din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2283 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Ordonanta de urgenta nr. 22/2019 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/1999 privind infiintarea Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A., precum si pentru modificarea si completarea OUG nr. 100/2018

INTEGRAL: Ordonanta de urgenta nr. 22/2019 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/1999 privind infiintarea Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A., precum si pentru modificarea si completarea OUG nr. 100/2018


Ordonanta de urgenta nr. 22/2019 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/1999 privind infiintarea Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A., precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare si investitii a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 262 din 05.04.2019.

Avand in vedere necesitatea infiintarii unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii, denumite in continuare fonduri, ca urmare a adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare si investitii, asemenea fonduri fiind un instrument public de investitii financiare/intermediere financiara in actiuni/participatii in proiecte/companii profitabile care nu exista in prezent pe piata financiara din Romania, iar in prezent pe piata financiara din Romania neexistand vehicule de investitii financiare/intermediere financiara in actiuni/participatii in proiecte/companii profitabile care, pe de o parte, sa aiba un rol multiplicator in economie pentru o dezvoltare sustenabila si, pe de alta parte, sa catalizeze/sa mobilizeze resurse financiare disponibile catre economie si proiecte rentabile, prin infiintarea unor asemenea fonduri se are in vedere crearea unor astfel de vehicule care sa conduca la dezvoltarea economiei romanesti si sa ofere o alternativa de finantare a proiectelor de investitii in domenii precum infrastructura, energie, agricultura, sanatate, dar si in alte domenii.
Existenta in prezent a unui decalaj in ceea ce priveste atragerea resurselor financiare disponibile de catre companii/proiecte profitabile sub forma unor instrumente/investitii de tip "equity", in conditiile in care multe din companiile care au proiecte de investitii rentabile sunt indatorate foarte mult si au nevoie de capital pentru a se dezvolta/extinde, iar altele sunt noi si sunt considerate riscante de catre banci, fiind sprijinite prin imprumuturi doar intr-o anumita masura, infiintarea unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii conduce la eliminarea unor astfel de aspecte negative din economie.
Fondurile vor deveni instrumente publice care sa sprijine acest segment financiar al instrumentelor de tip actiuni private sau participatii in proiecte de infrastructura, institutiile cu capital majoritar de stat precum CEC Bank, Eximbank - S.A. sau FNGCIMM - S.A.-IFN acoperind doar instrumentele de finantare de tipul creditelor si imprumuturilor, factoring, capital de lucru, precum si scrisorile de garantie.


In vederea indeplinirii obiectului principal de activitate, fondurile vor fi autorizate in conditiile legii sa finanteze activitatea societatilor din al caror actionariat fac parte prin participarea la majorarea capitalului social, prin imprumuturi sau alte forme de finantare, sa tranzactioneze actiuni din portofoliul propriu prin operatiuni de vanzare-cumparare, sa dispuna asupra instrumentelor financiare aflate in propriile portofolii in conformitate cu politicile investitionale proprii.
Pentru a se crea cadrul legal astfel incat Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. sa poata intra in proprietatea privata a unor fonduri la data inregistrarii acestora la registrul comertului, prin aportarea actiunilor companiei la capitalul social al fondurilor, este necesara o interventie legislativa la nivel primar. Intrarea companiei in proprietatea privata a unor fonduri presupune o serie de demersuri premergatoare a caror durata este influentata in mod direct de crearea unui cadru legislativ adecvat.
Fara o astfel de interventie legislativa statul roman nu poate aporta actiunile detinute la Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. la capitalul social al unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii, chiar daca legiuitorul, prin prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevazut ca aportul in natura este permis atat la constituirea societatilor, cat si la majorarea capitalului social al acestora, fie ele societati pe actiuni sau societati cu raspundere limitata.
Nepromovarea masurilor propuse in prezenta ordonanta de urgenta duce la imposibilitatea statului de a-si exercita dreptul actionarului de a dispune asupra bunurilor pe care le detine, aducand astfel efecte negative asupra cresterii economice a companiei, luand in considerare necesitatea investitiilor in acest sector de activitate pentru realizarea strategiei de dezvoltare a companiei.
In prezent, investitiile efectuate de catre Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. se bazeaza numai pe sursele proprii de finantare, provenite din activitatea financiar-economica desfasurata, in lipsa cadrului legal in baza caruia statul roman sa poata aporta actiunile detinute la Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. la capitalul social al unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii impiedicandu-se optimizarea activitatii societatii prin lipsa surselor externe de finantare a investitiilor necesare dezvoltarii.
Promovarea masurilor propuse in prezenta ordonanta de urgenta se impune pentru a crea posibilitatea fondurilor suverane de dezvoltare si investitii de a finanta activitatea Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A. prin participarea la majorarea capitalului social, luand in considerare faptul ca fondurile vor fi autorizate, in conditiile legii, sa finanteze activitatea societatilor din al caror actionariat fac parte prin participarea la majorarea capitalului social, prin imprumuturi sau alte forme de finantare.
Este necesar ca actiunile detinute de statul roman la Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. sa fie aportate la capitalul social al unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii, inca de la momentul infiintarii acestora, pentru a putea sustine activitatea fondurilor prin crearea posibilitatii de atragere de fonduri suplimentare in vederea atingerii obiectivelor de dezvoltare a economiei nationale.
Modificarea cadrului legislativ actual se impune pentru crearea capacitatii fondurilor suverane de dezvoltare si investitii de a atrage surse de finantare sustenabile pentru materializarea proiectelor din domenii economice diverse, in conditii de rentabilitate economica si sustenabilitate financiara, intarzierea in atragerea de fonduri ducand la ingreunarea asigurarii finantarii unor proiecte de investitii a caror implementare este necesara pentru a antrena un efect de multiplicare economica atat pe orizontala, cat si pe verticala. Astfel, fondurile suverane de dezvoltare si investitii nu vor putea atinge factori de multiplicare atractivi, efectul de multiplicare financiara nefiind obtinut in conditiile lipsei de capital atras de la investitori institutionali si privati, atat sub forma de participare la capital, cat si sub forma de capital imprumutat, in functie de conditiile de piata, precum si de caracteristicile proiectului finantat.
Infiintarea unor fonduri suverane de investitii reprezinta o masura necesara de stimulare economica prin care in urma tragerii de capital din piata financiara interna si internationala vor putea fi constituite surse de finantare pentru proiecte de investitii destinate sa asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea regionala, sustinerea activitatilor de cercetare-dezvoltare, protectia mediului inconjurator si sustinerea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii.
Nepromovarea masurilor propuse in prezenta ordonanta de urgenta, raportat la stadiul infiintarii unor fonduri suverane de investitii in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 100/2018, ar duce la un impact negativ asupra economiei nationale, respectiv asupra pietei financiare din Romania, inclusiv in ceea ce priveste realizarea obiectivelor de investitii din infrastructura, energie, agricultura, sanatate, fiind astfel afectata dezvoltarea armonioasa a economiei nationale, iar implicit ar afecta continuarea unei cresteri economice sustenabile.


Lipsa unor vehicule financiare care sa investeasca in actiuni ale unor companii profitabile, segment care este neacoperit in prezent pe piata financiara din Romania, ar aduce efecte negative cu impact asupra dezvoltarii capitalului uman si social pe termen lung si, implicit, asupra cresterii competitivitatii la nivelul economiei nationale. Crearea unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii vine in intampinarea necesitatilor de dezvoltare ale economiei nationale in conditiile in care, in prezent, nu exista o alternativa de finantare flexibila si dinamica la programele de fonduri europene ori bugetul public.
Fondurile suverane de dezvoltare si investitii au ca scop crearea de surse de finantare sustenabile pentru materializarea proiectelor din domenii economice diverse, in conditii de rentabilitate economica si sustenabilitate financiara; au rol de catalizator eficient pentru atragerea de fonduri private, banci, fonduri de pensii, fonduri de investitii care, alaturi de fondurile proprii, vor asigura finantarea unor proiecte de investitii a caror implementare va antrena un efect de multiplicare economica atat pe orizontala, cat si pe verticala. In functie de conditiile de piata, precum si de caracteristicile proiectului finantat, fondurile suverane de dezvoltare si investitii vor putea atinge factori de multiplicare atractivi, efectul de multiplicare financiara fiind obtinut prin atragerea de capital de la investitori institutionali si privati, atat sub forma de participare la capital, cat si sub forma de capital imprumutat.
Nepromovarea masurilor propuse in prezenta ordonanta de urgenta creeaza un impact negativ in sustinerea eforturilor Romaniei de a obtine statutul de piata emergenta pentru piata de capital autohtona prin restrangerea cadrului de crestere a lichiditatii, luand in considerare faptul ca infiintarea fondurilor suverane de investitii si dezvoltare ar duce la o crestere a capitalizarii companiilor din portofoliu ca urmare a listarii la Bursa de Valori Bucuresti si AeRO.
Modificarea actualului cadru legislativ este necesar sa fie realizata anterior infiintarii unor asemenea fonduri, tinand cont de perioada necesara pentru asigurarea conditiilor ca fondurile sa devina functionale si sa isi indeplineasca scopul de dezvoltare si finantare de proiecte de investitii rentabile si sustenabile, in diverse sectoare economice, singure sau impreuna cu alti investitori institutionali sau privati, inclusiv prin participarea in parteneriate public-private, in vederea obtinerii de profit.
Totodata, pentru a putea asigura cadrul legislativ necesar in vederea functionarii in continuare a societatilor in contextul transferului din proprietatea privata a statului in proprietatea privata a fondurilor, se impune reglementarea numarului de actionari ai societatilor al caror capital este detinut integral de fondurile suverane de dezvoltare si investitii.
In considerarea faptului ca aceste aspecte vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, impunand adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.



Articolul I
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/1999 privind infiintarea Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 515 din 25 octombrie 1999, aprobata cu modificari prin Legea nr. 288/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:


1. La articolul 1, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Loteria Romana este persoana juridica romana, avand forma juridica de societate pe actiuni al carei capital social este detinut integral de stat, direct sau prin intermediul unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii, care se organizeaza si functioneaza in conformitate cu statutul aprobat conform prevederilor Legii societatilor nr 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."


2. La articolul 5, alineatele (2) si (3) se abroga.


3. La articolul 8, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Profitul net va fi repartizat potrivit reglementarilor legale in vigoare."


4. Anexa se abroga.



Articolul II
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare si investitii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 991 din 22 noiembrie 2018, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1. La articolul 2, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) fonduri suverane de dezvoltare si investitii - societati pe actiuni infiintate conform Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prezentei ordonante de urgenta, detinute integral de stat, care au ca activitate principala operatiuni financiare, inclusiv efectuarea de investitii financiare in nume si cont propriu, cu aport in numerar si in natura la capitalul social, inclusiv sub forma de actiuni detinute de stat la societati, inclusiv strategice, atat pe piata interna, cat si pe piata externa, care indeplinesc criteriile economice si cerintele de clasificare in afara conturilor guvernamentale potrivit metodologiei Uniunii Europene. In cazul in care fondurile se clasifica in conturile guvernamentale potrivit metodologiei Uniunii Europene, fondurile trebuie sa inregistreze profit prin activitatea desfasurata. Fondurile suverane pot desfasura si alte operatiuni economice ca activitati secundare;".


2. La articolul 5, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:
"(41) In cazul in care Institutul National de Statistica reclasifica in sectorul administratiei publice o societate ale carei pachete de actiuni au fost aduse ca aport in natura de catre statul roman la capitalul social al unui fond, iar aceasta reclasificare a societatii poate conduce la reclasificarea acelui fond in sectorul administratiei publice, actiunile respectivei societati se pot transfera cu titlu gratuit si libere de sarcini din proprietatea privata a fondului in proprietatea privata a statului prin hotarare a adunarii generale extraordinare a actionarilor, capitalul social al fondului diminuandu-se in mod corespunzator."


3. La articolul 6, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Consiliul de supraveghere este format din 9 membri, desemnati de adunarea generala a actionarilor pe baza urmatoarelor criterii de selectie, care se detaliaza in hotararea Guvernului prevazuta la art. 4 alin. (1): expertiza in domeniul financiar/bancar necesara indeplinirii responsabilitatilor specifice fondurilor suverane, experienta in administrarea de societati, integritate profesionala, buna reputatie, cunostinte, aptitudini si experienta adecvate complexitatii activitatii specifice fondurilor suverane, precum si a criteriilor stabilite in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare."


4. La articolul 6, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu urmatorul cuprins:
"(61) Prin derogare de la prevederile art. 37 si 38 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale dispozitiilor art. 15318 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, remuneratiile membrilor consiliului de supraveghere si ale membrilor directoratului se stabilesc de adunarea generala a actionarilor fiecarui fond."


5. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 12, cu urmatorul cuprins:
"Articolul 12
Societatile al caror capital social este detinut integral de fondurile suverane de dezvoltare si investitii pot functiona cu orice numar de actionari."



Articolul III
Pana la infiintarea, in conditiile legii, a unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii, calitatea de actionar a statului roman la societatile ale caror pachete de actiuni se aduc ca aport in natura de catre statul roman la capitalurile sociale ale fondurilor se exercita in continuare de catre autoritatile publice tutelare care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, reprezinta statul ca actionar.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice