din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2287 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 39/2019, a zootehniei

INTEGRAL: Legea 39/2019, a zootehniei


Legea zootehniei nr. 32/2019

Publicata in Monitorul Oficial nr. 53 din 21.01.2019


CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Articolul 1
Prezenta lege reglementeaza cresterea si exploatarea, ameliorarea, reproductia si alimentatia, conservarea resurselor genetice la speciile de animale de interes zootehnic, precum si conservarea patrimoniului zoopastoral, avand ca scop realizarea urmatoarelor obiective:
a) cresterea si ameliorarea genetica a populatiilor de animale si a altor specii de interes zootehnic;
b) conservarea fondului genetic al speciilor autohtone si mentinerea diversitatii genetice a populatiilor de animale si a altor specii de interes zootehnic;
c) respectarea normelor de protectie a mediului, de sanatate publica si a normelor sanitar-veterinare in vigoare;
d) imbunatatirea calitatii produselor de origine animala, rentabilitatii si competitivitatii pe piata a productiei realizate;
e) garantarea unui nivel superior de calitate al hranei pentru animale prin care sa se asigure conversia optima a resurselor nutritive in produse de origine animala;
f) asigurarea alinierii la standardele internationale.

Articolul 2
Dispozitiile prezentei legi se aplica, in vederea realizarii obiectivelor prevazute la art. 1, crescatorilor de animale din urmatoarele specii: taurine, bubaline, ovine, caprine, ecvidee, suine, iepuri, animale de blana, canide, feline, precum si crescatorilor de pasari, pesti si viermi de matase.

Articolul 3
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale elaboreaza, promoveaza si coordoneaza politicile pentru intreaga activitate din domeniul zootehnic, prin autoritatea competenta a statului in zootehnie.

Articolul 4
In intelesul prezentei legi, crescatorii speciilor de interes zootehnic sunt persoanele fizice si juridice care detin speciile prevazute la art. 2, inscrise in Registrul agricol, in Registrul national al exploatatiilor, in Sistemul de identificare si inregistrare a ecvideelor si/sau in alta baza de date de interes national recunoscuta de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie.

Articolul 5
In sensul prezentei legi, definitiile termenilor si expresiilor sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege.


CAPITOLUL II
Cresterea si exploatarea animalelor


Articolul 6
(1) Cresterea si exploatarea animalelor reprezinta activitatea desfasurata de crescatorii de animale sau de alte specii de interes zootehnic, indiferent de statutul juridic al acestora, in scopul obtinerii de produsi si produse de origine animala.
(2) Activitatea de crestere a animalelor sau a altor specii de interes zootehnic se realizeaza in exploatatii de animale inscrise in Registrul national al exploatatiilor, in Sistemul de identificare si inregistrare a ecvideelor, in Registrul agricol si/sau in alta baza de date nationala recunoscuta de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie.
(3) In alegerea sistemelor de crestere si a tehnologiilor de exploatare, crescatorii de animale sunt obligati sa respecte legislatia privind protectia mediului si normele sanitar-veterinare in vigoare.

Articolul 7
Societatile de ameliorare/Exploatatiile de ameliorare si asociatiile/organizatiile crescatorilor de animale sunt recunoscute de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin autoritatea competenta a statului in zootehnie, ca parteneri in elaborarea politicilor, strategiilor, a programelor de crestere si a politicilor pe produs.

Articolul 8
(1) In scopul evidentierii statistice, al apararii sanatatii, stabilirii valorii genetice, inregistrarii, deplasarii, etichetarii si al valorificarii efectivelor de animale sunt obligatorii identificarea si inregistrarea tuturor animalelor din speciile de interes zootehnic, in conformitate cu prevederile legislatiei Uniunii Europene.
(2) Identificarea si inregistrarea animalelor constituie responsabilitatea crescatorilor de animale si se efectueaza conform legislatiei in vigoare, in functie de specie.

Articolul 9
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, autoritatea competenta a statului in zootehnie si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, impreuna cu Institutul National de Statistica, asigura un sistem informational statistic privind cunoasterea evolutiei efectivelor de animale si organizeaza recensaminte ale animalelor la toti detinatorii de animale.

Articolul 10
Crescatorii de animale de interes zootehnic au obligatia de a respecta prevederile legislatiei Uniunii Europene si nationale privind alimentatia animalelor.

Articolul 11
Crescatorii de animale de interes zootehnic au obligatia de a respecta aplicarea normelor sanitar-veterinare privind protectia si bunastarea animalelor si de zooigiena.


CAPITOLUL III
Alimentatia animalelor


Articolul 12
(1) Alimentatia animalelor pentru speciile de interes zootehnic, in intelesul prezentei legi, este o activitate zootehnica de interes major prin care se asigura nutrientii necesari pentru asigurarea functiilor vitale si productie.
(2) Resursele nutritive, denumite in continuare furaje, includ totalitatea produselor vegetale, animale, minerale si de sinteza care, prin folosirea in hrana animalelor, asigura desfasurarea normala a functiilor vitale si valorificarea potentialului de productie si reproductie al acestora.
(3) Animalele trebuie sa primeasca hrana corespunzator varstei, categoriei si speciei acestora, sa le fie administrata in cantitate suficienta pentru a le mentine intr-o stare buna de sanatate si a le satisface necesitatile nutritive astfel incat sa isi exprime potentialul productiv.
(4) In sensul prezentei legi, activitatile privind alimentatia animalelor se refera la:
a) producerea, recoltarea, depozitarea, conservarea, prelucrarea si valorificarea materiilor prime furajere;
b) fabricarea, comercializarea si utilizarea hranei pentru animale din productia interna, comert intracomunitar sau din import;
c) imbunatatirea productivitatii si calitatii pajistilor permanente si folosirea lor rationala prin pasunat, incarcare optima, rotatie si cosit conform amenajamentelor pastorale, cu mentinerea biosecuritatii, biodiversitatii si protectiei mediului.

Articolul 13
(1) Cerintele nutritionale minime pe specii si categorii, precum si valoarea nutritiva a materiilor prime pentru furaje se stabilesc prin norme elaborate de unitatile de cercetare in domeniul nutritiei animalelor si autoritatea competenta a statului in zootehnie si se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(2) Materiile prime din furajele pentru animale trebuie sa corespunda cel putin parametrilor nutritionali stabiliti de institutiile prevazute la alin. (1).
(3) Furajele trebuie sa corespunda parametrilor de siguranta stabiliti prin norme ale Uniunii Europene si ale Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(4) Ratiile furajere trebuie sa asigure manifestarea potentialului genetic exprimat in performante de productie maxime, fara insa a afecta functiile vitale si sanatatea organismului animal.

Articolul 14
(1) Controlul unitatilor care produc, depoziteaza, colecteaza, transporta, proceseaza, intermediaza, comercializeaza, importa, exporta hrana pentru animale este efectuat de catre Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Controlul respectarii ratiilor furajere se efectueaza de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie.

Articolul 15
Controlul implementarii amenajamentelor pastorale conform legislatiei in vigoare se efectueaza de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie.

Articolul 16
(1) Prin derogare de la prevederile art. 211 -216 din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, cu modificarile si completarile ulterioare, Agentia Domeniilor Statului incheie contracte de concesiune/inchiriere/arendare, dupa caz, a terenurilor cu destinatie agricola, libere de contract, prin atribuire directa, in conditiile legii, cu crescatorii de animale, persoane fizice sau persoane juridice, care nu dispun de terenuri cu destinatie agricola concesionate/arendate/inchiriate, din urmatoarele specii: taurine, bubaline, ovine, caprine, suine, precum si cu crescatorii de pasari.
(2) Consiliile judetene si unitatile administrativ-teritoriale, care detin in proprietate publica/privata sau in administrare terenuri cu destinatie agricola, libere de contract, incheie contracte de concesiune/inchiriere/arendare, dupa caz, prin atribuire directa, in conditiile legislatiei in vigoare, cu crescatorii de animale prevazuti la alin. (1).
(3) Procedurile de concesionare/inchiriere/arendare pentru crescatorii de animale prevazuti la alin. (1) se aplica cu prioritate in prima sesiune, iar suprafetele destinate crescatorilor de animale sunt stabilite de concedent/locator inainte de concesionare/inchiriere/arendare; in situatia existentei mai multor cereri de concesionare/inchiriere/arendare pe aceeasi unitate de suprafata se aplica obligatoriu procedura concurentiala.
(4) In vederea concesionarii/inchirierii/arendarii, dupa caz, crescatorii de animale, persoane fizice sau persoane juridice, trebuie sa asigure incarcatura optima de minimum 0,3 UVM/ha si sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba vechime in cresterea animalelor de cel putin 5 ani dovedita cu inscrierea animalelor in Registrul national al exploatatiilor si Registrul agricol al unitatii administrativ-teritoriale unde se afla terenurile cu destinatie agricola, cu exceptia tinerilor fermieri crescatori de animale;
b) sa aiba sediul/punctul de lucru sau domiciliul dovedit cu acte de proprietate/inscrisuri de la registrul comertului sau documente de identitate pe raza unitatii administrativ-teritoriale unde se afla terenurile cu destinatie agricola.
(5) In situatia in care crescatorii de animale prevazuti la alin. (4) nu asigura incarcatura optima de minimum 0,3 UVM/ha, concesionarea/inchirierea/arendarea, dupa caz, se va incheia cu crescatorii de animale cu sediul/punctul de lucru sau domiciliul dovedit pe raza judetului.
(6) Prevederile alin. (1), (2) si (4) nu sunt incidente asupra procedurilor privind crescatorii de animale beneficiari ai prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 86/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Schimbarea categoriei de folosinta, precum si a destinatiei de utilizare a terenurilor agricole de catre crescatorii de animale prevazuti la alin. (1) constituie contraventie si se sanctioneaza in conformitate cu prevederile art. 42 alin. (2) lit. d) si cu nulitatea absoluta a contractului de concesiune/inchiriere/arendare.
(8) Constatarea incalcarii prevederilor alin. (7) se face de catre concedent/locator sau de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale prin directiile agricole judetene si a municipiului Bucuresti, care au obligatia ca in maximum 3 zile sa o aduca la cunostinta concedentului/locatorului.


CAPITOLUL IV
Ameliorarea animalelor


Articolul 17
Ameliorarea animalelor este o activitate cu caracter prioritar in strategia dezvoltarii zootehniei, care se realizeaza prin lucrari de selectie si reproductie dirijata in rasa pura, hibridare si prin incrucisare.

Articolul 18
(1) Ameliorarea in rasa pura se realizeaza pe baza registrelor genealogice si a programelor de ameliorare intocmite in conformitate cu legislatia in vigoare de catre societati de ameliorare recunoscute de autoritatea competenta a statului in zootehnie.
(2) Infiintarea si mentinerea registrelor genealogice se realizeaza conform regulamentelor de organizare si functionare a registrelor genealogice, intocmite de societatile de ameliorare recunoscute de autoritatea competenta a statului in zootehnie.
(3) Ameliorarea in rasa pura are scopul mentinerii puritatii rasei si perfectionarii rasei in generatii succesive, in acord cu obiectivele programelor de ameliorare, pentru realizarea progresului genetic.

Articolul 19
(1) Ameliorarea prin incrucisare se realizeaza pe baza registrelor zootehnice si a programelor de ameliorare intocmite in conformitate cu legislatia in vigoare de catre exploatatiile de ameliorare recunoscute de autoritatea competenta a statului in zootehnie.
(2) Infiintarea si mentinerea registrelor zootehnice se realizeaza conform regulamentelor de organizare si functionare, intocmite de exploatatiile de ameliorare recunoscute de autoritatea competenta a statului in zootehnie.
(3) Ameliorarea prin incrucisare are scopul obtinerii de animale cat mai productive, prin valorificarea potentialului genetic al diferitelor rase compatibile pentru incrucisare, pentru realizarea progresului genetic.

Articolul 20
(1) Coordonarea si controlul activitatii de ameliorare sunt exercitate de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin autoritatea competenta a statului in zootehnie.
(2) Atributiile autoritatii competente a statului in domeniul ameliorarii animalelor se aproba prin hotarare a Guvernului.

Articolul 21
Organizarea si desfasurarea activitatii de ameliorare si reproductie a animalelor se realizeaza in conformitate cu legislatia Uniunii Europene si cu cea nationala.

Articolul 22

(1) Lucrarile de selectie sunt efectuate de catre societatile de ameliorare si/sau exploatatiile de ameliorare. Acestea pot incredinta unei parti terte autorizate activitati specifice legate de gestionarea programelor de ameliorare, inclusiv testarea performantelor si evaluarea genetica, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene si cu cea nationala.
(2) Datele obtinute in urma efectuarii lucrarilor de selectie sunt colectate in baze de date administrate de catre societatile de ameliorare si/sau exploatatiile de ameliorare recunoscute de autoritatea competenta a statului in zootehnie.
(3) Datele prevazute la alin. (2) se raporteaza in Baza nationala de date a autoritatii competente a statului in zootehnie.
(4) Testarea performantelor si evaluarea genetica se realizeaza de catre societati de ameliorare, exploatatii de ameliorare sau parti terte desemnate de acestea in conformitate cu reglementarile centrelor de referinta ale Uniunii Europene si ale Comitetului International pentru Controlul Performantelor la Animale (ICAR) si vor fi detaliate in programul de ameliorare depus spre aprobare.

Articolul 23
(1) Pentru plata serviciilor din domeniul ameliorarii animalelor, crescatorii de animale beneficiaza de ajutoare de stat, acordate in concordanta cu legislatia Uniunii Europene si care se aproba prin lege.
(2) Sustinerea financiara a efectivelor din populatiile de animale si a efectivelor altor specii de interes zootehnic cuprinse in fermele de elita se realizeaza prin masuri de sprijin initiate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin autoritatea competenta a statului in zootehnie.

Articolul 24
(1) Recunoasterea societatilor de ameliorare, exploatatiilor de ameliorare si aprobarea programelor de ameliorare se realizeaza de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene.
(2) Autoritatea competenta a statului in zootehnie evalueaza si aproba programele de ameliorare depuse de o societate de ameliorare/exploatatie de ameliorare numai daca sunt indeplinite urmatoarele aspecte:
a) acestea urmaresc unul sau mai multe din urmatoarele obiective:
1. ameliorarea rasei/liniei/hibridului;
2. conservarea rasei/liniei;
3. crearea unei noi/unui nou rase/linii/hibrid;
4. reconstituirea unei rase;
b) descriu in detaliu obiectivele ameliorarii;
c) respecta cerintele prevazute de legislatia in vigoare in domeniul ameliorarii.
(3) Autoritatea competenta a statului in zootehnie care a recunoscut o societate de ameliorare poate refuza aprobarea unui program de ameliorare daca programul de ameliorare al societatii in cauza risca sa compromita un program de ameliorare desfasurat de o alta societate pentru aceeasi rasa, care a fost deja aprobat, in ceea ce priveste cel putin unul dintre urmatoarele aspecte:
a) caracteristicile esentiale ale rasei sau principalele obiective ale programului de ameliorare;
b) conservarea rasei sau a diversitatii genetice din cadrul acelei rase;
c) in cazul unei rase pe cale de disparitie sau al unei rase autohtone care nu este intalnita frecvent.
(4) In sensul prevederilor alin. (3), autoritatea competenta a statului in zootehnie ia in considerare urmatoarele aspecte:
a) numarul programelor de ameliorare aprobate deja pentru rasa respectiva;
b) marimea populatiilor de reproductie cuprinse in aceste programe de ameliorare.
(5) Societatile de ameliorare/Exploatatiile de ameliorare recunoscute au obligatia realizarii lucrarilor de selectie, infiintarii si actualizarii permanente a bazelor de date, certificarii originii animalelor si eliberarii certificatelor zootehnice pentru animalele cuprinse in programul de ameliorare propriu.
(6) In cazul in care o societate de ameliorare/exploatatie de ameliorare isi inceteaza activitatea sau i s-a retras recunoasterea, aceasta are obligatia sa predea autoritatii competente a statului in zootehnie baza de date si toate documentele detinute referitoare la evidenta animalelor.
(7) In vederea protejarii informatiilor obtinute in urma efectuarii lucrarilor de selectie realizate de societatile si exploatatiile de ameliorare recunoscute, autoritatea competenta a statului in zootehnie va dezvolta si gestiona o baza nationala de date.


CAPITOLUL V
Reproductia animalelor


Articolul 25
(1) Procesul de reproductie a animalelor are ca obiect principal utilizarea rationala a materialului de reproductie ameliorat genetic, in scopul reluarii ciclurilor de productie si al transmiterii progresului genetic rapid si eficient.
(2) Activitatea de reproductie a animalelor se organizeaza si se desfasoara prin insamantare artificiala, transfer de embrioni si/sau monta naturala autorizata.
(3) Crescatorii de animale sunt liberi sa aleaga pentru efectivele proprii unul dintre sistemele de reproductie prevazute la alin. (2).

Articolul 26
(1) Materialul biologic provenit de la animale de reproductie de rasa pura se colecteaza, se prelucreaza si se depoziteaza, dupa caz, intr-un centru de colectare sau centru de depozitare a materialului seminal, de catre o echipa de colectare sau producere de embrioni autorizata pentru comertul in cadrul Uniunii Europene, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene in vigoare.
Derogari (1)
(2) Centrele de colectare si centrele de depozitare a materialului seminal, precum si centrele de colectare sau de producere a embrionilor sunt autorizate zootehnic de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie conform procedurilor aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(3) Materialul biologic utilizat la insamantari artificiale se distribuie in conformitate cu procedurile prevazute la alin. (2).
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), autoritatea competenta a statului in zootehnie poate autoriza colectarea, prelucrarea si depozitarea in scopul utilizarii pe teritoriul sau a materialului biologic provenit de la animale de reproductie de rasa pura de catre un centru de colectare sau de depozitare, un centru de depozitare de embrioni, o echipa de colectare sau producere de embrioni sau de catre personal cu calificari specifice autorizat in conformitate cu procedurile prevazute la alin. (2).

Articolul 27
(1) Operatiunea tehnica de insamantare artificiala se executa de catre prestatori de servicii, autorizati prin recunoasterea calificarii profesionale in meseria/ocupatia de operator insamantari artificiale la animale de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie, conform procedurilor aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Derogari (1)
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), medicii veterinari care executa operatiunea tehnica de insamantare artificiala sunt atestati de catre Colegiul Medicilor Veterinari si sunt autorizati de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie, conform legislatiei in vigoare.
(3) Certificatele de calificare, absolvire sau competente profesionale in meseria/ocupatia de operator insamantari artificiale la animale se obtin dupa absolvirea cursurilor specifice in cadrul unui centru de formare sau centru de competente profesionale autorizat, conform legislatiei in vigoare.

Articolul 28
Reproducatorii si materialul biologic provenit din comertul intracomunitar si/sau importul din tari terte se aproba de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie, la propunerea societatilor/exploatatiilor de ameliorare, precum si a centrelor de colectare si depozitare a materialului seminal, cu respectarea legislatiei sanitar-veterinare.

Articolul 29
Biotehnologia transferului de embrioni si manipularile genetice efectuate cu caracter experimental sunt de competenta institutelor de cercetari stiintifice si de invatamant superior de profil, iar aplicarea in practica se efectueaza de catre centre de transfer de embrioni autorizate de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie in conformitate cu procedurile de lucru.

Articolul 30
(1) Activitatea de reproductie prin sistemul de monta naturala autorizata se organizeaza si se desfasoara in conformitate cu normele tehnice elaborate de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie si aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(2) Reproducatorii masculi, indiferent de specie, utilizati la monta naturala, sunt autorizati de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie daca indeplinesc performantele minime stabilite prin programele de ameliorare si cerintele sanitar- veterinare in vigoare.
(3) Consiliile locale si alte entitati interesate organizeaza si asigura buna functionare a statiunilor si punctelor de monta, conform legislatiei in vigoare.


CAPITOLUL VI
Conservarea raselor autohtone de animale


Articolul 31
(1) Sunt considerate rase autohtone acele rase de animale care s-au format in conditii geoclimatice specifice tarii noastre.
(2) Conservarea si mentinerea raselor de animale autohtone in pericol de disparitie se realizeaza in conformitate cu legislatia Uniunii Europene si cu legislatia nationala in vigoare.

Articolul 32
Pentru sustinerea financiara a raselor de animale autohtone in pericol de disparitie, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin autoritatea competenta a statului in zootehnie, initiaza masuri de sprijin in conformitate cu prevederile legislatiei Uniunii Europene si ale legislatiei nationale in vigoare.

Articolul 33
(1) Pastrarea diversitatii genetice a animalelor domestice se realizeaza in situ in ecosistemul lor natural, prin programe de conservare, si ex situ in cadrul Bancii nationale de gene pentru animale si in Centrul national de recoltare, examinare, prelucrare, stocare, insamantare artificiala si biotehnologii de reproductie la specia cabaline.
(2) Autoritatea competenta a statului in zootehnie gestioneaza la nivel national conservarea si mentinerea diversitatii genetice a populatiilor de animale si a altor specii de interes zootehnic.


CAPITOLUL VII
Atributii


Articolul 34
(1) Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia nationala de dezvoltare a zootehniei;
b) elaboreaza acte normative privind sprijinul financiar pentru implementarea strategiei de dezvoltare a zootehniei;
c) sprijina colaborarea cu alte state in domeniul zootehniei;
d) plateste cotizatiile la organismele internationale de profil la care este afiliat sau in curs de afiliere si participa la evenimente organizate de catre organismele de profil la care Romania este afiliata;
e) emite acte normative pentru reglementarea aspectelor tehnice prevazute in prezenta lege.
(2) Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi, autoritatea competenta a statului in zootehnie, cu reprezentare la nivel national prin structurile sale teritoriale, are urmatoarele atributii:
a) indruma la nivel national activitatea de crestere, ameliorare, exploatare si nutritie, conservarea resurselor genetice la speciile de animale de interes zootehnic, conservarea patrimoniului zoopastoral, precum si controlul producatorilor si prim-cumparatorilor de lapte;
b) efectueaza controale oficiale, conform domeniului sau de activitate;
c) recunoaste operatorii din domeniul sau de activitate;
d) aproba programele de ameliorare elaborate de catre societatile de ameliorare/exploatatiile de ameliorare, urmareste realizarea obiectivelor acestora;
e) intocmeste nomenclatorul raselor de animale din Romania si recunoaste noile creatii biologice;
f) efectueaza activitatea de formare profesionala in domeniul ameliorarii si reproductiei;
g) aproba si autorizeaza reproducatorii masculi;
h) elaboreaza proceduri pentru a asigura eficienta, impartialitatea si coerenta pentru toate atributiile si sarcinile care ii revin in acord cu prevederile prezentei legi;
i) asigura mentinerea biodiversitatii genetice pentru toate speciile de animale, gestioneaza si dezvolta banca nationala de gene si Centrul national de recoltare, examinare, prelucrare, stocare, insamantare artificiala si biotehnologii de reproductie la specia cabaline;
j) propune acte normative si face propuneri de modificare a actelor normative in vigoare cu privire la domeniul sau de activitate;
k) dezvolta si gestioneaza o baza nationala de date;
l) efectueaza teste si analize in laboratoarele proprii pentru domeniul sau de activitate;
m) asigura participarea la cursuri de formare, specializare si perfectionare profesionala in tara si in strainatate;
n) organizeaza/participa la manifestari expozitionale si stiintifice agricole si zootehnice nationale si internationale;
o) elaboreaza si redacteaza publicatii tehnice de specialitate privind domeniul sau de activitate;
p) asigura instruirea personalului pentru realizarea in bune conditii a activitatilor din domeniul zootehnic;
q) indeplineste in conditiile stabilite de legislatia in vigoare toate prerogativele care decurg din calitatea de autoritate competenta a statului in zootehnie.


CAPITOLUL VIII
Controlul si inspectia oficiala a activitatilor zootehnice


Articolul 35
(1) Autoritatea competenta a statului in zootehnie efectueaza controale si inspectii oficiale pentru a asigura verificarea conformitatii activitatilor zootehnice cu prezenta lege si alte acte legislative subsecvente.
(2) Controlul si inspectia oficiala a activitatilor zootehnice se planifica in functie de obiective, activitati specifice, termene, reglementari legislative si proceduri.
(3) Controlul si inspectia oficiala se efectueaza cu regularitate si frecventa corespunzatoare, astfel incat sa permita identificarea riscurilor, antecedentelor si neconformitatilor.

Articolul 36
(1) Controalele si inspectiile oficiale ale activitatilor zootehnice se fac in baza unor proceduri documentate care sa asigure uniformitatea efectuarii acestora si o calitate ridicata si constanta.
(2) Atributiile referitoare la controalele si inspectiile oficiale ale activitatilor zootehnice se indeplinesc in general prin utilizarea de metode si tehnici de control adecvate, cum ar fi monitorizarea, supravegherea, verificarea, auditul, inspectia, expertiza, teste si analize de laborator.

Articolul 37
(1) Autoritatea competenta a statului in zootehnie asigura impartialitatea, calitatea si coerenta controalelor si inspectiilor oficiale la toate nivelurile si pentru toate activitatile zootehnice.
(2) Autoritatea competenta a statului in zootehnie efectueaza controale si inspectii oficiale ale activitatilor zootehnice cu un nivel inalt de transparenta, prin publicarea informatiilor pe care le detine in cel mai scurt termen posibil.
(3) Informatiile privind activitatile de control, inspectie oficiala si eficacitatea acestora sunt facute publice.
(4) Autoritatea competenta a statului in zootehnie adopta masurile necesare pentru a se asigura ca membrii personalului sau nu divulga informatiile obtinute pe parcursul desfasurarii atributiilor de control si inspectie care, prin natura lor, constituie un secret profesional.

Articolul 38

Autoritatea competenta a statului in zootehnie, in urma controalelor si inspectiilor oficiale efectuate, elaboreaza rapoarte de control, care includ o descriere a scopului acestora, metodele aplicate, rezultatele obtinute si, dupa caz, masurile propuse si dispuse.

Articolul 39
Desfasurarea controalelor si inspectiilor oficiale ale activitatilor zootehnice se realizeaza conform legislatiei in vigoare.


CAPITOLUL IX
Raspunderi si sanctiuni


Articolul 40
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea administrativa, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.

Articolul 41
(1) Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) falsificarea inscrisurilor in certificatele zootehnice sau in alte evidente oficiale;
b) executarea de lucrari de manipulare genetica la animale fara aprobarea autoritatii competente a statului in zootehnie;
c) utilizarea sumelor alocate pentru ameliorarea si conservarea resurselor genetice animale in alte scopuri;
d) introducerea pe teritoriul Romanei de reproducatori si/sau material biologic fara autorizatie conform legislatiei in vigoare.
(2) Infractiunea prevazuta la alin. (1) lit. a) se pedepseste cu inchisoare de la unu la 6 ani.
(3) Infractiunile prevazute la alin. (1) lit. b) si d) se pedepsesc cu inchisoare de la 2 luni la 2 ani sau cu amenda penala.
(4) Infractiunea prevazuta la alin. (1) lit. c) se pedepseste cu inchisoare de la unu la 7 ani.

Articolul 42
(1) Constituie contraventii la prezenta lege, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, savarsirea de catre persoanele fizice sau juridice a urmatoarelor fapte:
a) producerea de embrioni, material seminal, oua de incubatie pentru hibrizi comerciali si oua de viermi de matase in afara unitatilor specializate autorizate in acest scop;
b) executarea neautorizata a transferului de embrioni sau a insamantarilor artificiale;
c) nerespectarea normelor si instructiunilor tehnice privind efectuarea montei si asigurarea numarului de reproducatori masculi folositi in statiuni de monta si puncte de monta naturala;
d) monta clandestina, care consta in folosirea reproducatorilor masculi neautorizati;
e) neprezentarea si nedeclararea pentru identificarea si inregistrarea ecvideelor;
f) inscrierea de date neconforme cu realitatea in registrele genealogice, registrele unice de monta si fatari, buletinele de insamantare artificiala;
g) nerespectarea normelor tehnice privind efectuarea lucrarilor de selectie;
h) testarea reproducatorilor in unitati neautorizate;
i) prestarea serviciilor de comercializare a materialului seminal congelat/conservat pentru insamantare artificiala fara autorizatie;
j) inexistenta documentelor evidentelor zootehnice si a pasaportului, dupa caz;
k) in situatia in care operatorii autorizati nu notifica autoritatea competenta a statului in zootehnie cu privire la modificarile survenite asupra documentatiilor depuse pentru recunoastere/autorizare/aprobare;
l) impiedicarea inspectorilor in zootehnie sa isi exercite controlul conform legislatiei in vigoare, de catre un operator;
m) refuzul unui operator de a duce la indeplinire masurile obligatorii dispuse de inspectorul in zootehnie, la termenele stabilite de acesta;
n) cand se constata abateri repetate referitoare la inregistrarea si transmiterea datelor de catre prestatorii de servicii;
o) pasunatul neautorizat sau introducerea animalelor pe pajisti in afara perioadei stabilite pentru pasunat;
p) refuzul de catre titularii de pajisti de a participa la intocmirea planurilor de exploatare a pajistilor, impiedicarea sau interzicerea punerii in aplicare a lucrarilor prevazute in acestea.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei, faptele prevazute la lit. d), e), j), k), l), m), n), o) si p);
b) cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei, faptele prevazute la lit. c), f), g) si i);
c) cu amenda de la 6.000 lei la 10.000 lei, faptele prevazute la lit. a), b) si h);
d) cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei, faptele prevazute la art. 16 alin. (7).

Articolul 43
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite de structurile centrale si locale cu atributii in domeniu, aflate in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(2) Sumele provenite din aplicarea amenzilor prevazute la art. 42 alin. (2) constituie venit la bugetul de stat.

Articolul 44
Prevederile referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 45
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea zootehniei nr. 72/2002, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 235 din 2 aprilie 2014.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.



ANEXA DEFINITII
1. Ameliorare - procesul de modificare dirijata a structurii genetice a populatiilor de animale domestice in succesiunea generatiilor, in directia dorita de crescator
2. Evaluarea genetica - actiunea de estimare a valorii de ameliorare a animalelor de reproductie
3. Valoare de ameliorare - valoarea estimata a unui reproducator pentru un anumit caracter, data de performanta proprie si/sau performantele ascendentilor, valoarea medie a performantelor descendentilor si colateralilor, exprimata ca abatere de la media contemporanilor
4. Lucrari de selectie - actiuni de inregistrare a informatiilor genealogice, de masurare si inregistrare a performantelor zootehnice, estimarea valorii de ameliorare a animalelor de reproductie
5. Masurarea si inregistrarea performantei - masurarea si inregistrarea performantei fiecarui individ candidat la selectie sau a descendentei sale de catre o societate de ameliorare/exploatatie de ameliorare recunoscuta de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie.
6. Rasa - o populatie de animale, izolata reproductiv, cu un fond de gene comun, suficient de omogena pentru a fi considerata diferita de celelalte animale din aceeasi specie de catre unul sau mai multe grupuri de crescatori, care au convenit sa inscrie animalele in cauza in registre genealogice, cu detalierea ascendentilor lor cunoscuti, in scopul reproducerii caracteristicilor mostenite ale acestora prin reproductie, schimb si selectie in cadrul unui program de ameliorare
7. Rasa pe cale de disparitie - o rasa locala recunoscuta de un stat membru sau mai multe state membre ca fiind pe cale de disparitie, adaptata genetic la unul sau mai multe sisteme sau medii de productie traditionale in respectivul stat membru sau in mai multe state membre. Statutul de rasa pe cale de disparitie este stabilit din punct de vedere stiintific de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie.
8. Linie - o subpopulatie stabila si omogena din punct de vedere genetic dintr-o anumita rasa
9. Animal de reproductie - animal dintr-o rasa pura sau porc de reproductie hibrid
10. Animal de reproductie de rasa pura - animal care este inscris in sectiunea principala a unui registru genealogic
11. Porc de reproductie hibrid - animal din specia porcina inregistrat intr-un registru zootehnic, obtinut prin incrucisare intentionata sau utilizat pentru incrucisare deliberata intre:
a) porci de reproductie de rasa pura apartinand unor rase sau linii diferite;
b) porci de reproductie care sunt la randul lor rezultatul unei incrucisari hibride intre rase sau linii diferite;
c) porci de reproductie care apartin uneia dintre categoriile mentionate la lit. a) sau b)
12. Material biologic - material seminal, ovule si embrioni colectati sau produsi de la animale de reproductie in scopul reproductiei asistate
13. Insamantarea artificiala - procedeu tehnic de depunere a materialului seminal in aparatul genital femel in vederea fecundarii
14. Material seminal congelat - material seminal recoltat, controlat, prelucrat si conservat prin congelare, in scopul mentinerii capacitatii fecundante si utilizarii lui in biotehnologia insamantarilor artificiale
15. Transfer de embrioni - biotehnologie de reproductie care consta in implantarea in uterul unei femele a unui embrion recoltat de la alta femela, nominalizata ca mama de tati
16. Embrion - primul stadiu de dezvoltare a unui organism viu, de la fecundarea ovulului pana la formarea organelor
17. Operator - orice persoana fizica sau juridica: societatile de ameliorare, exploatatiile de ameliorare, partile terte desemnate de societatile de ameliorare sau exploatatiile de ameliorare, centrele de colectare si de depozitare a materialului seminal, centrele de depozitare a embrionilor, echipele de colectare sau productie a embrionilor, crescatorii
18. Societate de ameliorare - orice asociatie de crescatori, organizatie de ameliorare sau organism public recunoscut de autoritatea competenta a statului in zootehnie in scopul desfasurarii unui program de ameliorare cu animale de reproductie de rasa pura inscrise in registrul genealogic infiintat sau mentinut de aceasta, inclusiv pentru alte specii de interes zootehnic
19. Exploatatie de ameliorare - orice asociatie de crescatori, organizatie de ameliorare, exploatatie/intreprindere privata care desfasoara activitati intr-un sistem de productie inchis sau organism public recunoscut de catre autoritatea competenta in zootehnie in scopul desfasurarii unui program de ameliorare cu porci de reproductie hibrizi inregistrati in registrul zootehnic condus sau infiintat de aceasta
20. Organism de ameliorare - orice asociatie de crescatori, organizatie de ameliorare, exploatatie privata, organizatie de crestere a animalelor sau serviciu oficial dintr-o tara terta care, in ceea ce priveste animalele de reproductie de rasa pura din speciile: bovine, ovine, caprine, ecvidee, suine sau porci de reproductie hibrizi, a fost acceptat de catre tara terta in cauza in legatura cu introducerea in Uniunea Europeana de animale de reproductie pentru reproductie
21. Asociatie/Organizatie de crescatori - orice forma asociativa, legal constituita, ai carei membri detin animale sau alte specii de interes zootehnic inregistrate in Registrul national al exploatatiilor, in Sistemul de identificare si inregistrare a ecvideelor, in Registrul agricol si/sau in alta baza de date nationala, recunoscuta de catre autoritatea competenta, a statului in zootehnie
22. Crescator - orice detinator de animale sau alte specii de interes zootehnic, indiferent de forma juridica de organizare, care are animalele inscrise in Registrul national al exploatatiilor, in Sistemul de identificare si inregistrare a ecvideelor, in Registrul agricol si/sau in alta baza de date de interes national recunoscuta de catre autoritatea competenta a statului in zootehnie
23. Intreprindere/Exploatatie privata care isi desfasoara activitatea intr-un sistem de productie inchis - intreprindere privata care desfasoara un program de ameliorare la care fie nu participa crescatori, fie numarul lor este limitat si au obligatii fata de intreprinderea privata de a accepta sa se aprovizioneze cu porci de reproductie hibrizi de la aceasta sau sa furnizeze porci de reproductie hibrizi acesteia
24. Autoritatea competenta a statului in zootehnie - Agentia Nationala pentru Zootehnie "Prof. Dr. G. K. Constantinescu", recunoscuta de Uniunea Europeana pentru transpunerea si implementarea legislatiei europene privind domeniul sau de activitate, autoritate cu reprezentare la nivel national prin structurile sale teritoriale
25. Program de ameliorare - un set de actiuni sistematice care include inregistrarea performantelor, selectia, reproductia si schimburile de animale de reproductie si de material biologic provenit de la acestea, concepute si puse in aplicare cu scopul de a mentine sau imbunatati caracteristicile fenotipice si genotipice dorite ale populatiei de reproductie tinta
26. Registru genealogic - orice registru, arhiva sau suport de date pentru animale din speciile: bovine, ovine, caprine, suine, ecvidee, care este condus de o societate de ameliorare
27. Registru zootehnic - orice arhiva sau suport de date care este condus de o exploatatie de ameliorare sau de un organism de ameliorare
28. Evidente zootehnice - orice arhiva sau suport de date, cu indicarea detaliilor privind ascendentii cunoscuti, in cazul altor specii de interes zootehnic
29. Certificat zootehnic - certificat de reproductie, atestat sau documentatie comerciala eliberata pe hartie sau in format electronic pentru animalele de reproductie si materialul biologic provenit de la acestea, care ofera informatii privind pedigriul, identificarea si, daca sunt disponibile, rezultatele testarii performantei sau ale evaluarii genetice
30. Baza nationala de date - platforma pentru stocarea si gestionarea tuturor informatiilor din domeniul de activitate al autoritatii competente a statului in zootehnie
31. Conservarea in situ - conservarea materialului genetic al animalelor in conditiile in care acestea exista in ecosisteme si habitate naturale
32. Conservarea ex situ - conservarea materialului genetic in afara ecosistemului sau natural, oferind o asigurare de rezerva impotriva pierderilor resurselor genetice animale
33. Centru de colectare a materialului seminal - unitate autorizata si controlata oficial, situata pe teritoriul unui stat membru sau al unei tari terte, in care se produce material seminal destinat insamantarii artificiale
34. Centru de depozitare a materialului seminal - unitate autorizata si controlata oficial, situata pe teritoriul unui stat membru sau al unei tari terte, in care se depoziteaza material seminal congelat destinat insamantarii artificiale
35. Monta naturala autorizata - imperecherea masculului autorizat cu femele in conditii fiziologice naturale
36. Statiuni de monta - unitati zootehnice autorizate ale consiliilor locale de pe raza tuturor unitatilor administrativ- teritoriale, care asigura adapostirea si ingrijirea reproducatorilor masculi autorizati, precum si reproductia la speciile: bovine, ovine, caprine, suine si ecvidee, prin monta naturala, cu reproducatori de mare valoare zootehnica
37. Puncte de monta - unitati zootehnice autorizate care functioneaza la adresa crescatorilor de reproducatori, acolo unde numarul femelelor de reproductie nu justifica functionarea statiunilor de monta
38. Prestator de servicii - orice persoana fizica/juridica, ce presteaza un serviciu in schimbul unei remuneratii
39. Reproducator utilizat pentru insamantare artificiala - reproducator selectionat prin programe de ameliorare si exploatat in centrul de colectare
40. Reproducator autorizat pentru monta naturala - reproducator exploatat in statiunea de monta sau in punctul de monta, autorizat de autoritatea competenta a statului in zootehnie
41. Control - verificarea prin examinarea si analizarea dovezilor obiective a respectarii cerintelor specifice
42. Inspectie - examinarea oricarui aspect legat de activitatile zootehnice pentru a verifica respectarea cerintelor legislatiei in vigoare
43. Alte activitati oficiale - orice activitate, alta decat un control oficial, care este efectuata de autoritatile competente ale statului in conformitate cu prevederile prezentei legi
44. Introducerea in Uniunea Europeana - actiunea de a introduce animale de reproductie si material biologic provenit de la acestea in unul dintre teritoriile Uniunii Europene, cu exceptia tranzitului
45. Comert - actiunea de cumparare, vanzare, schimb sau dobandire in alt mod sau punere pe piata a animalelor sau a materialului biologic provenit de la acestea in cadrul Uniunii Europene, inclusiv in cadrul unui stat membru
46. Schimb intracomunitar - operatiuni derulate intre doua state membre pe teritoriul Uniunii Europene
47. Hrana sau furaje pentru animale - orice substanta sau produs, inclusiv aditivii, indiferent daca sunt prelucrate, partial prelucrate sau neprelucrate, destinate utilizarii ca hranire pe cale orala a animalelor
48. Furaj combinat - un amestec de cel putin doua materii prime pentru furaje, cu sau fara aditivi pentru hrana animalelor, destinat hranirii animalelor pe cale orala, sub forma de furaj complet sau complementar
49. Furaj complet - un furaj combinat care datorita compozitiei sale este suficient pentru o ratie zilnica
50. Furaj complementar - un furaj combinat cu un continut ridicat de anumite substante, dar care datorita compozitiei sale este suficient pentru o ratie zilnica numai daca este folosit in combinatie cu alte furaje
51. Materii prime pentru furaje - inseamna produse de origine vegetala sau animala, al caror scop principal este sa raspunda nevoilor nutritionale ale animalelor, in starea lor naturala, proaspete sau conservate, si produse derivate din prelucrarea lor industriala, precum si substante organice si anorganice care contin sau nu aditivi pentru hrana animalelor, destinate hranirii animalelor pe cale orala, fie direct ca atare, fie dupa prelucrare sau pentru prepararea furajelor combinate ori ca suport pentru preamestecuri





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice