din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4554 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Regulamentul de organizare si functionare a colegiilor si liceelor pedagogice din Romania

INTEGRAL: Regulamentul de organizare si functionare a colegiilor si liceelor pedagogice din Romania


In Monitorul Oficial nr. 272 din 10.04.2019 a fost publicat Regulamentul de organizare si functionare a colegiilor si liceelor pedagogice din Romania, din 22.03.2019.


CAPITOLUL I
Cadrul de reglementare


Articolul 1
Prezentul regulament de organizare si functionare a colegiilor si liceelor pedagogice din Romania, denumit in continuare Regulament, integreaza viziunea, misiunea si principiile care guverneaza invatamantul preuniversitar romanesc, asa cum sunt acestea definite la art. 3 lit. a) -u) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, neafectand drepturile, libertatea, demnitatea si imaginea elevilor, parintilor, angajatilor si partenerilor scolii.


Articolul 2
Prezentul regulament cuprinde prevederi specifice filierei vocationale pedagogice si se aplica in colegiile si liceele pedagogice preuniversitare, precum si in celelalte unitati de invatamant preuniversitar care scolarizeaza elevi in filiera vocationala, profilul pedagogic.


CAPITOLUL II
Principii de organizare si finalitatile invatamantului pedagogic preuniversitar


Articolul 3
Unitatile de invatamant preuniversitar pedagogic sunt organizatii complexe care ofera oportunitati de educatie si instruire din perspectiva pregatirii tinerilor pentru o societate bazata pe cunoastere si a promovarii dezvoltarii durabile.


Articolul 4
Misiunea invatamantului preuniversitar pedagogic este de a asigura elevilor competentele necesare formarii initiale pentru specializarile educator-puericultor, invatator/invatatoare, educator/educatoare, invatator-educatoare, instructor de educatie extrascolara si mediator scolar.


Articolul 5
(1) Invatamantul preuniversitar pedagogic promoveaza politicile educationale si managementul centrat pe traditia unanim recunoscuta si apreciata a invatamantului pedagogic preuniversitar romanesc, din perspectiva obiectivelor specifice stabilite prin planurile de dezvoltare institutionala, in functie de cerintele pietei muncii si ale comunitatilor locale si regionale.
(2) Invatamantul preuniversitar pedagogic urmareste si asigura cu consecventa cresterea performantelor in zona excelentei, militand pentru intarirea colaborarii scolii cu parintii, comunitatea locala si societatea civila, pentru sporirea eficientei activitatilor educative scolare si extrascolare si pentru optimizarea implicarii in programe educative si civice regionale si europene.
(3) Orientarea cu tinta spre educatie, centrarea pe activitati scolare si extrascolare cu promovarea educatiei timpurii, a solidaritatii, a dialogului, a identitatii comune europene prin cultivarea valorilor nationale si a patriotismului constituie prioritati si finalitati ale invatamantului si educatiei pedagogice preuniversitare.


TITLUL II
Organizarea si functionarea colegiilor si liceelor pedagogice


CAPITOLUL I
Organizarea si functionarea colegiilor si liceelor pedagogice


Articolul 6
(1) Colegiile si liceele pedagogice sunt unitati de invatamant cu personalitate juridica (PJ) care scolarizeaza copii si elevi la urmatoarele niveluri ale invatamantului preuniversitar: prescolar, primar, gimnazial, liceal si postliceal.
(2) Pentru specializarile de la profilul pedagogic, cursuri liceale, scolarizarea se realizeaza incepand cu clasa a IX-a, admiterea fiind conditionata de promovarea unor probe de aptitudini specifice, in conformitate cu prevederile din anexa nr. 1 la prezentul regulament.
(3) Colegiile si liceele pedagogice au grupe si clase de aplicatie proprii, atat la nivel prescolar, cat si la nivel primar.
(4) In situatiile in care colegiile si liceele pedagogice nu au un numar suficient de grupe si/sau clase de aplicatie pentru a acoperi in conditii optime necesarul de grupe/clase pentru practica pedagogica, aceasta se poate organiza si desfasura si la gradinite/scoli primare limitrofe, prin decizie a inspectorului scolar general, la solicitarea motivata a conducerii colegiului/liceului pedagogic.
(5) Invatamantul preuniversitar pedagogic se organizeaza si functioneaza exclusiv ca invatamant cu frecventa, activitatea desfasurandu-se in mod obligatoriu in prima jumatate a zilei, atat pentru clasele/grupele de aplicatie, cat si pentru clasele de liceu din cadrul specializarilor de profil care organizeaza si desfasoara practica pedagogica.


Articolul 7
Inscrierea copiilor si elevilor la grupele si clasele de aplicatie ale colegiilor si liceelor pedagogice se face pe baza unor criterii specifice, aprobate in consiliile de administratie ale acestor institutii si avizate de catre inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.


Articolul 8
Colegiile si liceele pedagogice scolarizeaza elevi in filiera vocationala, profilul pedagogic, pentru urmatoarele specializari:
a) invatator/invatatoare;
b) educator/educatoare;
c) educator-puericultor;
d) invatator-educatoare;
e) instructor de educatie extrascolara;
f) mediator scolar.


Articolul 9
(1) Elevii de la filiera vocationala, profilul pedagogic, care nu obtin la sfarsitul anului scolar media de minimum 8 (opt) la purtare si medii anuale de minimum 6 (sase) la disciplinele limba si literatura romana/limba si literatura materna, matematica/aritmetica si la disciplinele pedagogice nu mai pot continua studiile la acest profil.
(2) Elevii care pe parcursul anului scolar nu dovedesc vocatie pedagogica si nu indeplinesc cerintele prevazute la alin. (1) sunt transferati in anul scolar urmator la alte profiluri/specializari, cu respectarea legislatiei in vigoare si a regulamentelor de organizare si functionare a unitatilor de invatamant la care se transfera.


Articolul 10
(1) Transferul elevilor in cadrul profilului pedagogic se poate efectua in cadrul aceleiasi specializari pana la inceputul clasei a XII-a, cu exceptiile prevazute de Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice nr. 5.079/2016, cu modificarile si completarile ulterioare (ROFUIP).
(2) Transferul elevilor in cadrul profilului pedagogic de la o specializare la alta se poate realiza pana la finalizarea ciclului inferior al liceului, cu respectarea prevederilor generale in domeniu stipulate in ROFUIP si cu obligativitatea ca elevul sa fi sustinut si promovat examenele de diferenta si sa fi efectuat la specializarea pe care a urmat-o pana la momentul transferului practica pedagogica.
(3) La colegiile/liceele pedagogice si la clasele cu profilul pedagogic de la celelalte unitati de invatamant preuniversitar nu se pot transfera elevi corigenti sau cu nota scazuta la purtare.


Articolul 11
(1) In mod exceptional, pe parcursul sau la sfarsitul semestrului I al clasei a IX-a, la filiera vocationala, profilul pedagogic, se pot transfera elevi de la alte licee/profiluri, cu conditia ca acestia sa fi sustinut si promovat probele de aptitudini in sesiunea specifica destinata probelor pentru admiterea la colegiile si liceele pedagogice, sa sustina si sa promoveze examenele de diferenta, sa fi avut media de admitere cel putin egala cu a ultimului elev din clasa la care se transfera si cu recuperarea pe parcursul semestrului al II-lea a practicii pedagogice aferente semestrului I al anului scolar in curs.
(2) Dupa inceperea semestrului al II-lea al clasei a IX-a transferul elevilor de la alte filiere si profiluri nu mai este posibil.


CAPITOLUL II
Formarea initiala


Articolul 12
Colegiile/Liceele pedagogice asigura formarea initiala si certificarea profesionala a absolventilor de la specializarile profilului pedagogic, conform prevederilor Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 13
Colegiile si liceele pedagogice pot scolariza si in alte filiere sau profiluri, cu conditia ca in planul de scolarizare filiera vocationala pedagogica sa fie reprezentata de cel putin doua clase pe an de studiu liceal.


Articolul 14
Formarea initiala a elevilor de la profilul pedagogic se asigura prin pregatirea teoretica, realizata conform planurilor- cadru de invatamant si curriculumului diferentiat pentru ciclurile inferior si superior al liceului, filiera vocationala, profilul pedagogic, si prin pregatire practica de specialitate.


Articolul 15
(1) Colegiile si liceele pedagogice asigura practica pedagogica de specialitate la toate specializarile profilului pedagogic, potrivit reglementarilor legale in domeniu.
(2) Practica pedagogica se desfasoara la grupele/clasele de aplicatie ale colegiilor si liceelor pedagogice si la unitatile de invatamant preuniversitar partenere, unitati stabilite prin decizie a inspectorului scolar general, la solicitarea conducerii colegiului/liceului pedagogic.
(3) Pentru specializarea invatator-educatoare practica pedagogica se planifica, se organizeaza si se desfasoara un semestru in unitati de invatamant prescolar si un semestru in invatamantul primar.
(4) Pentru celelalte specializari ale profilului pedagogic practica pedagogica se desfasoara in baza protocoalelor incheiate cu unitati de invatamant sau alte institutii, cu avizul inspectoratului scolar.


Articolul 16
In sensul prezentului regulament, se definesc urmatoarele forme de organizare si desfasurare a practicii pedagogice: curenta, individuala si comasata.


Articolul 17
(1) Practica pedagogica curenta se desfasoara in decursul unei zile pe saptamana, sub indrumarea profesorului coordonator de practica pedagogica de la colegiul/liceul pedagogic, a profesorilor indrumatori de practica si a cadrelor didactice din scoala/gradinita de aplicatie.
(2) Structura grupelor de practica pedagogica la cresa se adapteaza specificului activitatilor din educatia timpurie anteprescolara si regulamentelor specifice acestor institutii, conform legislatiei in vigoare.
(3) La specializarile invatator-educatoare si educator- puericultor, in ciclul superior al liceului, elevii vor proiecta si vor sustine cel putin 6 (sase) lectii la invatamantul primar si cel putin 3 (trei) activitati de/in educatia timpurie (la invatamantul prescolar si anteprescolar).


Articolul 18
Practica pedagogica individuala este forma de organizare a practicii pedagogice la decizia scolii, cu rol remedial, recuperatoriu si de suport, specifica invatamantului pedagogic preuniversitar, efectuata de cate un elev al claselor a XI-a la grupele/clasele de aplicatie, pe durata programului scolar al unei zile, sub indrumarea profesorului coordonator de practica de la colegiul/liceul pedagogic si a cadrului didactic de la grupa/clasa din gradinita/scoala de aplicatie.


Articolul 19
(1) Practica pedagogica comasata este forma de organizare a practicii pedagogice derulata compact, in ciclul superior al liceului, pe parcursul a doua saptamani de scoala ale anului scolar in curs.
(2) Practica pedagogica comasata consta in participarea la realizarea activitatilor didactice din orarul grupelor/claselor de aplicatie/unitatii partenere, sub indrumarea profesorului coordonator de practica pedagogica si a cadrului didactic din gradinita/scoala de aplicatie/scoala partenera, pe parcursul a doua saptamani, conform specializarii.
(3) Repartizarea saptamanilor de practica si formele de organizare pentru acest tip de practica sunt stabilite prin decizii interne ale conducerilor colegiilor si liceelor pedagogice.
(4) In clasa a XII-a, la specializarile invatator/invatatoare si invatator-educatoare, o saptamana de practica pedagogica de tip comasat se organizeaza si se desfasoara obligatoriu la clasa pregatitoare.
(5) In vederea initierii elevilor din ciclul superior al liceului in forme ale invatamantului alternativ si simultan, practica pedagogica comasata se poate planifica, organiza si desfasura si in unitati de invatamant de stat sau particulare partenere, in afara celor in care se desfasoara practica pedagogica curenta.


Articolul 20
(1) Elevii din ciclul inferior al liceului, profilul pedagogic, efectueaza in cadrul practicii pedagogice activitati de asistenta/observare a activitatilor/lectiilor (practica observativa) la cresa/gradinita/scoala de aplicatie sau in unitatile partenere.
(2) Elevii din ciclul superior al liceului, profilul pedagogic, specializarile prevazute la art. 8 lit. a) -d), efectueaza in cadrul practicii pedagogice proiectarea, organizarea, desfasurarea si autoevaluarea activitatilor/lectiilor sustinute.
(3) Elevii de la specializarile din ciclul superior al liceului prevazute la art. 8 lit. e) -f) efectueaza in cadrul practicii pedagogice proiectarea, organizarea, desfasurarea si autoevaluarea activitatilor specifice specializarii.


Articolul 21
Cadrele didactice desemnate sa organizeze, sa conduca si sa evalueze practica pedagogica sunt educatoarea/invatatorul/institutorul/profesorul incadrat la grupa/clasa la care se realizeaza practica pedagogica, profesorul indrumator de practica in specialitate si profesorul coordonator de practica pedagogica.


Articolul 22
(1) Cadrele didactice desemnate sa organizeze, sa conduca si sa evalueze practica pedagogica la grupele/clasele de aplicatie ale colegiului/liceului pedagogic sunt numite prin decizie interna de catre directorul colegiului/liceului pedagogic.
(2) Cadrele didactice incadrate la grupele/clasele unitatilor partenere desemnate sa organizeze, sa conduca si sa evalueze practica pedagogica sunt numite prin decizie interna de catre directorul unitatii partenere, in baza deciziei inspectorului scolar general, dintre personalul didactic cu prestigiu profesional, care are cel putin gradul didactic II, cu preocupari si rezultate deosebite in activitatea la clasa/grupa si in formarea si dezvoltarea profesionala.


Articolul 23
Atributiile cadrelor didactice incadrate la grupa/clasa la care se organizeaza si se desfasoara practica pedagogica sunt urmatoarele:
a) sustin lectii demonstrative pentru grupele de elevi repartizate la practica;
b) ofera consultanta si consiliere metodica elevilor aflati in practica observativa;
c) ofera informatii si consultanta metodica pentru proiectarea si desfasurarea activitatilor/lectiilor de catre elevii ciclului superior al liceului planificati la practica;
d) verifica si corecteaza proiectele de activitate/de lectie care urmeaza sa fie sustinute de catre elevii repartizati in practica la grupa/clasa pe care o conduc;
e) asista si evalueaza activitatile/lectiile planificate la grupa/clasa pe care o conduc, in conformitate cu graficul elaborat de profesorul coordonator de practica pedagogica;
f) completeaza la fiecare activitate/ora de practica efectuata de catre elevii din ciclul superior al liceului fisa-tip de observare si evaluare a lectiei/activitatii conform modelului din anexa nr. 2, pe care o pastreaza in portofoliul lor de practica pedagogica, punand-o la dispozitia coordonatorului de practica pedagogica de la grupa/clasa lor si directorului colegiului/liceului pedagogic cu ocazia evaluarilor curente, semestriale si anuale sau ori de cate ori acestia solicita verificarea portofoliului de practica al cadrului didactic;
g) semnaleaza profesorului coordonator de practica pedagogica si profesorului indrumator de practica orice problema care ar putea afecta buna desfasurare a practicii pedagogice, implicandu-se alaturi de acestia in optimizarea organizarii practicii pedagogice la grupa/clasa pe care o conduc.


Articolul 24
(1) Profesorii indrumatori de practica pedagogica sunt profesori in specialitatea disciplinelor la care se organizeaza si se efectueaza practica pedagogica in conformitate cu prevederile din anexa nr. 3.
(2) Pot fi numiti profesori indrumatori de practica pedagogica numai profesorii titulari ai colegiului/liceului la disciplina la care se organizeaza practica, profesori care predau/au predat metodica disciplinei, au cel putin gradul didactic II si rezultate, preocupari si aptitudini evidente in indrumarea practicii pedagogice.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pot fi numiti profesori indrumatori de practica si profesori care nu predau/nu au predat metodica disciplinei, daca predarea metodicii disciplinei nu este prevazuta in planurile-cadru pentru clasa respectiva.
(4) De regula, profesorii indrumatori de practica pot conduce practica pedagogica doar pentru o disciplina din planul-cadru pentru invatamantul anteprescolar, prescolar sau primar.
(5) Repartizarea orelor de practica pe discipline/saptamana pentru profesorii indrumatori de practica se face conform prevederilor si instructiunilor din anexa nr. 3.


Articolul 25
Atributiile profesorilor indrumatori de practica sunt urmatoarele:
a) predau metodica disciplinei la clasa la care sunt repartizati pentru indrumarea practicii pedagogice;
b) sustin lectii demonstrative pentru grupele de elevi repartizate la practica;
c) ofera informatii si consultanta metodica pentru proiectarea, desfasurarea si evaluarea (autoevaluarea) activitatilor/lectiilor de catre elevi;
d) verifica si corecteaza proiectele de activitate/de lectie care urmeaza sa fie sustinute de catre elevii din clasa la care au fost incadrati;
e) asista si evalueaza lectiile planificate, conform graficului elaborat de profesorul coordonator de practica pedagogica;
f) completeaza la fiecare activitate/ora de practica fisa-tip de observare si evaluare a lectiei/activitatii prevazute la anexa nr. 2, pe care o pastreaza in portofoliul lor de practica pedagogica, punand-o la dispozitia coordonatorului de practica pedagogica de la clasa la care sunt indrumatori de practica si directorului colegiului/liceului pedagogic cu ocazia evaluarilor curente, semestriale si anuale sau ori de cate ori acestia solicita verificarea portofoliului de practica al cadrului didactic;
g) ofera feedback fiecarui elev, in urma sustinerii lectiilor.


Articolul 26
(1) Profesorul coordonator de practica pedagogica este numit prin decizie interna de catre directorul colegiului/liceului pedagogic dintre profesorii titulari de pedagogie. In situatia in care profesorul/profesorii de pedagogie titular/titulari nu poate/nu pot asigura coordonarea practicii pedagogice la toate clasele, aceasta poate fi atribuita profesorului de psihologie sau altor cadre didactice titulare din liceu care au pe diploma de licenta specializarea pedagogie sau psihologie.
(2) La specializarile instructori de educatie extrascolara si mediatori scolari, coordonatorii de practica pedagogica pot fi numiti, pe langa profesorii de pedagogie/psihologie, si dintre profesorii titulari de alte specializari, daca acestia fac dovada formarii continue in domeniul acestor specializari.


Articolul 27
Atributiile profesorului coordonator de practica pedagogica sunt urmatoarele:
a) planifica, organizeaza, monitorizeaza si evalueaza participarea elevilor la activitatile de practica, asigurand legatura si comunicarea optima dintre colegiul/liceul pedagogic, profesorii indrumatori de practica pedagogica si unitatea de aplicatie/institutia partenera;
b) organizeaza grupele de elevi practicanti si le repartizeaza la grupe/clase de aplicatie, conform prevederilor prezentului regulament;
c) elaboreaza graficul sustinerii lectiilor/activitatilor de catre elevii practicanti si il comunica acestora, profesorilor indrumatori de practica si cadrelor didactice incadrate la grupele/clasele de aplicatie din colegiul/liceul pedagogic sau din unitatile partenere;
d) organizeaza practica pedagogica curenta, individuala si comasata a elevilor;
e) analizeaza impreuna cu elevii lectiile demonstrative ale cadrelor didactice de la grupele/clasele de aplicatie si/sau din unitatile partenere;
f) participa la evaluarea lectiilor sustinute de elevi in cadrul practicii pedagogice curente si comasate;
g) elaboreaza graficul consultatiilor metodice (proiectare si analiza), pentru elevii practicanti, cadrele didactice de la grupele/clasele de aplicatie/unitatile partenere si profesorii indrumatori de practica;
h) coordoneaza constituirea, completarea, valorificarea si evaluarea portofoliilor de practica pedagogica ale elevilor de la clasele la care a fost repartizat.


Articolul 28
Orele de practica pedagogica organizata, monitorizata si evaluata de profesorul coordonator de practica pedagogica, precum si orele de practica pedagogica ale profesorilor indrumatori de practica intra in componenta normei didactice a acestora.


Articolul 29
Personalul didactic desemnat sa conduca si sa realizeze practica pedagogica pentru pregatirea viitoarelor educatoare, viitorilor educatori-puericultori si a viitorilor invatatori beneficiaza de sporurile calculate la salariul de baza, in conformitate cu prevederile cap. I lit. B art. 6 din anexa nr. 1 la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.


Articolul 30
(1) Un cadru didactic nu poate avea simultan calitatea de coordonator de practica pedagogica si/sau indrumator si nu poate cumula mai multe sporuri de practica.
(2) Cadrul didactic incadrat la grupa/clasa la care se desfasoara practica nu poate fi numit si coordonator sau indrumator de practica pedagogica.


Articolul 31
(1) La grupele si clasele de aplicatie proprii, precum si in gradinitele si scolile de aplicatie partenere, organizarea practicii pedagogice se face astfel incat sa nu se depaseasca doua zile pe saptamana de practica curenta la un cadru didactic/la o clasa de elevi/grupa de copii.
(2) Numarul maxim de clase din incadrarea unui profesor de pedagogie coordonator de practica pedagogica este de 3 (trei).


Articolul 32
Cadrele didactice desemnate sa conduca practica elevilor in calitate de coordonatori, indrumatori de practica in specialitate sau invatatori/educatoare nu pot beneficia de sporul de practica pedagogica daca nu indeplinesc conditia minimala de grad didactic II sau daca sunt incadrate la plata cu ora.


Articolul 33
Profesorii indrumatori si profesorii coordonatori de practica pedagogica sunt de drept metodisti ai inspectoratului scolar la disciplina/specializarea la care sunt titulari.


CAPITOLUL III
Certificarea competentelor profesionale dobandite


Articolul 34
In conformitate cu metodologia de organizare si desfasurare a certificarii calificarii absolventilor invatamantului liceal, filiera vocationala, aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale, elevii claselor a XII-a din invatamantul vocational pedagogic se pot inscrie la examenul de certificare a calificarii, a carui promovare da dreptul la obtinerea certificatului de calificare, nivelul 4, insotit de suplimentul descriptiv in format Europass, si la examenul pentru obtinerea atestatului de predare a unei limbi straine la clasele primare.


Articolul 35
(1) Candidatii proveniti din invatamantul liceal, filiera vocationala, pot sustine examenul de certificare fara taxa de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la acest examen sunt conditionate de achitarea unei taxe.
(2) Taxa de examen mentionata la alin. (1) se stabileste de catre Ministerul Educatiei Nationale.
(3) Candidatii proveniti din invatamantul liceal filiera vocationala, profilul pedagogic sau din unitatile de invatamant liceal cu specializari din filiera vocationala, profilul pedagogic, autorizate sa functioneze provizoriu, sustin examenul pentru certificarea competentelor profesionale si, dupa caz, examenul pentru obtinerea atestatului de competenta lingvistica la colegii si licee pedagogice acreditate pentru aceste specializari.
(4) Repartizarea acestora la unitatile de invatamant pedagogic acreditate este de competenta si intra in atributiile inspectoratului scolar al judetului in care functioneaza aceste unitati de invatamant vocational pedagogic.


Articolul 36
(1) Structura probelor examenului de certificare a competentelor profesionale este urmatoarea:
1. pentru specializarea invatator-educatoare:
a) proba practica (activitate didactica):
- sustinerea a doua lectii demonstrative - una la invatamantul prescolar si una la invatamantul primar, in conformitate cu programa de practica pedagogica si cu planurile-cadru de invatamant pentru cele doua niveluri;
- proba practica este planificata si se desfasoara pe parcursul clasei a XII-a, fiind echivalenta cu sustinerea celor doua lectii finale, una in invatamantul prescolar si una in invatamantul primar;
b) prezentarea si sustinerea planului de activitate, respectiv a planului de lectie si a strategiilor didactice ale celor doua activitati demonstrative sustinute la proba practica;
2. pentru specializarea educator-puericultor:
a) proba practica (activitate didactica):
- sustinerea unei activitati/lectii demonstrative in invatamantul anteprescolar, in conformitate cu programa de practica pedagogica specifica educatiei timpurii;
- proba practica este planificata si se desfasoara pe parcursul semestrului al II-lea al clasei a XII-a, fiind echivalenta cu sustinerea activitatii/lectiei finale la o grupa de copii din cresele partenere colegiului sau liceului pedagogic;
b) prezentarea si sustinerea planului de activitate/lectie si a strategiilor didactice ale activitatii demonstrative sustinute la proba practica;
3. pentru specializarea instructor de educatie extrascolara:
a) sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
b) prezentarea complexa (proiectare, organizare, desfasurare) a unei activitati educative de timp liber, pe o tema la alegere;
4. pentru specializarea mediator scolar:
a) sustinerea proiectului/lucrarii de specialitate;
b) prezentarea complexa (identificare, abordare, demers, solutionare, sustenabilitate) a unui caz relevant supus medierii/din experienta practica de mediere.
(2) Proba prevazuta la alin. (1) pct. 1 lit. b), pct. 2 lit. b), de prezentare si sustinere a planului de activitate/lectie si a strategiilor didactice ale activitatii demonstrative sustinute la proba practica, prevazuta pentru specializarile invatator- educatoare si educator-puericultor, precum si probele prevazute la alin. (1) pct. 3 lit. a) si b) si pct. 4 lit. a) si b), la specializarile instructor de educatie extrascolara si mediator scolar, se organizeaza si se desfasoara in ultimele 3 saptamani ale anului scolar, in baza deciziei conducerii colegiului/liceului pedagogic si cu avizul inspectoratului scolar judetean.


Articolul 37
(1) Comisiile de examen pentru certificarea competentelor profesionale sunt alcatuite din patru membri: presedinte (de regula directorul sau directorul adjunct al colegiului/liceului pedagogic), secretarul comisiei (secretarul institutiei sau un profesor/invatator din unitate) si doi membri examinatori (de regula coordonatorul de practica si profesorul indrumator de practica).
(2) Componenta comisiilor pentru certificarea competentelor profesionale este propusa de catre directorul colegiului/liceului pedagogic in care are loc examenul de certificare si aprobata prin decizie a inspectorului scolar general al inspectoratului scolar din judetul respectiv.
(3) Nota minima de promovare acordata de catre fiecare examinator la probele de examen nu poate fi mai mica de 7 (sapte).
(4) Neprezentarea la probele de examen sau obtinerea unei note mai mici de 7 (sapte) are drept consecinta nepromovarea examenului si neobtinerea certificatului de calificare profe- sionala.


Articolul 38
Membrii comisiilor pentru examenul de certificare profesionala sunt remunerati in conformitate cu reglementarile Ministerului Educatiei Nationale.


Articolul 39
Examenul pentru obtinerea atestatului de predare a unei limbi straine la clasele primare de catre absolventii claselor cu profil pedagogic, specializarea invatator-educatoare, se desfasoara conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale.


Articolul 40
(1) In urma promovarii examenului de certificare, absolventului i se elibereaza certificatul de calificare si, dupa caz, atestatul de predare a unei limbi straine la clasele primare.
(2) Certificatul de calificare si atestatul de predare a unei limbi straine sunt acte de studii prin care se confirma pregatirea profesionala dobandita de absolventi pe intreaga durata a studiilor liceale.


TITLUL III
Partenerii educationali


Articolul 41
Colegiile si liceele pedagogice pot realiza parteneriate si proiecte cu alte unitati si institutii de invatamant, cu asociatii, fundatii, institutii de educatie si cultura, organisme economice si organizatii guvernamentale si nonguvernamentale sau cu alte tipuri de organizatii din tara si strainatate.


Articolul 42
Colaborarea cu compartimentele pentru educatie timpurie si invatamant primar de la inspectoratele scolare judetene, cu Asociatia Nationala a Colegiilor si Liceelor Pedagogice din Romania, precum si parteneriatele si protocoalele de colaborare cu institutiile de invatamant superior in scopul sprijinirii organizarii, desfasurarii si evaluarii practicii pedagogice a studentilor constituie obiective prioritare.



TITLUL IV
Dispozitii finale si tranzitorii


Articolul 43
Respectarea prevederilor prezentului regulament este obligatorie pentru personalul de conducere, indrumare si control, personalul didactic, didactic auxiliar, nedidactic, precum si pentru elevii si parintii, tutorii sau sustinatorii legali ai elevilor din toate colegiile si liceele pedagogice, precum si pentru unitatile de invatamant preuniversitar in care functioneaza clase cu profil pedagogic.


Articolul 44
Ocuparea posturilor de la clasele cu profil pedagogic necesita in mod obligatoriu avizul directorului colegiului/liceului pedagogic. Obtinerea acestui aviz se face in baza indeplinirii unor criterii si a unei proceduri aprobate in consiliul de administratie al colegiului/liceului si avizate de inspectoratul scolar judetean.


Articolul 45
Conducerile colegiilor si liceelor pedagogice care la data intrarii in vigoare a prezentului regulament nu au grupe/clase de aplicatie proprii vor intreprinde demersurile necesare pentru infiintarea acestora in intervalul urmatorului ciclu de invatamant.


Articolul 46
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament, orice dispozitie contrara se abroga.


Articolul 47
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul regulament.


ANEXA Nr. 1
la regulament


PROBELE
de aptitudini la profilul pedagogic


A. Pentru specializarile invatator-educatoare si educator- puericultor
1. Proba de aptitudini muzicale:
Proba de aptitudini muzicale consta in verificarea aptitudinilor interpretative si a auzului muzical prin:
a) intonarea unui cantec dintr-un repertoriu de cantece invatate in clasele I-VIII;
b) reproducerea unor scurte motive ritmico-melodice (2-4 masuri), desprinse din cantece pentru copii.
Aptitudinile investigate sunt: auzul muzical, simtul ritmic, memoria muzicala, calitatile vocale.
2. Proba de aptitudini fizice:
Proba de aptitudini fizice consta in verificarea aptitudinilor fizice prin:
a) reproducerea, dupa model, a 2-3 exercitii de influentare selectiva a aparatului locomotor;
b) 3-4 elemente de gimnastica acrobatica din programul claselor V-VI, executate izolat;
c) alergare 600 m - fara cerinta de timp (cu efort moderat).
Aptitudinile investigate sunt: memoria motrica si coordonarea, starea functionala a coloanei vertebrale, functia normala a sistemului cardiorespirator.


3. Proba de aptitudini artistice
Proba de aptitudini artistice consta in realizarea unei naturi statice cu doua sau trei obiecte, tema plastica fiind propusa de comisie.
Aptitudinile investigate sunt: receptarea culorilor si a proportiilor dintre obiecte si incadrarea echilibrata a formelor plastice intr-un spatiu.


4. Interviul
Interviul consta in:
a) recitarea a 2-3 strofe dintr-o poezie (la alegere);
b) lectura la prima vedere;
c) conversatie cu comisia pe o tema data de aceasta (se verifica capacitatea de intelegere, de a aduce argumente, de a fi persuasiv si receptiv in relatia cu partenerul de discutie).
Aptitudinile investigate sunt capacitatea de a comunica si de a argumenta si dictia.


B. Pentru specializarea instructor pentru activitati extrascolare
1. Proba de aptitudini muzicale si coordonare motrica verifica:
- auzul muzical;
- simtul ritmic;
- memoria muzicala;
- calitatile vocale;
- conditiile generale fizico-estetice si de miscare.
Verificarea se face prin urmatoarele forme:
- intonarea a 1-2 cantece prezentate de candidat;
- reproducerea unor fragmente ritmico-melodice dupa modele date de comisie;
- realizarea unor exercitii de miscare la comanda profesorului.
Evaluarea se face de o comisie formata dintr-un profesor de muzica si un profesor de educatie fizica.


2. Proba de investigare a capacitatii de a comunica si a dictiei verifica:
- pronuntia;
- capacitatea de comunicare;
- capacitatea de a aduce argumente in sustinerea unor idei si valentele artistice privind interpretarea unui text.
Verificarea se face prin urmatoarele forme:
- recitarea a 1-2 strofe dintr-o poezie la alegerea candidatilor;
- citirea unui text dialogat;
- interviu pe o tema la alegerea candidatului.
Evaluarea se face de o comisie formata dintr-un profesor de pedagogie si un profesor de limba si literatura romana/limba si literatura materna.


C. Pentru specializarea mediator scolar
1. Proba de investigare a dictiei verifica aptitudinile specifice prin una dintre urmatoarele forme:
- recitarea a 1-2 strofe dintr-o poezie la alegerea candidatilor;
- citirea unui monolog/text dialogat.
Aptitudinile investigate sunt:
- comunicarea;
- pronuntia cuvintelor, in general, si a cuvintelor cu aglomerari de consoane, in special;
- argumentarea in sustinerea unor idei;
- expresivitatea.


2. Proba de investigare a capacitatii de a comunica - interviul consta intr-o conversatie pe o tema data, candidat- comisie (se verifica capacitatea de a intelege si de a aduce argumente, de a fi persuasiv si receptiv in relatia cu partenerul de discutie). Aptitudinile investigate sunt comunicarea si dictia. Evaluarea se face de o comisie formata dintr-un profesor de pedagogie si un profesor de limba si literatura romana/limba si literatura materna.


NOTE:
1. Rezultatul fiecarei probe se apreciaza cu "admis" sau "respins".
2. Respingerea la o proba atrage obtinerea calificativului "respins" la probele de aptitudini.
3. La probele de aptitudini nu se admit contestatii.
4. Comisia pentru fiecare proba de aptitudini este alcatuita din doi profesori de specialitate, un profesor de gimnaziu si unul de liceu.
5. Pentru candidatii la clasele cu predare in limbile minoritatilor nationale, comisia este alcatuita din doi profesori de specialitate, un profesor de gimnaziu si unul de liceu, cunoscatori ai limbii minoritatii respective.


Anexa 2 poate fi consultata aici.
Anexa 3 poate fi consultata aici.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice