din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3848 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Normele privind transparenta decizionala in procesul de autorizare a instalatiilor nucleare, din 12.04.2019

INTEGRAL: Normele privind transparenta decizionala in procesul de autorizare a instalatiilor nucleare, din 12.04.2019


Publicate in Monitorul Oficial nr. 356 din 08.05.2019

CAPITOLUL I
Domeniu, scop, definitii
SECTIUNEA 1
Domeniu si scop


Articolul 1
(1) Prezentele norme sunt emise in conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prin prezentele norme se stabilesc cerintele generale privind informarea publicului in procesul si fazele de autorizare specifice pentru ciclul de viata al instalatiile nucleare. Prezentele norme au ca scop stabilirea unui cadru in care publicul larg sa beneficieze de posibilitati adecvate de a participa efectiv la procesul decizional implementat de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in continuare CNCAN, pentru autorizarea instalatiilor nucleare.
(3) Prevederile prezentelor norme se aplica solicitantilor de autorizatie pentru o instalatie nucleara.


Articolul 2
Prezentele norme se aplica urmatoarelor categorii de instalatii nucleare:
a) centrale nuclearoelectrice;
b) reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de putere zero si ansambluri subcritice;
c) reactoare nucleare de demonstratie;
d) reactoare nucleare pentru producerea de energie si izotopi pentru scopuri medicale;
e) orice alte instalatii nucleare a caror autorizare este necesara in baza prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru care CNCAN impune aplicarea acestor norme in procesul de autorizare.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii


Articolul 3
(1) Termenii utilizati in prezentele norme sunt definiti in Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in Normele fundamentale de securitate nucleara pentru instalatiile nucleare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare nr. 114/2017.
(2) Procesul si fazele de autorizare specifice pentru ciclul de viata al instalatiilor nucleare sunt cele stabilite in Normele privind autorizarea instalatiilor nucleare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare nr. 336/2018.


CAPITOLUL II
Prevederi generale privind transparenta decizionala in procesul de autorizare
SECTIUNEA 1
Obligatiile solicitantului de autorizatie


Articolul 4
Pentru informarea publicului in procesul de autorizare a instalatiilor nucleare, pentru fiecare faza de autorizare, solicitantul de autorizatie are urmatoarele obligatii:
a) publicarea pe pagina de internet proprie si transmiterea la CNCAN a unui rezumat al informatiilor continute in raportul de securitate nucleara pentru faza respectiva;
b) asigurarea unui spatiu adecvat pentru organizarea unei dezbateri publice, la solicitarea CNCAN.


Articolul 5
(1) Rezumatul raportului de securitate nucleara, elaborat de solicitantul de autorizatie conform prevederilor art. 4 lit. a), trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) denumirea organizatiei solicitante;
b) denumirea instalatiei propuse, impreuna cu descrierea generala a principalelor caracteristici tehnice ale acesteia, inclusiv durata estimata a perioadei de exploatare a instalatiei nucleare; o scurta prezentare a etapelor de realizare a instalatiei nucleare;
c) datele de amplasare a instalatiei respective; acestea nu sunt necesare in cazul in care solicitarea priveste emiterea unei autorizatii de proiect;
d) tipul de autorizatie solicitat;
e) denumirea organizatiei sau principalelor organizatii propuse sa coordoneze si sa desfasoare activitatile propriu-zise din faza pentru care se solicita autorizarea instalatiei nucleare;
f) descrierea filozofiei de securitate nucleara care sta la baza proiectului instalatiei nucleare; modul in care se implementeaza conceptul de protectie in adancime; descrierea pe scurt a bazelor de proiectare pentru instalatia nucleara; principalele sisteme si structuri cu functii de securitate nucleara si considerentele de proiectare implementate pentru a asigura fiabilitatea acestora si pentru a preveni, respectiv pentru a limita eliberarile de materiale radioactive in mediu, in caz de accident, astfel incat sa previna depasirea limitelor stabilite prin legislatia in vigoare; sisteme special prevazute pentru prevenirea accidentelor severe si pentru limitarea consecintelor acestora; cerintele de calificare, intretinere, supraveghere, inspectie si testare pentru sistemele si structurile cu functii de securitate nucleara; managementul configuratiei instalatiei nucleare;
g) descrierea caracteristicilor amplasamentului selectat, luate in considerare pentru asigurarea conformitatii cu normele CNCAN; factorii legati de amplasament care au impact asupra securitatii nucleare a instalatiei nucleare pentru care se solicita autorizarea; evaluarea impactului instalatiei nucleare asupra mediului; descrierea programului de monitorizare a caracteristicilor amplasamentului pentru toate fazele de autorizare; in cazul in care solicitarea priveste emiterea unei autorizatii de proiect, se va face referire la caracteristicile unui amplasament potential;
h) principalele analize si evaluari de securitate nucleara efectuate pentru a demonstra conformitatea instalatiei nucleare cu normele CNCAN; modul in care s-au stabilit limitele si conditiile tehnice de operare;
i) principalele sisteme si masuri organizatorice implementate pentru protectia impotriva radiatiilor ionizante a personalului ocupat profesional; masurile implementate pentru protectia populatiei si a mediului impotriva radiatiilor ionizante;
j) managementul efluentilor si deseurilor radioactive; programul de management al combustibilului nuclear uzat; strategia si/sau planul de dezafectare pentru instalatia nucleara;
k) sistemul de management al organizatiei solicitantului de autorizatie; masurile prin care se asigura mentinerea si cresterea nivelului culturii de securitate si siguranta nucleara pentru toate categoriile de personal;
l) asigurarea resurselor financiare si umane necesare pentru desfasurarea in conditii optime a activitatilor pentru care se solicita autorizarea;
m) programele de pregatire si calificare pentru categoriile de personal cu functii importante pentru securitatea nucleara;
n) programele de documentare si utilizare a experientei de exploatare nationale si internationale la care participa solicitantul de autorizatie;
o) activitatile de cercetare si dezvoltare relevante la care participa solicitantul de autorizatie;
p) principalele masuri de planificare si pregatire a raspunsului la situatii de urgenta;
q) un sumar al masurilor generale implementate pentru asigurarea protectiei fizice a instalatiilor si materialelor nucleare, a conformitatii cu cerintele privind garantiile nucleare si a conformitatii cu cerintele de asigurare a protectiei impotriva amenintarilor cibernetice;
r) concluziile analizei conformitatii cu legislatia si actele normative nationale relevante aflate in vigoare.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie puse la dispozitia publicului in conformitate cu legislatia aplicabila in vigoare, cu conditia ca acest fapt sa nu puna in pericol alte interese legitime, cum ar fi siguranta nucleara, respectiv protectia fizica a instalatiilor nucleare, protectia informatiilor clasificate, protectia instalatiilor nucleare impotriva amenintarilor cibernetice.
(3) Anterior emiterii rezumatului raportului de securitate nucleara, solicitantul de autorizatie va verifica, prin compartimentele specializate, continutul acestuia, pentru a se asigura respectarea prevederilor alin. (2).


SECTIUNEA a 2-a
Procesul de informare a publicului


Articolul 6
(1) Rezumatul raportului de securitate nucleara, elaborat si transmis la CNCAN in conformitate cu prevederile art. 4 si 5, se va publica pe pagina de internet a CNCAN, impreuna cu principalele concluzii rezultate din evaluarile si inspectiile efectuate de CNCAN in cadrul procesului de autorizare.
(2) CNCAN va stabili si va publica pe pagina sa de internet modalitatea si termenul-limita in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind documentele publicate conform alin. (1). CNCAN va stabili o perioada de cel putin 10 zile calendaristice pentru a primi in scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la documentele supuse dezbaterii publice.
(3) Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la documentele supuse dezbaterii publice se vor consemna intr-un registru, mentionandu-se data primirii, persoana si datele de contact de la care s-a primit propunerea, opinia sau recomandarea si modul in care acestea s-au analizat si luat in considerare de specialistii CNCAN in procesul de autorizare.
(4) Dupa finalizarea termenului pana la care se solicita transmiterea in scris a propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la documentele supuse dezbaterii publice, CNCAN va organiza o intalnire in care sa se prezinte si sa se dezbata public decizia privind autorizarea instalatiei nucleare respective. Intalnirea se va organiza intr-un loc accesibil populatiei si factorilor interesati din vecinatatea instalatiei nucleare, asigurat de solicitantul de autorizatie, conform prevederilor art. 4.
(5) Anuntul privind organizarea intalnirii se va publica pe pagina de internet a CNCAN si pe pagina de internet a solicitantului de autorizatie, cu cel putin 5 zile calendaristice inainte de data la care este programata intalnirea, alaturi de documentele mentionate la alin. (1) si modalitatea de colectare a recomandarilor, modalitatea de inscriere si de luare a cuvantului, timpul alocat luarii cuvantului si orice alte detalii privind desfasurarea dezbaterii publice prin care se asigura dreptul la libera exprimare al oricarui cetatean interesat. Anuntul va contine data, ora si locul de desfasurare a sedintei publice, ordinea de zi, precum si regulile de conduita aplicabile. Dezbaterea publica se va incheia in momentul in care toti solicitantii inscrisi la cuvant si-au exprimat recomandarile cu referire concreta doar la documentele aflate in discutie.
(6) La intalnirea organizata in scopul dezbaterii publice vor participa specialistii CNCAN implicati in reglementarea, controlul si autorizarea instalatiei nucleare respective si specialistii desemnati de solicitantul de autorizatie.
(7) In termen de 10 zile calendaristice de la incheierea dezbaterii publice se asigura accesul public, pe pagina de internet a CNCAN, la urmatoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandarile scrise colectate, analiza acestora si concluziile specialistilor CNCAN, luate in considerare in procesul decizional implementat de CNCAN pentru autorizarea instalatiilor nucleare.
(8) Toate documentele prevazute la alin. (1) si (7) vor fi pastrate pe pagina de internet a CNCAN intr-o sectiune dedicata transparentei decizionale.


Articolul 7
(1) Adoptarea deciziilor privind autorizarea instalatiilor nucleare tine de competenta exclusiva a CNCAN.
(2) Revizuirea si/sau modificarea unei autorizatii emise de CNCAN pentru o instalatie nucleara, efectuate/efectuata in vederea modificarii limitelor si conditiilor din autorizatie sau a informatiilor referitoare la organizatia titularului de autorizatie, fara sa implice schimbarea in ansamblu a tehnologiei instalatiei nucleare, vor/va fi aduse/adusa la cunostinta publicului printr-o informare publicata pe pagina de internet a CNCAN, impreuna cu bazele pentru aceasta decizie, fara a fi necesara organizarea unei dezbateri publice.


CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale


Articolul 8
Pentru titularii de autorizatii pentru instalatiile nucleare aflate in faza de exploatare la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, conformitatea cu cerintele din aceste norme se va asigura cu ocazia reautorizarii instalatiilor respective.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024
Legea 500/2002 privind finantele publice Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordona ...

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist Publicata in ...



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Formularul 230 model editabil 2024 PDF. Completeaza Declaratia 230!
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice