din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2669 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulamentul de organizare si functionare interna al Colegiului Psihologilor din Romania, din 24.11.2018

INTEGRAL: Regulamentul de organizare si functionare interna al Colegiului Psihologilor din Romania, din 24.11.2018


Hotararea nr. 4/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare interna al Colegiului Psihologilor din Romania

Publicat in Monitorul Oficial nr. 116 din 14.02.2019


CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Articolul 1. (1) Regulamentul de organizare si functionare interna (ROFI) al Colegiului Psihologilor din Romania, denumit in continuare Colegiu, stabileste si procedurile de organizare si functionare ale Colegiului: foruri de conducere, comisii de specialitate si filiale teritoriale.
(2) Functionarea Secretariatului ca structura de suport administrativa a Colegiului este reglementata de un regulament de ordine interioara (ROI), care va fi elaborat de Comitetul director in termen de 90 de zile de la aprobarea acestui ROFI si aprobat de Consiliul Colegiului.

Articolul 2. ROFI stabileste sau detaliaza, dupa caz, atributiile forurilor de conducere, ale comisiilor de specialitate, ale filialelor teritoriale si ale Secretariatului Colegiului. Specific, ROFI detaliaza functionarea pentru presedintele Colegiului, Conducerea operativa, Comitetul director, comisiile care compun Comitetul director, Consiliul Colegiului, Conventia nationala, presedintele filialei teritoriale, Comitetul filialei teritoriale, Conventia filialei teritoriale.


CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea Colegiului


Articolul 3. Colegiul este constituit ca organizatie profesionala a psihologilor romani cu drept de libera practica, cu personalitate juridica, de drept privat, apolitica, autonoma si independenta, de interes public, cu patrimoniu si buget proprii, fiind unica autoritate nationala cu atributii de reglementare pentru profesia de psiholog, avand si un rol de reprezentare si ocrotire la nivel national si international a intereselor psihologilor cu drept de libera practica.
1. Atributiile Colegiului

Articolul 4. Atributiile generale ale Colegiului sunt:
a) asigura respectarea cadrului organizatoric pentru exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica;
b) instituie standarde de calitate a serviciilor psihologice, in acord cu evolutiile curente ale psihologiei la nivel international;
c) instituie un cadru si proceduri de promovare si de dezvoltare a competentelor profesionale ale psihologilor, in acord cu evolutiile curente ale psihologiei la nivel international;
d) instituie si promoveaza norme deontologice in exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica;
e) reprezinta interesele membrilor sai in fata autoritatilor publice si administrative, precum si in organismele profesionale internationale;
f) atesta dreptul de libera practica al psihologilor si gestioneaza Registrul unic al psihologilor cu drept de libera practica din Romania.

Articolul 5. In indeplinirea atributiilor Colegiului, forurile de conducere ale Colegiului si filialelor emit acte decizionale, conform prevederilor legale, dupa cum urmeaza:
a) Conventia nationala - hotarari ale Conventiei nationale;
b) Consiliul Colegiului - hotarari ale Consiliului Colegiului;
c) Comitetul director - hotarari ale Comitetului director;
d) presedintele Colegiului - dispozitii;
e) presedintele de filiala - dispozitii;
f) Comitetul filialei - hotarari ale Comitetului filialei;
g) Conventia filialei - hotarari ale Conventiei filialei.

Articolul 6. In exercitarea atributiilor legale, Colegiul - prin intermediul forurilor de conducere - este responsabil de asigurarea calitatii formarii profesionale a psihologilor, dupa cum urmeaza:
a) propune Ministerului Educatiei Nationale liniile directoare pentru formarea de baza in profesia de psiholog in acord cu dinamica cerintelor din piata muncii;
b) avizeaza programele universitare de formare in profesia de psiholog;
c) avizeaza programele de formare profesionala continua de lunga si de scurta durata;
d) avizeaza conferintele profesionale creditate;
e) avizeaza workshopurile profesionale creditate;
f) reglementeaza procesul de supervizare profesionala pentru toate treptele profesionale;
g) reglementeaza procesul de dezvoltare profesionala pentru toti psihologii.
2. Organizarea si functionarea forurilor de conducere

Articolul 7. (1) Forurile de conducere ale Colegiului reprezinta organele responsabile de realizarea atributiilor Colegiului.
(2) Metodologia alegerii membrilor forurilor de conducere ale Colegiului este elaborata de Comitetul director si adoptata in forma definitiva prin hotarare a Consiliului Colegiului, cu cel putin 12 luni inainte de inceperea procesului electoral.
(3) Nu sunt permise niciun fel de modificari sau explicitari facute metodologiei de alegeri cu mai putin de 12 luni inainte de inceperea procesului electoral sau in timpul acestuia.
(4) Reprezentantii forurilor de conducere alesi exercita un mandat de 4 ani (sau, in cazul inceperii unui mandat individual dupa momentul inceperii mandatului respectivului for, pana la finalul mandatului forului de conducere) si nu mai mult de doua mandate complete consecutive pentru urmatoarele pozitii: presedintele Colegiului, membrii Comitetului director (indiferent de comisia din care fac parte), presedintii filialelor teritoriale.
(5) Mandatul incepe la data validarii rezultatelor alegerilor si se sfarseste la data validarii rezultatelor pentru urmatoarele alegeri.
(6) Este considerat mandat complet orice mandat care a fost inceput si derulat pentru cel putin 16 luni, chiar daca nu a fost dus pana la final.
(7) Presedintele Colegiului, membrii Comitetului director si presedintii de filiala nu pot cumula nicio alta calitate in cadrul forurilor de conducere ale Colegiului, cu exceptia celei de reprezentant in Conventia nationala.

Articolul 8. (1) In cazul oricarei proceduri de alegeri, preluarea mandatului de catre membrii forurilor de conducere nou-alesi se face in ziua urmatoare validarii alegerilor de catre comisia de validare a alegerilor.
(2) Procesul-verbal de validare subsecvent fiecarei proceduri de alegeri, desfasurat la nivel national sau la nivelul filialei, se comunica Secretariatului Colegiului, sub semnatura presedintelui Comisiei de validare, si se publica in termen de 24 de ore pe site-ul Colegiului.

Articolul 9. (1) Forurile de conducere colegiale ale Colegiului sunt legal constituite in prezenta a doua treimi din numarul total al membrilor si adopta hotarari cu votul a jumatate plus unu din numarul membrilor prezenti.
(2) In cazul in care la prima convocare a sedintei conditia de cvorum prevazuta la alin. (1) nu este indeplinita, presedintele Colegiului sau reprezentantul desemnat de respectivul for de conducere convoaca sedinta la o noua data si nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data si ora primei convocari.
(3) La cea de a doua convocare, sedintele forurilor de conducere ale Colegiului sunt legal constituite in prezenta a jumatate plus unu din numarul total al membrilor si adopta hotarari cu majoritatea membrilor prezenti.
(4) Documentele supuse dezbaterii si, dupa caz, aprobarii sunt comunicate participantilor (membrilor forului convocat) si altor persoane interesate si sunt afisate pe site-ul institutiei cu cel putin 10 zile inainte de data sedintei. Documentele care constituie proiecte ale unor acte normative sunt comunicate cu cel putin 20 de zile inainte de data sedintei.
(5) Comitetul director si Consiliul Colegiului pot adopta hotarari prin vot deschis, vot secret sau vot electronic, potrivit procedurilor aprobate de Comitetul director sau Consiliul Colegiului, dupa caz.

Articolul 10. (1) Toate sedintele forurilor de conducere ale Colegiului sunt inregistrate audio sau audiovideo.
(2) Hotararile adoptate de forurile de conducere se consemneaza in minuta sedintei, care este arhivata in arhivele Colegiului si este afisata pe site-ul institutiei.
(3) Minuta este aprobata in termeni de acuratete de catre membrii prezenti la sedinta si semnata de catre acestia la finalul sedintei. Minuta este publicata pe site-ul institutiei in termen de 3 zile de la desfasurarea sedintei si se pastreaza in arhiva acesteia.
(4) Pentru fiecare sedinta a forurilor de conducere ale Colegiului se realizeaza un transcript de sedinta. Acesta este tehnoredactat de Secretariatul Colegiului si este certificat privind autenticitatea de presedintele de sedinta si de secretarul de sedinta in termen de 15 zile de la data sedintei. Transcriptul sedintei este comunicat membrilor forului de conducere respectiv.
(5) Redactarea minutei si a procesului verbal se realizeaza de catre Secretariatul Comitetului director.
(6) Secretariatul Colegiului emite un comunicat in maximum 24 de ore dupa fiecare sedinta a Conventiei nationale, Consiliului sau Comitetului director, in care consemneaza pentru comunitate hotararile sedintei.

Articolul 11. Participarea membrilor la sedintele forurilor de conducere ale Colegiului reprezinta o obligatie profesionala.

Articolul 12. (1) Participantii la sedintele forurilor de conducere ale Colegiului au dreptul la libera exprimare, in conditiile respectarii ordinii de zi adoptate si a regulilor agreate pentru derularea sedintelor.
(2) La lucrarile sedintelor forurilor de conducere ale Colegiului, atunci cand situatia o solicita, pot participa si reprezentanti ai Secretariatului Colegiului sau alte persoane relevante in calitate de experti si/sau consultanti. Prezenta la sedinta unui for de conducere a oricarei persoane care nu este membru al acelui for se face exclusiv pe baza aprobarii de catre jumatate plus unu din membrii prezenti ai forului respectiv.
(3) In urma protocoalelor realizate de Colegiu cu diversele ministere si autoritati ale statului, reprezentanti ai acestor institutii vor primi statutul de observator in sedintele forurilor de conducere ale Colegiului.
(4) Colegiul, prin Comitetul director, poate propune infiintarea comisiilor de psihologie pe langa diversele autoritati ale statului, desemnand reprezentanti in aceste comisii.

Articolul 13. (1) Delegarea competentelor specifice unui for de conducere catre alt for sau catre persoane este o situatie exceptionala si se face expres si limitativ, cu prevederea clara a atributiilor care vor fi delegate si a perioadei de delegare, cu precizarea modurilor si termenelor de informare catre forul care a facut delegarea si a alocarilor bugetare necesare.
(2) Actul de delegare a competentelor unui for trebuie sa prevada o modalitate de asigurare permanenta a transparentei, maniera de raportare periodica catre forul care mandateaza si o modalitate simpla si eficace de retragere a mandatarii, la nevoie.
(3) Toate activitatile derulate pe timpul delegarii de competente se valideaza in mod expres de forul competent la reluarea atributiilor.
2.1. Conventia nationala
2.1.1. Precizari generale si procedurale

Articolul 14. (1) Conventia nationala este forul decizional suprem si de conducere al Colegiului, constituit in mod exclusiv din reprezentantii filialelor teritoriale ale Colegiului, pe baza normei de reprezentare stipulate in Metodologia de alegeri, fiind prezidata de catre presedintele Colegiului, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, de catre inlocuitorul de drept al acestuia sau de catre persoana desemnata de catre Consiliul Colegiului.
(2) Reprezentantii filialelor teritoriale la Conventia nationala a Colegiului indeplinesc un mandat de 4 ani. Mandatul are caracter personal si nu poate fi transmis catre o alta persoana.
(3) Sesiunea ordinara a Conventiei nationale este obligatoriu precedata de conventiile teritoriale ale filialelor, pentru alegerea reprezentantilor filialelor teritoriale la Conventia nationala a Colegiului.

Articolul 15. (1) Conventia nationala se intruneste in sesiune ordinara o data la 4 ani sau in sesiune extraordinara ori de cate ori este necesar, la solicitarea presedintelui, a majoritatii simple a membrilor Consiliului Colegiului sau a majoritatii simple a membrilor Comitetului director.
(2) Sedintele Conventiei nationale a Colegiului sunt convocate prin dispozitie a presedintelui, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, de catre inlocuitorul de drept al acestuia sau de catre persoana desemnata de catre Consiliu.
(3) Presedintele, inlocuitorul de drept sau persoana desemnata de catre Consiliu are obligatia de a emite dispozitia de convocare in termen de maximum 3 zile calendaristice de la solicitare.
(4) Convocarea se face pentru sedintele ordinare ale Conventiei cu cel putin 3 luni inainte de data stabilita pentru desfasurare, iar pentru sedintele extraordinare cu cel putin 1 luna inainte de aceasta data.
(5) Conventia nationala poate fi consultata si isi poate exprima votul si prin intermediul unei proceduri electronice agreate de Consiliul Colegiului. Pentru consultarea membrilor Conventiei care este realizata prin intermediul unui sistem electronic este obligatorie initierea unui proces consultativ public, cu minimum 30 de zile inaintea datei stabilite pentru exprimarea votului de catre membrii Conventiei.
2.1.2. Atributiile Conventiei nationale

Articolul 16. (1) Atributiile Conventiei nationale sunt:
a) aproba Regulamentul de organizare si functionare interna al Colegiului Psihologilor din Romania, Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de libera practica, Codul de procedura disciplinara, normele de avizare a metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica, precum si modificarile acestora;
b) alege si revoca presedintele Colegiului si membrii Comitetului director;
c) aproba raportul de activitate al Consiliului Colegiului si alte documente.
(2) Documentele supuse dezbaterii si aprobarii Conventiei nationale se pun la dispozitia membrilor acesteia cu cel putin 20 de zile inainte de data sedintei.
(3) Conventia nationala poate adopta prin vot alte decizii, declaratii si acte de pozitie referitoare la problemele si interesele strategice ale profesiei de psiholog sau la organizarea exercitarii profesiei de psiholog in Romania.
(4) Hotararile Conventiei nationale sunt obligatorii si se aduc la indeplinire in termen de maximum 90 de zile, cu exceptia celor care mentioneaza in mod expres alt termen de implementare.
2.2. Consiliul Colegiului
2.2.1. Precizari generale si procedurale

Articolul 17. (1) Consiliul Colegiului reprezinta forul colectiv de conducere cu atributii administrative si organizatorice, fiind constituit din presedintele Colegiului, membrii Comitetului director si presedintii filialelor teritoriale.
(2) Sedintele Consiliului Colegiului sunt prezidate de presedintele Colegiului, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, de catre inlocuitorul de drept al acestuia sau de catre persoana desemnata de catre Consiliu.

Articolul 18. (1) Consiliul se intruneste in sesiune ordinara o data pe semestru sau in sesiune extraordinara ori de cate ori este necesar, la solicitarea presedintelui sau a majoritatii simple a membrilor Consiliului.
(2) Sedintele Consiliului sunt convocate prin dispozitie a presedintelui, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, de catre inlocuitorul de drept al acestuia sau de catre persoana desemnata de catre Consiliu.
(3) Presedintele, inlocuitorul de drept sau persoana desemnata de catre Consiliu are obligatia de a emite dispozitia de convocare in termen de maximum 3 zile calendaristice de la solicitare.
(4) Convocarea se face pentru sedintele ordinare ale Consiliului cu cel putin 1 luna inainte de data stabilita pentru desfasurare, iar pentru sedintele extraordinare cu cel putin 15 zile inainte de aceasta data.
2.2.2. Atributiile Consiliului Colegiului

Articolul 19. Principalele atributii ale Consiliului Colegiului sunt:
a) stabileste liniile directoare in legatura cu problemele fundamentale ale profesiei de psiholog cu drept de libera practica si ale activitatii Colegiului;
b) analizeaza si aproba raportul de activitate al Comitetului director;
c) aproba cotizatia anuala si nivelul taxelor necesare acoperirii costurilor de atestare si a altor activitati derulate conform atributiilor;
d) aproba structurile administrative ale Comitetului director, infiintarea de noi comisii sau restructurarea celor existente;
e) aproba raportul de audit financiar, efectuat de o firma independenta;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al Colegiului, bilantul Colegiului si descarca Comitetul director de gestiunea fondurilor;
g) aproba Regulamentul de ordine interioara (ROI), care reglementeaza functionarea Secretariatului Colegiului;
h) aproba Metodologia de organizare si desfasurare a alegerilor pentru forurile de conducere ale Colegiului;
i) aproba normele de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania, cu modificarile ulterioare.
2.3. Comitetul director
2.3.1. Precizari generale si procedurale

Articolul 20. (1) Comitetul director reprezinta organul colectiv de conducere executiva a Colegiului, care realizeaza actiuni directe pentru administrarea Colegiului, organizarea exercitarii profesiei de psiholog in Romania, precum si pentru reglementarea conditiilor de desfasurare a activitatilor profesionale ale psihologilor.
(2) Sedintele Comitetului director sunt prezidate de presedintele Colegiului, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, de catre inlocuitorul de drept al acestuia sau de catre persoana desemnata de catre Comitetul director.

Articolul 21. Comitetul director este constituit din presedintele Colegiului si din membrii comisiilor de specialitate din componenta sa.

Articolul 22. Comitetul director adopta hotarari cu caracter profesional, normativ, deontologic si administrativ, care influenteaza exercitarea profesiei de psiholog in Romania.

Articolul 23. (1) Comitetul director functioneaza prin sedinte in plen si pe comisii. Intrunirile Comitetului director si ale comisiilor se pot derula si de la distanta, prin intermediul tehnologiilor de tip conferinta.
(2) Comitetul director poate sa infiinteze grupuri de lucru pentru fundamentarea sau elaborarea unor propuneri de acte normative.

Articolul 24. (1) Comitetul director se intruneste in sesiune ordinara o data pe semestru sau in sesiune extraordinara ori de cate ori este necesar, la solicitarea presedintelui sau a majoritatii simple a membrilor Comitetul director.
(2) Sedintele Comitetului director sunt convocate prin dispozitie a presedintelui, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, a inlocuitorului de drept al acestuia sau a persoanei desemnate de catre Comitetul director.
(3) Presedintele, inlocuitorul de drept sau persoana desemnata de catre Comitetul director are obligatia de a emite dispozitia de convocare in termen de maximum doua zile calendaristice de la solicitare.
(4) Convocarea se face pentru sedintele ordinare ale Comitetului director cu cel putin 1 luna inainte de data stabilita pentru desfasurare, iar pentru sedintele extraordinare cu cel putin 5 zile inainte de aceasta data.

Articolul 25. In indeplinirea atributiilor sale, Comitetul director are in subordine Secretariatul Colegiului.
2.3.2. Atributiile Comitetului director

Articolul 26. Principalele atributii ale Comitetul director sunt:
a) elibereaza atestatul de psiholog cu drept de libera practica;
b) elaboreaza Normele de avizare a metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica si elibereaza avizul metodologic pentru metodele si tehnicile de evaluare si asistenta psihologica si modul de utilizare a acestora;
c) propune institutiilor abilitate cursuri si alte forme de educatie continua in psihologie si domenii relationate;
d) elaboreaza si actualizeaza periodic Regulamentul de organizare si functionare interna al Colegiului;
e) elaboreaza Codul deontologic al profesiei de psiholog si Codul de procedura disciplinara, asigura si urmareste aplicarea acestora;
f) elaboreaza propuneri de modificare a legii sau, dupa caz, a normelor de aplicare a legii;
g) intocmeste, gestioneaza, actualizeaza si face public Registrul unic al psihologilor cu drept de libera practica din Romania, conform procedurilor stabilite prin hotarare a Comitetului director, si aplica, in baza situatiilor inaintate de Secretariatul Colegiului, masurile prevazute de art. 18 si 19 din Legea nr. 213/2004, cu modificarile ulterioare;
h) mediaza litigiile dintre psihologi cu drept de libera practica, dintre acestia si beneficiarii serviciilor psihologice, precum si dintre psihologi si angajatorii acestora, in probleme legate de exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica;
i) sesizeaza organele in drept in cazurile de exercitare ilicita a profesiei de psiholog cu drept de libera practica;
j) propune nivelul taxelor si al cotizatiei anuale;
k) elaboreaza Regulamentul de ordine interioara (ROI), care reglementeaza functionarea Secretariatului Colegiului;
l) desemneaza reprezentantii Colegiului in forurile internationale cu care Colegiul are parteneriate de colaborare, stabilind mandatul concret al acestora si bugetul deplasarilor;
m) analizeaza si aproba, la propunerea presedintelui sau a conducerii operative, contractele si conventiile pe care urmeaza sa le incheie Colegiul.
2.4. Comisiile de specialitate ale Comitetului director
2.4.1. Precizari generale si procedurale

Articolul 27. (1) Comisiile de specialitate ale Colegiului sunt structurile cu caracter profesional care compun Comitetul director, autonome decizional in indeplinirea atributiilor lor, care desfasoara activitati specifice in vederea realizarii atributiilor definite prin prezentul regulament.
(2) Comisiile de specialitate ale Colegiului sunt urmatoarele:
a) comisiile aplicative: Comisia de psihologie clinica si psihoterapie, Comisia de psihologia muncii, transporturilor si serviciilor, Comisia de psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala si Comisia de psihologie pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala;
b) Comisia metodologica;
c) Comisia de deontologie si disciplina.

Articolul 28. (1) Reglementarea activitatilor specifice comisiilor de specialitate in cadrul procesului de analiza a solicitarilor de orice tip se face pe baza normelor adoptate, dupa caz, prin hotarare a Comitetului director, a Consiliului Colegiului sau a Conventiei nationale.
(2) Activitatile Comisiei de deontologie si disciplina se realizeaza pe baza Codului deontologic al profesiei de psiholog si a Codului de procedura disciplinara si a celorlalte acte normative aplicabile.
(3) Activitatile Comisiei metodologice se realizeaza pe baza normelor de avizare a metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica, adoptate prin hotararea Conventiei nationale.

Articolul 29. (1) Fiecare comisie este condusa de un birou constituit din presedinte, vicepresedinte, si secretar, alesi prin vot pe baza majoritatii simple a membrilor.
(2) Retragerea din comisie a presedintelui, vicepresedintelui sau secretarului atrage un nou vot privind respectiva pozitie in comisie, dupa completarea comisiei.
(3) Retragerea din pozitie a presedintelui, vicepresedintelui sau secretarului atrage un nou vot privind respectiva pozitie in comisie.

Articolul 30. Fiecare comisie dispune de un secretar tehnic pus la dispozitie de Secretariatul Colegiului.

Articolul 31. In vederea indeplinirii atributiilor specifice, comisiile vor beneficia de suportul Secretariatului Colegiului.

Articolul 32. In vederea indeplinirii atributiilor specifice, comisiile colaboreaza cu celelalte comisii si cu alte structuri ale Colegiului sau cu parteneri externi.
2.4.2. Atributiile comisiilor de specialitate

Articolul 33. Atributiile comisiilor de specialitate, conform legii, sunt urmatoarele:
a) comisiile aplicative desfasoara procedurile prevazute in normele metodologice de aplicare a legii si propun Comitetului director eliberarea atestatului in domeniile de specializare corespunzatoare;
b) Comisia metodologica avizeaza metodele si tehnicile de asistenta psihologica in conformitate cu Normele de avizare a metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica;
c) Comisia de deontologie si disciplina urmareste respectarea Codului deontologic al profesiei de psiholog cu drept de libera practica, judeca abaterile de la prevederile acestuia si aplica sanctiuni.

Articolul 34. (1) Comisiile pot elabora si propune Comitetului director sau Consiliului Colegiului proiecte de acte administrative sau normative.
(2) Comisiile pot propune spre aprobare Comitetului director colaborarea cu experti din afara forurilor de conducere la elaborarea propunerilor de ghiduri de bune practici sau a altor documente supuse aprobarii Comitetului director sau Consiliului Colegiului.
(3) Comisiile iau decizii in baza unor norme specifice, aprobate de Comitetul director, Consiliul Colegiului sau Conventia nationala, dupa caz, si publicate pe site-ul Colegiului Psihologilor. Aceste norme se pot referi la criterii, la compozitia cererilor si dosarelor si la orice alte aspecte relevante pe baza carora va fi luata o decizie referitoare la o cerere.

Articolul 35. Comisiile aplicative au in competenta urmatoarele specialitati profesionale:
1. Comisia de psihologie clinica si psihoterapie:
a) psihologie clinica;
b) consiliere psihologica;
c) psihoterapie.
2. Comisia de psihologia muncii, transporturilor si serviciilor:
a) psihologia muncii si organizationala;
b) psihologia transporturilor;
c) psihologia aplicata in servicii.
3. Comisia de psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala:
a) psihologie educationala consiliere scolara si vocationala;
b) psihopedagogie speciala.
4. Comisia de psihologie pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala:
a) psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale;
b) psihologie judiciara - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf.

Articolul 36. (1) Comisia metodologica desfasoara activitati specifice de avizare a metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica si elaboreaza propuneri de solutionare.
(2) Revizuieste periodic tabloul metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica validate si recomandate pentru practica psihologilor si asigura materialele necesare pentru publicarea acestui tablou pe site-ul Colegiului sau in alte forme.
(3) Avizeaza programele de formare avand ca obiect metodele si tehnicile de evaluare psihologica standardizate, altele decat cele relevante pentru comisiile aplicative.

Articolul 37. (1) Comisia de deontologie si disciplina urmareste respectarea Codului deontologic al profesiei de psiholog cu drept de libera practica, judeca abaterile de la prevederile acestuia si aplica sanctiuni, in conditiile prezentului regulament.
(2) Comisia este responsabila pentru buna derulare a activitatii de control si supraveghere profesionala.
2.5. Conducerea operativa
2.5.1. Precizari generale si procedurale

Articolul 38. (1) Conducerea operativa a Colegiului este formata din presedintele Comitetului director si din presedintii comisiilor.
(2) La sedintele conducerii operative pot participa cu titlu de observator alte persoane, membri ai Comitetului director, membri ai Consiliului Colegiului, personal angajat in Secretariatul Comitetului director sau alte persoane invitate de presedinte sau de majoritatea membrilor Conducerii operative.
(3) Sedintele conducerii operative sunt prezidate de presedintele Colegiului, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, de inlocuitorului de drept al acestuia sau de persoana desemnata de catre conducerea operativa.

Articolul 39. (1) Conducerea operativa se intruneste in sesiune ordinara o data pe luna sau in sesiune extraordinara ori de cate ori este necesar, la solicitarea presedintelui sau a majoritatii simple a membrilor conducerii operative.
(2) Sedintele conducerii operative a Colegiului sunt convocate de presedinte, prin e-mail sau orice forma de mesagerie scrisa agreata, iar in cazul imposibilitatii presedintelui de a-si exercita atributiile, de inlocuitorul de drept al acestuia sau de catre persoana desemnata de catre conducerea operativa.
(3) Presedintele, inlocuitorul de drept al acestuia sau persoana desemnata de catre conducerea operativa are obligatia de a face convocarea in termen de maximum o zi calendaristica de la solicitare.
(4) Convocarea se face pentru sedintele ordinare ale conducerii operative cu cel putin 3 zile inainte de data stabilita pentru desfasurare, iar pentru sedintele extraordinare cu cel putin o zi inainte de aceasta data.
(5) Sedintele conducerii operative se pot desfasura in plen sau on-line, iar votul poate fi exprimat si prin intermediul unei proceduri electronice.
(6) Concluziile si deciziile sedintelor conducerii operative se consemneaza intr-o minuta de sedinta, semnata de participantii la sedinta si comunicata prin mijloace electronice membrilor Consiliului Colegiului.
2.5.2. Atributiile conducerii operative

Articolul 40. Atributiile conducerii operative sunt urmatoarele:
a) asista presedintele in conducerea Colegiului, in perioada dintre sedintele Comitetului director;
b) asigura managementul executiv al Colegiului si implementeaza deciziile forurilor de conducere, scop in care ia decizii si poate avea initiative;
c) indeplineste orice alte atributii pentru care a fost mandatata prin hotarari ale forurilor de conducere ale Colegiului.
2.6. Presedintele Colegiului
2.6.1. Precizari generale si procedurale

Articolul 41. (1) In realizarea atributiilor ce ii revin, presedintele Colegiului poate infiinta, cu aprobarea Comitetului director, grupuri de lucru cu caracter temporar si poate solicita consultarea membrilor care asigura conducerea operativa sau a unor experti.
(2) Presedintele Colegiului poate solicita rapoarte periodice conducerilor comisiilor de specialitate sau conducerii Secretariatului Colegiului.

Articolul 42. (1) Inlocuitorul de drept al presedintelui, in caz de indisponibilitate, este presedintele Comisiei de deontologie si disciplina.
(2) Presedintele poate fi inlocuit, in caz de indisponibilitate, si de alt presedinte de comisie desemnat de Comitetul director.
(3) Prin indisponibilitate se intelege, dupa caz, absenta din tara, concediu medical sau refuzul indeplinirii atributiilor legale.
(4) Indisponibilitatea se constata de Consiliul Colegiului la propunerea Comitetul director, cu doua treimi din numarul membrilor sai, prin activitate in plen sau prin vot online si se publica pe site-ul oficial in termen de 10 zile.
(5) In situatia indisponibilitatii presedintelui pentru o perioada mai lunga de 6 luni, Comitetul director constata vacantarea pozitiei si dispune organizarea de alegeri pentru pozitia de presedinte. Odata cu constatarea indisponibilitatii, Comitetul director stabileste persoana care inlocuieste presedintele, respectiv inlocuitorul de drept sau un alt presedinte de comisie.
2.6.2. Atributiile Presedintelui Colegiului

Articolul 43. Atributiile Presedintelui Colegiului sunt urmatoarele:
a) asigura reprezentarea Colegiului in relatiile cu alte entitati;
b) asigura coordonarea forurilor colective de conducere ale Colegiului; convoaca si prezideaza sedintele forurilor de conducere ale Colegiului;
c) emite dispozitii si alte acte, in urma hotararilor adoptate in forurile colective de conducere;
d) coordoneaza activitatea Secretariatului Colegiului;
e) ordonanteaza cheltuielile, coordoneaza activitatea financiara a Colegiului si asigura executia bugetara anuala, conform bugetului aprobat;
f) semneaza toate actele emise de catre forurile colective de conducere ale Colegiului;
g) asigura publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a actelor administrative cu caracter normativ ale Colegiului;
h) aplica stampila organizatiei profesionale si mandateaza persoanele responsabile cu aplicarea acesteia pe actele aprobate si emise de catre Colegiu;
i) indeplineste si alte atributii, care decurg din prevederile legislatiei in vigoare, dispozitiile statutare ori pentru care a fost mandatat prin hotarari ale forurilor de conducere ale Colegiului.
3. Organizarea teritoriala a Colegiului
3.1. Filialele teritoriale ale Colegiului
3.1.1. Precizari generale si procedurale

Articolul 44. (1) Organizarea Colegiului are la baza filialele teritoriale care reprezinta o arie geografica definita, constituite prin vointa liber exprimata a cel putin 50 de psihologi cu drept de libera practica care domiciliaza sau isi deruleaza activitatea pe raza filialei. Filialele sunt de regula constituite la nivelul unui judet sau al unui grup de judete. La nivelul unui judet poate exista o singura filiala.
(2) Alegerea conducerii filialelor teritoriale se realizeaza potrivit procedurilor privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru forurile de conducere ale Colegiului.

Articolul 45. (1) Filiala teritoriala ia fiinta de la constituire si este inregistrata de la data notificarii la Secretariatul Comitetului director al Colegiului.
(2) In termen de maximum 30 de zile calendaristice de la inregistrarea constituirii filialei teritoriale se organizeaza in mod obligatoriu alegeri pentru desemnarea forurilor de conducere ale acesteia, in cazul in care la sedinta de constituire nu au fost alese organele de conducere.

Articolul 46. Filialele Colegiului pot fi reorganizate prin comasare cu una dintre filialele vecine, prin hotararea Consiliului Colegiului, in urmatoarele conditii:
1. daca numarul de psihologi cu drept de libera practica care si-au platit cotizatia anuala dintr-o filiala se plaseaza sub numarul minim necesar pentru constituirea unei filiale pentru cel putin 2 ani consecutiv;
2. daca o filiala nu organizeaza alegeri sau nu reuseste finalizarea procesului de alegeri de 2 ori consecutiv de la terminarea unui mandat.

Articolul 47. (1) In bugetul Colegiului vor fi prevazute sume alocate pentru desfasurarea activitatii curente a fiecarei filialele teritoriale, ca urmare a hotararii Consiliului Colegiului. Cuantumul sumelor se aloca in mod diferentiat, in functie de numarul de membri ai filialei teritoriale si a activitatilor profesionale si administrative derulate.
(2) Filialele teritoriale nu au personalitate juridica proprie, nu pot desfasura activitati economice in mod direct sau indirect si nu pot percepe pentru serviciile prestate taxe sau alte contributii banesti din partea psihologilor.

Articolul 48. (1) In vederea certificarii actelor emise de catre comitetele filialelor teritoriale, acestea trebuie sa poarte in mod obligatoriu stampila filialei teritoriale a Colegiului, avand mentionata in cuprinsul sau denumirea filialei teritoriale.
(2) Stampilele filialelor teritoriale pot fi utilizate numai pentru indeplinirea atributiilor specifice filialelor teritoriale ale Colegiului.
(3) Filialele nu pot angaja raspunderea juridica a Colegiului prin acte care nu au fost aprobate anterior de catre forurile de conducere centrale.
(4) Stampilele filialelor teritoriale sunt realizate de catre Secretariatul Colegiului, la momentul constituirii filialei sau atunci cand este necesar, la solicitarea motivata a filialei.

Articolul 49. (1) Sedinta unei filiale teritoriale incepe in mod obligatoriu cu constatarea conditiei de cvorum si cu stabilirea pentru cei prezenti a identitatii si a statutului de membru cu drepturi depline al Colegiului Psihologilor din Romania.
(2) La sedinta unei filiale teritoriale este permisa participarea unor persoane care nu sunt membri cu drepturi depline ai filialei doar in urma votului pozitiv dat de mai mult de jumatate din membrii prezenti in sedinta. Orice membru cu drepturi depline al filialei poate invita astfel de participanti in probleme care privesc filiala. Aceste persoane au statut de observator si pot lua cuvantul numai daca sunt invitate de presedintele de sedinta. Prezenta lor in sala si votul privind prezenta lor in sala sunt consemnate in procesul-verbal.
(3) Orice motiune supusa filialei este considerata acceptata daca este aprobata de jumatate plus unul din membrii prezenti in sedinta.
3.1.2. Atributiile filialelor teritoriale

Articolul 50. Atributiile filialelor teritoriale sunt urmatoarele:
1. filialele, prin intermediul secretariatelor sau al persoanelor desemnate de comitetul filialei, preiau de la psihologi sau alte persoane cererile si documentatiile aferente solicitarilor adresate Colegiului, cu exceptia acelor solicitari sau documente pentru care hotararile Colegiului prescriu un alt circuit;
2. filialele asigura transmiterea catre Secretariatul Colegiului a tuturor solicitarilor primite de la psihologi sau alte persoane referitoare la atributiile Colegiului sau activitatea psihologilor, insotite de documentatiile aferente.
3.2. Conducerea filialelor teritoriale
3.2.1. Conventia filialei teritoriale

Articolul 51. (1) Conventia filialei reprezinta forul de dezbatere al membrilor Colegiului, cu domiciliul sau activitatea in zona arondata filialei teritoriale.
(2) Un psiholog poate opta pentru a se inscrie sau transfera oricand intr-o alta filiala, daca are ori domiciliul, ori activitatea arondata respectivei filiale. Cererea de transfer se adreseaza Secretariatului Comitetului director, este operata de acesta in maximum 30 de zile de la inregistrare si operarea este adusa la cunostinta psihologului si a presedintelui filialei (sau presedintilor filialelor) implicate.

Articolul 52. Conventia teritoriala are urmatoarele atributii specifice:
a) aproba raportul anual de activitate al comitetului filialei;
b) alege si revoca presedintele si membrii comitetului filialei;
c) alege reprezentantii pentru Conventia nationala;
d) propune candidati la functia de presedinte al Colegiului si de membru al Comitetului director;
e) dezbate problemele specifice ale practicii profesionale curente in comunitatea pe care o reprezinta.

Articolul 53. (1) Conventia teritoriala se intruneste in sesiune ordinara o data pe an sau in sesiune extraordinara ori de cate ori este necesar, la solicitarea presedintelui filialei, a majoritatii simple a membrilor Comitetului filialei sau a presedintelui Colegiului.
(2) Sedintele Conventiei teritoriale sunt convocate prin dispozitie a presedintelui filialei, a presedintelui Colegiului sau de catre persoana desemnata de catre majoritatea simpla a Comitetului filialei sa realizeze aceasta convocare.
(3) Presedintele filialei, presedintele Colegiului sau persoana desemnata de catre majoritatea simpla a Comitetului filialei are obligatia de a emite dispozitia de convocare a Conventiei teritoriale in termen de maximum 3 zile calendaristice de la solicitare.
(4) Convocarea se face pentru sedintele ordinare ale Conventiei teritoriale cu cel putin 1 luna inainte de data stabilita pentru desfasurare, iar pentru sedintele extraordinare cu cel putin 15 zile inainte de aceasta data.
3.2.2. Comitetul filialei

Articolul 54. (1) Comitetul filialei este structura de conducere a Colegiului la nivel teritorial, coordonata de catre presedintele filialei teritoriale.
(2) Comitetul filialei este constituit dintr-un numar de membri raportat la numarul de membri al filialei, potrivit hotararii Comitetului director.
(3) In desfasurarea activitatii, comitetul filialei teritoriale este sprijinit de un secretar tehnic, care are calitatea de salariat al Colegiului si se afla in subordinea presedintelui filialei.
(4) Comitetul filialei se intruneste cel putin o data la fiecare 3 luni sau de ori cate ori este necesar. Sedintele sunt inregistrate audio si, daca este posibil, video. Minuta sedintelor este trimisa in termen de maximum 15 zile calendaristice spre arhivare catre Secretariatul Colegiului.

Articolul 55. Atributiile specifice ale comitetului filialei sunt urmatoarele:
1. elaboreaza anual, precum si la finalul mandatului raportul de activitate si, dupa aprobarea acestuia de catre Conventia filialei, il inainteaza Comitetului director;
2. informeaza membrii cu privire la actele aprobate de catre forurile de conducere ale Colegiului;
3. deruleaza activitati de control si indrumare asupra activitatii profesionale a psihologilor, pe baza mandatului acordat de catre Comitetul director;
4. primeste cererile de eliberare a atestatelor de libera practica si cererile de inregistrare a formelor de exercitare a profesiei de psiholog.

Articolul 56. Comitetele filialelor teritoriale comunica membrilor filialelor teritoriale actele emise de catre organele de conducere ale Colegiului si pun in aplicare hotararile sau dispozitiile acestora.

Articolul 57. (1) In primul trimestru al anului urmator, comitetul filialei teritoriale prezinta Conventiei filialei un raport de activitate privind anul precedent.
(2) Neprezentarea raportului anual de activitate in Conventia filialei sau respingerea acestuia de catre Conventie duce la pierderea mandatelor presedintelui de filiala si membrilor comitetului filialei.
3.2.3. Presedintele filialei teritoriale

Articolul 58. Presedintele filialei teritoriale este persoana care asigura conducerea si reprezentarea filialei teritoriale, precum si a Colegiului in teritoriu.

Articolul 59. Atributiile presedintelui filialei teritoriale sunt urmatoarele:
a) coordoneaza activitatea comitetului filialei teritoriale;
b) convoaca si conduce sedintele forurilor de conducere ale filialei teritoriale;
c) reprezinta filiala teritoriala in fata entitatilor de drept public si privat locale, in limitele mandatului de reprezentare. Mandatul de reprezentare este acordat prin dispozitie a presedintelui Colegiului, in termen de 15 zile de la validarea alegerilor, pe baza normelor elaborate de Consiliul Colegiului;
d) semneaza actele elaborate de catre Comitetul filialei teritoriale si asigura arhivarea acestora.
4. Alegerea membrilor in forurile de conducere ale Colegiului

Articolul 60. (1) Alegerea membrilor forurilor de conducere ale Colegiului se realizeaza in mod democratic, prin vot secret, in cadrul sedintelor Conventiei nationale, precum si in cadrul conventiilor filialelor teritoriale.
(2) Procedurile privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru forurile de conducere ale Colegiului cuprind metodologia de organizare si calendarul alegerilor la nivelul filialelor teritoriale si al Conventiei nationale.
(3) Procedurile privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru forurile de conducere ale Colegiului se aproba prin hotarare a Consiliului Colegiului.
(4) Persoanele sanctionate pe linie deontologica nu au dreptul de a candida la primele alegeri generale organizate dupa primirea sanctiunii.
5. Secretariatul Colegiului

Articolul 61. (1) Secretariatul Colegiului este constituit din departamentele care asigura activitatile tehnice si administrative necesare pentru sprijinirea activitatii Comitetului director, a celorlalte foruri de conducere ale Colegiului si a filialelor teritoriale.
(2) Functionarea si organizarea Secretariatului Colegiului sunt reglementate printr-un regulament de ordine interioara (ROI), care este aprobat de Consiliul Colegiului.

Articolul 62. (1) Secretariatul Colegiului este subordonat direct Comitetului director.
(2) Coordonarea Secretariatului Colegiului este asigurata de catre presedintele Colegiului, prin intermediul directorului executiv.
(3) Incadrarea personalului Secretariatului se face prin concurs, iar calitatea de angajat este incompatibila cu calitatea de psiholog cu drept de libera practica activ.
(4) Metodologia de concurs pentru posturile Secretariatului este elaborata de Comitetul director si aprobata de Consiliul Colegiului.

Articolul 63. Secretariatul Colegiului desfasoara urmatoarele categorii de activitati cu caracter curent:
a) activitati curente si de secretariat;
b) activitati de registratura generala;
c) activitati de suport administrativ pentru forurile Colegiului (presedinte, Consiliu, Comitet director, comisii aplicative, presedinti ai filialelor locale etc.);
d) activitati de informare a psihologilor si de transmitere a actelor emise de catre Colegiu catre filialele teritoriale;
e) activitati de relatii publice;
f) activitati de gestiune a Registrului unic al psihologilor cu drept de libera practica din Romania si alte registre speciale;
g) alte activitati cu care este insarcinat de forurile de conducere, prin dispozitie a presedintelui;
h) prezinta conducerii operative situatia cu psihologii cu drept de libera practica care se incadreaza in dispozitiile art. 18 lit. b) din Legea nr. 213/2004, cu modificarile ulterioare.
6. Veniturile si cheltuielile Colegiului

Articolul 64. (1) Veniturile si cheltuielile Colegiului se reglementeaza de catre forurile de conducere competente ale Colegiului.
(2) Bugetul anual de venituri si cheltuieli, reprezentand o predictie cu privire la dimensiunea veniturilor si cheltuielilor Colegiului, se aproba de catre Consiliul Colegiului, pe baza proiectului propus de catre Comitetul director.
(3) In procesul de executie, cheltuielile bugetare vor putea fi modificate si ajustate, in functie de necesitati, fara a afecta bugetul in ansamblul sau, prin hotararea Consiliului Colegiului.
(4) Ordonantarea cheltuielilor bugetare ale Colegiului se realizeaza de catre presedintele Colegiului.
(5) Executia bugetara este realizata in cadrul exercitiului financiar legal, de regula anul calendaristic. In cazul intarzierii aprobarii bugetului anual, valorile bugetare de referinta ale anului precedent opereaza in mod corespunzator si pentru anul in curs.
(6) Comitetul director va elabora in termen de 90 de zile de la adoptarea prezentului ROFI procedura privind transparenta constituirii si cheltuirii bugetului Colegiului Psihologilor din Romania, care va fi supusa aprobarii Consiliului Colegiului.

Articolul 65. Sursele de finantare ale Colegiului sunt urmatoarele:
a) cotizatii;
b) taxe;
c) donatii si sponsorizari din partea unor persoane fizice si juridice;
d) fonduri nerambursabile;
e) alte surse, conform reglementarilor aplicabile.

Articolul 66. (1) Categoriile de cheltuieli bugetare sunt previzionate prin bugetul anual aprobat.
(2) Principalele cheltuieli bugetare sunt:
a) cheltuieli cu personalul;
b) cheltuieli privind desfasurarea activitatii comisiilor;
c) cheltuieli de deplasare si cazare;
d) cheltuieli administrative si de intretinere a sediilor;
e) cheltuieli logistice si tehnice;
f) investitii;
g) cofinantarea proiectelor derulate cu fonduri nerambursabile;
h) taxe si impozite retinute si virate catre bugetul de stat si bugetele locale;
i) cheltuieli pentru activitati profesionale si administrative derulate de filiale;
j) alte cheltuieli.

Articolul 67. Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pentru un mandat de 4 ani, in termen de 3 luni de la inceputul mandatului si anual, pana la finalul lunii noiembrie a anului in curs, pentru anul urmator (sau pana la finalul celei de-a treia luni pentru primul an de mandat). Bugetul pentru mandatul de 4 ani va acoperi si primele 3 luni ale urmatorului mandat.

Articolul 68. (1) Descarcarea Comitetului director de gestiunea fondurilor se realizeaza anual de catre Consiliul Colegiului, in cursul primului semestru al anului urmator, pe baza bilantului contabil auditat.
(2) Activitatea financiara a Colegiului va fi supusa anual unei auditari externe independente, iar raportul de audit va fi afisat pe site-ul institutiei in termen de 15 zile de la finalizarea raportului.

Articolul 69. (1) Activitatea membrilor forurilor de conducere se remunereaza respectand urmatoarele principii:
a) indemnizatie de sedinta, pe baza unui tarif orar;
b) indemnizatie de management pentru presedinte si pentru membrii biroului comisiilor;
c) indemnizatie de management pentru presedintii de filiala.
(2) Actele justificative se intocmesc de Secretariatul Colegiului si se aproba de presedinte.
(3) Cuantumul pentru indemnizatii este anexa a bugetului de venituri si cheltuieli si se aproba anual de Consiliu.
7. Vacantarea si reocuparea pozitiilor in forurile de conducere

Articolul 70. (1) Absenta nemotivata la mai mult de 3 din activitatile forurilor de conducere ale Colegiului intr-un an sau neparticiparea la mai mult de jumatate din voturile solicitate intr-un semestru se sanctioneaza cu pierderea calitatii de membru in respectivul for de conducere. Prin activitatile forurilor de conducere se intelege participarea la sedintele Comitetului director sau ale Consiliului, dupa caz, precum si participarea la sedintele de lucru ale comisiilor, in cazul membrilor Comitetului director.
(2) Secretariatul Colegiului este obligat sa arhiveze listele de prezente ale sedintelor si sa realizeze un raport anual privind prezenta la sedinte, in luna ianuarie a anului viitor. Daca sunt observate absente, Secretariatul Colegiului este obligat sa transmita notificarea privind absentele catre comisia de deontologie, insotita de motivul invocat de persoana vizata. Neparticiparea la o sedinta trebuie anuntata anterior datei la care aceasta are loc, in scris sau prin e-mail. Motivarea neparticiparii trebuie documentata cu dovezi.
(3) Pierderea calitatii de membru intr-un for de conducere ca urmare a absentelor se propune de catre Comisia de deontologie si disciplina, in baza unui referat de cercetare disciplinara a psihologului membru al unui for de conducere.
(4) Decizia de pierdere a calitatii de membru intr-un for de conducere, propusa de comisia de deontologie si disciplina si votata de Comitetul director sau Consiliul Colegiului, dupa caz, se comunica psihologului.
(5) Decizia de pierdere a calitatii de membru al Consiliului Colegiului, propusa de Comisia de deontologie si disciplina si votata de Consiliul Colegiului, se comunica psihologului presedinte de filiala si Comitetului filialei din care face parte acesta si are ca efect si pierderea calitatii de presedinte de filiala. In acest caz se declanseaza alegeri pentru pozitia de presedinte de filiala la nivelul filialei respective, iar conducerea filialei pana la finalizarea acestor alegeri este preluata de un membru al Comitetului filialei, ales de membrii acestui for.

Articolul 71. Demisia dintr-un for de conducere a unei persoane care a fost aleasa in respectivul for este inaintata presedintelui Colegiului in scris sau prin comunicare electronica. Demisia este un act unilateral si este considerata acceptata la momentul primirii ei de catre presedinte.

Articolul 72. (1) Vacantarea unei pozitii intr-un for de conducere se poate realiza in urmatoarele modalitati:
a) prin demisie;
b) ca urmare a unei sanctiuni aplicate de Comisia de deontologie si disciplina care duce la suspendarea dreptului de practica pentru mai mult de 3 luni;
c) ca urmare a deciziei de demitere;
d) din cauze naturale.
(2) La momentul vacantarii unei pozitii intr-un for de conducere, presedintele Colegiului anunta in termen de 3 zile lucratoare membrii respectivului for despre aceasta situatie si consulta acest for cu privire la ocuparea pozitiei.
(3) In conditiile in care forul decide ca ocuparea pozitiei este imperativa, presedintele Colegiului intreprinde numaidecat actiunile necesare pentru inlocuirea persoanei.
(4) Pana la inlocuirea pozitiei vacantate, cvorumul forului respectiv de conducere este calculat fara acea pozitie.
(5) Pozitiile vacantate in forurile de conducere se ocupa prin promovarea persoanei care la alegeri avusese pe lista urmatorul numar de voturi, dupa persoanele declarate castigatoare. Daca nu exista o astfel de persoana, pozitia se ocupa prin organizarea de alegeri extraordinare, tintite doar pe ocuparea pozitiei sau pozitiilor vacantate. Alegerile extraordinare urmeaza intru totul prescriptiile Metodologiei de alegeri, dar pot fi realizate prin mijloace electronice (vot online).
8. Conflictul de interese in forurile de conducere

Articolul 73. (1) Membrii forurilor de conducere (presedinte, membrii Comitetului director, presedintii de filiale) se pot regasi in situatia unor incompatibilitati sau conflicte de interese.
(2) Pentru definirea si gestionarea acestor situatii, Comitetul director va elabora in termen de 90 de zile de la adoptarea prezentului regulament o hotarare privind regimul incompatibilitatilor si conflictului de interese aplicabile membrilor organelor de conducere si control ale Colegiului Psihologilor din Romania, care va fi supusa aprobarii Conventiei nationale.



CAPITOLUL III
Activitati profesionale reglementate


Articolul 74. (1) Calitatea de supervizor este obtinuta automat de psihologul specialist si principal.
(2) Pentru exercitarea calitatii de supervizor, un psiholog trebuie sa opteze explicit pentru inscrierea in Registrul supervizorilor, asumandu-si respectarea standardelor activitatii de supervizare.
(3) Comitetul director va intocmi in termen de 90 de zile de la adoptarea prezentului regulament standardele privind activitatea de supervizare.
(4) Registrul supervizorilor contine toti psihologii care au calitatea de supervizor si care cer in mod explicit inscrierea in registru.
(5) Registrul supervizorilor este tinut la zi de Secretariatul Colegiului si este afisat pe site-ul Colegiului, impreuna cu numarul de psihologi aflati in supervizare de fiecare supervizor.
(6) Secretariatul Colegiului are obligatia de a inscrie in Registru, respectiv de a radia din Registru un psiholog care are calitatea de supervizor si care cere inscrierea in, respectiv radierea din registru, in termen de 15 zile de la depunerea cererii.

Articolul 75. (1) Calitatea de expert este obtinuta automat de psihologul specialist si principal.
(2) Pentru exercitarea calitatii de expert, un psiholog trebuie sa opteze explicit pentru inscrierea in Registrul expertilor psihologi, asumandu-si respectarea standardelor activitatii de expertiza.
(3) Comitetul director va intocmi in termen de 90 de zile de la adoptarea prezentului regulament standardele privind activitatea de expertiza.
(4) Registrul expertilor psihologi contine toti psihologii care au calitatea de expert si care cer in mod explicit inscrierea in registru.
(5) Registrul expertilor psihologi este tinut la zi de Secretariatul Colegiului si este afisat pe site-ul Colegiului.
(6) Secretariatul Colegiului are obligatia de a inscrie in registru, respectiv de a radia din registru un psiholog care are calitatea de expert si care cere inscrierea in, respectiv radierea din registru, in termen de 15 zile de la depunerea cererii.

Articolul 76. (1) Calitatea de formator este obtinuta pe baza reglementarilor Comitetului director.
(2) Un psiholog care are calitatea de formator poate realiza formari creditate de Colegiu, cu respectarea normelor in vigoare, prin intermediul unei entitati formatoare.
(3) O entitate formatoare este orice persoana fizica sau juridica care functioneaza legal si este avizata de Colegiul Psihologilor, indiferent de forma de organizare, in care activeaza cel putin un psiholog care are calitatea de formator.

Articolul 77. Psihologii au obligatia de a obtine, mentine si dezvolta competenta lor profesionala, prin obtinerea unui numar minim de credite profesionale de formare continua, acestea fiind considerate valabile indiferent de specialitatea in care au fost acumulate si de specialitatea in care psihologul este calificat.

Articolul 78. Nerespectarea standardelor sau, dupa caz, a procedurilor privind activitatea de supervizare, expertiza sau formare, constatata de Comitetul director, poate duce la radierea psihologului respectiv din registrul corespunzator.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale si tranzitorii

Articolul 79. (1) Incalcarea prevederilor prezentului regulament constituie abatere disciplinara si persistenta in incalcarea acestor prevederi reprezinta abatere disciplinara grava.
(2) Constatarea incalcarilor prevederilor ROFI se face de catre Comisia de deontologie si disciplina la sesizarea oricarui psiholog sau pe baza autosesizarii, iar decizia de sanctionare se ia de catre Comitetul director.

Articolul 80. (1) Prezentul regulament reprezinta procedura unica de organizare si functionare interna a Colegiului.
(2) Prezentul regulament se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Toate prevederile din prezentul regulament intra in vigoare la momentul publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia acelor prevederi care sunt legate de numarul de mandate si criterii de alegere in diverse pozitii din forurile de conducere, care intra in vigoare doar de la data urmatoarelor alegeri pentru forurile de conducere.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice