din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2949 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulament de organizare si functionare a Regiei autonome "Posta romana"

INTEGRAL: Regulament de organizare si functionare a Regiei autonome "Posta romana"


Regulament din 1991 de organizare si functionare a Regiei autonome "Posta romana".

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 155 din 23/07/1991





CAPITOLUL I
Dispozitii generale



Art. 1. - Regia autonoma "Posta romana" este persoana juridica care functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara si isi desfasoara activitatea pe baza prezentului regulament de organizare si functionare si a legilor in vigoare.


Art. 2. - Regia autonoma "Posta romana" are sediul principal in Bucuresti, b-dul Libertatii nr. 14, sector 5.


Regia are in structura sa subunitatile cu denumirea si sediul prevazute in anexa nr. 2B.


Art. 3. - In acest regulament pentru Regia autonoma "Posta romana" se va folosi si denumirea "regia".



CAPITOLUL II
Obiectul de activitate




Art. 4. - Regia autonoma "Posta romana" are ca obiect de activitate administrarea, dezvoltarea si exploatarea serviciilor de posta din domeniul public si colaboreaza cu organizatii similare straine in realizarea acestor servicii pe plan international, in scopul satisfacerii interesului public, social si de aparare a tarii.


Regia executa activitatea de exploatare si administrare a serviciilor de baza din sectorul de posta stabilite prin legea postei.


Regia desfasoara si alte activitati colaterale, necesare realizarii obiectului sau de activitate, respectiv comert exterior, aprovizionare, cercetare si proiectare tehnologica si informationala, medicale, invatamint, social-culturale etc.


Regia coordoneaza activitatile specifice si stabileste conditiile de folosire a lor de catre beneficiarii interni si externi.


Regia participa la piata libera a serviciilor de comunicatii cu valoare adaugata in calitate de concurent, in conditii de egalitate cu furnizorii de servicii, direct sau prin societati la care este parte.


Completat de Hotarare nr. 124 din 09/03/1992

Modificat de Hotarare nr. 124 din 09/03/1992


Art. 5. - In realizarea obiectului de activitate regia exercita urmatoarele atributii principale:


1. organizeaza si asigura desfasurarea activitatii postale prin reteaua de subunitati pe intreg teritoriul tarii;


2. asigura exploatarea serviciilor de posta de baza, cu aspect social important;


3. asigura conditiile de desfasurare a activitatii si mentinerea in stare de functionare a retelei postale;


4. participa la piata libera a serviciilor de posta si presa cu valoare adaugata in calitate de concurent;


5. elaboreaza si promoveaza pentru aprobare instructiuni de lucru si aplica o metodologie unica de prelucrare pe categorii de prestatii in intreaga retea;


6. elaboreaza si aproba programele anuale ale emisiunilor de timbre si efecte postale, precum si ale tiparirii acestora;


7. asigura emiterea de timbre si efecte postale cu timbru imprimat;


8. comercializeaza timbrele si efectele postale pe piata interna si la export, precum si timbrele si marfurile filatelice;


9. participa cu exponate de timbre si efecte postale la manifestarile filatelice nationale si internationale;


10. asigura pastrarea timbrelor si efectelor postale in Conservatorul de timbre si efecte postale de importanta nationala;


11. participa la activitatea de contractare si distribuire a abonamentelor de presa la domiciliul clientilor;


12. exercita orice alte atributii care decurg din actele normative in vigoare.


Completat de Hotarare nr. 124 din 09/03/1992

Modificat de Hotarare nr. 124 din 09/03/1992




CAPITOLUL III
Patrimoniul



Art. 6. - Regia are un patrimoniu constituit prin insumarea patrimoniilor subunitatilor din structura, in valoare totala de 9.621,8 mil. lei. Acesta urmeaza sa fie reevaluat si definitivat in conformitate cu prevederile legale si protocoalele incheiate.


Regia este proprietara tuturor bunurilor din patrimoniul ei si poate dispune in mod autonom de acestea, pentru realizarea obiectului de activitate, cu respectarea prevederilor legale.



CAPITOLUL IV
Structura regiei



Art. 7. - Regia are in structura sa organizatorica directii, servicii, birouri, compartimente de productie specifice, precum si structuri specifice altor activitati necesare realizarii obiectului activitatii.


Subunitatile din structura organizatorica a regiei sint directii teritoriale, directii specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta.


Structura organizatorica, infiintarea si desfiintarea unor niveluri din structura se aproba de consiliul de administratie al regiei.


Gradarea nivelurilor din structura organizatorica proprie se aproba de catre consiliul de administratie al regiei.


Directiile teritoriale, cele specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta nu au personalitate juridica si nu au relatii directe cu bugetul administratiei centrale de stat.


Directiile teritoriale, cele specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta au competentele stabilite, in cadrul prevederilor legale, de consiliul de administratie al regiei.


Art. 8. - Regia stabileste relatii, pe baze contractuale, cu celelalte regii din domeniul comunicatiilor si din alte domenii ale economiei.



CAPITOLUL V
Organele de conducere ale regiei



Art. 9. - Conducerea regiei este asigurata de:


- consiliul de administratie;


- directorul general;


- comitetul de directie, organ operativ de conducere.


Art. 10. - Consiliul de administratie al regiei este numit prin ordin al ministrului comunicatiilor si cuprinde un numar de 11 membri, astfel:


- directorul general al regiei;


- un reprezentant al Ministerului Economiei si Finantelor;


- un reprezentant al Ministerului Comunicatiilor;


- un reprezentant al Asociatiei pentru protectia consumatorilor;


- ingineri, economisti, juristi etc., specializati in domeniul de activitate al regiei.


La lucrarile consiliului de administratie pot participa, ca invitati, delegati din partea unor organe centrale, institutii, agenti economici pentru consultarea in probleme specifice acestora.


Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului regulament de organizare si functionare.


Art. 11. - Membrii consiliului de administratie sint numiti pe o perioada de 4 ani, iar jumatate din ei pot fi inlocuiti la fiecare 2 ani.


Consiliul de administratie poate propune inlocuirea unui membru necorespunzator, precum si numirea unor membri pentru completarea locurilor devenite vacante din diferite motive, in cursul perioadei de 4 ani. Membrul astfel numit va functiona numai pina la implinirea acestei perioade. Completarea locurilor vacante se va face cu persoane din aceeasi categorie cu membrii pe care ii inlocuiesc.


Membrii consiliului de administratie nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu pot participa la societati comerciale cu care regia are relatii de afaceri sau interese contrare.


Cei numiti in consiliul de administratie isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau unitatea de la care provin si toate drepturile si obligatiile derivind din aceasta calitate.


Pentru activitatea depusa in consiliul de administratie, membrii primesc o indemnizatie al carei cuantum se stabileste prin hotarire a consiliului de administratie.


Art. 12. - Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna, sau ori de cite ori interesele regiei o cer, convocarea acestuia facindu-se de catre presedinte sau la solicitarea a cel putin 1/3 din membrii consiliului.


Pentru luarea unor hotariri complexe, consiliul de administratie poate apela pentru analiza la consilieri si consultanti din diverse sectoare, care pot fi recompensati material, conform intelegerii, pe baza de contract.


Dezbaterile consiliului de administratie sint conduse de presedintele consiliului, iar in lipsa acestuia, de cel mai in virsta dintre membrii prezenti.


Ministrul comunicatiilor poate participa, ori de cite ori considera ca este cazul, la sedintele consiliului de administratie.


Art. 13. - Consiliul de administratie poate hotari in prezenta a 2/3 din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta conditie pentru adoptarea hotaririlor, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un interval de cel mult 15 zile, avind aceeasi ordine de zi.


Hotaririle consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al membrilor consiliului.


Art. 14. - Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:


1. aproba structura organizatorica si functionala a regiei autonome, infiintarea, modificarea formei de organizare si gradarea subunitatilor, precum si reprofilarea sau desfiintarea subunitatilor din structura regiei;


2. aproba strategia si programele concrete de dezvoltare a regiei, de introducere a unor tehnologii de virf si de modernizare a celor existente in concordanta cu strategia generala a domeniului comunicatiilor;


3. analizeaza si aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, repartizarea acestuia pe sectoare de activitate si asigura masurile pentru executarea acestuia la toate nivelurile din structura regiei;


4. analizeaza bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi pentru exercitiul financiar anterior si le inainteaza spre aprobare la Ministerul Economiei si Finantelor si asigura publicarea lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a;


5. analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de catre regie;


6. stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale regiei, precum si relatiile acesteia cu tertii;


7. aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul regiei;


8. fundamenteaza si prezinta Ministerului Comunicatiilor propuneri pentru aprobarea de subventii, comenzi de stat, niveluri de impozite diminuate sau alte forme de sprijin din partea statului pentru regie, in vederea aprobarii acestora in conditiile legii;


9. aproba volumul creditelor bancare in limitele prevederilor legale;


10. aproba constituirea fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare, a altor fonduri, urmarind asigurarea sumelor necesare satisfacerii obligatiilor legale, a unor necesitati social-culturale si de cointeresare a salariatilor, cote de asigurari si securitate sociala, perfectionare-recalificare a personalului angajat, precum si a celorlalte varsaminte prevazute de lege.


11. stabileste nivelul de salarizare a personalului angajat, in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevazute de lege;


12. asigura masuri pentru respectarea statutului personalului, a disciplinei tehnologice, protectiei si securitatii muncii;


13. analizeaza raportul trimestrial privind activitatea de bilant si aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditiile de echilibru ale bugetului de venituri si cheltuieli;


14. prezinta Ministerului Comunicatiilor tarifele de baza pentru executarea serviciilor specifice regiei, pentru a fi supuse aprobarii, conform legii;


15. prezinta Ministerului Comunicatiilor propuneri si proiecte de acte normative si modificari ale celor existente, pentru a fi supuse aprobarii, conform legii;


16. analizeaza si aproba, in conditiile legii, participarea regiei la societati comerciale cu capital roman sau strain;


17. stabileste, impreuna cu organele in drept, relatiile si conditiile de colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor si valorilor din cadrul regiei;


18. adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior, prin compartimentele proprii specializate, si a decontarilor cu administratiile similare din strainatate;


19. aproba contractul colectiv de munca, asigura negocierea salariilor personalului din aparatul propriu si pentru cel din cadrul subunitatilor din structura, prin comitetul de conducere;


20. aproba utilizarea fondului valutar de care dispune regia;


21. asigura legatura cu sindicatele din cadrul regiei si cu reprezentantii salariatilor pentru rezolvarea operativa a problemelor ce apar, in scopul desfasurarii optime a procesului de productie;


22. asigura respectarea dispozitiilor legale privind protectia mediului inconjurator;


23. asigura adoptarea masurilor specifice care se impun in vederea realizarii integrale a obiectului de activitate al regiei, in conditii corespunzatoare;


24. raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;


25. aproba si urmareste aplicarea cu strictete a programului de masuri privind pastrarea secretului corespondentei scrise si orale, incredintate regiei pentru transmiterea prin mijloace specifice de comunicatii;


26. executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.


Art. 15. - Anual, consiliul de administratie al regiei prezinta Ministerului Comunicatiilor un raport asupra activitatii in perioada expirata si asupra programului de activitate pentru perioada in curs.


Art. 16. - Directorul general conduce activitatea curenta a regiei si este numit de consiliul de administratie, cu avizul ministrului comunicatiilor, dintre specialistii domeniului de activitate al regiei.


Directorul general al regiei este si presedinte al consiliului de administratie si reprezinta, personal sau prin delegat, interesele acesteia in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici din tara si din strainatate.


Directorul general angajeaza si concediaza personalul aparatului propriu, numeste conducatorii compartimentelor de munca din aparatul propriu si directorii subunitatilor din structura organizatorica a regiei.


Directorul general exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile legale si aproba masuri privind activitatea regiei cu exceptia celor date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe.


Directorul general poate delega, in conditiile legii, parte din atributiile sale celorlalte persoane din conducerea regiei.


Art. 17. - Conducerea operativa a regiei este asigurata de un comitet de directie, compus din 5 membri, respectiv director general, director exploatare, director economic, consilier juridic si sef compartiment tehnic.


Art. 18. - Comitetul de directie isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul sau regulament de organizare si functionare si ii revin, in principal, urmatoarele atributii:


1. analizeaza si avizeaza fundamentarea tuturor problemelor care se supun consiliului de administratie pentru luarea unor hotariri si asigura aducerea la indeplinire a acestora;


2. adopta hotariri si dispune masuri in limita competentelor care ii sint stabilite de consiliul de administratie al regiei;


3. exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile legale.


Art. 19. - Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cite ori interesele regiei o impun, iar hotaririle acesteia se iau cu majoritatea simpla a voturilor membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul membrilor sai.


Art. 20. - La nivelul directiilor teritoriale, specializate si al Centrului de calcul electronic pentru posta se organizeaza si functioneaza comitetul de conducere care isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de consiliul de administratie al regiei si este prezidat de directorul subunitatii respective.


Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita competentelor stabilite de conducerea regiei si a celor care ii revin din prevederile legale.



CAPITOLUL VI
Bugetul de venituri si cheltuieli si relatiile regiei



Art. 21. - Regia determina anual volumul total de venituri si cheltuieli, formuleaza propuneri pentru solicitarea de alocatii si subventii de la bugetul administratiei centrale de stat pentru acoperirea eventualelor deficite generate de cauze independente de regie. De asemenea, fundamenteaza contractarea de credite financiare in cuantumul prevazut de lege, pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul anului, mijloacele regiei nu sint suficiente.


Bugetul de venituri si cheltuieli al regiei se intocmeste pentru fiecare exercitiu financiar.


Regia intocmeste anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi dupa modelele stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor.


Din profitul net al regiei o parte se utilizeaza, potrivit legii, pentru constituirea unui fond de participare a salariatilor la profituri.


Operatiunile de incasari si plati ale regiei se realizeaza de aparatul propriu si de directiile teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta si se efectueaza prin conturi deschise la unitatile bancare.


Regia isi achita din incasarile in valuta cotizatiile la organismele internationale, acopera cheltuielile privind decontarile cu administratiile similare din strainatate si a celor de reprezentare si participare la reuniunile organizate de organismele internationale din domeniul comunicatiilor. Din venitul net, in valuta, regia dispune de o cota-parte, in conformitate cu prevederile legale.


Art. 22. - Relatiile regiei cu organe, organizatii si agenti economici din tara si strainatate se stabilesc pe baza de contracte.


Activitatea de contractare se poate realiza si de directiile teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta, in limita competentelor si imputernicirilor acordate de consiliul de administratie.


Relatiile cu bugetul administratiei centrale de stat se realizeaza centralizat, prin aparatul propriu al regiei.


Relatiile dintre directiile teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta si aparatul propriu al regiei, precum si intre acestea, se stabilesc in conditiile aprobate de consiliul de administratie.


Art. 23. - In cazul oricaror litigii, regia se adreseaza direct instantelor judecatoresti sau prin directiile teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta pe baza de delegare de competenta.


Reprezentarea juridica a regiei se realizeaza prin delegare, de oficiul juridic din aparatul propriu, precum si pe baza de imputernicire, acordata oficiilor juridice din directiile teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta.


Art. 24. - Gestiunea regiei este controlata conform prevederilor legale si a reglementarilor elaborate de Ministerul Economiei si Finantelor.


Controlul economico-financiar in cadrul aparatului propriu, precum si in cadrul directiilor teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta, se realizeaza de catre organe de control proprii, specializate, constituite conform prevederilor legale.


Controlul activitatii de exploatare specifica regiei se va realiza la nivelul regiei, precum si la nivelul subunitatilor, de catre organe proprii specializate, conform instructiunilor de exploatare specifice si a reglementarilor aprobate de Ministerul Comunicatiilor.



CAPITOLUL VII
Dispozitii referitoare la personal



Art. 25. - Personalul regiei este angajat pe baza de contract incheiat cu directorul general si avind durata determinata sau nedeterminata, de la caz la caz. La directiile teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta contractul se incheie, in numele directorului general al regiei, de catre directorul directiei teritoriale, specializate si Centrul de calcul electronic pentru posta in baza imputernicirilor primite.


Angajarea si promovarea salariatilor se vor face in conformitate cu prevederile legale.


Personalul, indiferent de functie sau specialitate, este supus prevederilor statutului personalului, precum si prevederilor regulamentelor si instructiunilor specifice, avind toate drepturile si obligatiile prevazute de acestea.



CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale



Art. 26. - Accesul persoanelor straine in cadrul regiei, sediului principal si subunitatilor din structura, se va face conform regulamentului propriu aprobat de consiliul de administratie, cu respectarea prevederilor legale.


Art. 27. - Regia stabileste programul de functionare a retelei de subunitati pe intreg teritoriul tarii, in concordanta cu interesul social pentru serviciile sale puse la dispozitia beneficiarilor.


Art. 28. - Regia raspunde pentru buna administrare a patrimoniului si ia masuri operative, potrivit legii, pentru imputarea si recuperarea pagubelor rezultate.


Art. 29. - Regia are dreptul sa hotarasca asupra participarii, cu titlu de aport, pentru infiintarea unei noi societati sau de participare la o societate comerciala.


Divizarea regiei se hotaraste de consiliul de administratie si se supune aprobarii Guvernului Romaniei.


Art. 30. - Regia se poate asocia, in conditiile legii, cu alti agenti economici, in vederea realizarii unor activitati comune, care reprezinta interes pentru asociati.


Regia nu poate incheia acorduri sau intra in asociere cu alti agenti economici, in conditii care ar putea avea ca efect denaturarea jocului concurentei sau exploatarea de maniera abuziva a unei pozitii dominante detinute pe piata serviciilor de comunicatii.


Art. 31. - Prezentul regulament de organizare si functionare este aprobat prin hotarire a Guvernului, o data cu infiintarea regiei si se completeaza cu celelalte reglementari legale, care se refera la activitatea regiilor autonome.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice