimum 3 conducatori de doctorat in domeniul supus evaluarii, titulari, care sunt afiliati scolii doctorale din care face parte domeniul supus evaluarii, care fie au obtinut dreptul de conducere de doctorat inaintea intrarii in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, fie detin atestatul de abilitare;
(ii) aplicarea prevederilor codului de etica si deontologie profesionala al institutiei si promovarea consecventa de masuri pentru prevenirea, identificarea si combaterea unor eventuale fraude academice, in special a plagiatului (aspecte operationalizate prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale) ;
(iii) existenta unui curriculum care vizeaza dobandirea si dezvoltarea competentelor specifice si a celor transversale (detaliat prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale) ;
f) furnizorul de educatie are programe de studii universitare de master acreditate in fiecare dintre domeniile in care doreste sa organizeze studii universitare de doctorat;
g) prin exceptie de la lit. f) , pot organiza programe universitare de doctorat si: Scoala de Studii Doctorale a Academiei Romane, conform prevederilor art. 158 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 5 alin. (2) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 681/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, scolile de studii doctorale din domenii reglementate prin norme, recomandari sau bune practici europene care, conform art. 153 alin. (1) si art. 163 din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 34 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 681/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, ofera diploma de licenta echivalenta diplomei de master si acele IOSUD care declara ca indeplinesc conditiile prevazute la lit. e) si criteriile, standardele si indicatorii de performanta prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta metodologie.
2.Pentru evaluarea externa a scolii doctorale in vederea acreditarii/mentinerii acreditarii, agentia abilitata desemneaza propriii experti, un asistent tehnic si un student-doctorand. in situatia in care agentia abilitata care desfasoara evaluarea este din Romania, expertii evaluatori desemnati vor avea statutul de membri ai registrului de evaluatori al agentiei abilitate, iar studentul doctorand va fi nominalizat de catre federatiile studentesti reprezentative la nivel national si va avea statutul de membru al registrului de evaluatori - studenti al agentiei abilitate. Numarul expertilor evaluatori desemnati de catre agentia abilitata poate creste in functie de numarul domeniilor incluse in scoala doctorala supusa evaluarii, printr-un mecanism descris prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale. Unul dintre experti va indeplini rolul de coordonator al comisiei de vizita. in situatia in care agentia abilitata care desfasoara evaluarea este din Romania, din comisia de evaluare va face parte si un expert evaluator din strainatate. Acesta va fi propus de catre agentia abilitata din tara, din randul membrilor registrului propriu al acesteia Expertii desemnati de catre agentia abilitata, cu exceptia asistentului tehnic, vor avea calitatea de conducator de doctorat. Reprezentantii agentiei abilitate, studentul doctorand, asistentul tehnic si, dupa caz, expertul evaluator din strainatate formeaza comisia de vizita.
3.Agentia abilitata transmite catre CNATDCU si CNCS documentatia de autoevaluare depusa de catre furnizorul de educatie. Cele doua consilii vor repartiza documentatia catre comisiile de specialitate care vizeaza domeniile cuprinse in scoala doctorala supusa evaluarii. Comisiile de specialitate vor desemna cate un membru responsabil de analiza documentatiei si redactarea rapoartelor. Reprezentantii desemnati de catre CNATDCU si CNCS, alaturi de comisia de vizita descrisa la pct. 2, formeaza comisia de evaluare a carei componenta este adoptata in mod formal de catre agentia abilitata in termen de 20 de zile calendaristice de la data declansarii evaluarii.
4.Reprezentantii CNATDCU evalueaza calitatea resursei umane a fiecarui domeniu cuprins in scoala doctorala (criteriul 3) , iar reprezentantii CNCS evalueaza calitatea productiei stiintifice de la nivelul fiecarui domeniu (criteriul 5) . Rapoartele CNATDCU si CNCS se vor realiza pe baza analizei documentatiei de autoevaluare si a altor date disponibile, fara participarea la vizita de evaluare, si vor contine un aviz de acreditare/neacreditare/mentinere a acreditarii/retragere a acreditarii. Rapoartele si avizele vor fi propuse de catre responsabilii care au analizat domeniile doctorale si vor avea in vedere, in mod distinct, fiecare domeniu din cadrul scolii doctorale supuse evaluarii. Rapoartele sunt adoptate la nivelul comisiilor de specialitate si sunt transmise agentiei abilitate in termen de maximum 50 de zile calendaristice de la data declansarii evaluarii.
5.Vizita are loc in termen de maximum 40 de zile calendaristice de la data declansarii evaluarii, se desfasoara pe parcursul a 3 zile lucratoare la sediul scolii doctorale supuse evaluarii si presupune analiza indeplinirii standardelor si a criteriilor aprobate prin prezenta metodologie, respectiv prevazute in fisele vizitei. Rezultatele acestor verificari sunt consemnate in fisele vizitei. Fisele vor fi insotite de orice alte documente pe care evaluatorii le vor considera necesare in vederea obtinerii unei imagini complete asupra gradului de indeplinire a standardelor. Fisele vizitei vor fi semnate de catre toti membrii comisiei de vizita descrise la pct. 2, precum si de catre conducerea institutiei, a IOSUD si a scolii doctorale.
6.Coordonatorul comisiei de vizita elaboreaza, cu sprijinul asistentului tehnic, raportul de evaluare externa. Acest raport va cuprinde: raportul CNATDCU privind calitatea resursei umane a fiecarui domeniu supus evaluarii (criteriul 3) , raportul CNCS cu privire la calitatea cercetarii stiintifice de la nivelul fiecarui domeniu supus evaluarii (criteriul 5) , raportul agentiei abilitate cu privire la toate criteriile cuprinse in anexa la prezenta metodologie (cu exceptia criteriilor 3 si 5) si o serie de informatii referitoare la calitatea scolii doctorale si a capacitatii institutionale a IOSUD: o analiza cantitativa si calitativa a datelor culese sau validate in urma vizitei, o analiza a tendintelor inregistrate de la precedenta evaluare, in cazul evaluarii periodice, o analiza a punctelor tari si slabe identificate, precum si o serie de recomandari privind imbunatatirea calitatii.
7.Raportul de evaluare externa va cuprinde avizul cu privire la acreditare, neacreditare, mentinerea acreditarii sau retragerea acreditarii pentru fiecare domeniu cuprins in scoala doctorala supusa evaluarii. Raportul de evaluare externa nu poate fi pozitiv daca unul dintre rapoartele si avizele CNATDCU sau CNCS este negativ. O scoala doctorala este acreditata, respectiv ii este mentinuta acreditarea exclusiv in domeniile care indeplinesc standardele cuprinse in prezenta metodologie si in documentele subsecvente. Agentia abilitata poate propune si organizarea unei vizite de monitorizare, in conditii mentionate prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale. Raportul de evaluare externa va fi semnat de catre coordonatorul comisiei, in urma consultarii electronice a tuturor membrilor comisiei de evaluare descrise la punctul 3 si a asumarii colective a continutului raportului de catre acestia Raportul de evaluare externa va mentiona explicit termenul de valabilitate al avizului cu privire la acreditare pentru fiecare domeniu cuprins in scoala doctorala supusa evaluarii, respectiv 5 ani de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a ordinului ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice. Institutia are obligatia de a solicita o noua evaluare cu 3 luni inainte de expirarea acestui termen. in caz contrar, domeniile vizate de raportul de evaluare externa care depasesc acest termen isi pierd acreditarea. Raportul de evaluare externa va fi transmis agentiei abilitate in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data finalizarii vizitei.
8.In urma aprobarii de catre comisia de evaluare, raportul de evaluare externa este transmis institutiei evaluate in vederea corectarii eventualelor erori materiale. Institutia va transmite un raspuns agentiei abilitate in termen de 7 zile calendaristice de la data primirii raportului.
9.Structura de conducere a agentiei abilitate supune la vot decizia finala privind acreditarea scolii doctorale, pe domenii de doctorat supuse evaluarii. Avizul agentiei pentru fiecare domeniu in parte nu poate fi pozitiv daca unul dintre rapoartele si avizele care au stat la baza deciziei este negativ.
10.In situatiile in care raportul agentiei abilitate constata neindeplinirea standardelor de calitate in vederea acreditarii, agentia abilitata va notifica furnizorul de educatie si Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice cu privire la neacreditarea scolii doctorale, pentru fiecare dintre domeniile de doctorat supuse evaluarii.
11.In situatiile in care raportul agentiei abilitate constata neindeplinirea standardelor de calitate, furnizorul de educatie are obligatia de a solicita aceleiasi agentii de asigurare a calitatii care a realizat evaluarea anterioara parcurgerea unui nou proces de evaluare externa in termen de un an de la comunicarea furnizorului de educatie a raportului prin care se constata neindeplinirea standardelor de calitate. Costurile evaluarii suplimentare sunt suportate de catre furnizorul de educatie.
12.Daca si in urma celei de-a doua evaluari se constata neindeplinirea standardelor de calitate intr-un domeniu de doctorat, acestuia i se retrage acreditarea
13 Incepand cu anul universitar in care a primit decizia de retragere a acreditarii, in domeniul respectiv nu se mai pot inmatricula noi studenti-doctoranzi. Continuarea studiilor si sustinerea publica a tezelor de doctorat in cazul studentilor - doctoranzi inmatriculati in cadrul unui domeniu de doctorat caruia i-a fost retrasa acreditarea se realizeaza conform art. 45 si 46 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 681/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
14.Raportul de evaluare externa, continand rapoartele si avizele CNATDCU si CNCS si raportul comisiei de vizita, este facut public pe website-ul agentiei abilitate si al MENCS in termen de maximum 6 luni calendaristice de la data declansarii evaluarii.
15.Acreditarea, mentinerea acreditarii si retragerea acreditarii se atesta prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.
CAPITOLUL III: Procedura de aprobare a unor noi domenii de doctorat in cadrul scolilor doctorale acreditate

Articolul 9
(1) Furnizorii de educatie pot solicita CNATDCU aprobarea de noi domenii de doctorat in cadrul scolilor doctorale acreditate, daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) scoala doctorala in care este incadrat domeniul pentru care se solicita evaluarea este acreditata;
b) domeniul de doctorat pentru care se solicita aprobarea indeplineste, cumulativ, urmatoarele criterii eliminatorii:
(i) existenta a minimum 3 conducatori de doctorat in domeniul supus evaluarii, titulari, care sunt afiliati scolii doctorale din care face parte domeniul supus evaluarii, care fie au obtinut dreptul de conducere de doctorat inaintea intrarii in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, fie detin atestatul de abilitare;
(ii) aplicarea prevederilor codului de etica si deontologie profesionala al institutiei si promovarea consecventa de masuri pentru prevenirea, identificarea si combaterea unor eventuale fraude academice, in special a plagiatului (aspecte operationalizate prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale) ;
(iii) existenta unui curriculum care vizeaza dobandirea si dezvoltarea competentelor specifice si transversale (detaliat prin ghidul de evaluare a scolilor doctorale) .
c) furnizorul de educatie are programe de studii universitare de master acreditate in fiecare dintre domeniile in care doreste sa organizeze studii universitare de doctorat;
d) prin exceptie de la lit. c) , pot organiza programe universitare de doctorat si: Scoala de Studii Doctorale a Academiei Romane, conform prevederilor art. 158 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 5 alin. (2) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 681/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, scolile de studii doctorale din domenii reglementate prin norme, recomandari sau bune practici europene care, conform art. 153 alin. (1) , art. 163 din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 34 din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 681/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, ofera diploma de licenta echivalenta diplomei de master si acele IOSUD care declara ca indeplinesc conditiile prevazute la lit. b) si criteriile, standardele si indicatorii de performanta prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta metodologie.
(2) Solicitarile furnizorilor de educatie, insotite de documentele justificative privind indeplinirea conditiilor de mai sus, se inainteaza CNATDCU.
(3) Pe baza documentelor justificative, CNATDCU:
a) solicita Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in invatamantul Superior cel mai recent raport de evaluare externa a scolii doctorale;
b) realizeaza propria analiza cu privire la indeplinirea, in cadrul domeniului pentru care se solicita aprobarea, a criteriului 3, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta metodologie;
c) pe baza analizei de la lit. b) , formuleaza propunerea de aprobare sau respingere a solicitarii furnizorului de educatie.
(4) Aprobarea noilor domenii de doctorat in cadrul scolilor doctorale acreditate se atesta prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.
CAPITOLUL IV: Procedura de contestatie

Articolul 10
In cazul existentei unor contestatii, se vor parcurge urmatoarele etape succesive de lucru:
a) furnizorul de educatie care a solicitat autorizarea/ acreditarea/evaluarea periodica a unei scoli doctorale depune contestatia la agentia abilitata care a emis avizul, in termen de 15 zile calendaristice de la data comunicarii furnizorului de educatie a avizului agentiei abilitate;
b) agentia abilitata va solicita nominalizarea cate unui expert din partea CNATDCU, CNCS, respectiv din partea federatiilor studentesti reprezentative la nivel national si isi va desemna propriul reprezentant in vederea constituirii comisiei de contestatie. Cei 4 evaluatori vor fi diferiti de cei care au realizat prima evaluare si vor avea competente in domeniul/domeniile incluse in structura scolii doctorale si vor reflecta, pe cat posibil, diversitatea acestor domenii. Desemnarea de catre CNATDCU, CNCS, respectiv de catre federatiile studentesti reprezentative la nivel national se va realiza in termen de 5 zile lucratoare de la solicitarea facuta de catre agentia abilitata;
c) analiza contestatiilor se va realiza exclusiv pe baza documentelor existente in raportul de autoevaluare depus de catre furnizorul de educatie, a documentelor si informatiilor culese de comisia de evaluare, precum si a altor documente/date/informatii produse in procesul de evaluare de catre CNATDCU, CNCS sau agentia abilitata;
d) rezultatele verificarilor sunt consemnate intr-un raport de solutionare a contestatiei care va fi semnat si asumat de catre comisia de contestatie;
e) raportul de solutionare a contestatiei continand observatiile comisiei si propunerea de acceptare/respingere a contestatiei se va supune analizei si votului structurii de conducere a agentiei abilitate. Raportul de solutionare a contestatiei este document public;
f) termenul de solutionare a contestatiilor este de 45 de zile calendaristice de la data inregistrarii contestatiei la agentia abilitata.

Articolul 11
Expertii care fac parte din comisiile de evaluare si solutionare a contestatiilor trebuie sa respecte prevederile legale in vigoare referitoare la incompatibilitati, integritate si conflicte de interese, precum si prevederile codurilor de etica ale agentiei abilitate, CNATDCU, CNCS, respectiv ale federatiilor studentesti reprezentative la nivel national. Aceleasi conditii se aplica si persoanelor care fac parte din structurile care participa la procesul de evaluare si luare a deciziilor in vederea acreditarii, evaluarii periodice a scolilor doctorale.

Articolul 12
Evaluarea externa in vederea autorizarii, acreditarii si evaluarii periodice a unei scoli doctorale va viza, intr-o abordare sistemica, dupa caz, urmatoarele aspecte:
a) relevanta academica a scolii doctorale, ca mecanism de intrare, incluzand atractivitatea si vizibilitatea stiintifica si de creatie artistica/performanta sportiva a scolii doctorale exprimate prin numarul de candidati din tara si strainatate, raportat la numarul de locuri scoase la concurs in cadrul scolii;
b) capacitatea institutionala, ca mecanism de stare, incluzand cel putin analiza calitatii resursei umane din scoala doctorala, pe domenii, a programelor si a infrastructurii de cercetare din scoala doctorala;
c) eficacitatea institutionala, ca mecanism de iesire, incluzand cel putin calitatea resursei umane generate "prin programul doctoral si contributia scolii doctorale la cunoastere stiintifica/creatie artistica/performanta sportiva;
d) managementul calitatii, ca mecanism transversal, incluzand in mod obligatoriu si respectarea normelor de etica, integritate si transparenta si a prevederilor deontologice.

Articolul 13
Scoala doctorala si conducatorul de doctorat au obligatia de a informa studentul-doctorand cu privire la etica stiintifica, profesionala si universitara si de a verifica respectarea acesteia, inclusiv:
a) respectarea prevederilor deontologice pe parcursul realizarii cercetarii de doctorat;
b) respectarea prevederilor deontologice in redactarea si finalizarea tezei de doctorat;
c) organizarea de cursuri avansate, curriculare si/sau extracurriculare, dedicate eticii si scrierii academice.

Articolul 14
(1) Scoala doctorala si IOSUD iau masuri pentru prevenirea si sanctionarea abaterilor de la normele eticii stiintifice, profesionale si universitare, conform codului de etica si deontologie profesionala al institutiei.
(2) In cazul unor fraude academice, incalcari ale eticii universitare sau al unor abateri de la buna conduita in cercetarea stiintifica, inclusiv al plagiatului, studentul-doctorand si conducatorul de doctorat raspund in conditiile legii.
(3) Scoala doctorala care nu aplica prevederile codului de etica si deontologie profesionala al institutiei si nu a promovat sau nu promoveaza consecvent masuri pentru prevenirea, identificarea si combaterea unor eventuale fraude academice, in special a plagiatului, este considerata in dezacord cu standardele etice minimale de functionare si i se retrage acreditarea.
CAPITOLUL V: Dispozitii finale

Articolul 15
(1) Criteriile, standardele si indicatorii de performanta utilizati in evaluarea externa a scolilor doctorale sunt prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta metodologie. in baza acestora, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei metodologii, se vor elabora de catre agentia abilitata, CNATDCU si CNCS, prin consultarea structurilor asociative ale universitatilor si a federatiilor studentesti reprezentative la nivel national, ghidul de evaluare a scolilor doctorale, adoptat prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice, respectiv fisele vizitei.
(2) Detalierea etapelor parcurse in vederea autorizarii, acreditarii si evaluarii periodice, cat si operationalizarea criteriilor, standardelor si indicatorilor de performanta in functie de tipul si domeniile studiilor universitare de doctorat si a altor aspecte prevazute in prezenta metodologie vor fi cuprinse in ghidul de evaluare a scolilor doctorale, adoptat prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice, si in fisele vizitei.
(3) Agentia abilitata, CNATDCU si CNCS pot elabora si adopta fise ale vizitei, respectiv proceduri proprii, reflectand parcursul unui dosar de evaluare la nivelul institutiei, termenele aferente acestuia, planificarea calendaristica, procesul intern de luare a deciziei cu privire la, dupa caz, autorizarea, acreditarea si evaluarea periodica a scolilor doctorale. Procedurile nu vor contraveni prevederilor prezentei metodologii.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice