din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2740 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei aplicabil activitatii de investigatii desfasurate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, din 23.01.2019

INTEGRAL: Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei aplicabil activitatii de investigatii desfasurate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, din 23.01.2019


Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei aplicabil activitatii de investigatii desfasurate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, din 23.01.2019

Publicat in Monitorul Oficial nr. 98 din 07.02.2019


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Articolul 1. (1) Prezentul regulament stabileste regimul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de natura contraventionala constatate in activitatea de investigatii prevazute in Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea si transparenta pietei angro de energie (REMIT).



(2) Nu fac obiectul prezentului regulament abaterile de la reglementarile emise in sectorul energiei care, potrivit legislatiei in materie, constituie infractiuni si nici constatarile incalcarilor de lege care fac obiectul actiunilor de control prevazute in Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei aplicabil activitatii de control desfasurate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 62/2013, cu modificarile ulterioare.


CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare

Articolul2. Prevederile prezentului regulament se aplica:



a) persoanelor juridice titulare de licente/autorizatii acordate de catre ANRE care efectueaza tranzactii pe piata angro de energie;


b) clientilor finali din sectorul energiei care efectueaza tranzactii pe piata angro de energie;


c) persoanelor fizice care au calitatea de conducatori/administratori/directori si altor angajati ai participantilor la piata ori asociatiilor de participanti la piata supusi investigatiei.

Articolul 3. Aplicarea prevederilor prezentului regulament este asigurata de catre personalul cu atributii de investigatie, denumiti investigatori, desemnati de catre presedintele ANRE pentru desfasurarea activitatii de investigatie, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Articolul 4. (1) Termenii si notiunile utilizate sunt definite in anexa nr. 1 la prezentul regulament.



(2) Definitiile din anexa nr. 1 se completeaza cu definitiile din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, din REMIT si din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017.

Articolul 5. Aplicarea prevederilor prezentului regulament se face in concordanta cu dispozitiile urmatoarelor acte normative:



a) Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;


b) Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;


c) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 160/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;


d) Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;


e) REMIT;


f) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie;


g) alte acte normative din sectorul energiei, aflate in vigoare.


CAPITOLUL III
Desfasurarea activitatii de investigatie

Articolul6. Activitatea de investigatie are ca obiect identificarea practicilor abuzive care afecteaza piata angro de energie, respectiv incalcarea prevederilor REMIT, in cazul:



a) realizarii de tranzactii bazate pe informatii privilegiate in sensul prevederilor art. 3 alin. (1) si (2) din REMIT;


b) manipularii pietei sau tentativei de manipulare a pietei angro de energie in sensul prevederilor art. 5 din REMIT;


c) nerespectarii obligatiilor de publicare a informatiilor privilegiate, de raportare a datelor si de inregistrare in temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) - (3), art. 8 alin. (1) si (5), respectiv art. 9 alin. (1) si (5) din REMIT;


d) nerespectarii de catre persoanele care efectueaza tranzactii cu titlu profesional a obligatiilor ce le revin in temeiul art. 15 din REMIT.

Articolul 7. ANRE efectueaza investigatii dupa cum urmeaza:



a) din oficiu;


b) ca raspuns la o plangere formulata de o persoana fizica sau juridica afectata in mod real si direct de o potentiala incalcare a prevederilor legale privind buna functionare a pietei angro de energie;


c) la solicitarea Agentiei pentru Cooperarea Autoritatilor de Reglementare in domeniul Energiei (ACER).

Articolul 8. (1) Dupa declansarea investigatiei, investigatorii pot efectua inspectii/inspectii inopinate, fiind abilitati cu drepturi de investigare. Inspectia inopinata se poate desfasura in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care operatorii economici le detin legal, de catre investigatorii desemnati de presedintele ANRE prin decizie si mandat de investigatie, numai daca exista indicii ca pot fi gasite documente sau pot fi obtinute informatii considerate necesare pentru indeplinirea atributiilor legale.



(2) Activitatea de inspectie cu caracter inopinat consta in verificarea autorizata, la fata locului.


(3) Activitatea de inspectie/inspectie inopinata presupune ridicarea si obtinerea, in orice forma, de informatii, copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau din alte evidente legate de activitatea operatorului economic, echipei de investigatie revenindu-i obligatia de a certifica preluarea acestora intr-un proces-verbal de constatare si inventariere.


(4) In cazul in care inspectia inopinata se efectueaza in orice alte spatii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport apartinand conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai operatorilor economici ori asociatiilor de operatori economici supusi investigatiei, aceasta se realizeaza in baza deciziei de imputernicire emise de presedintele autoritatii competente si cu autorizarea judiciara data prin incheiere de catre presedintele Curtii de Apel Bucuresti sau de catre un judecator delegat de acesta, conform prevederilor art. 88 alin. (1) si art. 187 alin. (1) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 18 alin. (1) din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017.


(5) Activitatea de investigatie acopera, in totalitate sau in mare parte, prin tematica sa, atributiile si responsabilitatile esentiale conferite prin actele normative in vigoare persoanelor prevazute la art. 3.


(6) Inspectia/inspectia inopinata se desfasoara intre orele 8,00 si 18,00 si trebuie efectuata in prezenta reprezentantului legal al operatorului/operatorilor economic/economici si/sau persoanei/persoanelor imputernicite de catre acestia sau, dupa caz, a persoanelor prevazute la alin. (4). Inspectia/inspectia inopinata poate continua si dupa ora 18,00 numai cu acordul scris al persoanelor mentionate in antecedenta.


(7) Comunicarile dintre persoana inspectata si avocatul sau, realizate in scopul si in interesul exercitarii dreptului la aparare, se supun prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata.

Articolul 9. (1) Activitatea de investigatie si/sau activitatea de inspectie/inspectie inopinata se efectueaza de catre o echipa de investigatie formata din cel putin 2 membri, imputerniciti prin decizie si mandat de catre presedintele ANRE, seful echipei de investigatie fiind numit din cadrul compartimentului cu atributii de investigatie.



(2) Echipa de investigatie/inspectie/inspectie inopinata este formata, de regula, din persoane care isi desfasoara activitatea in cadrul compartimentului cu atributii de investigatie din cadrul ANRE. In functie de tematica investigatiei, in componenta echipei de investigatie pot fi desemnate persoane din cadrul oricarui compartiment de specialitate al ANRE.


(3) Echipa de investigatie/inspectie/inspectie inopinata este condusa de catre un sef de echipa nominalizat in decizia presedintelui ANRE si in mandatul de investigatie, care raspunde de modul de desfasurare a investigatiei.


(4) Cel putin unul dintre membrii echipei de investigatie/inspectie/inspectie inopinata trebuie sa aiba calitatea de agent constatator.

Articolul 10. Pe timpul desfasurarii activitatii de investigatie, membrii echipei de investigatie prevazute la art. 9 alin. (2) au, in principal, drepturile si obligatiile prevazute la art. 17-19 din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017.

Articolul 11. Pe timpul desfasurarii activitatii de investigatie, persoanele prevazute la art. 2 au, in principal, drepturile si obligatiile prevazute la art. 21 si 22 din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017.

Articolul 12. (1) In urma oricarei investigatii, sub coordonarea sefului echipei de investigatie, echipa intocmeste un raport de investigatie, care contine descrierea clara si detaliata a actiunilor de investigatie intreprinse, prezentarea situatiei de fapt si de drept, faptele si posibilele abateri, actiunile/masurile luate de participantul la piata pe parcursul investigatiei, concluziile investigatiei, punctul de vedere al faptuitorului cu privire la fapta sa, obiectiunile acestuia cu privire la raportul de investigatie, recomandarile formulate de echipa de investigatie, masurile propuse si propunerile de sanctionare a participantului la piata.



(2) Raportul de investigatie intocmit de catre echipa de investigatie este comunicat participantului la piata investigat, in vederea formularii de obiectiuni cu privire la continutul acestuia. Obiectiunile, propunerile de remediere se vor transmite ANRE in termen de 15 zile de la data comunicarii.


(3) Raportul de investigatie se semneaza de catre toti membrii echipei de investigatie si se supune aprobarii presedintelui ANRE, dupa consultarea comisiei de analiza, constituita potrivit dispozitiilor art. 8 din Regulamentul pentru organizarea si desfasurarea activitatii de investigatie in domeniul energiei privind functionarea pietei angro de energie, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 25/2017.


(4) Dupa aprobarea raportului de investigatie, presedintele ANRE dispune prin decizie masuri in sarcina participantului la piata investigat, sanctionarea contraventionala a acestuia, dupa caz, respectiv cuantumul amenzii aplicate.

Articolul 13. (1) In functie de gravitatea sau natura abaterii constatate, membrii echipei de investigatie propun presedintelui ANRE, prin raportul de investigatie, odata cu sanctionarea, si suspendarea/retragerea licentei/autorizatiei emise contravenientului.



(2) Masura suspendarii sau retragerii licentei/autorizatiei se aproba prin decizie a presedintelui ANRE.

Articolul 14. Presedintele ANRE convoaca comisia de analiza cu rol de consultare, stabilita prin ordin, pentru analizarea rezultatelor investigatiei si a propunerilor, formulate de catre echipa de investigatie.

Articolul 15. (1) Raportul final continand rezultatele investigatiei si decizia presedintelui ANRE cu masurile stabilite sunt comunicate participantului la piata in termen de 15 zile de la finalizarea investigatiei.



(2) In cazul in care au fost constatate contraventii, odata cu transmiterea deciziei de inchidere a investigatiei, contravenientului i se va comunica data la care trebuie sa se prezinte la sediul ANRE in vederea aplicarii sanctiunii contraventionale.


(3) In cazul in care, in urma finalizarii investigatiei, se constata ca nu exista indicii temeinice cu privire la incalcarea legii, care sa justifice impunerea de masuri si/sau sanctiuni de catre ANRE participantului la piata, aceasta, prin decizie a presedintelui, inchide investigatia si informeaza de indata partile implicate.


(4) Decizia de aprobare a raportului de investigatie poate fi atacata in contencios administrativ.


CAPITOLUL IV
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor contraventionale
Articolul16. Contraventiile savarsite de catre participantii la piata angro de energie sunt prevazute de prevederile art. 93 alin. (1) si art. 194 din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 17. Ca urmare a inspectiei/inspectiei inopinate/investigatiei, membrii echipei de investigatie, in calitate de agenti constatatori, constata si aplica sanctiuni pentru contraventiile prevazute in Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 18. In urma finalizarii activitatii de investigatie, in situatia in care echipa de investigatie constata fapte susceptibile a constitui contraventii, acestia prezinta in raportul de investigatie propunerea de sanctionare, precum si cuantumul amenzii ce urmeaza a fi aplicat contravenientului.

Articolul 19. (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor, potrivit art. 17, revine investigatorilor, care detin calitatea de agent constatator conform deciziei presedintelui ANRE.



(2) Calitatea de agent constatator este atestata prin legitimatie, al carei model este prevazut in anexa nr. 2 la prezentul regulament.


(3) Agentii constatatori incheie pentru contraventiile constatate, in urma finalizarii inspectiei/inspectiei inopinate sau investigatiei, un proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Articolul 20. (1) Procesul-verbal prevazut de art. 19 alin. (3) se redacteaza in conformitate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3 la prezentul regulament.



(2) Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se intocmeste de catre membrii echipei de investigatie imputerniciti in acest sens.


(3) Procesul-verbal prevazut la art. 19 alin. (3) se semneaza pe fiecare pagina de catre membrii echipei de investigatie, care indeplinesc calitatea de agent constatator, respectiv de reprezentantul legal al contravenientului sau contravenient, si se inregistreaza la sediul ANRE si la sediul contravenientului, dupa caz.


(4) Daca reprezentantul legal al contravenientului sau contravenientul este prezent la incheierea procesului-verbal, o copie se inmaneaza acestuia, facandu-se mentiune in acest sens in procesul-verbal. Reprezentantul legal al contravenientului sau contravenientul semneaza de primire.


(5) In momentul incheierii procesului-verbal prevazut la art. 19 alin. (3), membrii echipei de investigatie sunt obligati sa aduca la cunostinta reprezentantului legal al contravenientului sau contravenientului dreptul de a face obiectii cu privire la continutul actului de constatare si sanctionare, eventualele obiectii fiind consemnate la rubrica "Alte mentiuni", sub sanctiunea nulitatii procesului-verbal.

Articolul 21. (1) In cazul in care reprezentantul legal al contravenientului sau contravenientul nu este de fata, refuza sau nu poate sa semneze, membrii echipei de investigatie fac mentiune despre aceste imprejurari in cadrul procesului-verbal, care trebuie sa fie confirmate de un martor.



(2) In situatia prevazuta la alin. (1), procesul-verbal cuprinde inclusiv datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.


(3) Nu poate avea calitate de martor un alt agent constatator sau alt membru al echipei de investigatie.


(4) In lipsa unui martor, membrii echipei de investigatie vor preciza motivele care au condus la incheierea procesului-verbal in acest mod.

Articolul 22. (1) Procesul-verbal prin care se constata contraventia si se sanctioneaza participantul la piata si/sau administratorul/angajatul acestuia, persoana fizica investigata in baza autorizarii judiciare, trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente: data si locul unde este incheiat; numele, prenumele, calitatea, numarul de legitimatie si institutia din care face parte agentul constatator; denumirea operatorului economic sanctionat, sediul social, numarul de inregistrare al acestuia, codul de inregistrare fiscala; numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal, ocupatia si locul de munca al semnatarului procesului-verbal avand calitatea de reprezentant legal; numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal al contravenientului persoana fizica; descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia; amenda aplicata, termenul si modalitatea de plata; obiectii cu privire la continutul actului de constatare; termenul de exercitare a caii de atac si instanta competenta sa solutioneze contestatia.



(2) Odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale, agentii constatatori dispun masuri si termene de conformare pentru restabilirea legalitatii, respectiv remedierea unei situatii existente neconforme.


(3) Contravenientului ii revine obligatia de indeplinire, in termen, a masurilor dispuse de catre echipa de investigatie.

Articolul 23. (1) Un exemplar al procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se inmaneaza contravenientului, iar daca acesta nu este prezent sau, desi este prezent, refuza ori nu poate sa primeasca procesul-verbal, acesta i se comunica in termen de cel mult doua luni de la data aplicarii sanctiunii.



(2) Comunicarea se face prin intermediul serviciilor de trimiteri postale, cu aviz/confirmare de primire, iar in cazul in care acest lucru nu este posibil, prin afisare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Afisarea procesului-verbal se va efectua in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).


(3) Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces- verbal de afisare semnat de cel putin un martor, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la prezentul regulament.

Articolul 24. (1) Suma reprezentand cuantumul amenzii aplicate cu titlu de sanctiune pentru contraventia savarsita, stabilita prin proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, se achita de contravenient prin numerar sau prin intermediul sistemelor electronice de plata prevazute de lege.



(2) Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.


(3) Procesul-verbal de constatare a contraventiei si sanctionare a acesteia, neatacat in termenul prevazut de lege, constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.


(4) Procesul-verbal de constatare a contraventiei este titlu de creanta si instiintare de plata.

Articolul 25. O copie dupa dovada achitarii amenzii se transmite ANRE in maximum 15 zile de la comunicarea procesului-verbal sau in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei, pentru a fi atasata dosarului cauzei. Dovada platii se comunica ANRE in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 26. (1) In caz de neprezentare a documentului prin care se face dovada achitarii amenzii stabilite prin procesul- verbal, ANRE transmite copia acestuia la organele de specialitate ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul contravenientul, spre executare, in termen de 30 de zile de la data expirarii termenului de contestare ori, dupa caz, dispozitivul hotararii judecatoresti definitive prin care s-a solutionat plangerea, in termen de 30 de zile de la data la care hotararea a devenit definitiva, spre executare, conform anexei nr. 5 la prezentul regulament.



(2) In cazul in care contravenientul a formulat plangere impotriva procesului-verbal prin care a fost aplicata sanctiunea contraventionala, ANRE transmite, la finalizarea procedurii judiciare, organelor de specialitate ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala copia hotararii judecatoresti ramase definitiva, in cazul respingerii actiunii contravenientului sau al reducerii cuantumului amenzii aplicate.

Articolul 27. (1) Contravenientul poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii.



(2) Plangerea poate fi depusa la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia.


(3) Controlul aplicarii si executarii sanctiunilor contraventionale principale si complementare este de competenta exclusiva a instantei judecatoresti.


CAPITOLUL V
Dispozitii finale

Articolul28. Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 29. Raspunderea agentilor constatatori si/sau a membrilor echipei de investigatie pentru constatarile efectuate si documentele intocmite este individuala, in functie de caz.

Articolul 30. (1) Orice persoana care efectueaza cu titlu profesional tranzactii pe piata de energie angro si care are motive intemeiate sa suspecteze ca o tranzactie ar putea incalca buna functionare a pietei angro de energie are obligatia sa anunte fara intarziere ANRE cu privire la aceasta.



(2) Notificarea poate fi efectuata si de orice alta persoana fizica sau juridica afectata in mod real si direct de o potentiala incalcare a prevederilor legale privind buna functionare a pietei angro de energie.

Articolul 31. Persoanele juridice raspund contraventional pentru contraventiile savarsite in numele acestora de catre reprezentantii acestora, daca acestia din urma sunt vinovati de neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a dispozitiilor actelor normative ce stabilesc indatoriri sau interdictii pentru desfasurarea unor anumite activitati in sectorul energiei.

Articolul 32. Sanctiunea contraventionala nu absolva contravenientul de indeplinirea obligatiei pentru care a fost sanctionat.

Articolul 33. Serviciul investigatii din cadrul ANRE are obligatia de a mentine evidenta proceselor-verbale incheiate.

Articolul 34. Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezentul regulament.



ANEXA Nr. 1
la regulament
DEFINITII

a) Agent constatator - persoana imputernicita de catre presedintele ANRE sa constate si sa sanctioneze abaterile de la reglementarile emise in sectorul energiei, sa dispuna masuri pentru prevenirea, stoparea si/sau remedierea efectelor produse de incalcarea prevederilor legale


b) Contraventie - incalcare a dispozitiilor unei legi, ale unui regulament etc., care se sanctioneaza cu amenda si sanctiune administrativa complementara, in functie de caz


c) Echipa de investigatie - echipa formata din doua sau mai multe persoane angajate in cadrul ANRE, din care cel putin una are calitatea de investigator si agent constatator


d) Mandat de investigatie - document prin care se autorizeaza membrii unei echipe de investigatie sa efectueze o activitate de investigatie si in cuprinsul caruia se indica obiectul si scopul investigatiei


e) Masura de conformare - masura corectiva, obligatorie, dispusa in urma unei investigatii, pentru restabilirea legalitatii si/sau aplicarea corecta a reglementarilor sau in vederea remedierii unei situatii existente neconforme


f) Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor - document care se intocmeste de catre unul sau mai multi investigatori avand calitatea de agenti constatatori, in vederea aplicarii sanctiunii contraventionale unei persoane fizice sau juridice, atunci cand, in urma unei investigatii, se constata ca aceasta a savarsit una sau mai multe fapte care, potrivit legii, constituie contraventii


g) Raport de investigatie - document unilateral, care se intocmeste de catre echipa de investigatie, in care sunt consemnate datele, informatiile, verificarile, documentele si concluziile activitatii de investigatie


h) Sectorul energiei - piata si sectorul energiei electrice si/sau gazelor naturale


i) Serviciul investigatii - structura din cadrul ANRE, in ale carei atributii intra obiectivele activitatii de investigatii


ANEXA Nr. 2
la regulament
LEGITIMATIE DE SERVICIU

Imputernicire investigator ca agent constatator Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei


- model si continut-cadru Fata


Legitimatie


Verso


Dl/Dna . . . . . . . . . . este imputernicit/a sa desfasoare activitati de investigatie, sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile prevazute de legislatia emisa in domeniul energiei.


ANEXA Nr. 3
la regulament
PROCES-VERBAL

de constatare si sanctionare a contraventiilor
Nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .


- model -
Incheiat in ziua . . . . . . . . . ., luna . . . . . . . . . ., anul . . . . . . . . . ., ora . . . . . . . . . ., la sediul . . . . . . . . . . din municipiul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . .


Subsemnatii . . . . . . . . . . (numele, prenumele), avand functia de investigatori in cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), in calitate de agenti constatatori, posesori ai legitimatiilor nr. . . . . . . . . . ., imputerniciti de catre ANRE, cu sediul in municipiul Bucuresti, . . . . . . . . . ., sectorul 2, prin Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . . si Mandatul de investigatie nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ., in urma inspectiei/inspectiei inopinate/investigatiei efectuate in ziua de/perioada . . . . . . . . . . luna . . . . . . . . . . anul . . . . . . . . . ., ora . . . . . . . . . ., ca urmare a investigatiei declansate la operatorul economic . . . . . . . . . . (denumirea persoanei juridice), cu sediul social in municipiul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., numar de inmatriculare in registrul comertului . . . . . . . . . ., atribut fiscal RO si cod unic de inregistrare . . . . . . . . . ., reprezentata legal de catre domnul/doamna . . . . . . . . . ., cu domiciliul in municipiul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . ., et. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., identificat cu CI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., eliberata de . . . . . . . . . . la data de . . . . . . . . . ., am constatat ca a savarsit urmatoarele:


Descrierea faptei:


In data de . . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


De savarsirea acestor fapte se face vinovata:


PERSOANA FIZICA - . . . . . . . . . . (numele, prenumele), cu domiciliul in municipiul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., et. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., identificat cu CI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., eliberata de . . . . . . . . . . la data de . . . . . . . . . ., avand functia/calitatea de . . . . . . . . . . in cadrul societatii . . . . . . . . . .


PERSOANA JURIDICA - . . . . . . . . . . (denumirea operatorului economic), cu sediul social in municipiul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., numar de inmatriculare in registrul comertului . . . . . . . . . ., atribut fiscal RO si cod unic de inregistrare . . . . . . . . . ., reprezentata legal de catre domnul/doamna . . . . . . . . . ., cu domiciliul in municipiul . . . . . . . . . ., (numele, prenumele) str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., et. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., identificat cu CI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., eliberata de . . . . . . . . . . la data de . . . . . . . . . ., functia/calitatea de . . . . . . . . . . in cadrul societatii . . . . . . . . . .


Fapta de mai sus constituie contraventie potrivit prevederilor art.... alin.... pct.... lit.... din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora:


"


. . . . . . . . . .",


si se sanctioneaza in conformitate cu prevederile art. . . . alin. . . . pct. . . . lit. . . . din acelasi act normativ, cu amenda de la . . . . . . . . . . (cifre/litere) lei la . . . . . . . . . . (cifre/litere) lei.


In consecinta, pentru fapta savarsita, stabilesc sanctionarea domnului/doamnei........../ (numele, prenumele) operatorului economic.......... (denumirea operatorului economic) cu amenda in cuantum de.......... (cifre/litere) lei, in conformitate cu prevederile art.... alin.... pct.... lit.... din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.


Contravenientul are posibilitatea sa achite, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, in cuantum de.......... (cifre/litere) lei, in conformitate cu prevederile art.... alin.... pct.... lit.... din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.


Amenda se va achita in contul bugetului local (venituri din amenzi aplicate potrivit prevederilor legale) nr. . . . . . . . . . ., deschis la trezoreria municipiului . . . . . . . . . ., sau bugetului de stat (venituri din amenzi si alte sanctiuni aplicate de catre alte institutii de specialitate), numarul . . . . . . . . . . deschis la trezoreria . . . . . . . . . ., in a carei raza teritoriala se afla sediul social al operatorului economic . . . . . . . . . . . (denumirea operatorului economic)


Dovada platii se va prezenta la ANRE in termen de 15 zile de la comunicarea/inmanarea prezentului proces-verbal.


Fapta a fost savarsita in data/perioada . . . . . . . . . ., fiind constatata in data de . . . . . . . . . ., ca urmare a inspectiei din cadrul investigatiei desfasurate in mod inopinat sau finalizarii investigatiei, in baza imputernicirii date prin Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . . si Mandatul de investigatie nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .


Potrivit art. 93 alin. (7) /art. 195 alin. (6) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, termenul de prescriptie pentru aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale este de 2 ani de la data savarsirii faptei.


Masuri dispuse cu termene de conformare:


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


Operatorul economic va face dovada indeplinirii masurilor dispuse prin prezentul proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, pana la termenul precizat in antecedenta.


Deoarece contravenientul nu este prezent sau desi este prezent, refuza sau nu poate sa semneze procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, acest aspect este confirmat de domnul/doamna . . . . . . . . . ., domiciliat/a in localitatea . . . . . . . . . . str. . . . . . . . . . ., nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., identificat/a cu CI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., eliberat de . . . . . . . . . . la data de . . . . . . . . . ., in calitate de martor.


In acest caz, procesul-verbal va fi comunicat contravenientului in termen de cel mult doua luni de la data incheierii, prin posta, cu aviz de primire, sau prin afisare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de cel putin un martor.


Conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, contravenientul poate formula obiectiuni care vor fi completate la rubrica "Alte mentiuni".


Alte mentiuni:


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


Contravenientul poate face plangere impotriva prezentului proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii acestuia. Plangerea insotita de copia procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei va fi depusa la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia.


In termen de 15 zile de la data inmanarii sau a comunicarii procesului-verbal, contravenientul poate achita voluntar amenda.


Amenda care se cuvine bugetului de stat poate fi achitata, prin mijloace de plata online, in conturile dedicate, la institutiile de credit autorizate cu care exista incheiate conventii sau la unitatile Trezoreriei Statului, iar amenda cuvenita bugetelor locale poate fi achitata, prin mijloace de plata online, prin institutii de credit autorizate cu care exista incheiate conventii sau la casieriile autoritatilor administratiei publice locale ori ale altor institutii publice abilitate sa administreze veniturile bugetelor locale indiferent de localitatea pe a carei raza acestea functioneaza, de cetatenia, domiciliul sau de resedinta contravenientului ori de locul savarsirii contraventiei, precum si la ghiseul unic din punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei.


O copie de pe chitanta se preda de catre contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta sau electronic, prin e-mail, autoritatii competente.


In cazul in care amenda contraventionala se achita prin intermediul sistemelor electronice de plata prevazute de lege, contravenientul are obligatia de a prezenta extrasul de cont sau dovada de plata emisa de catre sistemele de plati, in vederea identificarii datei si orei efectuarii platii. Dovada platii se comunica ANRE in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


Daca in acest termen contravenientul nu a achitat amenda, nu a exercitat nicio cale de atac legala impotriva prezentului proces-verbal, acesta din urma constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.


Procesul-verbal de constatare a contraventiei este titlu de creanta si instiintare de plata.


Prezentul proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor contine . . . . . . . . . . (cifre/litere) pagini si a fost incheiat in 2 (doua) exemplare, o copie dupa acesta fiindu-i inmanata/comunicata contravenientului.


Mentiuni privind imprejurarile in care s-a semnat procesul-verbal:


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


Martor,


Subsemnatul(a), . . . . . . . . . ., domiciliat in localitatea . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., ap . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., legitimat cu BI/CI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., eliberat (a) de . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., confirm, ca martor, faptul ca reprezentantul contravenientului nu s-a aflat de fata la semnarea prezentului proces-verbal/a refuzat/nu a putut sa semneze prezentul proces-verbal. Mentionez ca nu am calitatea de agent constatator.


Semnatura
. . . . . . . . . .
Mentiuni privind lipsa semnaturii martorului:


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


. . . . . . . . . .


Agent constatator Contravenient/Reprezentant contravenient Martor
. . . . . . . . . .
(numele, prenumele investigatorului)
Semnatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(denumirea operatorului economic)
Am primit procesul-verbal:
. . . . . . . . . .
(numele, prenumele semnatarului)
Semnatura . . . . . . . . . .
Stampila . . . . . . . . . .
(numele, prenumele martorului)
BI/CI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . .,
eliberat(a) de . . . . . . . . . .,
CNP . . . . . . . . . .
Semnatura . . . . . . . . . .
NOTA:


Cartusul se va instala pe fiecare pagina, in partea de jos a acesteia.


ANEXA Nr. 4
la regulament
PROCES-VERBAL

de afisare a procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor
Nr. . . . . . . . . . . din data . . . . . . . . . .


- model -
Subsemnatii, . . . . . . . . . ., in calitate de investigatori, posesori ai legitimatiilor nr. . . . . . . . . . ., imputerniciti de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), cu sediul in municipiul Bucuresti, str. . . . . . . . . . ., sectorul 2, prin Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . . si Mandatul de investigatie nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ., constatand ca reprezentantul operatorului economic . . . . . . . . . . (denumirea persoanei juridice), cu sediul social in municipiul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., numar de inmatriculare in registrul comertului . . . . . . . . . ., atribut fiscal RO si cod unic de inregistrare . . . . . . . . . ., in speta dl/dna . . . . . . . . . ., (numele, prenumele) in calitate de administrator/director/membru al directoratului/persoana imputernicita, identificat(a) cu BI/CI/pasaport seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., eliberat(a) de . . . . . . . . . . la data de . . . . . . . . . .*), nu este prezent(a) pentru a semna/este prezent(a), dar refuza sa semneze Procesul-verbal de constatare si sanctionare nr. . . . . . . . . . ., incheiat la data de: ziua . . . . . . . . . . luna . . . . . . . . . . anul . . . . . . . . . ., am procedat la afisarea acestuia la intrarea in sediul principal/secundar al contravenientului**) din . . . . . . . . . . . (adresa operatorului economic)


*) In cazul in care investigatorii nu au putut obtine datele de identificare ale reprezentantului persoanei juridice, acestea nu vor fi mentionate.


**) Adresa detaliata.


Procedura afisarii s-a desfasurat in prezenta martorului***), dl/dna . . . . . . . . . . (numele, prenumele martorului), domiciliat in . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., bl. . . . . . . . . . ., sc. . . . . . . . . . ., ap. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., identificat (a) cu BI/CI/pasaport seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., CNP . . . . . . . . . ., eliberat(a) de . . . . . . . . . . la data de . . . . . . . . . . . Martorul nu are calitatea de investigator/agent constatator.


***) Procesul-verbal de afisare trebuie semnat de cel putin un martor.


Agent constatator Martor
. . . . . . . . . .
(numele, prenumele investigatorului)
Semnatura . . . . . . . . . . Am asistat la afisarea procesului-verbal.
. . . . . . . . . .
(numele, prenumele martorului)
BI/CI seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., eliberat(a) de . . . . . . . . . .,
CNP . . . . . . . . . .
Semnatura . . . . . . . . . .
NOTA:


Cartusul se va instala pe fiecare pagina, in partea de jos a acesteia.


ANEXA Nr. 5
la regulament

Model adresa informare Administratia Finantelor Publice pentru executarea silita a contravenientului ca urmare a neachitarii amenzii contraventionale
Dlui . . . . . . . . . .


Calitate . . . . . . . . . .


ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE . . . . . . . . . .


Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) va remite, anexat prezentei, in original, Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ., incheiat de catre agentii constatatori imputerniciti ai ANRE.


Prin procesul-verbal mai sus mentionat, operatorul economic . . . . . . . . . . (denumirea operatorului economic), cu sediul social in municipiul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., judetul/sectorul . . . . . . . . . ., avand codul unic de inregistrare . . . . . . . . . ., atribut fiscal RO si nr. de ordine in registrul comertului . . . . . . . . . ., a fost sanctionat contraventional cu amenda in cuantum de . . . . . . . . . . (cifre/litere) lei.


Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor nr........... nu a fost atacat si, in consecinta, constituie titlu executoriu, putand fi pus in executare, in temeiul prevederilor art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.


Presedinte,
. . . . . . . . . .
NOTA:


In cazul in care procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor incheiat ca urmare a activitatii de investigatie a fost comunicat si/sau transmis prin posta, la adresa se ataseaza confirmarea de primire.







Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice